Nekromanti Thalamur

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Re: amen herreguuuuuud asså...

Grymt intressant inlägg! Alltid trevligt med historiska paralleller; speciellt när det rör sig om spännande saker som krig. :gremsmile:

Vet inte om det har varit underförstått hittills i diskussionen men Thalaskerna kan ju alltid använda sig av effekten PORTAL för att lösa försörjningsproblemet.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: amen herreguuuuuud asså...

Men sedan fick ju napoleon smisk till slut ändå... Så det e ju möjligt att även Thalamur åker på spö på slutet...

Men, mycket bra inlägg...
 

mithrandir

Veteran
Joined
16 Feb 2006
Messages
7
Location
stockholm
Re: amen herreguuuuuud asså...

Men han fick inte spö förän han anföll ryssland och att anfalla ryssland är som att skriva på sin egen dödsdom.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: amen herreguuuuuud asså...

Först ska vi väl åter konstatera att Consaber vunnit alla gånger tidigare mot Thalamur. Det talar inte till Thalamurs fördel. Det i sig är värt att hitta en förklaring till, för det är ett faktum. Nu kan ju dock Thalamur har gjort en hel del förändringar sedan sist - å andra sidan ligger inte Consaber på latsidan heller, framförallt inom flottan.

Med det sagt - du har mycket rätt i att försörjningslinjer inte är ett så hemskt viktigt koncept i medeltida krigföring. Haken är att i medeltida krigföring hade inget land sprungit runt med arméer med 100 000+ i manskap. Arméerna var ju normalt sett mycket mindre. Thalamur kommer att behöva leda hela sin arme ner i Nantien i norra Consaber. Ens om Nantiens alla matresurser låg framme att ätas upp hade de inte räckt till Thalamurs armé särskilt länge. Nu kommer ju sabrierna ha god tid att förbereda sig eftersom Thalamur måste ta sig igenom Pereine och Colonan först - precis den buffert Consaber mycket medvetet har skaffat sig inför framtida krig. Och har sabrierna förberett sig skulle de ha stoppat så mkt mat och bönder de kunnat i sina borgar eller till skogs.

Jämförelsen med Napoelen haltar därmed - i Napoleontider kunde en viss areal land föda mycket fler personer än under medeltiden. Consaber är dessutom mer glesbefolkat än flera medeltida länder, vilket antyder ännu mindre mat per kvadratkilometer.

Nu är det ju Mundana och inte vår värld vi talar om. Bevisligen har Thalamur en rejält stor armé. Men att de kan försörja den på endast plundring av glesbefolkade Consaber har jag svårt att tro. Romarna och mongolerna hade andra förutsättningar (även om jag ifrågasätter att romarna kunde försörja sig särskilt bra på plundring i glesbefolkade Europa - mongolerna kunde däremot täcka enorma ytor för att skaffa mat, och hade överraskningsmomentet på sin sida).

/RD
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: amen herreguuuuuud asså...

En sak att tänka på i sammanhanget är Consabers terräng. Consaber är inte bara bördigt, det är smalt också. Halvön Urma Bréann har ett centralt bergsmassiv som man helt enkelt måste gå runt. Landskapet är dessutom genomstunget av flera snabba floder med svåra flodövergångar. Det gör också att thalaskerna knappt kan gå runt de sabriska försvarsverken.

I princip gör det att Consaber naturligt får ett långt djupförsvar, med mer eller mindre skyttegravslinje efter skyttegravslinje, som mer eller mindre leder fienden till förberedda försvarspositioner. Detta är också en av anledningarna till att Consaber har en stark flotta, så att fienden inte kan landsätta något bakom den aktuella försvarslinjen.

Är det fördröjningstaktik som man är ute efter så kan man titta på den tyska försvarsstrategin i Italien under Andra världskriget. Det borde vara snarlika strategiska situationer i Consaber. Det tog tjugo månader för de allierade att ta Italien, och den slutliga segern kom inte förrän Tredje rikets fall.

