Nekromanti The Dark Knight

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Some men just wants to see the world burn



Så, nu har jag varit och sett The Dark Knight och jag tänkte att vi kunde skapa en tråd för diskussion. Lite kort om filmen bara;

Trailer kan du se på filmens officiella hemsida som jag länkar till ovan. Den startar av sig själv.

Filmens regissör heter Cristopher Nolan och har tidigare regisserat bl.a. Batman Begins och Memento.

Skådespelare

I huvudrollen som Bruce Wayne/Batman ser vi återigen Christian Bale som drog på sig "trikåerna" i föregångaren Batman Begins.

Till mångas förtjusning dyker Joker upp som huvudantagonist i The Dark Knight. Joker spelas av Heath Ledger som dessvärre avled relativ nyligen av en drogöverdos. Många anser att det är just Heaths porträttering av Joker som är filmens starkaste insats.
Ledger har tidigare setts i bl.a den kritikerrosade Brokeback Mountain och En Riddares Historia (A Knight´Tale).

Andra kända skådespelare i The Dark Knight är bl.a. Michael Caine, Morgan Freeman, Gary Oldman och Aaron Eckhart.

Recensioner hittar ni här;

Dagens Nyheter ger filmen betyget 3/5

Svenska Dagbladet ger filmen betyget 2/6

Expressen ger betyget 3/5

Aftonbladet ger betyget 4/5

Så... nu kan ni diskutera vidare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
4/5

The Dark Knight är med min måttstock en mer eller mindre perfekt superhjältefilm. Jag gillar the Dark Knight av samma anledning som jag gillar Batman, därför att det mänskliga psyket får ta så stor plats i förhållande till allt annat som gör en superhjälte.

Batman är ett as. Det enda som gör honom till en hjälte är att skurkarna är värre än honom själv. Bales batman balanserar på gränsen mellan beskyddare av de oskyldiga och självrättfärdigt psykfall. Faktiskt med mer än en djupdykning ner i den senare gestalten.

Joker är fantastisk. Jag trodde inte att vi någonsin skulle få en bättre batmanskurk än Nicholsons Joker från 1989, men Ledger gör det bättre på alla plan.

Caine, Oldman och Freeman gör precis det man är van vid - toppeninsatser (fast jag hade gärna sett lite mer av Alfred).

Men varför får Bale en sådan fånig röst när han drar på sig dräkten?
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Jag tycker att the dark knight var en sjukt bra film.
Bale är en bra batman (precis som den tidigare bataman filmen)och jokern är så underbart skön att jag vill bli kvinna och föda hans barn... :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Nu ska vi se...

Filmen som helhet är ointressantare men mer actionfylld än sin föregångare. Batman Begins var mer intressant rent psykologiskt, men å andra sidan lider alla uppföljare väl egentligen av samma sak - originberättelser är alltid starkare än slentrianlivet efteråt. Dock, det är välgjord, lång action som levererar schyssta repliker och ett par vändningar man inte såg (jag säger fortfarande att

Folket på färgorna antagligen skulle ha sprängt sig själva, vilket ligger i linje med Jokerns övriga lekar...

, så det så).


Heath Ledger är eller snbarare var en av vår tids bästa skådisar. Det står klart nu. Hans Joker spöar faktiskt på många punkter Nickolssons gamla, vilket inte vill säga lite - och han visar framförallt vilken bredd han har som skådis - har man sett honom i En Riddares Historia, 10 things I hate about you och Brokeback mountain innan man såg honom i The Dark Knight så fattar man vilken bredd jag snackar om. Jokern var hans paradroll, och underbar psykotisk - och framförallt precis en sådan nidbild av anarkismen som den fascistiska Batman trots allt behöver. Aldrig har det varit så tydligt att Batman och Jokern egentligen är precis lika tokiga, att de är två sidor av samma mynt. Och på tal om det...

