Nekromanti The Black Dahlia har blivit film

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
James Ellroys roman The Black Dahlia har alltså blivit film. Som ett stort Ellroyfan förstår jag inte hur detta kan ha ungått min uppmärksamhet.

Tyvärr spelar Josh Hartnett huvudrollen, och han är inte någon favorit direkt. De goda nyheterna är att Brian DePalma regisserar, och han är ju bra.

Trailer

IMDb

Vad tror ni?

Jag tycker trailern är jävligt cool. Josh Hartnett kommer nog kanske funka också. Snyggt filmad är den i alla fall.

/Jonas, som tyvärr inte har läst just den boken.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jo, jag tog upp det för några veckor sedan längre ned (då den, tillsammans med Hollywoodland) är klockrena Noir-inspirationskällor.

Josh Hartnett kan fungera. Och Brian DePalmas styrka är det visuella och tyvärr inte manusförverkligande. Så han är ett vågspel på det sättet. De Omutbara är ett lysande undantag där allt klaffar (men då var det också David "Bäst i universum" Mamet som gjorde manuset).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag måste ha missat den tråden.

Hollywoodland ringer en klocka i skallen på mig men inget mer. Ny film också?

Ja, jag tror nog Josh kan funka. Han har ändå rätt stil på något sätt.
Jag gillar Brian DePalma. Så det blir nog bra. Men du kanske har rätt om manus, har inte tänkt på det.

Det är hur som helst absolut en jag-måste-se-så-snart-som-möjligt-på-bio-film. Frågan är när den har svensk biopremiär?

/Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag har nu sett trailern för Hollywoodland. Ben Affleck vann pris för bästa manliga huvudroll för den vid någon filmfestival i veckan va?

Edit: Ja, det gjorde han. Fast priset hette bästa skådespelare, så det behöver ju inte vara huvudroll. Såg mer ut som han hade en biroll av trailern att dömma. Länk (Aftonbladet)

/Balderk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tja, jag vet inte. Det är inte Ellroys starkaste bok (där tycker jag American Tabloid och The Cold six thousand tar potten) men den kan väl bli ordentlig på stora duken. Om man bara skippar biten där de är i Mexico, för den tillför inte så värst mycket.

Personligen har jag gått ifrån att dyrka Ellroys mark till Lehanes mark, och se på fan de gör filmer av hans böcker med! Mystic River för att nämna en, och Gone, Baby, Gone på väg (men vem fan castar Casey Affleck som en hård deckare? Vem? Jo, hans bror Ben Affleck :gremfrown:)


Storuggla, kommer inte ihåg orginaltitlar
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag gillar American Tabloid men The Cold 6000 har jag inte tagit mig igenom.
Mina favorit Ellroy är ändå framförallt The Big Nowhere men även LA Confidential. Som sagt har jag inte läst The Black Dahlia.

Lehane heter i förnamn? Dennis eller nått? Jag har inte läst nått av honom hur som helst.

Hur som helst så tror jag filmen kan bli bra. Fast i klass med LA Confidential filmen är nog att hoppas på för mycket. Den hade ju en grymt skön rollista också.

/Balderk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Var Black Dahlia, nu Dennis Lehane-pimpin'

"Lehane heter i förnamn? Dennis eller nått? Jag har inte läst nått av honom hur som helst."

Dennis Lehane, that's it. Han slog igenom med Mystic River (Rött Regn på svenska) och följde upp med Shutter Island (Patient 67 in swedish). De är fristående och inte på något vis sammankopplade, och vilken som helst av dem funkar som en bra bok i samma klass som Ellroy.
Förlagets info för Rött Regn:
Tjugofem år efter en gemensam traumatisk upplevelse i barndomen konfronteras Jimmy, Sean och Dave med varandra på nytt. Jimmys dotter har hittats mördad i en park i Boston och Sean får ta hand om fallet.
Seans undersökning skapar genast en konflikt med Jimmy, vars metoder från hans kriminella förflutna frestar honom att lösa fallet på ett brutalare och mer tillfredsställande sätt än vad lagen någonsin kan göra.
I deras fokus står Dave, som kom hem natten då Jimmys dotter mördades, täckt med blod från någon annan än sig själv.
Clint Eastwod gjorde en film av den.
Blurben för Patient 67:
Shutter Island. En ö med ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly därifrån och kriminalaren Teddy Daniels kallas dit för att ta hand om fallet. Men vad är det egentligen som pågår bakom sjukhusets murar? Hur kan någon överhuvudtaget avvika från denna strängt isolerade ö? Och vem är den patient 67 som rymlingen nämnt i ett kodat, kvarlämnat meddelande? Ju mer Teddy Daniels försöker kartlägga de mysterier som omger Shutter Island, desto diffusare blir bilden och desto mer börjar han tvivla på sina egna sinnen.
En rediger höjdarbok.