Skulle det gå så långt att kriget skulle dra in på vinterhalvåret så skulle jag nästan sätta pengarna på Consaber. Det går inte att hålla en plundringsarmé försörjd under vinterhalvåret, utan det tar minst ett år innan ockuperad mark kan försörja hären igen när landet väl är plundrat. Det gör att om den thalaskiska hären blir tvungen att övervintra så måste den försörjas hemifrån, och de linjerna är i högsta grad sårbara för en sabrisk landsättning. I så fall är nog faktiskt en thalaskisk expeditionskår i det närmaste förlorad.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Sanari

-Consaber är även allierat med periene, som iofs inte kan ställa till så mycket bråk. men dom har 12 000 sanarialver där. om thalamur börjar bråka med dom så blir alverna i sunariskogen piss off.

Varför bor inte Pereinealverna i Sunari? Kan det ha å göra med att de helt enkelt inte trivs med Liljans råd? Såvitt jag vet finns det ingen försvarsallians mellan Sunari- och Pereinesanari.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: amen herreguuuuuud asså...

Förutom problemet att en sådan kan falla i fiendehänder, så kvarstår också, att om man inte kör med de modifierade effektvariationerna, att för att skapa en portal med, säg, femton mil, så ökar svårigheten mot Ritual med lite över fyrahundra Ob-tärningar, tror jag. Och detta gäller totalt tre färdighetsslag. Och man ska skapa två portaler för att det ska funka.

(Kör man, som Tokarna till exempel, med just modifierade effektvariatoner, så är det väl -kanske- möjligt, men inte direkt någon barnlek)

-Hjalle, Ob408T6 mot Ritual - det går, om 407 tärningar blir ettor.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: amen herreguuuuuud asså...

Just det där med terrängen är ju en kul sak, för man kan vända på steken också. Jag citerar litegrann från Geografica Mundana:

Centralt på Urma Bréann ligger Urmamassivet. Det är en bergstrakt, och den sträcker sig som mest 1.400 meter över havet. Bergsmassivet är högt, svårtillgängligt, snötäckt och öde ... Området högt upp i bergen ... står utanför Consabers kontroll. Här lever en hel del tirakstammar som då och då gör räder ner i Consaber.

Vidare:

Mitt emellan Tokonmassivet och Urmamassivet finns ett brett skogstäckt pass. Skogen är ... henéa-alvernas hemvist. Den fruktas med rätta av de som bor i närheten av den och de undviker att gå in...

Detta kan man också tolka som att Urma Bréann är hjälplöst delat i två delar. Vore jag thalaskerna skulle jag se till att rycka in i norr, marschera till Tokons gräns och sedan hålla där. Thalaskerna södra flank skyddas då av en skog full med henéa-alver, och den norra av Tokonmassivet. Med försvarlinjen etablerad i öst skulle jag släppa på provianteringskaravanerna via Colonan och börja bygga upp mat- och vapenförråd i norra Consaber.

Samtidigt som en armé anfaller österut låter jag min huvudstyrka marschera ner för västra halvan av Urma Bréann i rask takt och plundra sig fram. Urmamassivet skyddar då min östra flank, så jag kan helt koncentrera mig på vad som ligger framför mig. Vid Salston Tor lämnar jag en mindre belägringsstyrka med uppgift att se till att ingen kommer in eller ut, och fortsätter raskt vidare.

Firina är den första svåra nöten att knäcka och ligger (antar jag) på den bästa flodövergången. Om möjligt kringgår jag även denna stad, t ex genom att bygga egna, tillfälliga, broar - en beprövad taktik som jag har svårt att tänka mig att thalaskerna inte behärskar. Staden har fyra tusen invånare, plus flyktingar som flytt undan min framryckande armé. Kan jag kringgå staden kan jag återigen avdela en mindre styrka (ur en armé på upp till 150 000 man) för att hålla stadens försvarare innestängd.

