Nekromanti Thalamurs språk samt rustningar

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Mundana må vara en intressant värld, men i mångt och mycket tycker jag att det är saker som kan förbättras. Därför har jag här påbörjat en artikel om Thalamurs rustningar och deras vapen. Jag har valt att ge dem en lite mer byzantinsk stil för att väva samman dem med cirefaldierna (som mer eller mindre är greker) och det Östromerska imperiet.

Detta står i kontrast emot Consaber som har, tack vare flitig handel med soldarn, inspirerats av de mer feudalistiska pansaren som de bär. Man har också velat röra sig bort ifrån ärkefienden Thalamur och därmed försökt skapa sig en egen identitet.

Det jag har skrivit står att finna här.

det är inte mycket, men det är ett litet bidrag som jag hoppas kan ge ideer till andra.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jävligt tufft imo. Gillar det du har gjort hittils!
Får vi eventuellt se lite mer i framtiden? :gremsmile:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Laowai said:
Jävligt tufft imo. Gillar det du har gjort hittils!
Får vi eventuellt se lite mer i framtiden? :gremsmile:
Som svar på din fråga så har jag uppdaterat sidan redan :gremsmile: håller på att arbeta mer med sidan och kommer troligen ha kastat upp ytterligare saker innan kvällen är över
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Sweeet! Ska gräva ner mig i min digra samling vapenböcker och se om jag eventuellt skulle kunna bidra med något.
Håll inte andan bara, jag är en långsam skrivare :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är koolt, men jag känner att det börjar bli lite inflation på Byzans-inspirerade saker i Mundana. Missförstå mig rätt, ditt resonemang att 'cirefalierna är Byzans-inspirerade, så det mäjkar sense att thalaskerna kör nåt liknande' är väldigt vettigt, det är mest att Jargien och kanske Colonan också är Byzans-expys i hög grad. Det enda som egentligen är byzatinskt med cirefalierna är emellertid kläderna, och då tycker jag det är bättre att reservera mycket av Byzans-grejerna till Jargien, som desperat behöver dem för att inte bli en anakronistisk Västrom-rippoff.

Jag skulle istället tagit inspiration till thalaskerna av kulturer i Byzans gränsland mot iransk kultur, typ Armenien, Georgien, Syrien, Kurdistan. Det ger dem en look som påminner om cirefaliernas lite vagt utan att det uppstår märkliga paralleller med jargiska stilar och koncept.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Vad Ymir säger är gott: Mellanöstern-liknande kulturer är häftiga och man borde se mer av dem.

Men det är lite underligt - Jag har alltid kopplat samman Thalamur och Kina väldigt mycket. Är det helt bakvänt, eller?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, det hade varit jätteläckert med mer Kina-inspiration i Mundana (Västlanden har sin beskärda del, framförallt vad gäller konst och historiesyn), och man hade lätt kunnat tänka sig Thalamur som ett väldigt meritokratiskt och byråkrati-dyrkande rike, och då ligger ju inspiration från Kina väldigt nära till hands. Mycket i Thalamurs sköna konster och liknande hade också kunnat inspireras av Kina.

Men mer ytligt visuella attribut som förknippas med Kina (dräktkultur, arkitektur, etc) verkar framförallt höra hemma i Ebhron, om någonstans (och det ganska vagt, det enda som öht tyder på denna parallell är att Ebhrons klädmodeller i Eon 3s grundbok är antika Kina rakt av. Ebhron tänker jag mig hellre som lite indiskt egentligen, varje gång jag ser en bild på Varanasi ser jag Ebhron framför mig omedelbart).

Det finns också lite Kina-paralleller vad gäller Sungmunkarna förstås, men jag kommer slakta mycket av dem i Västlandenmodulen.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Just vad det gäller Ebhron så tänker jag mig en del meritokratiskt/byråkratiskt system ända ifrån gräsrotsnivå upp till Kabalaordens topp blandat med gamla familjer, ätter och anspråk i provinserna.
Vad det gäller kläder så tänker jag mig mycket Indien och sydostasien överlag, mycket draperingar och luftiga tyger för ett överlag varmt klimat.

