Men Liljat, tänk om du har skrivit ditt äventyr först, som vilar på förutsättningen att spelarna inte känner till hemlig SL kunskap från modulerna? Då kanske hela äventyret är förstört. Visst finns det fall där skadan går att reparera och det är till och med det vanligaste, men ingen oansvarig spelare kan veta det på förhand, de vet inte och ska inte veta vad äventyret handlar om innan de spelat det.
Jag förstår precis. Känner igen situationen. Detta och liknande saker förekommer även ganska ofta i min kampanj. Även jag uppmuntrar mina spelare att ha RP med specialistkunskaper. Tidigare SL och alternerande SL är också en företeelse som förekommer hos mig.Jo, jag har ett par spelare med specialistområden, som de gärna läser in sig på, och dessutom brukar de kolla igenom saker som verkar coola. Bara en av dem har dock läst hemligheter, och han var vår tidigare speledare och hade därmed en lite annorlunda syn på saker.
Som sagt håller jag med dig om det mesta här, men jag skulle kräva höga FVn i Krigsföring för att få läsa allt om Krigsmakt, Höga FVn i Kulturkännedom och Historia för att få läsa allt om Historiska avsnittet och högt FV i Geografi, spec Thalamur för att de ska få läsa allt om Geografin, etc. Du fattar säkert mönstret.Jag syftade naturligtvis på medborgare i betydelsen Thalamurs priviligerade överklass, som om man följer reglerna närmas tvingas till en god allmänbildning (däribland stora möjligheter till gratis enhetspoäng i kunskapsfärdigheter). Det påpekas även i modulen att spelare bör läsa igenom ett flertal områden i boken, då speciellt medborgare.
Visst alla SL får väl ge info efter eget skön. Det övriga du skriver tror jag tappat den röda tråden på. Med risk för missuppfattning svarar jag ändå: Vad jag minns så frågade en trådstartare (Thalamur) om info om Thalamur, det innebär väl inte nödvändigtvis att man måste råda honom att läsa modulen? Det bör han ta upp med sin SL. Ingen här bör ge honom dåliga idér angående detta, för vi är inte hans SL och skall således avhålla oss från att förstöra för andra spelledare.Hur man informerar sina spelare är en personlig ensak då olika personer lär sig och lär ut på olika sätt, men då spelare frågar på forumet förutsätter jag att de inte är vana att få en gedigen muntlig genomgång.
Om du improviserar mycket mer än vad jag gör, kan du kanske ha förståelse för att jag inte diggar att skriva om något jag lagt ner kanske hundratals med arbetstimmar på? Även jag kan improvisera, tror mig vara mästare på det, men jag är allra minst stormästare på vad jag skrivit, därför förlorar jag kvalitet på att huvudsakligen improvisera. Som SL har man rätt att förbjuda spelarna från att läsa saker det står i typ alla rollspelsregler i alla rollspel jag har spelat. Detta är viktigt. Spelarna kan dock gärna läsa en hel del av vad som står i modulerna, men det skall vara deras SL som bestämmer det, inte spelarna själva eller någon nisse på ett rollspelsforum. Eftersom du improviserar så mycket kan du knappast använda dig av research före konstruktionen av ett äventyr, vilket jag ofta gör. Dessutom vill jag fundera igenom varje steg mycket noga, så att jag inte begår några misstag som man lätt gör vid improvisationer. Ingen kan improvisera fram ett detektiväventyr med realistiska problemlösningar som skulle vara någon större utmaning att knäcka för mig iallafall, och enligt den principen skriver jag. Jag föreställer mig att min kampanjs problem är betydligt mer avancerade än de är i dina. T. ex skall man i ett av mina äventyr använda sig av FBI´s VICAP - formulär för sammanställning av mönster av fynd på brottsplatser vid utredningen av ett seriemord. Detta av nödvändigheten att kunna se mönster från gärningsmannens sida, hans modus operandi och hans överskottsbeteende (signatur då det upprepas). Sådant kan inte improviseras. Liknande saker kan förekomma då jag använder mig av regelmoduler vid skapandet av mina äventyr, det blir bättre kavalitetsmässigt med noggranna förberedelser än det jag kan improvisera fram, särkilt om klockan är före 18 eller efter 03 (eftersom jag är kvällsmänniska).Maleficior: "Suck. Jag är inte bunden till vad som står i modulerna, men en av poängerna med att köpa dem är att slippa hitta på allt själv. Jag är troligen en mer produktiv äventyrsskapare än vad du är. Mitt största äventyr är på ca 900 maskinskrivna A4 sidor."