Så här håller jag sedan på tills jag hittar kung Constantins armé och kan möta den i öppen strid, där min överlägsenhet i manskap och (förhoppningsvis) taktik kommer att leda till seger.

Det fina med kråksången är att det inte egentligen gör något när jag stöter på sabriernas huvudstyrka. Egentligen är det bara bra om sammandrabbningen sker relativt snabbt. Då är mina soldater varken hungriga eller uttröttade. Skulle jag bli tvungen att belägra Firina för att ta mig över floden kan alltså Constantin lika gärna få anfalla mig där - då är jag ändå beredd och mina trupper står redan samlade.

Att Constantin kan tillåta sig ett utnötningskrig tror jag inte särskilt mycket på:

1) För det första har inte han tillgång till så mycket mer proviant än jag har, såtillvida att Consaber inte har massor med hemliga matförråd som ingen berättat om. Alltså kan inte han heller hålla sin armé i fält hur länge som helst.

2) För det andra är hans armé i huvudsak en bondehär. Försöker han hålla den i fält när det är dags att ta in grödorna eller plantera får han nog stora problem med desertörer. Dessutom kommer varken bönderna eller adeln att uppskatta om han medvetet låter mig brandskatta mig fram genom beras hembygder, bara för att försvara sin tron.

3) Jag har inte detta problem. Mina soldater är indelta soldater och således närmast yrkessoldater. De vet att hemma i Thalamur jobbar bönderna och resten av folket på för att skicka vapen och proviant. Dessutom ser den ypperliga byråkratin till att de får betalt i tid.

4) Skulle jag tvingas övervintra i Consaber måste sabrierna göra detsamma. En landstigning är möjlig, men då måste alltså sabrierna åka till havs i vinterhalvåret, med allt vad för risker det innebär (vinterstomrar m m - det finns ett skäl till att man helst håller sig i hamnen under vintern). Enstaka räder får jag kanske stå ut med, men någon större här kan knappast Constantin skicka på mig havsvägen mitt i vintern. Dessutom har jag ju faktiskt en egen flotta, som i så fall får rycka ut och skydda mina flanker. Någon jäkla nytta ska jag ha av dem.

Utöver detta kommer jag ju att ha noggrannt planerat mitt anfall. Jag går absolut inte över gränsen förrän Pereine och Colonan åter står under thalaskiskt beskydd. Naturligtvis låter jag mina agenter spä på de politiska splittringar som finns i Consaber. Constantin har ju visat sig vara en politisk självmordskandidat som öppet trotsar den gamla överenskommelsen om att svära trohet till Draken. Här finns en kil att använda för att hålla Tokon utanför kriget och även ställa till med bråk på Urma Bréann.

I Urmamassivet finns det en hel del tiraker. Dessa får man ju kontakta och engagera för att göra räder österut och söderut, in i Felosi och de södra grevskapen. Då måste Constantin avleda en del av sina trupper för att ta hand om dessa barbarer. Det gör det också tämligen säkert att alverna i Felosi kommer att ha annat att göra än att försöka sätta ihop en styrka för att stödja kungen.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

And so on, and so forth. Det handlar till syvende och sist om hur man ser på Consaber respektive Thalamur. Jag vill se ett Thalamur som vet att bygga på sina styrkor och som har tagit lärdom av århundraden av krig. Jag vill se en verklig möjlighet till att Consaber kan falla. Annars är den gryende konflikten i högsta grad en papperstiger, och inte mycket till äventyrsuppslag...


/Rax
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: amen herreguuuuuud asså...

Haken är att i medeltida krigföring hade inget land sprungit runt med arméer med 100 000+ i manskap.
Å andra sidan är ju inte Thalamur ett särskilt medeltida land, eller hur? Det är långt bättre organiserat på alla plan, med en fungerande nationell administration och, enligt beskrivningen, kapaciteten att upprätthålla en sådan enorm styrka.