Men får att återkomma till topic lite: Coolt och intressant allt. Även om jag gillar nuvarande thalaskiska rustningar så är det fortfarande najs :gremsmile:

Mina tankar om Ebhrons militär går däremot mer mot österländska brigadiner.
Typ liknande : den här

- dock inte lika fancy överlag.

/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Var försiktig med mogulgrejer om du vill vara 'officiell', det riskerar att bli väldigt Mûhad eftersom Mûhads militärkultur i min tappning ≈ timuriderna och timuriderna ≈ mogulerna, more or less.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ymir said:
Det är koolt, men jag känner att det börjar bli lite inflation på Byzans-inspirerade saker i Mundana. Missförstå mig rätt, ditt resonemang att 'cirefalierna är Byzans-inspirerade, så det mäjkar sense att thalaskerna kör nåt liknande' är väldigt vettigt, det är mest att Jargien och kanske Colonan också är Byzans-expys i hög grad. Det enda som egentligen är byzatinskt med cirefalierna är emellertid kläderna, och då tycker jag det är bättre att reservera mycket av Byzans-grejerna till Jargien, som desperat behöver dem för att inte bli en anakronistisk Västrom-rippoff.

Jag skulle istället tagit inspiration till thalaskerna av kulturer i Byzans gränsland mot iransk kultur, typ Armenien, Georgien, Syrien, Kurdistan. Det ger dem en look som påminner om cirefaliernas lite vagt utan att det uppstår märkliga paralleller med jargiska stilar och koncept.
Cirefaldierna är dock mer greker än vad de är byzanter, i alla fall som jag tolkat dem. Thalaskerna blir ganska byzantiska av sig eftersom Colonan = typ romare. Typ Romare + typ greker = typ byzanter.

Det är trisst att jargien är så pass romerska som de är, där har vi några jag lättare kan se som kina.

MEN, det är inte en dålig sak. Om man tittar på kulturerna i Europa kan man se en hel del gemensamma drag som vuxit fram genom historien. Om jag inte missminner mig är mundana mindre än Europa, vilket således borde leda till kulturer som är väldigt influerade av varandra.

För nuvarande är mundana ett jättetrisst lapptäcke av kulturer som totalt saknar relevans mot varandra (Consaber - Thalamur, COME ON), och det är lite därför jag valde att ge thalamur en mer byzantisk stil :gremsmile: det passar helt enkelt bättre i mina ögon. Det är bara konstigt och ologiskt om de är helt vansinnigt olika Sabrier ch Cirefaldierna... (Sen har vi ju också detaljen att mundanas riken är typ SUPERGAMLA, vilket också är något jag har lite emot)

I mina ögon är det bara intressant att de tagit grekerna + romarna som utgång från mycket i Eon. Det blir en intressant divergence ifrån våran värld eftersom att historien inte tog samma gång som hos oss.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Cirefaldierna är dock mer greker än vad de är byzanter, i alla fall som jag tolkat dem.
byzantiner är greker...och jag tycker cirefalierna framförallt påminner om renässansitalien och Portugal. Det enda grekiska med cirefalierna är deras klädstil samt deras kulturchauvinism.

Thalaskerna blir ganska byzantiska av sig eftersom Colonan = typ romare. Typ Romare + typ greker = typ byzanter.
Vad bygger alla den här fix idén att Colonan är romare på? Var framgår det, eller antyds? Modulerna berättar väldigt lite om Colonan. Jag har mycket lättare att tänka mig dem som greker, babylonier, eller vad som helst, romarna är ju jargierna helt klart. Jag tenderar att föreställa mig det antika Colonan som ett väldigt mångfacetterat imperium vars kärnkultur påminner lite om den antika grekiska, särskilt vad gäller arkitektur, språk och dräktkultur.

MEN, det är inte en dålig sak. Om man tittar på kulturerna i Europa kan man se en hel del gemensamma drag som vuxit fram genom historien. Om jag inte missminner mig är mundana mindre än Europa, vilket således borde leda till kulturer som är väldigt influerade av varandra.