Regmolar: "Då jag inte vet exakt hur du skriver eller lägger upp dina äventyr kan jag inte lämna kommentarer, men jag försöker bara lägga upp information nog för att kunna improvisera resten (även om jag i praktiken mest skriver vad jag känner för för stunden och improviserar resten). Och den andra viktiga punkten var det att alls behöva förhindra spelarna från att läsa saker."
Exempel: En 3500 år gammal alv måste vara latare än Manuari om han inte lyckats bli jävligt kunnig, skicklig och mäktig på tre och ett halvt årtusende. Är man så lat är man knappast äventyrlig, därför inte äventyrare. Är man det av någon underliga anledning ändå borde man rimligen inte ha kunnat överleva i 3500 år.De räknas nog in i gruppen "höga färdighetsvärden", även om en gammal/mäktig varelse inte nödvändigtvis måste ha stor kunskap också (även om det som regel är fallet).
Jag var lite slarvig då jag skrev och borde ha skrivit att jag fick idén i skrivande stund.Ok, jag fick intrycket av att det var en metod du begagnade/hade begagnat. Ber om ursäkt för det. Tilliten handlar nog mycket om att min spelgrupp är en samling (ofta gamla) kompisar, som jag inte har någon anledning att inte lita på, och att ingen har en läggning åt att medvetet fuska. Spelaren i fråga var ju märkbart frustrerad vid båda tillfällena, men gällande det var tråkigare att spela ett äventyr man själv spellett (det var troligen mycket likt; det var ett introduktionsäventyr läst rätt ur boken) får du fråga honom... han tycktes ha kul när vi spelade, i alla fall. Vad gäller spelstil är det en blandning; spelarna spelar dels för att lösa "problem" (allt från mordfall till monster att döda) och dels för att skådespela sina roller (efter förmåga och intresse), och tonvikten ligger olika beroende på vad vi spelar; mer "problemlösande" i D&D, mer gestaltning i Eon (även om Eon som spel är så generellt att fördelningen handlar mer om kampanjen än spelet).
Även jag har haft sådana spelare som dina, men de har samtliga fått barn, startat karriärer och / eller haft flickvänner som tvingat dem att sluta spela rollspel. Själv har jag barn och flickvän och läser på universitet. trots detta tänker jag aldrig sluta spela, om det är upp till mig.Då kan jag inte klandra dig; det handlar i så fall både om erfarenhet och olika spelstilar; mina skulle inte vinna något på att fuska, alltså har de ingen anledning att göra det.
Maleficior: "Om du tog åt dig av att jag anser att spelare som läser äventyr de sedan ska spela så betyder det kanske att du faller inom den kategorin. Om du INTE gör det skulle du inte tagit åt dig.
För att ha fördomar om något måste man åtminstone ha ett hum om vad det är. Därmed inte sagt att man behöver ha någon egentlig kunskap. Exempel: Om man aldrig hört talas om judar, träffat en jude eller ens sett en jude kan man väl knappast vara fördomsfull mot judar? (Jag tycker förövrigt inte det är ok med rasism eller nazism eller fascism. För säkerhets skull skriver jag det eftersom många pappskallar på internetforum inte kan läsa innantill, ej riktat till NÅGON särskild).Snarare har jag väl fördomar för att jag inte vet vad det är, eftersom fördomar och kunskap inte brukar vara vänner. Så, jo, jag kan ha gott om fördomar (som du kanske märkt?). Ska försöka leta fram prestationsrollspelsartikeln från Fenix (för det är väl den du rekommenderar?) imorgon och lära mig mer för att kunna diskutera bättre med dig.
