Nekromanti The Complete Masks of Nyarlathotep

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Hur bra är denna kampanj?
Är det verkligen alla rollspelskategorier, tidernas bästa kampanj, som man får höra lite då och då, eller var den bara det en gång i tiden? -Kampanjkvalite´n har ju generellt höjts en del sedan 80 talet........ Även om Svavelvinter till gamla hederliga DoD expert håller än :gremsmile:

Trots att jag lirat rollspel sedan 84 så har jag helt otroligt nog aldrig lirat Call of Cthuhlu. Tänkte det va dags nu..... :)

Ge mig massa svar- det gör inget om de är helt helt subjektiva.... Det är när folk skall leka objektiva som den verkliga åsikten brukar försvinna.......
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det är gott broder!

Där du har du ett redigert äventyr som borde tjäna som en förebild för allt gott här i världen!
Vem kan motstå New York, London, Kairo, Kenya, Shanghai och Australien i en och samma kampanj! /images/icons/laugh.gif

I lööööv it!


Storuggla, som leker Cthulhu med kokt spagetti hängandes från munnen
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Re: Det är gott broder!

Kommer man aldrig till hökarängen?

*Leker Sylvester Stallone genom att prata med munnen full av kokhet spaghetti*
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Det är gott broder!

Svar Nej. Men eftersom jag sitter i Farsta måste jag ju säga att Hökarängens Centrum inte är mycket att hänga i julgranen iallfall så...


Storuggla, some hatar msn messenger just nu
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: MoN (spoiler)

MoN är bra, den hänger ihop på ett enkelt men väldigt elegant och spännande sätt. Om man har spelat mycket CoC och läst massor av Lovecraft kan man finna ledtrådarna ganska lätt och få en bra bild av vad som händer och vad man kommer möta. Om man inte är van så kommer det hela se ut som ett pussel där det finns någon slags röd tråd. Om man som spelare gillar handouts med ledtrådar så kommer man få sitt lysmäte av första kapitlet.

Jag tycker att kampanjen har en Indiana Jones känsla, det finns bitvis ganska mycket action och Undersökarna bör kunna hantera skjutvapen och nävarna. Det är monstren som står för skräckfaktorn, det finns ingen rysarmoment som hänger över en hela tiden (det jag fösöker beskriva som rysarmoment är den känsla jag hade när min rollperson fick äckliga bölder som bara han kunde se i Svarta Madonnan).

***SPOILERVARNING***

För att säga något negativt om den så kan jag nämna att den följer mallen:
åk till ny stad,
träffa kultledaren som är inflytelserik och respekterad medborgare,
bli jagad av ny kult som vill döda dig,
hitta kultstället och stoppa ritualen som kallar ned Det som Inte kan Uttalas

Inte för att det här är dåligt om man inte är van vid det.

Jag tror att Beyond the Mountains of Madness kampanjen är, inte bättre, men har en mycket djupare intrig, mer socialt umgänge med spelledarpersoner, en detaljerad och mycket ovanlig miljö. Den kräver också mer engagemang än Masks of N. då man inte regelbundet får utlopp för sina känslor i blodiga och Sanity förstörande uppgörelser med kulter och monster. Spänningen byggs liksom upp och monstren är få och kommer på slutet. De är en skrämselmaskiner utan en viktig del av intrigen.

Men om du inte spelat CoC tidigare så skall du köra Masks. före Beyond. De är båda värda pengarna.

-A
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Den är helt UNDERBAR!! Det är nog den absolut bästa kampanjen jag någonsin läst. Den är grymt stor, har massor av bakgrundsmaterial, kartor, och handouts (min favorit). Rekomenderas varm!
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Re: MoN (spoiler)

Hmmm verkar som om Mountain of madness passar min grupp bättre.
Monsterorienterad skräck brukar inte vara populärt. Köttande och våld brukar toleras och faktiskt uppskattas, men endast mot människor och naturliga djur. Att slåss rent fysiskt mot ondskan tar bort lita av tjusningen.- tycker jag
Massaker mot slemmiga tandhögar brukas kommenteras rätt vasst. Man får höra allt från "en sabeltandad pizza the hut". till "ojj vad Läääääääskigt han ser ut som om en 12- åring, på LSD som precis läst sin första dinosuariebok har ritat honom.... o.s.v o.s.v ."

Min grupp är väldigt van (alla utom en har lirat rollis sen mitten av 80talet och vi har flera riktiga "brainies". En elitserieschackspelare och liknande, så jag tror inte hög nivå eller klurigheter är någonting som kommer att bli ett problem. Det har snarare varit ett problem från andra rollspel att gåtor och pusselsamlande har varit alltför lätt.

Ju svårare ju bättre. SL i våran grupp får i princip endast kritik för antingen löjjeväckande rymdmonster och för enkla ledtrådar.

Så ju svårare ju bättre, så kanske jag får tyst på dem någon gång..... hehe

Skall jag gå på din beskrivning så tror jag Mountains of madness passar bättre än the masks of hjködhjökhreypei.

tack för infon!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: MoN (spoiler)

Var beredd på att Beyond The Mountains of Madness är galet lång! Den är tjockare än regelboken, och jag har för mig att det finns ett tillbehör till den också (med typ, fler handouts, fler regler för arktiska miljöer etc). Den ska också tappa tempot ganska lätt, har jag hört. Men gillar man orginalnovellen så lär man ju tycka om den.

Masks of Nyarlathotep är verkligen bra, men jag håller med om att det är lite för mycket mallkänsla över de olika kulterna...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Re: MoN (spoiler)

helt monsterorienterad är ju ingenkampanj om spelledaren inte så kräver.

min masks grupp är i Kenya (del 4 av 6) och har avfyrat sina vapen vid ett tilfälle hittills.

och inte har de blivt särskillt anfallna av monster heller.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
BtMOM varning

Ville bara tala om att jag Spelledde BtMOM i somras, och anser att det är gravt överskattat. För att få det intressant krävs MASSA jobb och tid. Det finns oerhört många TOTALT onödiga partier. Enl boken så ska man tex rollspela sig igenom en inventering av skeppets lager, dvs gå igenom checklistor. Hur kul är det på en skala? Jag hoppade över en massa sådana onödigheter. Men har du & spelarna tid så är det klart att scenariot har sina poänger.

Tips - Sista delscenariot i BtMOM (the black rat) är TOKBRA och gör sig alldeles utmärkt som fristående scenario,

Jag har läst igenom Masks åxå, och ska börja leda det om några veckor. Det är bland det bättre äventyr jag läst. STOR potential där!

Så vad det sagt!
 
Top