The Future of this Hobby

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Mathew Colville är inte den bästa designer jag känner till. Men han har mycket bra saker att säga om D&D och rollspel i allmänhet. I detta fall berättar han en historia som har en payoff som behandlar delar av vad som talats om på forumet på senaste tiden.

Det är en bit in i videon han börjar prata om det och det är improviserat och lite rambligt. Men ändå värt att titta på.

Tydligen går det inte att länka hans video. Men den finns på Twitch under MCDM och den heter The Future of this Hobby.

P.S.: När Twitch+siten lurar en att göra två trådar. Hur tar jag som användare bort en av dem?
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ah, du satt också uppe sent i natt =D

Jag tänkte se om den idag om vod:en finns kvar, för jag tror jag missade lite av de subtilare delarna av hans utläggning. Men det känndes spontant att hans insikter om DnD är sånt många andra spel redan gjort, med att lämna riddare bakom sig och fokusera på vanligt folk.

Känns som grunden till hela OSR:röreslen, exempelvis XD.

Jag har dock dålig koll på alla faktiska äventyr och kampanjer som har släppts till 5e. Är det alltså mycket fokus på riddare som bevarar status quo där? Jag vet att Colvilles egna kampanjer verkar ha mycket av det fokuset. Väldigt, väldigt mycket av det fokuset, till och med...

Oh well, jag ska nog se om streamen ikväll efter jobbet och se om jag uppfattar mer nyanser i vad han säger än jag gjorde mitt i natten =)
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Njae. Alltså det är ju mer ett uttryck för att bevara status quo med våld och det gör man ju nästan jämt i D&D där man är hjälten. OSR är man inte "hjälten" utan kanske på sin höjd protagonisten, så där har man ingen plot där man måste stoppa skurken från att ändra på saker. Matt's egen kampanj är ju inte så ridderlig IOFS. De spelar ju legosoldater och outcasts som blir inblandade i den politiska situationen. Men hans böcker är det definitivt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Matt's egen kampanj är ju inte så ridderlig IOFS. De spelar ju legosoldater och outcasts som blir inblandade i den politiska situationen.
Men det är den nivån de rör sig på. De interagerar med överhuvudena för adelsfamiljerna, och ledarna för gillena. Och de är ju faktiskt bokstavligt talat blivit just "knights" där =D

OSR, i alla fall det jag kört, tycker jag oftast handlar om att förändra status quo, dels för en själv genom att vinna ära och rikedom, men också i megadungeons och sådant där man aktivt förändrar förhållandena.

Möjligen kan man sägas upprätthålla en slags status quo när man räddar byar från förgörelse av olika monster, men det är ju inte status quo mellan härskare och undersåte, utan snarare status quo mellan liv eller död.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Intressant och tankeväckande.

Det enda jag kan klaga på är att han svajar en del i definitionen av vad som är konservativt. Ibland verkar det vara allt som använder sig av något från det förflutna - och det tycker jag är för brett.

Jag menar, proggen kanske hämtade inspiration från äldre folk- och klassisk musik, men den utvecklade ju i viss mån den populärmusik som omedelbart föregick den. För övrigt var väl det progressiva i sammanhanget mest det politiska innehållet?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Intressant och tankeväckande.

Det enda jag kan klaga på är att han svajar en del i definitionen av vad som är konservativt. Ibland verkar det vara allt som använder sig av något från det förflutna - och det tycker jag är för brett.

Jag menar, proggen kanske hämtade inspiration från äldre folk- och klassisk musik, men den utvecklade ju i viss mån den populärmusik som omedelbart föregick den. För övrigt var väl det progressiva i sammanhanget mest det politiska innehållet?
Tror prog rock på engelska och prog på svenska är rätt olika. Svensk prog är Blå Tåget som är skapligt politiskt. Internationellt kan det vara typ Fokus som har nonsenstexter och mest spelar experimentell musik. Prog när det gäller modern metal är något som byter tempo ofta, är svårt och tar in många olika influenser. Vilket jag tror passar ganska bra in på Jethro Tull också.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Tror prog rock på engelska och prog på svenska är rätt olika.
Ja - att prog handlar om politk är ett rent svenskt fenomen. I svensk prog så är det meddelandet (och därmed texterna) som står i centrum medan det i utlandet är konsten (och därmed själva musiken) som står i centrum. Så svensk prog har nästan alltid texter som Säger Något Om Samhället, och inte sällan så är musiken sådär både till struktur och utförande... Utländsk prog, däremot, har oftast men inte alltid text och den handlar oftast om helt andra saker än politik (eller ens värdsliga saker) - musiken är oftast väldigt intrikat och utförd av extremt skikliga musiker.