Nej, jag gillar inte fördomar, inte i någon form. Visst kan väl vi alla ha dem, men det är aldrig någonsin något positivt. Visst är jag arrogant och dryg. Jag vet. Fast jag har ofta anledning därtill. Ibland kan jag dock gå till överdrift för att jag älskar att spetsa till formueleringar och diskusioner. Trångsynt syn på rollspel? Knappast. det skulle betyda att jag inte lärt mig mycket av att ha spelat och konstruerat rollspelsäventyr i mer än 40 000 timmar av mitt liv. Snacka om idiotförklaring isåfall. Snarare är det nog så att eftersom internet är ett mycket begränsat sätt att komma till tals med människor på inser människor inte riktigt vem det är de diskuterar med. Det är mycket svårt att i inlägg och presentationer sammanfatta en kampanj som det tagit ca 10 000 - 20 000 timmar att skapa och all den erfarenhet och kunskap jag besitter. Därför blir JAG ständigt underskattad.Ja, jag hade fördomar om dig, och jag hoppas att jag själv tycker lika mycket om det som du borde göra. Varning: Har du lätt att ta illa upp bör du inte läsa resten av det här stycket. Fördomarna kommer sig av dina inlägg, som jag tycker haft en något (notera något) arrogant ton och enligt mig visat på en trånsynt syn på rollspel, samt innehållit en hel del direkt otrevliga kommentarer. Att jag känt att min kunskap och förmåga ringaktats vid flera tillfällen är tyvärr en bidragande faktor.
Tja. Jag har ingen respekt för Jantelagen. Jag vet vad jag är bra och vad jag är dålig på. Att jag ska kröka rygg och låtsas vara dålig på rollspel bara för att känsliga pojkspolingar annars blir ledsna i ögat är inte min stil.Att jag fått intrycket att du anser att jag är mindre intelligent kommer sig av att du vid flera tillfällen påpekat saker (både av kunskaps- och slutledningsnatur) som jag ansett självklara, men jag är medveten om att jag är ganska känslig för sådant och därför inte kan avgöra det helt objektivt, men att avsluta en inlägg med att kommentera om hur "gossen lille" knappast kan spela på din "superavancerade nivå" (även om jag inte ska förneka att den i flera aspekter kan ligga "över" min, i den mån sådana termer kan användas inom rollspel), är ett mycket bra exempel på sådana kommentarer.
Huvudet på spiken. Jag "klampar på" och rätt burdust dessutom eftersom jag är en ganska burdus person som har jävligt svårt att hålla käften. Ja du har tagit åt dig för mycket av det jag skriver på ett alldeles för personligt sätt. Eftersom jag är en burdus och ganska impulsiv (min flickvän bannar mig ofta för mina impulser) jävel bör man sila bort ca 75%-90% av alla saker jag skriver som kan uppfattas som en förolämpning.Tack för dina sista två meningar. De har tagit bort en stor del av de fördomar jag hade om dig. Problemen kommer sig nog dels av att din erfarenhet gör att du "klampar på" en del, och dels att jag, som också kan dela samma beteende och därför är extra känslig, kan ha övertolkat en del av det du har sagt (ja, jag vet att kompromissavslut av den här typen är dåliga och jag avskyr dem själv, men det är vad jag kommer fram till... klaga om du vill).
