Nekromanti The Dark Knight

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: En stark 4:a

Tyckte den var helt okej. En helt okej action rulle varken mer eller mindre. Fast Jokern var ju suverän. Jag störde mig väldigt mycket på att dom inte utnyttjade Two-Face mer, lite synd med en sån etablerad skurk.

Angående nästa skurk så gissar jag på Catwoman. Vi fick ju en referens till Catwoman när Bruce Wayne prövar sin nya rustning:

- Is it safe for dogs?
- It´s safe for cats!

Eller någonting åt det hållet. Dessutom har ju Batmans kärlek kolat vippen nu så läget är perfekt.

Angående Batmans röst så lade jag märke till att han hade en lika störig röst i Batman Begins när jag såg den för andra gången häromdagen. Konstigt tänkte aldrig på det första gången jag såg den filmen, nån annan som lagt märke till samma sak??

//Flurtis, kokar pasta
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: 4/5

Men varför får Bale en sådan fånig röst när han drar på sig dräkten?
Nu spekulerar jag bara. Men jag antar att han måste förvränga rösten på något sätt för att ingen ska känna igen Bruce Waynes röst. Däremot så låter den fortfarande rätt fånig. Antar att den ska vara skräckinjagande, eller något.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: En stark 4:a (samma här)

Såg filmen igår och är nu 210 kronor fattigare än samma tid igår. Jag gillade filmen. Jag gillade filmen mer än ettan. För en gångs skull så görs kvalitetsactionfilmer.

Jag satt och irriterade mig på att han var tränad av ninjor, vilket jag påmindes om varje gång han helt ljudlöst försvann.

Filmen var mycket ljusare än ettan. Här var det ljus sol på gatorna. Ettan tyckte jag hade mer svart, mer mörker och mer höga byggnader som tornade upp sig.

Filmen var rå. Rejält rå, samtidigt som den hade humor. Vissa stunder med Jokern lockade fram skratt med sin råa humor. Jag gillade det.

Jokern gav mig rysningar, fast jag vet inte direkt om det var Ledgers förtjänst. Jag hade gärna velat skriva ett sådant filmmanus och skapa en karaktär som den vrickade Jokern.

Jag gillade bakgrundsljuden som förekom. Ett halvt monotomt ljud som eskalerade och sedan vävdes in i musiken. Riktigt skönt och gav perfekt stämning åt filmen. Det var många gånger sådan "skräckbetonat" ljud fanns, men inte när det var skräckigt utan när känslor visades på vita duken. Smart.

Jag irriterar mig på Batmans "skräckinjagande" röst. En rejäl FAIL för Bale.

Trailern för filmen presenterade Jokern bättre än filmen. Jag ogillar att trailern spoilade att Jokern skulle åka fast. Jag satt mest och väntade på det, vilket gjorde att filmen dog lite för mig.

Tycker filmen kunde ha slutat efter Rachels död. Filmen var på tok för lång. Two-face kunde ha dykt upp i nästa film istället då han var bortkastad i denna film, och en fortsättning på Jokern kunde då inträffa. Risken finns väl då att tvåan endast känns som en fortsättningsfilm, eftersom de goda inte vann.

Jag tycker att de "goda" människorna på båten skulle ha tryckt på knappen och sprängt sin egen båt. Detta efter att Batman tagit fjärrkontrollen från Jokern och "räddat" människorna.

När Batman fick välja mellan Dent och Rachel, så kom jag direkt att tänka på rollspelet With great powers.
Ja, just det. Flickvännen ville se filmen bara för att se Jokern, men gillade filmen. Det hatar hon för hon vill inte gilla "töntiga" superhjältefilmer. Först Spindelmannen och nu Batman. Muahaha, hon är världens smygnörd.

/Han som skulle vilja se filmen igen för ett bättre utlåtande
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: En stark 4:a (samma här)

Jag irriterar mig på Batmans "skräckinjagande" röst. En rejäl FAIL för Bale.
Jag tänkte mest på Millers "All star Batman & Robin", där Robin dissar Batman för att han förställer sin röst. Eller Morrisons "Batman and son" där Bruce Wayne måste anstränga sig för att inte prata med den tillgjorda batmanrösten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Marco Behrmann said:
The Riddler är en mes
Det går ett rykte om en möjlig plantering (såsom Joker-kortet i Batman Begins) i TDK - och det är att Mr Reese (konsulten) egentligen är/kommer att bli The Riddler (Mister Reese -- Mister-ries --- Mysteries, ett av Riddlers alias?).
Så självklart nu när du säger det.
Och han har ingen annan anledning att vara med i filmen än det.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: En stark 4:a (samma här)

Han said:
I efterhand måste Nolan känna att de avlivade fel skurk...

Och om båten: jag tycker inte alls de skulle ha tryckt. Det är ju det enda ljusa i filmen, det är där jokern ser att han har förlorat och där Batman inser att han faktiskt har något att kämpa för.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dnalor said:
Lite sämre var det då med Twoface, vars tillblivelse totalt misslyckades med att fånga min övertygelse. Han blev ond för att... Batman inte lyckades rädda hans tjej? Varför har skurkar alltid så lama backstorys?
Han visar ju klara tecken på att gå över gränsen innan det händer också. Men samtidigt håller jag med om att det inte trycks tillräckligt på det hela. De skulle ha visat mer om hur hans privatliv går sönder när han offrar mer och mer för att fånga maffian.
Lite som i The Long Halloween.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Jäkligt mycket bättre än Batman Begins i mitt tyckte. Jag störde mig på det ostiga ninjatjafset och att plotten kändes ruggigt tunn i den men The Dark Knight bjöd på helt andra saker. Som Han säger så var den rå, riktigt rå bitvis... och då tycker jag Batman är som bäst. Klart att han ska flänga runt lite i sin bil (och sen på sin motorcykel), det hör liksom till men det är inte nån egentlig del i behållningen IMO.