För en stilstudie så kan vi jämföra Sillstryparna och Rush (hittade tyvärr inte Sillstryparnas framträdande från den alternativa melodifestivalen så ni kunde jämföra kläderna). Och så kan vi konstatera att det här är två olika genres...

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tankar:

1: Kulturen betyder inget. De progressiva vann kulturen och förlorade allt annat.

2: Jag gillade musik jämförelsen jättemycket. Det finns många grejer i den.

3: Att sälja sina egna grejer är inte revolutionärt. Du behöver inte vara revolutionär men vill du vara det kanske du ska lämna det kapitalistiska paradigmet de du vill göra revolution mot har skapat?

4: Att det är gammalt betyder inte att det är konservativt. Men hans huvudpoäng är solid och han har rätt om riddare och Arthur.

5: Det är väldigt få D&D äventyrare jag har sett försvara den rådande ordningen någonsin. Standard D&D äventyraren vid mitt bord är en rovlysten och död i själen kapitalist eller en visionär som vill förändra världen.

6: Disco låter genuint för jävligt.
 
Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Om man drar musikliknelsen lite längre så:
OSR: Punk. Samma sak fast igen, lite hårdare och senare.
StoryNow: Elektronisk musik. Har uppfunnit nya grejer och är progressiva. Kanske kommer vinna till slut men just nu är det oförståeligt gobbeldigook för majoriteten av de som spelar rollspel.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja - att prog handlar om politk är ett rent svenskt fenomen. I svensk prog så är det meddelandet (och därmed texterna) som står i centrum medan det i utlandet är konsten (och därmed själva musiken) som står i centrum. Så svensk prog har nästan alltid texter som Säger Något Om Samhället, och inte sällan så är musiken sådär både till struktur och utförande... Utländsk prog, däremot, har oftast men inte alltid text och den handlar oftast om helt andra saker än politik (eller ens värdsliga saker) - musiken är oftast väldigt intrikat och utförd av extremt skikliga musiker.

För en stilstudie så kan vi jämföra Sillstryparna och Rush (hittade tyvärr inte Sillstryparnas framträdande från den alternativa melodifestivalen så ni kunde jämföra kläderna). Och så kan vi konstatera att det här är två olika genres...

Übereil
Bara för att förvirra folk lite så kan jag nämna svenska Kebenekajse som är internationell prog, inte svensk.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Kan någon berätta vid vilken tid han börjar prata om ämnet? Försökte se på telefonen, men det tog 20 minuter innan han ens började prata om något alls, och då var det en massa svammel om ingenting. Sen tog min tid slut, eftersom det blev dags att leka förälder :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Kan någon berätta vid vilken tid han börjar prata om ämnet? Försökte se på telefonen, men det tog 20 minuter innan han ens började prata om något alls, och då var det en massa svammel om ingenting. Sen tog min tid slut, eftersom det blev dags att leka förälder :p
Typ 45 minuter in börjar han prata om D&D.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Kan någon berätta vid vilken tid han börjar prata om ämnet? Försökte se på telefonen, men det tog 20 minuter innan han ens började prata om något alls, och då var det en massa svammel om ingenting. Sen tog min tid slut, eftersom det blev dags att leka förälder :p
30:20 så pratar han fortfarande om musik, men det är då han faktiskt börjar prata om de här tankarna han haft så det är då det börjar bli relevant.

45:40 kommer han in på just DnD, men vill du hoppa över musikbiten kan du lika gärna hoppa till 47:30 då han faktiskt börjar komma igång.

