Nekromanti The Enemy Within(skulle kunna innehålla spoilers)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har tagit på mig att spelleda den beryktade "Enemy Within"-kampanjen till WFRP och söker därför efter lite tips både när det gäller kampanjen och rollspelet som helhet(jag har aldrig spelat det tidigare). Rollpersonerna är: en soldat, en jägare(trapper) och en som ännu inte är gjord. Jag äger de tre första(och bästa delarna har jag hört) men har inte läst igenom dem de senaste året.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Jag har spelat de tre första och är inne på den fjärde men det ända tipset jag kan ge är att inte skicka de "elaka" monstren på spelare hela tiden och att inte dela ut EXP till spelarna typ varje gång de gör nåt. Så gjorde vår SL och nu har vi en slayer som har max i alla stridsvärden men 23 i intelligens...

/DarkMystic Morrpräst som bränner lite för mycket folk...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: The Enemy Within(skulle kunna innehålla spoile

Man ska inte ge spelarna för mycket exp. Det är nog det viktigaste.
Men annars är ju kampanjen jävligt bra. Även de förgjorda karaktärerna funkar (även om de är lite tunna kankse). Men vi hade väldigt roligt när vi spelade med dem, även om de såklart utvecklades till något helt annat i våra händer.

Äh, jag har inte spellett kampanjen så jag ska nog inte säga något. Tycker nog att den tredje delen är den bästa (vi spelade aldrig ens den fjärde). Fast jag svävade ut ganska fritt och följde inte direkt äventyret... Jag gick omkring i staden, söp och gick på diverse sportarrangemang. Hade väldigt roligt dock.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Råd fulla med spoilers

Jag har spellett de första 4 delarna. Du vet väl att den reviderade sista delen aldrig kom ut och heller inte verkar göra det? Den gamla versionen av Empire in flames är snordyr på begagnadmarknaden och ska enligt uppgift vara den klart sämsta delen.

Somethings rotten in Kislev har oförtjänt dåligt rykte. Mina spelare hade som roligast under denna del. Bara i de odödas stad hände hur mycket kul som helst...

Ett tips är att se till att spelarna är så framgångsrika efter Death on the Reik att de antingen blivit adlade eller har annan anledning att umgås med det fina folket. Om RP inte har tillgång till det fina folket (vilket mina spelare inte hade) blir Power behind the throne lätt tråkigt och lite obegripligt för spelarna. Middenheim modulen är också bra att ha till denna del.

Se också till att den som Kastor liknar är någon du tror kommer vara och överleva med hela kampanjen... Ta inte en spelare vars RP dör som flugor.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Råd fulla med spoilers

"Somethings rotten in Kislev har oförtjänt dåligt rykte. Mina spelare hade som roligast under denna del. Bara i de odödas stad hände hur mycket kul som helst..."

Det dåliga ryktet har gjort att jag aldrig införskaffat det. Men eftersom det första spelmötet är på måndag så borde jag ha tid nog även till detta. :gremsmile:

Hur långt tid tog det för din spelgrupp att ta sig igenom hela kampanjen? Hur många spelare var ni och hur hög var dödligheten?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nu frågade du inte mig...

Men jag svarar ändå. I vår grupp var det inte jättehög dödlighet. De som dog dog antingen genom olyckor (en skulle hoppa ut genom andra våningen på ett hus, fick en critical -1 och dog, inte jättesannolikt) eller genom inre stridigheter (en ny spelare kom in som inom loppet av två sessioner dödade två rollpersoner). Annars vet jag inte om det var någon som dog i strider med fiender och annat... Det är möjligt för det avr länge sen jag spelade det (minst fyra år).

Vi klarade oss vad jag vet mycket bra trots att vi inte var adlade. Men vår SL kanske var snäll mot oss. Om jag kommer ihåg korrekt så var nog många av "det fina folket" fulla när vi snackade med dem också... Eller hade andra motiv att prata med oss. Men som sagt, det var länge sedan.

/Balderk
 
Top