The Doomed

verlandes.

rollspelskollektivet
Nej hörni, nu börjar jag faktiskt bli sugen på att börja nosa på figurspel. Har aktivt undvikt det pga det är en alltför dyr hobby för min privatekonomi, men jag börjar vackla.

Har suttit på Chris McDowalls The Doomed i något år och det verkar (för mig, en total nybörjare) ändå som ett rätt överkomligt sätt att prova hobbyn:
  • Jag tycker mycket om honom som rollspelsförfattare och hans effektiva språk bibehålls i denna bok
  • En match verkar vara en rätt snabb affär, inga 4h-pass här inte
  • Man verkar inte behöva köpa fullt så många figurer som i t.ex. 40k, och "fulfigurer" uppmuntras
Är här någon som har provat spelet och kan dela med sig av tankar om det? Vet att det finns en en 40k-förening i staden jag bor, funderar på att kolla om jag kan svänga förbi och provspela med dem.

Jag är inte figurspelare men de kompisar jag har som är har pratat väldigt mycket om Ligans Mutant-figurspel. Verkar kul, kaosigt och enkelt! Rätt billigt också.

Jag är inte figurspelare men de kompisar jag har som är har pratat väldigt mycket om Ligans Mutant-figurspel. Verkar kul, kaosigt och enkelt! Rätt billigt också.
Just enkelheten är ett måste för mig, all minutiös bokföring och regelträsk gör att t.ex. 40k inte är för mig.
The Doomed verkar dock plättlätt, men ska kolla in Mutant!

Jag är inte figurspelare, men har haft kul de gånger jag provat Zone Wars. Är också nyfiken på the Doomed.

Jag har länge varit sugen på att göra något med Pascal Blanche's figurer, främst Astros, Deep Space Ones och Space Vampire Protozoids:

Last edited:
Jag är inte figurspelare, men har haft kul de gånger jag provat Zone Wars. Är också nyfiken på the Doomed.

Jag har länge varit sugen på att göra något med Pascal Blanche's figurer, främst Astros, Deep Space Ones och Space Vampire Protozoids:
Jag är lite sugen på att köpa dessa, av Ana Polanšcak (som medverkar i The Doomed)
1000022930.jpg

Jag är mer figurspelare än nånting annat inom spelhobbyn och tycker att det är klart att du ska börja med figurspel! :)
Det finns så mycket bra figurer, regelsystem och världar att kasta sig in i utanför elefantens universum. Games Workshop må ha ett oövertagligt monopol, men det är inte så att GW = figurspel på något sätt. Får man vara lite ful så gör spelarbasens sunk cost fallacy att det brukar vara extremt svårt att få random 40K spelare att ens titta åt figurer eller mekanik från ett annat spel och testspel än värre. För faktum är att det finns enormt mycket bättre regler än de med ursprung i Nottingham precis som du är inne på.

Med 3D-printerns ankomst har utbudet växt exponentiellt inom alla genres samtidigt som småföretagen vilka producerar fysiska modeller såväl som regler för det mesta lever en skaplig tillvaro. Det pratas alltid om "hobbyns död eftersom det inte kommer in nya spelare", men det var ungefär samma tugg som när jag själv satte en målad figur på ett spelbord första gången ca: -90.

Om man vill spela standardfantasy eller dito grymmörkframtid så rekommenderar jag som alltid One Page Rules olika (gratis) regelsystem vilka kan/ska användas med vilka figurer man än har. Reglerna är långt ifrån dom bästa, men troligen bland de enklaste och man kan klistra sin egen setting på det utan att något sker med systemet i sig. Dom har _mycket_ GW-DNA som gör dom till en bra prova-på om man vill ta sig in i det universat utan större investering tidsmässigt. Som skapligt bevandrad spelare under dom här åren så spelar jag gärna nån match i framför allt gäng-varianterna eller rymdskeppspelet ibland för att skaka av mid dammigheten av de tyngre systemen. En normal match kräver en handfull figurer per sida och tar ~20 minuter att spela. Kanske 30 första gången och 35 om man behöver koka nytt kaffe mitt i.

För mer rollspeligt fantasykampanjande i co-op/solo är Rangers of Shadow Deep riktigt bra.
Skapa karaktär, läs nästa uppdrag, ut med lite terräng och lite monster på köksbordet, överlev, uppgradera karaktären, läs nästa uppdrag osv.

Five Parsecs/Five Leauges-serierna av @Ivan NWG är en köttigare variant av ovanstående och ett riktigt bra spel med liten investering, finns mängder med material till båda serierna så det går att hålla på hur länge som helst om man vill. Här skapar man ett gäng med en handfull figurer och far omkring medelst laserskjutande ögon och/eller svärd. Pilbåge optional. Bygger för egen del (sakteliga) på 15mm-terräng till det förstnämda för en längre solokampanj "snart".

För gängstrider i helvetet med få random demonfigurer på minimal terräng är Reign in Hell (YT) en het kandidat. Inte spelat själv, men rekommenderar ändå eftersom jag har det på hyllan och ska bara...

The Doomed ska jag kika in lite närmare om jag kan lägga vantarna på det. Verkar intressant!
Jag har kikat på ett hack som McDowall arbetade på, vilket hade ett av mina favorit-snabbspelade system som grund (2x2 Napoleonics vilket är gratis. Armeerna (i 2mm) från Irregular kostar £13 + frakt sist jag kollade), men var inte superimpad av hans resonerande kring mekanik-förändringarna. Dock slår det mig att jag kanske mest insåg att han inte hade koll i skillnaden mellan tidigt svartkrutspangande och taktiken under napoleonkrigen, och försökte klistra det senare på det förra. Detta verkar mer genomtänkt vilket bådar gott.

Last edited:
Back