Visst ska man respektera andras spelstil, men jag ogillar att man rådger andra hur de ska göra med moduler då de är spelare, rakt över huvudet på deras SL. Du är i din fulla rätt att spela som du vill. Det är en av huvudtankarna med rollspel.Så, jag hoppas att våra största meningsskiljaktigheter är lösta nu, och att båda förstår nog för att inte börja debattera mot den andre bara på grund av olika spelstil ^^
Du är en snäll och god människa. Det är inte jag, jag är en ond och elak jävel.Edit: just det, skulle också i ärlighetens namn vilja notera att jag själv som min första reaktion skulle kalla den spelare som läser ett äventyr för en idiot, men undviker att göra det eftersom förolämpningar oftast inte någon vart, och för att alla bara är mänskliga enligt min mening.
Fusk accepteras inte av de flesta seriösa utövare av sport, varför skall det vara annorlunda i rollspel?
Som sagt håller jag med dig om det mesta här, men jag skulle kräva höga FVn i Krigsföring för att få läsa allt om Krigsmakt, Höga FVn i Kulturkännedom och Historia för att få läsa allt om Historiska avsnittet och högt FV i Geografi, spec Thalamur för att de ska få läsa allt om Geografin, etc. Du fattar säkert mönstret.
Visst alla SL får väl ge info efter eget skön. Det övriga du skriver tror jag tappat den röda tråden på. Med risk för missuppfattning svarar jag ändå: Vad jag minns så frågade en trådstartare (Thalamur) om info om Thalamur, det innebär väl inte nödvändigtvis att man måste råda honom att läsa modulen? Det bör han ta upp med sin SL. Ingen här bör ge honom dåliga idér angående detta, för vi är inte hans SL och skall således avhålla oss från att förstöra för andra spelledare.
Om du improviserar mycket mer än vad jag gör, kan du kanske ha förståelse för att jag inte diggar att skriva om något jag lagt ner kanske hundratals med arbetstimmar på? Även jag kan improvisera, tror mig vara mästare på det, men jag är allra minst stormästare på vad jag skrivit, därför förlorar jag kvalitet på att huvudsakligen improvisera. Som SL har man rätt att förbjuda spelarna från att läsa saker det står i typ alla rollspelsregler i alla rollspel jag har spelat. Detta är viktigt. Spelarna kan dock gärna läsa en hel del av vad som står i modulerna, men det skall vara deras SL som bestämmer det, inte spelarna själva eller någon nisse på ett rollspelsforum. Eftersom du improviserar så mycket kan du knappast använda dig av research före konstruktionen av ett äventyr, vilket jag ofta gör. Dessutom vill jag fundera igenom varje steg mycket noga, så att jag inte begår några misstag som man lätt gör vid improvisationer. Ingen kan improvisera fram ett detektiväventyr med realistiska problemlösningar som skulle vara någon större utmaning att knäcka för mig iallafall, och enligt den principen skriver jag. Jag föreställer mig att min kampanjs problem är betydligt mer avancerade än de är i dina. T. ex skall man i ett av mina äventyr använda sig av FBI´s VICAP - formulär för sammanställning av mönster av fynd på brottsplatser vid utredningen av ett seriemord. Detta av nödvändigheten att kunna se mönster från gärningsmannens sida, hans modus operandi och hans överskottsbeteende (signatur då det upprepas). Sådant kan inte improviseras. Liknande saker kan förekomma då jag använder mig av regelmoduler vid skapandet av mina äventyr, det blir bättre kavalitetsmässigt med noggranna förberedelser än det jag kan improvisera fram, särkilt om klockan är före 18 eller efter 03 (eftersom jag är kvällsmänniska).
Exempel: En 3500 år gammal alv måste vara latare än Manuari om han inte lyckats bli jävligt kunnig, skicklig och mäktig på tre och ett halvt årtusende. Är man så lat är man knappast äventyrlig, därför inte äventyrare. Är man det av någon underliga anledning ändå borde man rimligen inte ha kunnat överleva i 3500 år.