Njae. Alltså det är ju mer ett uttryck för att bevara status quo med våld och det gör man ju nästan jämt i D&D där man är hjälten. OSR är man inte "hjälten" utan kanske på sin höjd protagonisten, så där har man ingen plot där man måste stoppa skurken från att ändra på saker. Matt's egen kampanj är ju inte så ridderlig IOFS. De spelar ju legosoldater och outcasts som blir inblandade i den politiska situationen. Men hans böcker är det definitivt.
Okej, efter att ha sett streamen igen så snöade jag nog in lite för mycket på adels-biten även om det fortfarande verkar vara en relevant del av det hela. Jag antar att det blir lite vagt för att han inte riktigt har en genomarbetat, formulerad poäng att föra fram utan mest sitter och spånar lite.

Jag antar att hans huvudpoäng är att DND och rollspel inte är synonymer med varandra (dvs DnD är ett rollspel, men alla rollspel är inte DnD), och att vi både kan förändra DND om vi vill men vi kanske också göra något helt nytt som inte alls är DnD. Och oavsett vad vi väljer behöver vi inte sopa DnD under mattan.

Men jag tycker nog fortfarande att väldigt mycket av hans poäng är sådant stora delar av rollspelsverige har jobbat mot i flera år nu. Så jag gissar att jag lurar mig själv lite genom att hoppas att han har kommit på något betydligt mer revolutionärt än vad han egentligen har.

Men det bådar gått inför MCDMs framtida produkter hoppas jag.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Att D&D är konservativt är ju varför det är så hilarious.

atlass.gif

ACKS exempelvis är gjort av två personer, Tavis som är vänster och Macris som är ultra-randian. Macris ville göra det ultrakapitalistiska spelet. American Dream börja från grisodlare och bli kejsare. Hela ekonomisystemet ska fungera som ett stort geggigt Sim City.

Och när jag läste det tänkte jag hohoho det här systemet kommer ju krascha och brinna snabbare än ett korthus i en vindtunnel. Det är därför jag tycker om det. Det är högerns drömmar men så får vi se hur snett allt går.

Konservativismen är en komplicerad idéströmmning och många av dess ganska separata idéer har kletats in i D&D under årens lopp. Hela frontier/settlement/"mörsa ursprungsbefolkningen" spåret som Keep on the Borderland bygger på är ett annat exempel.

Jag tycker blorbighet är en ganska, urhm, neutral plattform att stå på. Det är en petriskål där resultatet av det kladdiga experimentet är väldigt beroende av både vilka regler du väljer och av vad deltagarna gör. I min egen kampanj lägger jag ofta och gärna in konservativa saker. Bara för jag tycker det är så intressant att se de idéerna rämna och inte bära. Teokratin i al-Qadim och Dogs in the Vineyard är ett annat exempel.
 
Last edited:

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Frank Wilhoit said:
Conservatism consists of exactly one proposition, to wit:

There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect.
Utifrån det så är typ alla media där storyn kretsar kring konflikter konservativa eller slåss mot konservativismen (fast genom att besegra en del av imperiet blir du imperiet). Men i rollspel finns det inte bara konflikt. Det finns också:
utforskande♥

Såsom en vanlig hexcrawl eller varför inte @Rickard s fantastiska spel imagine
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag kollade på videon nu och blev mer fascinerad än jag väntade mig.

Brukar kolla på Colvilles videos på YouTube och tycker att han har lite intressanta tankar – om än väldigt specifikt för en viss typ av D&D. Men alla har ju sin preferens. I egenskap av en av vår hobbys största influencers – som har samröre med en uppsjö olika rollspelare – tänkte jag ändå att han trivdes i sin nisch.

Nu verkar det snarare som att han aldrig ens har tänkt tanken att det finns andra spel än D&D. Det är ju ganska vanligt – men jag tänkte att det knappt borde vara möjligt när man är på en sån hög position. Jag tycker att det är oerhört intressant och det har förändrat mitt perspektiv en hel del.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Han har spelat andra spel på sin kanal. Anledningen till att han talar om D&D specifikt är nog att den scenen är majoriteten av världens rollspelare. I alla fall om man ska utgå ifrån metadata från nätet.
 
Top