Bassejr
Hero
Hej.
Som några av er nog mind har jag jobbat på ett koncept jag kallar "Avgrundsstjärnan". Till en början var det en liten BRP modul, men jag har figurerat och lekt en hel del med arbetet, och börjar skissa på ett eget regelsystem (Kommer lägga upp den senaste versionen av storyn på forumet, samt ett test spel i forumet med forumrollspel om ni ber mig när arbetet är färdigt)
Nå, för regelsystemet var jag förut väldigt inne på D20 system, och övervägde att göra ett sådant, men jag börjar luta åt att designa ett Dicepool system. (Fick den här id´en för typ tio minuter sen när jag satt på dass, så have mercy om det är en sjuk id´e)
Jag vill som med så många andra spel dela upp en karaktärs styrkor i grundfärdigheter och sakfärdigheter, typ "Strength, Charisma" etc, respektive "Engineering, play instrument" etc.
Man slumpar fram startvärdet i grundfärdigheterna, och får utifrån dem värden i en serie sakfärdigheter. man får slå antalet tärningar från grundfärdigheten för att se om man lyckadess, och efter det slå ett antal olika tärningar baserade på den sakfärdigheten man använder, för att se graden av lyckande.
Säg till exempel att man har 0 i en färdighet, och då blir det andra slaget 1t4. ökar man får man 2t4, 2t6, 2t8, 2t10 och så vidare och så vidare (Har inte undersökt detaljerna än). Varje vapen ger en modifikation uppåt och använder det andra slaget som skadeverkan. Om man dyrkar ett lås går skalan mellan att låset går sönder och faller i marken med ett högljut brak till att det klickar till och öppnar sig bara genom att man tittar snällt på det.
Låter det som ett stabilt system? Eller bara överflödigt? Vilka tärningar borde användas, och vad skulle kunna göra systemet bättre, men ändå "Originellt"?
Tack på förhand.
Som några av er nog mind har jag jobbat på ett koncept jag kallar "Avgrundsstjärnan". Till en början var det en liten BRP modul, men jag har figurerat och lekt en hel del med arbetet, och börjar skissa på ett eget regelsystem (Kommer lägga upp den senaste versionen av storyn på forumet, samt ett test spel i forumet med forumrollspel om ni ber mig när arbetet är färdigt)
Nå, för regelsystemet var jag förut väldigt inne på D20 system, och övervägde att göra ett sådant, men jag börjar luta åt att designa ett Dicepool system. (Fick den här id´en för typ tio minuter sen när jag satt på dass, så have mercy om det är en sjuk id´e)
Jag vill som med så många andra spel dela upp en karaktärs styrkor i grundfärdigheter och sakfärdigheter, typ "Strength, Charisma" etc, respektive "Engineering, play instrument" etc.
Man slumpar fram startvärdet i grundfärdigheterna, och får utifrån dem värden i en serie sakfärdigheter. man får slå antalet tärningar från grundfärdigheten för att se om man lyckadess, och efter det slå ett antal olika tärningar baserade på den sakfärdigheten man använder, för att se graden av lyckande.
Säg till exempel att man har 0 i en färdighet, och då blir det andra slaget 1t4. ökar man får man 2t4, 2t6, 2t8, 2t10 och så vidare och så vidare (Har inte undersökt detaljerna än). Varje vapen ger en modifikation uppåt och använder det andra slaget som skadeverkan. Om man dyrkar ett lås går skalan mellan att låset går sönder och faller i marken med ett högljut brak till att det klickar till och öppnar sig bara genom att man tittar snällt på det.
Låter det som ett stabilt system? Eller bara överflödigt? Vilka tärningar borde användas, och vad skulle kunna göra systemet bättre, men ändå "Originellt"?
Tack på förhand.