För att ha fördomar om något måste man åtminstone ha ett hum om vad det är. Därmed inte sagt att man behöver ha någon egentlig kunskap. Exempel: Om man aldrig hört talas om judar, träffat en jude eller ens sett en jude kan man väl knappast vara fördomsfull mot judar? (Jag tycker förövrigt inte det är ok med rasism eller nazism eller fascism. För säkerhets skull skriver jag det eftersom många pappskallar på internetforum inte kan läsa innantill, ej riktat till NÅGON särskild).
Nej, jag gillar inte fördomar, inte i någon form. Visst kan väl vi alla ha dem, men det är aldrig någonsin något positivt. Visst är jag arrogant och dryg. Jag vet. Fast jag har ofta anledning därtill. Ibland kan jag dock gå till överdrift för att jag älskar att spetsa till formueleringar och diskusioner. Trångsynt syn på rollspel? Knappast. det skulle betyda att jag inte lärt mig mycket av att ha spelat och konstruerat rollspelsäventyr i mer än 40 000 timmar av mitt liv. Snacka om idiotförklaring isåfall. Snarare är det nog så att eftersom internet är ett mycket begränsat sätt att komma till tals med människor på inser människor inte riktigt vem det är de diskuterar med. Det är mycket svårt att i inlägg och presentationer sammanfatta en kampanj som det tagit ca 10 000 - 20 000 timmar att skapa och all den erfarenhet och kunskap jag besitter. Därför blir JAG ständigt underskattad.
Tja. Jag har ingen respekt för Jantelagen. Jag vet vad jag är bra och vad jag är dålig på. Att jag ska kröka rygg och låtsas vara dålig på rollspel bara för att känsliga pojkspolingar annars blir ledsna i ögat är inte min stil. Jag har vad jag minns inte skrivit att du är korkad. Jag har däremot spottat ur mig förolämpningar mot de blasfemiska syndare som läser de äventyr de tänker spela i egenskap av spelare Det kommer jag att fortsätta göra. Den sortens folk anser jag inte ska fläcka ner rollspelshobbyn. Ut med dem. Du tycks inte vara en av dem. Resten får du skriva upp på kontot av att du diskuterar med en man som spelat, skrivit och läst rollspel fanatiskt i 25 års tid.
Huvudet på spiken. Jag "klampar på" och rätt burdust dessutom eftersom jag är en ganska burdus person som har jävligt svårt att hålla käften. Ja du har tagit åt dig för mycket av det jag skriver på ett alldeles för personligt sätt. Eftersom jag är en burdus och ganska impulsiv (min flickvän bannar mig ofta för mina impulser) jävel bör man sila bort ca 75%-90% av alla saker jag skriver som kan uppfattas som en förolämpning.
Visst ska man respektera andras spelstil, men jag ogillar att man rådger andra hur de ska göra med moduler då de är spelare, rakt över huvudet på deras SL. Du är i din fulla rätt att spela som du vill. Det är en av huvudtankarna med rollspel.
Du är en snäll och god människa. Det är inte jag, jag är en ond och elak jävel. Skämt åtsido. Jag är nog inte lika snäll som du iallafall och jag har ingen tolerans med dem jag uppfattar som idioter eller spelförstörare.
Fusk accepteras inte av de flesta seriösa utövare av sport, varför skall det vara annorlunda i rollspel?
Innan jag svarar på din fråga, så vill jag fråga dig en sak. Kan spelarna misslyckas med dina äventyr?Den "problemlösning" du beskrev förekommer troligen i de flesta spelgrupper och som du själv säger är den inte speciellt avancerad, dock nödvändig för att det ska vara bordsrollspel och inte Live eller friform man spelar. I övrigt säger ditt exempel ingenting och jag förstår inte vad du tycker att detta tillför diskussionen.
