Nekromanti The Dark Eye i Stockholm!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Funderar att vara udda och dra igång en kampanj med tyska rollspelet The Dark Eye (senaste engelska versionen) om nån månad, troligen här i Bredäng. Eller på nåt ställe i stan, om det går att ordna.

Nån som har lust att hänga på? Messa mig i så fall.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Det är det där tyska Eon va, fast med mycket mer regler?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är ett av dom konstigaste rollspelen nånsin.

Det har en spelvärld som har sina engagerade fans som pluggar in olika hörn av "Aventuria" och nördar in sig på det som om det vore typ Hârn eller Marvel eller nåt.

Sidospår om den typen av spelvärldar:
När jag var i tjugoårsåldern hängde jag i ett gäng och vi var typ fans av WoD. Vi spelade nästan aldrig. Vi arrade fyra fem LARP (20-30 pers) i fantastiska miljöer, ruiner, övergivna skolor osv. Jag var malkaven i den röda sidenklänningen.

Vi spelade bordsrollspelet 1 gång, och då var vi sabbatnossar som skulle infiltrera nån typ av byggnad och dog direkt.

Men. Vi ägnade dagar och veckor och månader åt att prata om olika aspekter av spelvärlden, hänga med i metaplotten, läsa klanböckerna, dagdrömma om att faktiskt spela osv osv. Det var på vissa sätt rätt värdelöst -- även om jag älskade personerna i gänget så vill jag hellre faktiskt /spela/. Nu var det en månad sen jag körde rollspel sist. Jobbar på att preppa Zazor Coast + vi är några spelare kort. Så jag är kanske i en lite liknande sits nu som jag var då.

Samtidigt är köpeäventyren i The Dark Eye ofta väldigt rälsade, mkt mer rälsade än någonting Äventyrsspel nånsin gjorde. Nästan ospelbara som dom är.

Jättebökiga och klunkiga regler. Som många av äventyren instruerar SL att skippa för egen del.

Och så ska spelledaren ha mask på sig.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, det är en kompromisslös regel för Das Schwarze Auge! Så här ser den ut.

Kanske något för alla andra spel att införa? Köra Wraith the Oblivion med nån sorts gorilladräkt på sig eller Delta Green i full Pierrot-make-up. Eller varför inte Sagas of the Icelanders med Starchild-sminkning a la Paul Stanley.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag misstänker att det är för att dölja all skam SL kommer känna pga all illusionism och DM force. Fast, i en sån detaljerad värld finns ju också sandboxmöjligheter, det är inget inbyggt i spelet i sig att vara raka spåret, det är bara i dom tryckta äventyren + bristen på sandboxverktyg.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
2097;n229495 said:
Jag misstänker att det är för att dölja all skam SL kommer känna pga all illusionism och DM force. Fast, i en sån detaljerad värld finns ju också sandboxmöjligheter, det är inget inbyggt i spelet i sig att vara raka spåret, det är bara i dom tryckta äventyren + bristen på sandboxverktyg.
Jag har ju inte läst de äldre versionerna av reglerna (men hade jag kommit över en upplaga, hade det säkert höjt mitt betyg i tyska från gymnasiet...) men jag har fått för mig via det jag hört att de snarare gjorde en regelpoäng av rälsningen - att de uttryckligen beskrev att det var så det skulle spelas, allt annat var fel!

Så det var inte bara avsaknad av regler för annat, det var brännmärkande av alla andra sätt att spela som kätteri. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har några nya moduler, och de är "vanliga" äventyr, som i vilket rollspel som helst. Och reglerna är inte lika struliga som i Eon, det kanske de var förr, men inte längre.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skulle vara tacksam om den här tråden handlade om att vara med att spela. Tack.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om rälsning. Nej det är fel, man ska inte rälsa. Saxat ur regelboken, spelledarkapitlet:

Often you can reduce an adventure to its most basic elements (the ones with real importance), and everything else is simply reacting to the heroes’ actions.
Så inte mer fake news, tack.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Platon;n229477 said:
Ska spelledaren ha mask på sig??=D
Berätta mer!
Nej. Det ska spelledaren inte. Det var ett gimmick-tillbehör tidigare från spelets historia, (masken fanns med i Die Werkzeuge des Meisters, 1984).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det var väl snarare old news än fake news för jag har inte läst femte utgåvan
Men visst. Förstår känslan. Som om en D&D 5e LFG-tråd skulle urarta till att handla om Dragonlance och THAC0.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fick precis boken (läderinbunden) plus en massa extramaterial. Herregud vilken kvalitet på trycket mm. Deutschland regiert, typ.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Börjar med en mindre grupp, 3-4 spelare, kör lite köpta äventyr medan vi lär oss systemet. Spel i stan eller Bredäng (16 min med tuben från tull). Dag spelar mindre roll för mig. Vanliga pass, typ 4 tim.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Cool. Jag har troligen lokal från 1830 vid Medis under vardagar. Lagom frekvens för mig är 1/14 dagar. Typ så.
 
Top