Annars så började han med en svit om två deckare, Patrick Kenzie och Angie Gennaro. De håller en varierande kvalitet, som du kommer märka av mina omdömmen:
1. A Drink Before the War (En Drink Före Kriget) - Patick och Angie anlitas av Bostons framgångsrikaste politiker för att finna en städerska som stulit konfidentiella papper från hans kontor. Det hela visar sig dock leda till att våra hjältar snabbt blir jagade av de två största gängen i Boston. Den svagaste i sviten, men klart läsvärd.
2: Darkness, Take My Hand (Mörker, Tag Min Hand) - En seriemördare som sitter i finkan sedan tjugio år tillbaka dödar folk igen. Utanför murarna. Hur fan det nu går till. Den här var lite förutsägbar, men bättre än bok 1. Men Lehanes formkurva går rakt uppåt och han lyckas faktiskt få fram lite ångest när en riktig skitstövel tar ner skylten.
3: Sacred (tror inte den kommit på svenska än): Nu jävlar går Lehane loss. Det här är riktigt, riktigt bra. En döende miljardär anlitar våra hjältar för att hitta hans försvunna dotter. Det är brådis, han håller ju på att kila vidare. Jag kan kommma på... tre olika punkter i boken där jag hajjade till och tänkte "Åh fan, det är det ligger till! Ballt!" och varenda gång var det helfel och så drog Lehane undan mattan för mig och däckade mig med slutet. Svinbra noir/hardboiled. Jag har snott plotten till ett rollspelsscenario. Det är så bra bara.
4: Gone, Baby, Gone (Samma titel på swedish) - Obehaglig. Försvunna barn, pedofiler och allmänt förhatliga typer i den här boken. Slutet är underbart noirigt, sure, lagen följs och straff utmätes, men var det det bästa valet?
5: Prayers For Rain (Svart Nåd) - Eh, efter Sacred och Gone, Baby, Gone så kändes den är ganska ordinär. Efter denna fick sviten en paus till förmån för Rött Regn och Patient 67 dock.


Storuggla, läs förihelvete!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Var Black Dahlia, nu Dennis Lehane-pimpin'

Dennis Lehane, that's it.
Bra att veta att mina instinkter inte sviker mig. Mystic River är ju en riktig höjdarrulle, så det är väl påpassligt att läsa några böcker av författaren bakom också. Men Rött Regn blir det nog inte till att börja med, läser hellre en bok där jag inte vet vad som händer.

Måste man läsa sviten i ordning eller funkar det att hoppa in till exempel på Sacred? Annars blir det nog Shutter Island.

Men han verkar lovande. Ska bli intressant att leta reda på några av hans böcker.

Storuggla, läs förihelvete!
Ska bli, herrn.

/Balderk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Var Black Dahlia, nu Dennis Lehane-pimpin'

"Måste man läsa sviten i ordning eller funkar det att hoppa in till exempel på Sacred? Annars blir det nog Shutter Island."

Man kan hoppa bäst man vill, men han hänvisar ibland till vad som hände med Angies hustrumisshandlande make i bok två, typ. Men annars så är det ingen fara att läsa i den ordning man vill.


Storuggla, Bubba Rogowski
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Var Black Dahlia, nu Dennis Lehane-pimpin'

Man kan hoppa bäst man vill, men han hänvisar ibland till vad som hände med Angies hustrumisshandlande make i bok två, typ. Men annars så är det ingen fara att läsa i den ordning man vill.
Okej, låter inte som några större problem.

Sweet.

/Jonas
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Det verkar som om jag (tyvärr) fick rätt i mina föraningar.

Från IMDBs sammanfattning: One thing about The Black Dahlia that critics seem to agree on: it's stylish. Brian De Palma gets credit for that, along with production designer Dante Ferretti and cinematographer Vilmos Zsigmond. But most of them also suggest that the film is stylish to a fault -- a big fault. Comments Claudia Puig in USA Today: "What it accomplishes with its stunning cinematography and set design is undercut by a lack of coherence." Writes Rick Groen in the Toronto Globe & Mail: "Film noir is a style, but self-conscious film noir is just a stylistic tic, less a genre than an ailment. And The Black Dahlia has got a really bad case -- this thing is so mannered it convulses." Philip Wuntch in the Dallas Morning News writes similarly: "The Black Dahlia is too much a director's movie. With camera angles almost operatic in grandeur, there's never any doubt that you're watching a De Palma movie." Lou Lumenick in the New York Post concludes that while the film is "visually dazzling but ultimately disappointing ... it's still possible to get a kick out of this fever dream loaded with eye candy." Most of the critics also agree that the film falls apart in the final half hour. Writes Richard Roeper in the Chicago Sun-Times: "The last-act revelations aren't just implausible -- they're connected by only the barest of threads to previous events." Joe Morgenstern in the Wall Street Journal concludes, "The baroque denouement leaves us begging for less."
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ajdå, det lät ju inte särskilt roligt alls. Fan också! Ska försöka se den snarast möjligt för att bilda egen uppfattning.

/Baldeerk
 
Top