Nekromanti The Barrow

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag köpte nyligen The Barrow av Mark Smylie. Jag har bara kommit 82% in i den, men anser att jag kan kosta på mig en miniåsikt i alla fall.

Den är bra skriven och äventyret flyter på bra, men bokens riktiga styrka för mig är som settinginfo till Artesiarollspelet, fylld med information som egentligen borde vart i rollspelet eller i en settingbok, men tydligen hamnade i romanen istället. Plötsligt inser jag att det kryllar av förbjudna kulter i städerna och i kullarna (vilket knappt nämns i rollspelet) och att de där kullarna är ett slags fantasyvietnam och inte bara streck på en karta för skojs skull. Det är lite synd att det inte framgick av spelet, men okej, bättre sent än aldrig.
Nåväl, boken är bra och ett trevligt äventyr i en rätt intressant fantasyvärld, men antagligen är den inte för alla. Den har nämligen ett väldigt.... vuxet språk och sådant. Jag har nog aldrig läst en fantasybok med så mycket könsorgan (exalterade eller ej) och snuskifikationer. Därför är den nog inte lämplig för de minsta, så håll den borta från dvärgar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Nu har jag inte läst dem men är inte grunden för hela Artesia grejen serietidningarna och man antogs ha läst dem om man var intresserad av rollspelet och att det mesta av världen presenterades där?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Den boken ska jag se till att köpa snarast. Ju bättre den funkar som settingbok, desto bättre!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
God45;n10002 said:
Nu har jag inte läst dem men är inte grunden för hela Artesia grejen serietidningarna och man antogs ha läst dem om man var intresserad av rollspelet och att det mesta av världen presenterades där?
I teorin. Om man ville spela på just de platser som serien utspelade sig på samt enbart slå folk på käften. Kulter som finns under varje buske eller banditskurkar nämns inte. Serierna hade dock jävligt bra info om mytologin instuckna i slutet av varje album som en liten essä.
Jag tror tanken var att ge ut de supplement som nämns i slutet av Artesia-spelet relativt snabbt, men sen kom Verkligheten och spöade Smylie.
 
Top