Nekromanti [The Abyssal Star] Regelsystem

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hej.

Som några av er nog mind har jag jobbat på ett koncept jag kallar "Avgrundsstjärnan". Till en början var det en liten BRP modul, men jag har figurerat och lekt en hel del med arbetet, och börjar skissa på ett eget regelsystem (Kommer lägga upp den senaste versionen av storyn på forumet, samt ett test spel i forumet med forumrollspel om ni ber mig när arbetet är färdigt)

Nå, för regelsystemet var jag förut väldigt inne på D20 system, och övervägde att göra ett sådant, men jag börjar luta åt att designa ett Dicepool system. (Fick den här id´en för typ tio minuter sen när jag satt på dass, så have mercy om det är en sjuk id´e)

Jag vill som med så många andra spel dela upp en karaktärs styrkor i grundfärdigheter och sakfärdigheter, typ "Strength, Charisma" etc, respektive "Engineering, play instrument" etc.
Man slumpar fram startvärdet i grundfärdigheterna, och får utifrån dem värden i en serie sakfärdigheter. man får slå antalet tärningar från grundfärdigheten för att se om man lyckadess, och efter det slå ett antal olika tärningar baserade på den sakfärdigheten man använder, för att se graden av lyckande.

Säg till exempel att man har 0 i en färdighet, och då blir det andra slaget 1t4. ökar man får man 2t4, 2t6, 2t8, 2t10 och så vidare och så vidare (Har inte undersökt detaljerna än). Varje vapen ger en modifikation uppåt och använder det andra slaget som skadeverkan. Om man dyrkar ett lås går skalan mellan att låset går sönder och faller i marken med ett högljut brak till att det klickar till och öppnar sig bara genom att man tittar snällt på det.

Låter det som ett stabilt system? Eller bara överflödigt? Vilka tärningar borde användas, och vad skulle kunna göra systemet bättre, men ändå "Originellt"?

Tack på förhand.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Lite mer detaljer skulle nog behövas. Jag tänder inte direkt till på tanken att varje handling skulle kräva två tärningsslag.

Jag gillar inte heller att man först slår grundegenskap (grundfärdighet) för att lyckas. Ett sådant regelsystem verkar säga att träning inte alls är det viktigaste för att lyckas utan att talang är det enda som verkligen räknas.

Men som sagt. Mer info behövs fortfarande. Tänk igenom matten lite mer då den kan döda ett helt regelsystem om den inte sitter bra i grunden.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
iden var att jag ville fortfarande ha ett system son använder sig av flera sorterstärningar, Men jag är rätt inne på just dicepool system just nu.

vad om man vänder på det? Man får slå för Sakfärdigheten för att se om man lyckass, och får det andra slaget för att beskriva hur lyckad grad man får? Eller att använda den som någon sorts boost, så att man får slå ett extra slag med sina Grundegenskaps-tärningar för varje 6:a man slåt (Förutsatt att pölen är med T6:or)

Men ja, jag ska experimentera lite och undersöka matematiken i det hela.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Du kan inte dra ihop slagen och slå en pöl T6:or tillsammans med en effekttärning i varierande storlek per färdighet som både adderar till resultatet och anger effekt/skada?

Typ en skala på en till tre/fyra T6:or och en tärning i intervallet T4-T12?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Kul att höra att du spånat vidare på det. Tycker inte att du ska vara för besatt av originalitet i systemet - originalitet är inte ett egensyfte. Gå gärna på vad som fungerar för ditt spel och din värld i första hand. :gremsmile:

Ett par frågor: Förstår jag rätt i att ökande färdighet ger högre tärning på effektslaget?

Fråga nummer två: kommer tärningspölarna att ha ett ett-till-ett-format vad gäller hur många man slår, a la White Wolfs ST-system, eller har du en annan tanke där?

Det här med högre tärningar (t4, t6, t8 etc) låter vagt bekant. Tror gamla Panty Explosion hade något sånt, men finns det inte något till som fungerade på liknande sätt?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Max Raven said:
Det här med högre tärningar (t4, t6, t8 etc) låter vagt bekant. Tror gamla Panty Explosion hade något sånt, men finns det inte något till som fungerade på liknande sätt?
På rak arm kan jag lägga till Cortex System och Dogs in the Vineyard till den listan.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Max Raven said:
Fråga nummer två: kommer tärningspölarna att ha ett ett-till-ett-format vad gäller hur många man slår, a la White Wolfs ST-system, eller har du en annan tanke där?
Jag vet inte, vad menar du med "Ett-till-ett-format"?
hm, jag fortsätter skissa vidare. det här kan bli intressant.

Och... "Panty explosion"?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Bassejr said:
Max Raven said:
Fråga nummer två: kommer tärningspölarna att ha ett ett-till-ett-format vad gäller hur många man slår, a la White Wolfs ST-system, eller har du en annan tanke där?
Jag vet inte, vad menar du med "Ett-till-ett-format"?
hm, jag fortsätter skissa vidare. det här kan bli intressant.

Och... "Panty explosion"?
Gamla och nya Panty Explosion.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Bassejr said:
Jag vet inte, vad menar du med "Ett-till-ett-format"?
hm, jag fortsätter skissa vidare. det här kan bli intressant.

Och... "Panty explosion"?
Ett-till-ett - en "markering" på formuläret ger en tärning. WoD har t ex attribut som går från 1-5 och färdigheter som gick från 0-5. Man markerar ett antal punkter på formuläret när man skapar karaktären, och när man spelar lägger man ihop antal markeringar och slår så många tärningar. Gör rollpersonsskapande tämligen snabbt och reglerna hyfsat enkla att komma ihåg.

Panty Explosion är ett spel där man spelar japanska skolflickor. Det finns en del skillnader mellan originalet och Panty Explosion Perfect - systemmässigt och presentationsmässigt.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Max Raven said:
Bassejr said:
Jag vet inte, vad menar du med "Ett-till-ett-format"?
hm, jag fortsätter skissa vidare. det här kan bli intressant.

Och... "Panty explosion"?
Ett-till-ett - en "markering" på formuläret ger en tärning. WoD har t ex attribut som går från 1-5 och färdigheter som gick från 0-5. Man markerar ett antal punkter på formuläret när man skapar karaktären, och när man spelar lägger man ihop antal markeringar och slår så många tärningar. Gör rollpersonsskapande tämligen snabbt och reglerna hyfsat enkla att komma ihåg.

Panty Explosion är ett spel där man spelar japanska skolflickor. Det finns en del skillnader mellan originalet och Panty Explosion Perfect - systemmässigt och presentationsmässigt.
Aha. Ja, det är någonting sådant jag har tänkt mig, men vi får se.

Och för att svara på din första fråga, Det var så det var tänkt när jag kom på original id´en, men jag överväger att vänta upp och ner på steken och göra att ökade frädigheter ger ökad chans att lyckass, medans Grundegenskaperna avgör det andra slaget.

Men jag har fått ett par andra ide´er attöverväga, så jag ska ta o göra det och se vilken som känns bäst.
 
Top