Angående längden så tyckte jag det var helt okej - för min del så uppfattade jag det som att filmen ändrade karaktär väldigt tydlig och fick ett väldigt driv. Jag är mer impad på hur mycket de fick med. Stark fyra från mig med antar jag.

Visst var Jokern jäkligt bra förresten. Helt klart... sen fick han ju mycket utrymme också. Ensam i filmen om att få hålla monolog? Gordon var kanon också, det var först vid sista kvarten som det slog mig vilken skådis det var.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,427
Location
Maastricht
Re: En stark 4:a

Angående nästa skurk så gissar jag på Catwoman. Vi fick ju en referens till Catwoman när Bruce Wayne prövar sin nya rustning:

- Is it safe for dogs?
- It´s safe for cats!
Det tror jag är en rätt god gissning. Det ryktas ju att Angelina Jolie eventuellt är påtänkt för rollen.

En helt suvverän film i övrigt, helt klart 4+ !
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Re: En stark 4:a (samma här)

Han said:
Ja, just det. Flickvännen ville se filmen bara för att se Jokern, men gillade filmen. Det hatar hon för hon vill inte gilla "töntiga" superhjältefilmer. Först Spindelmannen och nu Batman. Muahaha, hon är världens smygnörd.
Alltså... gillade hon Spindelmannen så är hon asnördig. Och har dålig smak. Och Spindelmannen suger i alla tappningar.

(Va? Om jag har nåt personligt mot Spindelmannen? Nej inte alls, var inte fånig! :gremwhistle:)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: En stark 4:a (samma här)

DeBracy said:
(Va? Om jag har nåt personligt mot Spindelmannen? Nej inte alls, var inte fånig! :gremwhistle:)
BRODER! Jag hatar Spindelmannen över allt annat i superhjältegenren. Han är nästan lika töntig som Stålmannen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: En stark 4:a (samma här)

Marco Behrmann said:
BRODER! Jag hatar Spindelmannen över allt annat i superhjältegenren. Han är nästan lika töntig som Stålmannen.
:S

Stålmannen är bara tuff när han får stryk av Batman i TDKR.
Spindelmannen har ju faktiskt fler bra sidor än så. Men de är inte särskilt många.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: En stark 4:a (samma här)

DeBracy said:
Han said:
Ja, just det. Flickvännen ville se filmen bara för att se Jokern, men gillade filmen. Det hatar hon för hon vill inte gilla "töntiga" superhjältefilmer. Först Spindelmannen och nu Batman. Muahaha, hon är världens smygnörd.
Alltså... gillade hon Spindelmannen så är hon asnördig. Och har dålig smak. Och Spindelmannen suger i alla tappningar.

(Va? Om jag har nåt personligt mot Spindelmannen? Nej inte alls, var inte fånig! :gremwhistle:)
Jag visade Spndelmannen för henne eftersom hon tyckte att alla bara slogs i superhjältefilmer. Jag ville visa att superhjlätegenrer har andra sidor också. Ungefär som jag visade Bicentennial Man för att visa att SF kunde visa upp andra sidor (hon ogillar även SF, där hon exempelvis tycker Star Wars är råtöntigt).

Angående Batmanfilmen. Jag håller med om "för min del så uppfattade jag det som att filmen ändrade karaktär väldigt tydlig och fick ett väldigt driv". Det var något både jag och tjejen reflekterade över - att även de lugna partierna kunde hålla en på halster. Jag är riktigt imponerad av regissören.

/Han brukar få ont i röven efter 1,5 timmar i biostolen
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: 4/5

Vitulv said:
Batman är ett as. Det enda som gör honom till en hjälte är att skurkarna är värre än honom själv. Bales batman balanserar på gränsen mellan beskyddare av de oskyldiga och självrättfärdigt psykfall. Faktiskt med mer än en djupdykning ner i den senare gestalten.
Verkligen? Jag tyckte att Batman var ganska helylle i den senaste filmen. Han går väl över gränsen när han samtalar med Jokern i förhörsrummet, men annars sitter hjälteglorian som en smäck när han räddar oskyldiga och tar ansvar för allt möjligt. Jag hade faktiskt velat se en lite mörkare Batman, och förväntade mig det också efter att ha hört snacket om filmen.
Fst du kanske menar att han är ett as för att han pratar med den där rösten? I så fall håller jag med dig.

Gordeg
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Re: 4/5

Jag gillade filmen, i viss mån. Heath Ledger var ju helt otroligt bra, slutdiskuterat. Bale var.. Okej.. Han ÄR inte Batman, det var fel. Ack så fel. Sen om han är en bra skådespelare eller inte har egentligen ingenting med saken att göra.

Det jag ogillade mest (jag är pessimist, jag tänker på de negativa sakerna först) med filmen vad nog att det var för mycket James Bond över den. Bugga alla stans mobiler och sedan se det i förstapersonsperspektiv liksom? Nej tack. Motorcykeln var för jävla ful också.

Det jag gillade med den jämfört med Tim Burtons version var nog mest stämningen. Det var längesen jag såg de gamla filmerna, men som jag minns det var allt mycket gladare, ljusare, positivare.
En stad som [Insert city name] (vad nu staden heter.. Hjärnsläpp...) ska inte vara glad.
 
Top