Här tror jag det finns en avgörande skilnad mellan dig och vissa andra i den här tråden. Du ser rollspel som en sport medans jag (och kanske andra i tråden också) ser det mer som att hjälpas åt att berätta en berätelse. Så för mig är fuska i rollspel ungefär som att fuka i att berätta en saga, det vill säga det går inte att fuska men vissa omotiverade handlingar kan skapa en dålig berättelse.
Lijat - som inte Prestationsrollspelar men har full förståelse för att andra har kul på andra sätt.
Innan jag svarar på din fråga, så vill jag fråga dig en sak. Kan spelarna misslyckas med dina äventyr?
Av detta har jag förstått att ytterst, ytterst få begriper vilka kunskaper och talanger man kan utveckla med hjälp av rollspel.
Återigen: ha det så kul med ert sagoberättande. Jag säger inte att det är fel att bara vilja ha kul. Däremot är det sinnessjukt att tro att man kan lära sig lika mycket av det som av prestationsrollspel.
Häri ligger nog vårt mål och däri också vår skillnad i spelstil. Jag har inga som helst problem med att exempelvis avslöja experiment och delmål i äventyret för spelarna, för i regel är det inte viktigt huruvida de förlorar eller vinner i ett scenario, utan på vilket sätt som de förlorar och vinner. Om du kör ett mordgåtescenario så har du ditt sätt att spela scenariot där spelarna får ta reda på vem mördaren är (slå inte ner exemplet nu, som är ett övergripande exempel), medan jag inte har några som helst problem med att berätta vem som mördade en annan men ställer frågan till spelarna "Om X mördade Y, varför åkte då Z dit på brottet?". Sedan är det upp till spelarna att hitta (på) den lösningen. Det är en kreativ process som jag går igenom som i sin tur kräver ett visst sorts intelligensområde.Självklart kan de misslyckas. De kan till och med få vad min förre kompanjon i prestationsrollspel myntade som "förnedrande nederlag". Det förutsätter dock att rollpersonerna överlever.
Så att berätta en riktigt god historia kräver ingen gemensam ansträgning, övning, begåvning eller intelligens men att lösa och skapa problem är höjden av intelligens?
Oj. Någon borde ha nämnt för för världshistorens alla författare, ressigörer, skådespelare och historsiberättare att de borde ägnat sig att fylla i sudokos och göra gärningsmannaprofiler istället.
Intressant exempel, men sådana äventyrsscenarion kan mycket väl förekomma i prestationsrollspel och gör det i min kampanj. Därmed har du egentligen inte förklarat varför ditt spelsätt är så överlägset.Häri ligger nog vårt mål och däri också vår skillnad i spelstil. Jag har inga som helst problem med att exempelvis avslöja experiment och delmål i äventyret för spelarna, för i regel är det inte viktigt huruvida de förlorar eller vinner i ett scenario, utan på vilket sätt som de förlorar och vinner. Om du kör ett mordgåtescenario så har du ditt sätt att spela scenariot där spelarna får ta reda på vem mördaren är (slå inte ner exemplet nu, som är ett övergripande exempel), medan jag inte har några som helst problem med att berätta vem som mördade en annan men ställer frågan till spelarna "Om X mördade Y, varför åkte då Z dit på brottet?". Sedan är det upp till spelarna att hitta (på) den lösningen. Det är en kreativ process som jag går igenom som i sin tur kräver ett visst sorts intelligensområde.
Du får givetvis göra dina egna subjektiva bedömningar, om att man kan ställa ett intelligensområde framför ett annat.
Bedömningar som antagligen är gjorda utifrån din egen mobbade barndom som har fött förakt och utanförskap där du i din drömbild höjer dig själv till skyarna. En drömbild som du gärna hade velat stanna i genom att spela rollspel hela ditt liv, men jag ville bara visa att det finns andra tankegångar om hur rollspel ska gå tillväga.
Tack, jag kan läsa innantill. Svårt att undgå dessutom då ni som galna hyenor alla kastar er över samma person, snacka om flockmentalitet.Dessa har helt andra synpunkter på vilket (intelligenta) krav det ställs på deltagarna, vilket Ymir ypperligen beskrev.