För nuvarande är mundana ett jättetrisst lapptäcke av kulturer som totalt saknar relevans mot varandra (Consaber - Thalamur, COME ON), och det är lite därför jag valde att ge thalamur en mer byzantisk stil smile det passar helt enkelt bättre i mina ögon. Det är bara konstigt och ologiskt om de är helt vansinnigt olika Sabrier ch Cirefaldierna... (Sen har vi ju också detaljen att mundanas riken är typ SUPERGAMLA, vilket också är något jag har lite emot)
Well, yes, du har poänger här ofc, allt det här har diskuterats förr, konsensus har basically varit att Thalamur är roten till allt ont eftersom det ligger som en stor kloss av konstig kultur mitt emellan Asharina och Consaber, som påminner mycket mer om varandra. Om Thalamur istället hade legat mellan Jargien och Mûhad hade allt känts mycket mera konsekvent rent kulturellt. Att cirefalierna är UFOs är däremot inte så konsigt därför att deras hjärtland är det geografiskt semi-isolerade Melorion, på vilket de odlat en chauvinistisk och uråldrig kultur, som sedan spritt sig till deras kolonier. Självfallet bör cirefalierna ha påverkat andra kulturer, men om deras kultur i sig är anmärkningsvärt avvikande från sina grannar är det inte särskilt konstigt egentligen.

I mina ögon är det bara intressant att de tagit grekerna + romarna som utgång från mycket i Eon. Det blir en intressant divergence ifrån våran värld eftersom att historien inte tog samma gång som hos oss.
Gjorde den inte? Hur menar du?
Hursomhelst, att utgå från grekerna och romarna är en sak, men sedan måste olika kulturer utvecklas åt olika håll från dennas bas (also, det måste ha funnits lokala kulturella substrata som denna bas lades ovanpå). Alla som tänker sig grekiskt/romerskt inspirerade kulturer i Mundana tenderar däremot att fokusera på samma saker, nämnligen legionärer, scutator, kolonner, togor och ord som slutar på -us...
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ymir said:
byzantiner är greker...och jag tycker cirefalierna framförallt påminner om renässansitalien och Portugal. Det enda grekiska med cirefalierna är deras klädstil samt deras kulturchauvinism
Jag vill inte riktigt hålla med dig här. Byzanterna är en kombination av den greko-romerska kulturen som uppstod då Rom splittrades i två riken. Byzanterna inspirerades väldigt mycket från både greker, romare och ifrån länderna i öst.

Cirefaldierna är väldigt grekiska både utseendemässigt och hela iden med att 'de' är de överlägsna folket, samt deras handel som i mina ögon är väldigt likt hela Delian League konceptet m stadsstater som handlar med varandra och satsar på ett sjöhäravälde samt det frekventa inhyrandet av legosoldater. Många grekiska stadsstater hade milis samt egna yrkessoldater, men det var inte helt ovaligt att man hyrde in soldater, framför allt Athen nyttjade sina handelsinkomster till att hyra in legosoldater.

Detta kan dock vara något bara jag tolkar in.

<offspår>En god vän påpekade också för mig att det är fullt möjligt att Jargiens civilisation påverkades starkt av den tid som de var granne med Colonan. Kanske, i diplomatiskt utbyte, skickade Jargien diplomater och viktiga politiska personer till Colonan för att säkerställa freden. De blev kanske så påverkade att när de kom hem igen började de förändra landet till något som liknande Colonan mer.

När Colonan till sist föll samman så höll Jargien hårt på sina traditioner och det Colonska sättet att styra på blev standard</offspår>

Vad bygger alla den här fix idén att Colonan är romare på? Var framgår det, eller antyds? Modulerna berättar väldigt lite om Colonan. Jag har mycket lättare att tänka mig dem som greker, babylonier, eller vad som helst, romarna är ju jargierna helt klart. Jag tenderar att föreställa mig det antika Colonan som ett väldigt mångfacetterat imperium vars kärnkultur påminner lite om den antika grekiska, särskilt vad gäller arkitektur, språk och dräktkultur
Delvis de diskussioner som har varit på forumet (tyvärr kan jag inte peka ut vilka trådar :gremfrown: ), men också bl.a. den bild som finns på sidan 6 i Consaber boken under Historia. det är mer eller mindre en romersk man (alt. grekisk) som står med en akvedukt i bakgrunden.

