Nekromanti The Forge har lagt ned

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
The Forge is no more. Forumet är nu stängt för nya poster. Det kommer att finnas kvar som ett arkiv och det kommer att komma upp en wiki som beskriver The Big Model.

Trots att jag inte läst trådar på The Forge på jättelänge formas en liten klump i halsen. För en rollspelare som mig är The Forge antagligen det viktigaste som hänt rollspelshobbyn sedan Chainmail. Jag hade inte spelat rollspel idag om det inte hade varit för Ron Edwards.

Vad har ni för tankar? Dela med er av era minnen av The Forge!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Jag hade absolut inte spelat rollspel idag om det inte varit för The Forge. Däremot kommer jag nog inte sörja The Forge, det var aldrig menat att finnas för alltid och målet är ju egentligen nått, det ser man här på wrnu, det ser man lite var stans på nätet, folk gör sina spel, slänger ihop pdf:er, säljer dem och spelar. Överallt. Idéen om att spel skall skrivas, skickas till förlag och förpackas tillsammans med femton kampanjböcker, tjugofem avsnitt av en äventyrskampanj och sen lite mer extraregler är nästan helt död. Eller, i vart fall nära på. Vincent Baker skrev på sin blogg för någon dag sen att Lumpley Games, hans spelföretag, precis betalat hans studieskulder.

Eller för att citera Rons hejdå post: "The point was not to be a forge. The point was to help something get forged. We did. Now let's use it."

Kommer sakna actual play-forumet. Det var gav mig väldigt mycket. Men allt kommer ju finnas kvar så man kan söka, styras upp med en wiki och lite sådant. Och kanske är det bättre att kommunikationen nu sker på skilda platser, som Vincents egna forum och i framtiden Rons forum för Adapt press, det blir mer fokuserat, mindre spretigt. Vad vet jag.

I vart fall, en milstolpe i hobbyns utveckling. Inte just att The Forge stänger, utan vad som åstadkommits med hjälp av de tankar och idéer som spridits.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Tja, det var aldrig tänkt att vara permanent. Jag tror att det har funnits längre än man planerade med från början. Forumet var till för att starta upp en rörelse för självpublicerade rollspel och det anser man nu att man lyckats med. Därför stänger forumet ned, för att låta denna rörelse sprida sig ut till andra platser på nätet. Faktum är att Ron Edwards och company stängt ned bitar av forumet i steg, och folk har lämnat det ganska länge nu. Jag tror att The Forge har haft ganska modest aktivitet sedan 2010 eller så.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Ymir said:
Varför lades det ned? Jag blir så irriterad när folk lägger ned saker utan att förklara orsaken.
Det har alltid varit planen. Och det har förklarats. Massor av gånger. Så sent om för ett halvår sen gick The Forge in i sin vinterperiod, ett förstadie till att stängas ner. Då var det stora debatter kring detta. Endast Adept Press och Lumpley Games hade kvar sina spelforum, allt annat stängdes ner. Teoridiskussionerna försvann in i Actual play-forumet och tvingades, med all rätt, att kopplas till faktiskt spel och erfarenheter därav. Att The Forge skulle stängas första juni har varit känt i vart fall en månad nu.

Men som sagt, vill du veta varför så är det bara att läsa på The Forge. Allt finns ju kvar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Poppe said:
Jag hade absolut inte spelat rollspel idag om det inte varit för The Forge. Däremot kommer jag nog inte sörja The Forge, det var aldrig menat att finnas för alltid och målet är ju egentligen nått, det ser man här på wrnu, det ser man lite var stans på nätet, folk gör sina spel, slänger ihop pdf:er, säljer dem och spelar. Överallt. Idéen om att spel skall skrivas, skickas till förlag och förpackas tillsammans med femton kampanjböcker, tjugofem avsnitt av en äventyrskampanj och sen lite mer extraregler är nästan helt död. Eller, i vart fall nära på. Vincent Baker skrev på sin blogg för någon dag sen att Lumpley Games, hans spelföretag, precis betalat hans studieskulder.

Eller för att citera Rons hejdå post: "The point was not to be a forge. The point was to help something get forged. We did. Now let's use it."

Bra avslut. Skål!

Vi kan väl ta diskussionen om pathfinder någon annan stans? Jag känner också en viss vördnad för the forges stängning och tyckte det kändes väldigt fint med en minnestråd.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Genesis said:
The Forge is no more. Forumet är nu stängt för nya poster. Det kommer att finnas kvar som ett arkiv och det kommer att komma upp en wiki som beskriver The Big Model.

