Nekromanti The Dead and the Dying

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är flera år sedan jag skrev något här som rörde ett av mina egna projekt. Men efter att ha återupptäckt hobbyn under förra året har jag även återfått intresset för att skriva och spelleda egen skit.

Här är det första utkastet på ett konceptspel jag kallar The Dead and the Dying, som utspelar sig i mänsklighetens underjordiska enklaver långt in i en framtid där hela planeten återgått till en glaciärperiod under nuvarande istid och inte längre kan stödja mänskligt liv.

Regelsystemet började som ett experiment med målet att kunna göra asymmetriska konflikter. Om det lyckas återstår att se i en kampanj som påbörjas inom några veckor!

Notera att samtliga bilder är Google Images i det här testdokumentet, men kommer bytas ut mot licensierade bilder när det känns mer färdigt. Om det däremot någonsin ser dagens ljus som en tryckt produkt är det bara gudarna som kan veta.

Länk:
https://drive.google.com/file/d/0B-jwsRl7ckbWNU1idkk0Ui02NDQ/view?usp=sharing
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Coolt, ser ut som en dystopisk YA novell med en klavernan och så ??
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har försökt att inte göra det så överdrivet dystopiskt, utan att istället fokusera på hur samhället skulle behöva formas. Mycket återvinning och medmänsklig respekt för att hantera brist på resurser och väldigt trångbodda ytor. Typ försöka fundera på hur samhället skulle kunna se ut. Givetvis med ett par rejäla skopor kreativ frihet, dock. Tvivlar på att slaveri eller påtvingat maskbärande plötsligt skulle återkomma spontant i verkligheten. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
entomophobiac;n244608 said:
Har försökt att inte göra det så överdrivet dystopiskt, utan att istället fokusera på hur samhället skulle behöva formas. Mycket återvinning och medmänsklig respekt för att hantera brist på resurser och väldigt trångbodda ytor. Typ försöka fundera på hur samhället skulle kunna se ut. Givetvis med ett par rejäla skopor kreativ frihet, dock. Tvivlar på att slaveri eller påtvingat maskbärande plötsligt skulle återkomma spontant i verkligheten. :)
Hej, hej ,hej klanka inte ner på maskbärandet nu ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
entomophobiac;n244608 said:
Mycket återvinning och medmänsklig respekt för att hantera brist på resurser och väldigt trångbodda ytor.
[...]
Tvivlar på att slaveri eller påtvingat maskbärande plötsligt skulle återkomma spontant i verkligheten. :)
Du är optimist, jag är pessimist. :)

Generellt sett ökar xenofobi och jakten på syndabockar vid svåra tider.
Kanske medmänsklig respekt ökar, men inte mot främlingar.
Och det finns en risk att "medmänsklighet" förvandlas till något sektliknande (om du inte hänger med vad jag menar med sektliknande så tänker jag på Jehovas Vittnen och morden hos Filadelfiaförsamlingen i Knutby)

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med slaveri - något som aldrig försvunnit behöver inte komma tillbaka
https://www.washingtonpost.com/news...-are-60000-in-the-u-s/?utm_term=.08a15b94f074
https://www.theguardian.com/global-...ves-latest-global-index-reveals-russell-crowe
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
anth;n244616 said:
Du är optimist, jag är pessimist. :)
Jag tror det bästa du kan göra om du vill ha den diskussionen är att läsa de första få sidorna, så förstår du vad jag menar. Inte att allt är frid och fröjd och alla har blommor i håret. Snarare känner jag att den arketypiskt dystopiska framtiden - och ännu mer den arketypiska postapokalypsen - är väldigt "gjord".

Egentligen började alltihop med att jag skulle ha en setting till någon sorts gladiatortema... Men det växte från det, även om gladiatortemat lever kvar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jämför med städer som har väldigt trångbodd historia, som exempelvis Tokyo, och hur man kan argumentera för att det påverkat kulturen i respektive stad. I vissa lägen tvingas folk helt enkelt anpassa sig, även om det så sker under en väldigt lång period.
 
Top