Detta får du gärna utveckla vad du menar med, kanske i en ny tråd?/Han som hellre litar på psykologers definition än en viss forumits trångsynta synsätt
Nejdå, jag förstår det alldeles utmärkt. Och då har jag ändå absolut noll respekt för din fix idé att problemlösning på något sätt skulle vara mer intelligent eller mer sofistikerat än andra rollspelsformer. Jag tror mig genom många, långa år av fokus på rollgestaltande ha utvecklat empati, människokännedom, språklig förmåga, skådespelarförmåga och social kompetens i största allmänhet.
Uppenbarligen är du inte insatt i prestationsrollspel eftersom du svävar i villfarelsen att de ena utesluter det andra. Läs på.Det är på inga sätt kunskaper som är mindre värdefulla än de kunskaper du tar upp; jag vill rentav argumentera för att deduktivt och induktivt tänkande är något man lär sig i nästan lika hög grad oavsett hur man rollspelar.
Detta håller jag med om.Rollspel är nästan alltid utvecklande, precis som allt annat i livet; så länge man har en grupp och en spelstil man trivs med och får ut något av. Oavsett spelstil.
Här har du både rätt och fel, men mestadels fel. Vill man bli asduktig på problemlösning torde prestationsrollspel i en högre form vara vägen att gå. Vill man istället bli en asgrym skådespelare rekommenderar jag lajv eller teater. Vill man bara delta i ett berättande finns det säkert andra spelsätt bäst anpassade till just detta, eftersom det är detta man koncentrerar sig på. Jag har noterat att du är tvärsäker på att problemlösning är värdelöst, det får stå för dig. Jag är inte imponerad.Det finns ingen Överlägsen Spelform som är absolut bättre än någon annan, och hade det funnits det, skulle den spelstilen definitivt inte varit problemlösning.
Du får gärna plocka fram citat som säger att jag tjatar om att jag är överlägsen, för jag minns inte att jag skrivit så. Uppenbarligen är det du och Han som inte är förmögna till att relatera till andras synsätt. Det var jag som presenterade mitt synsätt först och sedan gick ni till attack som en flock vettlösa hyenor. Var är din presentation av ditt sätt att spela och var har jag skrivit ett svar att ditt sätt att spela är värdelöst? Om du vill att jag ska relatera till din spelstil får du allt först presentera den ordentligt. Dessutom finner jag det märkligt att du finner det vara en självklarhet att du inte behöver relatera till mitt spelsätt, men jag måste minsann buga med mössan i hand för din icke-presenterade spelstil. Det är vad jag kallar hybris.Ditt evinnerliga tjat om hur jävla bra du själv är talar inte direkt till din fördel när du argumenterar för prestationsrollspelandets överlägsenhet; snarare framstår du mest som totalt oförmögen, eller totalt ovillig, att relatera till andras synsätt. Det var ett tecken på inskränkthet snarare än intelligens senast jag kollade. Jag känner igen mig själv i dig; för några år sedan gjorde jag typ inget annat på det här forumet än att mer eller mindre högljutt förfäkta hur elit min spelstil var och hur överlägset rollgestaltandet var alla andra rollspelsformer. Skillnaden mellan oss, är att jag insåg att jag betedde mig som en dryg, självgod idiot, varvid det föll sig rätt naturligt att, well...lägga av.
