PROMOTION The Black Company RPG lanserat!

verec

Warrior
Väntan är äntligen över! The Black Company RPG av Arc Dream Publishing är till sist påbörjat och har inletts med speltest!

1764622028798.png

Playtestat reglerna ”solo” här och måste säga att de är väldigt eleganta för att vara ett BRP. Skulle beskriva spelet som en BRP kombinerat med ”Stability” i PBTA plus Stressmekaniken i tex Alien (med spelaragens skapad genom att ”riskera stress” vid slag).

Man spelar elitsoldater, men tycker det lyckas väl i att simulera farligheten i strid mycket väl och även en ”svag” fiende kan genom taktik och smarta val skapa sig fördel och därmed göra livet mycket farligt för karaktärerna!

I stora drag har man 5 ”health states” och 5 ”stress states”. Varje vapen gör en viss nivå skada som motsvarar en state, men får man motsvarande skada ökas ej staten. Mycket effektivt system, men viktigt att hålla koll på skada och stress som delas ut, samt mycket viktigt med rustning etc. Detsamma för stress, men går stress för långt kan man bli ”galen”, vilket liknar CoC men kanske mer Delta Green som ArcDream själva gjort.

Ser fram emot att testa live efter sommaren!

Hm. Intressant. Jag vill ju gilla Black Company, hade behållning av de böcker jag läste. Samtidigt, dem är något med hur världen beskrivs som gör mig tveksam. Jag fattar liksom inte den riktigt. Vilket inte gör något i en litterär berättelse, det kan tom vara en kvalitet, men som gör mig osäker på hur jag skulle hantera spel i den.

Yes, kan hålla med dig här @Bifur. Läste första boken typ 2012 och diggade iofs den skarpt, men läste ej vidare. Som du säger, mycket litterär i stilen den är skriven. Fragmentarisk. Ska kanske passa krönikören Croakers sätt.

Det finns en bra beskrivning om detta i nya playtest dock. Typ 2-3 sidor som ger en bra inblick. (edit. Länk till speltest 2: https://theblackcompanyrpg.com/the-black-company-rpg-playtest-phase-2-launches/ )

Dock, kan även säga att system är helt generiskt (dvs hittills är ej magitext mm kopplat till världen) och skulle således mycket enkelt kunna anpassas till en egen setting.
Sneglar själv på det för min egenskapta ”low fantasy”-värld framledes. Vill testa i spel först dock.

Last edited:
Dock, kan även säga att system är helt generiskt (dvs hittills är ej magitext mm kopplat till världen) och skulle således mycket enkelt kunna anpassas till en egen setting.
Det är jag inte så intresserad av. Eller i och för sig, om systemet visar sig vara väldigt bra på att hantera rollspel i krigsmiljö (som jag generellt ofta tycker är svårt) så kanske.

Last edited:
Det kan jag iofs förstå! Dock, baserar helt på playtestreglerna och det kan ändras framledes. Vet inte om de ämnar göra en kickstarter på detta, men reglerna verkar relativt klara… lite finlir kvar.

Back