Two-face spelas av någon fullsändigt anonym typ med ungefär lika mycket personlighet och utstrålning som en gråsten, men som gjorde jobbet utmärkt och som fyllde rollen som den lite tråkigt hjältemodige och "helgonlike" Harvey Dent. Hans roll som mindre av en mastermind och mer av ett offer för Jokerns planer är briljant, och det hela passar ihop på så många nivåer att det ger mig åksjuka. Synd bara att de använde datoranimation såpass taffligt på honom efter hans olycka, bara. Framförallt ögat såg helt mongo ut, men överhuvudtaget kändes det inte fysiskt påtagligt. Jag föredrar nog faktiskt Tommy Lee Jones, han var dessutom närmare originalet. Smink har en stor fördel framför datoranimationer, på samma sätt som modeller är att föredra framför datoranimation i mången SF-rulle; det blir fysiskt påtagligt, dfet känns närvarande, och naturligt. Kontrasten mellan den fula datoranimationen och att allt annat i hela filmen är så mästersligt snyggt och vackert designat och genomfört gör det svårsmält.

Bale brukar vara bättre än såhär, men vad kan man göra när ens motspelare är så bra? Här var han mest tråkig, hans identitetskriser kändes påklistrade och hans insikter vardagliga. Jag är inte så impad, men det fungerade riktigt bra ändå - Batman är ju, förutom sitt ursprung, en ganska trist karaktär. Hans starka fascistoida drag och de starka likheter som finns mellan honom och det "bus" han slåss mot är egentligen det som räddar karaktären, snarare än hans person som sådan, som ju känns som en rest av äldre superhjälteserier där vi förväntades gilla hjältar som var rika as när de inte jagade skurkar.

Spindelmannens skurkar har ofta djurtema. X-men slåss ofta mot andra mutanter. Batman slåss mot mentalsjuka. Tematiskt är det perfekt.


Jag ger filmen 4.8/5, dvs om jag måste välja blir det en femma. En något svag en.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jag ger den också 4/5, och liksom tidigare talare instämmer jag i att både Batman och Jokern -- särskilt den senare -- är fantastiskt väl skildrade.

Lite sämre var det då med Twoface, vars tillblivelse totalt misslyckades med att fånga min övertygelse. Han blev ond för att... Batman inte lyckades rädda hans tjej? Varför har skurkar alltid så lama backstorys? Då är jag jävligt glad att Jokern bara dyker upp ur ingenstans, att inte ens polisen lyckas spåra hans identitet... han har inget fånigt pseudo-psykoanalytiskt skäl till sin ondska och galenskap: han bara är sån där, som en naturkatastrof.

Jag är dock rädd att jag inte kan jämföra med Jack Nicholsons joker, för jag har faktiskt inte sett den filmen (!)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag är dålig på att skriva sammanhängande recensioner av saker, så jag kastar ut lite spridda tankar istället. En del av dem rör jättenördiga saker, men vad fan, det är en film om en man som klär ut sig till en fladdermus!

Just ja. Jag kommer att SPOILA en massa, så om du fortsätter att läsa utan att ha sett filmen är du dum. Och du vill väl inte vara dum?

* Det var helt klart den bästa Batman-filmen. Lite bättre än Batman Begins, klart bättre än Batman och Batman Returns, astronomiskt mycket bättre än Batman Forever, och... tja, om Batman och Robin hade varit två timmar med George Clooney som sprang runt med en svart handduk över axlarna och tjoade så hade den varit bättre än den Batman och Robin som faktiskt visades på biograferna.

* Den var lite för lång, faktiskt. Jokern presenterade två liknande moraliska dilemman där någon ska välja vem/vilka som ska dö, och det hade räckt med ett.

* Jokern överlevde. Bra! Om jag fått bestämma hade jag velat se honom i en uppföljare fyllande en liknande funktion som Hannibal Lecter fyller i Silence of the Lambs. Nu såg ju Heath Ledger till att göra det omöjligt, tyvärr. Generellt tycker jag att det är synd att döda en skurk efter en film, oavsett om man tänker använda honom igen eller inte. Och det för oss till:

* De slösade bort Two-Face tycker jag. Vilken skurk tänker de använda i nästa film nu när den näst bästa Batman-skurken är död? Pingvinen är en tjock fjant, Catwoman är trist, The Riddler är en mes, Mr. Freeze passar bättre i en annan serie, Poison Ivy skulle det gå att göra något intressant med. Min röst: The Ventriliquist. Batman kräver en knäpp skurk, och The Ventriliquist är så jävla bakom flötet att andra skurkar bara framstår som lite tillfälligt sinnesförvirrade.