Jag tycker inte bättre om dig iallafall. Jag är faktiskt chockad över hur känsliga egon vissa här på forumet har och du är en av dem. I mitt tycke anser jag att ni har påverkats väldigt mycket av Jantelagen. Själv har jag inget problem med att någon skulle skriva (och försöka förklara) varför de anser att deras sätt att spela är avancerat, mycket avancerat, tillför mycket mer än annat sorts rollspelande, är världsbäst eller vad de nu vill kalla det. Jag tycker att det är trevligt med människor som tror på det de gör, tror på sig själva och har bra självkänsla och starkt självförtroende. Att du och andra här blir helt vansinniga av att jag har stort ego tycker jag är roande. Jag har stor vana av översittare och har lärt mig att deras åsikter kommer från deras egna svaga egon och att de därför vill trycka ner alla som verkar må bra och har gott självförtroende, etc. Vill du hävda att din spelstil är överlägsen alla andras skulle jag bli mer intresserad av vad du har att säga, snarare än mindre. Där är väl skillnaden mellan mig och dig och Han. Ni blir livrädda och bajsar i byxorna över prospektet att någon kanske vet mer än vad ni gör. Jag gillar att utvecklas så, jag skulle snarare vilja veta mer om hans spelstil och gärna provspela hos honom.Jag har en viss känsla av att folk på det här forumet tycker om mig bättre nuförtiden. Jag har inte tvunget blivit mer ödmjuk, bara slutat trampa folk på tårna. Du borde testa det nångång, det är rätt schysst att faktiskt, well...vara vettig, resonabel och socialt kompetent. Och då slipper man ju dessutom lägga disclaimers i varenda inlägg som lyder något i stil med: "Var god dissa mig inte för att jag gång på gång på gång påpekar hur underlägsna ni är".
Till skillnad från dig och andra "forumister" förstår jag mycket väl att man kan egentligen aldrig lära känna en annan människa sittandes bakom en dataskärm. Så att göra så vida uttalanden om en annan människa som du och Han gör utan att faktiskt träffat personen skulle jag i vanliga fall akta mig för. För det skulle jag åtminstone vilja studera dennes handlingar mer ingående än vad ett internetforum tillåter. Dåligt medium för det helt enkelt. Dessutom har jag gjort mina uttalanden utifrån min 25-åriga erfarenhet av rollspelande och de människor jag mött, spelat med och diskuterat med. Jag har aldrig tvärsäkert hävdat att just Ymirs spelstil eller Hans är skit för jag har aldrig spelat med er och kommer sannolikt aldrig att göra det. Intressant är dock att ni tror att ni vet ALLT om mitt sätt att spela, det är ju rätt talande för att ni är väldigt enkelspåriga och oerfarna rollspelare om ni tror att ni kan döma någon annans spelsätt utan att ha prövat det. Fast vi kan väl säga att ni gjort bort er så kraftigt för att ni var från era sinnen av jantelags-ilska?Eller har jag missförstått dig helt? Det tycks mig osannolikt, jag har ju blivit en sååå bra personkännare av allt relationsrollspel jag spelat
Återigen. Att du stör dig så mycket på detta tyder på att du är en översittare och Jantelagsdyrkare. Det citatet hade jag förövrigt snott från Chiun i Remo, för att jag tyckte det var jävligt kul och för att jag har rätt att efter 25 år och 20 000 / 40 000 timmars rollspelserfarenhet (beroende på om man skall räkna in skrivande eller ej) rätt att kalla mig det. Det utesluter förövrigt inte att det finns andra Stormästare och därutöver. Petter Nallo t.ex har jag stor respekt för, liksom Gunilla Jonsson och Michael Petersén, de är sannolikt skickligare än mig. För att nämna några. Jag räknar Petter Nallo som Legendarisk mästare på rollspel (på grund av att det var han som skrev Thalamur) och Michael Petersén och Gunilla Jonsson som Legendariska Stormästare, bedömt utifrån deras produkter som jag älskar. Nu kommer ni väl att gå i taket och ösa ovett över mig för detta också, små känsliga egon som ni har...Och så drar mig till minnes något om "Stormästaren på rollspel, han som nådigt uppfyller universum"...
Det gör du rätt i, du har nog gjort bort dig tillräckligt nu....ja, jag behöver nog inte säga mer.