Överlag har jag helt enkelt bara fått den känslan, även om jag faktiskt diggar iden med någon form av Babylonsk-inspirerad kultur som vuxit upp i öster.

Well, yes, du har poänger här ofc, allt det här har diskuterats förr, konsensus har basically varit att Thalamur är roten till allt ont eftersom det ligger som en stor kloss av konstig kultur mitt emellan Asharina och Consaber, som påminner mycket mer om varandra. Om Thalamur istället hade legat mellan Jargien och Mûhad hade allt känts mycket mera konsekvent rent kulturellt
Thalamur är verkligen en obscen kloss som tyvärr inte passar in alls. Därav att jag giver med mig av mina texter så att andra kanske kan inspireras av dem :gremsmile:

Mundana lider lite av samma problem som Forgotten Realms gör. Det har helt enkelt försökt tryckas in för mycket olika saker, vilket har lett till att många av sakerna som tryckts in har blivit ologiska eller osammanhängande.

<offspår>Sen Asharien är en sak för sig... Jag spelar mer med det som ett sorts 'heligt romerskt rike'.

I mina ögon är det mycket mer awesome, samt att det passar in bättre mellan Damarien, Västmark och Drunok som alla är mer (eller mindre) feudala riken.

Visserligen är Västmark en sorts republik, men det är ändå närmare feudalism än vad Asharien är... Men det hör inte till tråden :)</offspår>

Att cirefalierna är UFOs är däremot inte så konsigt därför att deras hjärtland är det geografiskt semi-isolerade Melorion, på vilket de odlat en chauvinistisk och uråldrig kultur, som sedan spritt sig till deras kolonier. Självfallet bör cirefalierna ha påverkat andra kulturer, men om deras kultur i sig är anmärkningsvärt avvikande från sina grannar är det inte särskilt konstigt egentligen
Cirefaldierna har, mer än något annat folkslag, haft en enorm inverkan på historien. I principen hela Mundana har känt deras närvaro under flera hundratals år (tusentals år om man ser den officiella tidslinjen). Asharien var en del av deras imperium en gång, Thalamur fick kriga mot dem under ett par perioder (om jag inte minns helt fel) och de har haft handel med mer eller mindre alla avkrokar. Cirefaldierna är det folkslag som borde gjort mest intryck på historien (t.ex. är Neromenzer en kombination av cirefaldier och Colonier).

Jämför detta med ett annat handlade folk under antiken, Fenecierna (som också grundlade en annan superstat i medelhavet... Kartago), eller varför inte Hansan? De handlade också och de hade enorm påverkan på länder som Novgorod, Sverige, Pommern etc. Sen har vi ju Vendig som annat exempel i medelhavet.

Att Melorion därmed är isolerat är något jag har lite svårt att se... snarare är det en knytpunkt för mer eller mindre all sjöfarts handel som sker i hela haven söder om Mundana (om det nu inte vore för den nesligt placerade Takalorr... Jag älskar hur Tirakerna verkligen har en utmärkt placering för att skövla all handel).

Gjorde den inte? Hur menar du?
Tja, magi, drakar, drakväktare och annat har ju haft en ganska stor inverkan på Mundanas historia. Rikena har ju i allmänhet haft mycket längre livslängd, vilket tyder på en högre grad av stabilitet. Detta kan ju delvis ha uppnåtts genom Mundanas lägre befolkningstätethet, men kanske också för att det varit mindre folkvandringar på Mundana som tvingat olika folkslag i konflikt med varandra.

Hursomhelst, att utgå från grekerna och romarna är en sak, men sedan måste olika kulturer utvecklas åt olika håll från dennas bas (also, det måste ha funnits lokala kulturella substrata som denna bas lades ovanpå). Alla som tänker sig grekiskt/romerskt inspirerade kulturer i Mundana tenderar däremot att fokusera på samma saker, nämnligen legionärer, scutator, kolonner, togor och ord som slutar på -us...
Jag har försökt undvika detta genom att förska utveckla kulturen åt sitt eget håll, därav de rustningar som istället för att vara uberfeudala (Consaber + Soldarn), legionärspansar (Jargien) eller fjällansar (Cirefaldier).