* Vad var poängen med att Batman skulle ta på sig morden i slutet. Det låg ju lik i drivor över hela staden, så hur svårt hade det varit att säga "Jokern gjorde det" eller "Jokerns män gjorde det".

* Den stora svarta fången och det han gjorde på båten. Så överraskande och så rätt. Ett Spartacus-ögonblick! Jag antog också att poängen med Jokerns lek var att de egentligen hade detonatorerna till sina egna sprängladdningar.

* Sammanfattningsvis så gjorde alla en helgjuten insats och jag är nöjd. Om jag kommer på något mer skriver jag ett inlägg till.

/tobias
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
The Riddler är en mes

Det går ett rykte om en möjlig plantering (såsom Joker-kortet i Batman Begins) i TDK - och det är att Mr Reese (konsulten) egentligen är/kommer att bli The Riddler (Mister Reese -- Mister-ries --- Mysteries, ett av Riddlers alias?).
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: The Dark Knight [SPOILER]

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">De slösade bort Two-Face tycker jag. Vilken skurk tänker de använda i nästa film nu när den näst bästa Batman-skurken är död?</div></div>
Va? Alltså, ärke-va? Jag tyckte för min del att det var helt uppenbart att Two-Face inte bara överlevde utan att hela poängen med att spränga sjukhuset var för att alla skulle tro att Dent dött fastän han kom undan, och att hela Two-Face-dealen var en enda tjock plantering inför nästa film.


För övrigt: färga mig totalt oöverraskad av den svarte fångens handlingar. Det är en okränkbar regel att när en stor svart fånge förekommer i en film, är han minst tokkristen och god, och kanske Gud. Så fort jag såg honom insåg jag hur fångarnas ände more or less skulle fungera.



/Feliath — Föredrar fortfarande Nicholson
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: The Dark Knight [SPOILER]

Feliath said:
Va? Alltså, ärke-va? Jag tyckte för min del att det var helt uppenbart att Two-Face inte bara överlevde utan att hela poängen med att spränga sjukhuset var för att alla skulle tro att Dent dött fastän han kom undan, och att hela Two-Face-dealen var en enda tjock plantering inför nästa film.
Det är tydligen bara jag som använder såna här taggar:

Öh, va? Sjukhuset sprängdes väl tidigare i filmen, Two-face dog ju i slutet nu, och begravdes och hela kittet. Om han ska ha kunnat överlevt måste Gordon och Batman till att börja med vara helt fucking inkompetenta, lallande idioter vad gäller att faktiskt kolla om nån lever eller inte.

Så nä, jag tror inte att Two-face kommer att komma tillbaks i nästa film. De gjorde en för stor grej av att begrava honom etc dramatiskt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vilken skurk tänker de använda i nästa film nu när den näst bästa Batman-skurken är död?"

Tja, de får väl använda skurkar från tvserien helt enkelt. Louis the Lilac , King Tut och Egghead lär ju funka finfint.


Storuggla, yeah i said it
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: The Dark Knight [SPOILER]

Så nä, jag tror inte att Two-face kommer att komma tillbaks i nästa film. De gjorde en för stor grej av att begrava honom etc dramatiskt.
Jag håller med. Om de velat använda honom igen hade de antagligen visat hur man höll en minnesceremoni för Dent, samtidigt som man checkade in honom på Arkham under namnet Two-Face (Verkligt namn: Okänt).

Nu finns det ju möjlighet att Two-Face överlevde, eftersom ingen uttryckligen sa att han är död, men det känns inte speciellt troligt.

Jag tyckte förresten att det var kul att de återanvände Scarecrow i början av filmen. Superhjälteskurkar ska ju återkomma hela tiden, inte dödas av i slutet av varje äventyr.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: The Dark Knight [SPOILER]

Gurgeh said:
Jag tyckte förresten att det var kul att de återanvände Scarecrow i början av filmen. Superhjälteskurkar ska ju återkomma hela tiden, inte dödas av i slutet av varje äventyr.