Trots att jag inte läst trådar på The Forge på jättelänge formas en liten klump i halsen. För en rollspelare som mig är The Forge antagligen det viktigaste som hänt rollspelshobbyn sedan Chainmail. Jag hade inte spelat rollspel idag om det inte hade varit för Ron Edwards.

Vad har ni för tankar? Dela med er av era minnen av The Forge!
Ja, jävlar, kan bara instämma.

Hade inte spelat idag. Hade inte haft kul med rollspel. Hade aldrig fattat varför det ofta var trist när jag var yngre.

Det var en riktigt stor grej för mig och min vänskapskrets när jag och Simon och några andra började hitta Sorcerer och Tsoy och de spelen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Arvidos MC said:
Vi kan väl ta diskussionen om pathfinder någon annan stans? Jag känner också en viss vördnad för the forges stängning och tyckte det kändes väldigt fint med en minnestråd.
Helt klart. Starta en tråd om nån vill ta diskussionen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Samma här. Att en ny skola blev född och idag är väldigt utbredd är det ingen tvekan om. Men Forge har inte dött, det har växt ur sin kostym!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Något jag tycker förtjänar att hyllas är den målmedvetenhet med vilken Ron Edwards agerat. Han startade sitt forum (tillsammans med Clinton R. Nixon, och senare Baker) med ett mål. Det var aldrig tänkt att vara permanent. När The Forge var som störst och aktivast stängde han ned teoriforumet och krävde att all teori skulle vara relaterat till Actual Play. Det gjorde en massa folk skitfrustrerade och många lämnade The Forge, startade nya forum, skrev bloggar och bildade i allmänhet det som kallas för "Forge diaspora". Och sedan några år senare började han stänga ner forumet helt. Jag tycker att det är fantastiskt och jag tror att den spridning idéerna trots allt har fått till stor del är för att Edwards medvetet sabbade sitt eget forum. Hade han inte gjort det så hade idéerna stannat där och folk hade snackat om dem med varandra. Men genom att tvinga iväg folk till bloggar och till andra forum så mötte idéerna alla de internetmänniskor som inte letade sig till The Forge.

Ron har jobbat hårt och ofta i motvind. Men han har stått för det han tror på och vägrat kompromissa. Oavsett om man håller med honom så måste man respektera det.

Imorgon har vi spelkväll, och jag tänker skåla för The Forge.
 

Ormiss

Veteran
Joined
11 Apr 2012
Messages
4
Location
Stockholm
Actual Play-forumet på The Forge är/var en fantastisk resurs. Jag kan förstå att inte alla har varma känslor för Ron Edwards men oavsett vad man tycker om honom och GNS Theory så har hjälpt till att föda en diskussion som i princip saknades innan. Att folk ens pratar om idén att olika människor spelar rollspel av olika anledningar och att rollspelssystem kan byggas för att tjäna en viss spelstil är guld värt!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ormiss said:
Actual Play-forumet på The Forge är/var en fantastisk resurs. Jag kan förstå att inte alla har varma känslor för Ron Edwards men oavsett vad man tycker om honom och GNS Theory så har hjälpt till att föda en diskussion som i princip saknades innan. Att folk ens pratar om idén att olika människor spelar rollspel av olika anledningar och att rollspelssystem kan byggas för att tjäna en viss spelstil är guld värt!
Ja, helt sjukt i efterhand, att det inte alltid varit självklart!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nässe said:
Genesis said:
The Forge is no more. Forumet är nu stängt för nya poster. Det kommer att finnas kvar som ett arkiv och det kommer att komma upp en wiki som beskriver The Big Model.

Trots att jag inte läst trådar på The Forge på jättelänge formas en liten klump i halsen. För en rollspelare som mig är The Forge antagligen det viktigaste som hänt rollspelshobbyn sedan Chainmail. Jag hade inte spelat rollspel idag om det inte hade varit för Ron Edwards.

Vad har ni för tankar? Dela med er av era minnen av The Forge!
Ja, jävlar, kan bara instämma.

Hade inte spelat idag. Hade inte haft kul med rollspel. Hade aldrig fattat varför det ofta var trist när jag var yngre.

Det var en riktigt stor grej för mig och min vänskapskrets när jag och Simon och några andra började hitta Sorcerer och Tsoy och de spelen.
Ja, skål för det! :gremdrink:
 
Top