Thalamurboken är väldigt badass, framför allt med deras utveckling av adel som sedan blev till de olika ätterna som nu förskansat sig makt, deras soldater som stod oförändrade ända fram tills för 50 år sedan etc. är en hel del i den kulturella skillnaden som finns.

Consaber har ju utvecklats åt ett annat håll än vad Thalamur har gjort... Consaber framför allt har ju slitit med att få en egen identitet och de har påverkats mycket mer av andra folkslag (alver + Tokon).

Jargien är ju tyvärr en ganska sorglig ripoff på Rom som jag kanske tar mig i ann i någon framtida artikel (får se vad jag hittar på med dem där), men jag gillar hur de åtminston försökt bygga upp någon form av gemensam historia med Consaber, Thalamur, Cirefaldierna och Colonan (samt Jargien om man ska hänga på min väns resonemang om att hela Östra Mundana mer eller mindre har influerats av det Coloniska imperiet).

Det är tyvärr synd att de dock försökt göra Thalamur för unikt. Det är en skitcool ide med deras arkiktur, det är ett badass koncept med hela tankegången... men det hade passat in mycket bättre som t.ex. Ebhron eller en annan nation som ligger bortom Mundana.

Edit: Wow, det här blev ett rätt långt inlägg. Har ändrat det 4 ggr nu tror jag i jakt på stavfel, syftningsfel och bara allmäna dumheter. Fixade också så att man ser när jag rantar iväg på saker som inte har med Thalamur att göra.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ymir said:
...och ord som slutar på -us...
Jag började faktiskt asgarva då jag såg att av misstag är mitt Thalaskiska ord för riddare "Seingajvsevus" ett ord sm slutar på -us... det är faktiskt en helt slumpmässig händelse.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Kraetyz said:
Vad Ymir säger är gott: Mellanöstern-liknande kulturer är häftiga och man borde se mer av dem.

Men det är lite underligt - Jag har alltid kopplat samman Thalamur och Kina väldigt mycket. Är det helt bakvänt, eller?
När det gäller mellanösternkulturer bör man ha i åtanke att mycket av de kulturerna är baserat på det klimatet som finns i mellanöstern, på precis samma sätt som kulturer i andra klimat har påverkats. Colonan har ett betydligt mer tempererat klimat än t.ex. Iran eller Irak vad jag vet, därav att jag inte riktigt tycker det passar in.

Granted, jag -kan- ha missförstått något om klimatet i Colonan, för jag är sjukt trött just nu.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ymir said:
Well, det hade varit jätteläckert med mer Kina-inspiration i Mundana (Västlanden har sin beskärda del, framförallt vad gäller konst och historiesyn), och man hade lätt kunnat tänka sig Thalamur som ett väldigt meritokratiskt och byråkrati-dyrkande rike, och då ligger ju inspiration från Kina väldigt nära till hands
Hmm... jag har alltid sett Västlanden som något mer Afrika + Egypten hållet, med Mûhad som en sorts Faraoniska egypten som modell, men jag har alltid lagt någon vikt vid de länderna då vi spelat, så jag har aldrig tänkt på det så värst mycket.

Men mer ytligt visuella attribut som förknippas med Kina (dräktkultur, arkitektur, etc) verkar framförallt höra hemma i Ebhron, om någonstans (och det ganska vagt, det enda som öht tyder på denna parallell är att Ebhrons klädmodeller i Eon 3s grundbok är antika Kina rakt av.
Jag har aldrig tänkt på det! Men det stämmer. Kläderna är ju typ Kina rakt av...

Ebhron tänker jag mig hellre som lite indiskt egentligen, varje gång jag ser en bild på Varanasi ser jag Ebhron framför mig omedelbart)
Ebhron har alltid, i mina tankar, varit någon form av... typ... öööh... Minoiskt Spanien ohelig blandning?

Bilderna i Geografica Mundana viskar lite om Spanien och typ... ööh... riddarborg I guess? Men deras kultur ska ju vara någon form av mix med mycket fokus på magi.

Neh, jag har ingen anning om Ebhron
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Nja, mest troligt är det väl bara så att författarna har tagit en bild som såg generic medeltida ut i brist på annat att fylla ut sidan med... :gremsuck:
 
Top