/tobias
Jag fick för mig att Scarecrowen i början var lika äkta som Batmanwannaben, men det kanske bara var jag...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: The Dark Knight [SPOILER]

Jag fick för mig att Scarecrowen i början var lika äkta som Batmanwannaben, men det kanske bara var jag...
Det var i alla fall samma skådis som spelade honom, så jag har ingen anledning att inte tro att han var äkta.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: The Dark Knight [SPOILER]

Gurgeh said:
Det var i alla fall samma skådis som spelade honom, så jag har ingen anledning att inte tro att han var äkta.

/tobias
DÅ var det bara ett fall av att skurkar i vanlig ordning bara är tuffa första gången man stöter på dem =)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast Egghead borde ju överträffa Jokern anytime...Vincent Price är lite mer creddig än Heath Ledger, liksom...

och de är lika döda båda två, dessutom.

- Ymir, Egghead!
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
En stark 4:a

Jag kan börja med att berätta att jag är ganska oinsatt i Batman-universat, jag har inte läst serien utan bara tittat på den urgamla TV-batman, ni vet den med Tjoff! Pang! Splatt!

Jag tyckte denna film var mycket mycket bra och olustig, Jokern gav mig kalla kårar och mina barn får se filmen när de är 22 som tidigast.

Christian Bale gillar jag inte riktigt, hans röst kändes helt fel, jag har tänkt mig en len, viskande röst på Batman. Som playboy var han helt OK, men som Batman - lite klen?

Eftersom jag är oinsatt så väntade jag hela tiden på att distriktsåklagaren skulle visa sig vara Jokern, så där fick jag ju en liten överraskning...

Jag hade lätt delat ut en femma om inte filmen hade varit något för lång på grund av det sedvanliga bil-/motorcykelfrosseriet som för mig är helt iskallt. Storyn och miljöerna var fantastiska. Mycket bra! Kul med en riktigt bra actionfilm, det görs för mycket halvdant.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: En stark 4:a

Jag kanske är övernördig, men jag satt och störde mig på att Gordons fru hette Barbara. Det stör mig när Barbara är hans dotter i orginalserien. Jag misstänker att det är någon form av eloge till Frank Miller som i alternativhistorier har kallat hustrun för Barbara.

Annars bra film, kanonbra Joker, ok two-face, ok Batman, Alfred och Gordon härskar, ett par snygga tvistar, lite lång, men lagom med action. Flickvännen var jummy (men vem är hon seriemässigt?).

Och när det gäller gissningar om nästa skurkar, först så skulle jag hoppas att det inte blir någon mer film, den här var bra och risken är att det går utför. Men annars skulle jag sätta mina pengar för att de öppnar för Catwomen då Wanye är utan loveintreset och som de har format skurkarna tror jag det kan bli lysande.

-Gunnar (som hoppas att om de någonsin ska ha en Robin igen, att det ska vara baserat på Tim (Robin 3) eller Stephenie (Spoiler och Robin 4)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: En stark 4:a

En helt annan sak, är det någon annan som slagits av likheten mellan Dark Knightfilmen och "den skotska pjäsen". Dvs det där att om man sätter upp mörka tragedier kommer uppsättningen drabbas av sådana... lite läskigt på sitt egna lilla vis.

-Gunnar (med respekt för teaterskrock)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: En stark 4:a

Det stör mig när Barbara är hans dotter i orginalserien. Jag misstänker att det är någon form av eloge till Frank Miller som i alternativhistorier har kallat hustrun för Barbara.
Det är inget alternativt med de historierna. Gordon har haft en fru som hetter Barbara och en adoptivdotter (som är dotter till hans bror) i det "officiella" serieuniversumet.

Flickvännen var jummy (men vem är hon seriemässigt?).
Hon är ingen alls seriemässigt. Hon är påhittad för filmerna (och rätt onödig imho).

/tobias
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: En stark 4:a

Gurgeh said:
Det stör mig när Barbara är hans dotter i orginalserien. Jag misstänker att det är någon form av eloge till Frank Miller som i alternativhistorier har kallat hustrun för Barbara.
Det är inget alternativt med de historierna. Gordon har haft en fru som hetter Barbara och en adoptivdotter (som är dotter till hans bror) i det "officiella" serieuniversumet
Är det så det hänger ihop, ok *skäms* och känner mig upplyst. tobias är min idol för dagen (som alla blir som lyckas övertrumfa mig med seriekunskaper)

-Gunnar
 
Top