Nu kommer ju sabrierna ha god tid att förbereda sig eftersom Thalamur måste ta sig igenom Pereine och Colonan först - precis den buffert Consaber mycket medvetet har skaffat sig inför framtida krig.
Vilket leder till ett ännu bättre scenario. Jag anfaller Pereine och Colonan, den här gången med full kraft, och återerövrar dem förmodligen utan större problem. Consaber kan antingen välja att komma till undsättning eller låta dem gå sitt öde till mötes.

Kommer sabrierna till undsättning så slåss jag på eget territorium med korta försörjningslinjer och allt manskap väl samlat. Jag kan mala ner sabriernas expeditionskårer bit för bit och dränera kung Constantins reserver inför ett kommande krig. Min armé är tre gånger så stor som hans, så jag kan klara förluster långt bättre än vad han mäktar med...

Håller sig sabrierna hemma kan jag i lugn och ro befästa min position och lägga ett par år på att rusta inför ett nytt krig, och den här gången kan jag gå direkt in i Consaber. Därefter följer jag min plan enligt tidigare inlägg.

Nu är det ju Mundana och inte vår värld vi talar om. Bevisligen har Thalamur en rejält stor armé. Men att de kan försörja den på endast plundring av glesbefolkade Consaber har jag svårt att tro. Romarna och mongolerna hade andra förutsättningar (även om jag ifrågasätter att romarna kunde försörja sig särskilt bra på plundring i glesbefolkade Europa - mongolerna kunde däremot täcka enorma ytor för att skaffa mat, och hade överraskningsmomentet på sin sida).
Kruxet är ju bara att romarna klarade av att invadera bl a Frankrike och England, och kunde då uppenbarligen försörja sina trupper utan problem, antingen genom medhavd proviant, plundring eller både och. Jag är inte säker, men jag tvivlar på att gallernas och britternas jordbruksfärdigheter var på Napoleontidens nivå, så försörjningssituationen torde ha varit ungefär densamma för romarna som för medeltida arméer som ville skaffa käk genom plundring.

Personligen tycker jag väl att kunde romarna (eller åtminstone bysantinerna), så kan thalaskerna.

Men det är ju också det hela frågan handlar om - hur man vill tolka det existerande materialet i sin egen kampanj... :gremsmirk:


/Rax
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Att lyckas i Eon III

-Hjalle, Ob408T6 mot Ritual - det går, om 407 tärningar blir ettor.

Enligt Eon III måste du slå under färdighetschans för att lyckas och över för att misslyckas. Om du dessutom slår alla ettor utom en när du lyckas så blir det perfekt, och om du slår minst två sexor när du misslyckas så blir det fummel. Så 407 ettor räcker inte, såvida inte färdighetschansen är ruskigt hög.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Att lyckas i Eon III

Dock finns det ett undantag. Om alla tärningar utfaller med ett räknas det som lyckas. Så den nya regeln har undantag. Tror iaf inte att det är en husregel men jag kan minnas fel. ;)

/ZaiToh
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: amen herreguuuuuud asså...

Det är intressant att spekulera runt sådana här saker, men givetvis kan ett krig ske på tusentals sätt.

Dina strategiförslag för Thalamur är mkt bra, magikraterna skulle anställa dig direkt :gremsmile: Men du glömmer att Consaber skulle anpassa sin strategi efter Thalamur. Faktum kvarstår, consabers flotta är Thalamurs stora problem: de kan inte bara förstöra försörjningslinjer, de kan åka direkt till An-Thalamur. Thalamur måste således hålla ansenliga försvarsstyrkor I alla viktiga hamnstäder. consaber kan kvickt sätta ihop en expeditionsarme, om än inte vansinnigt stor, från Danbreann.

/RD
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Att lyckas i Eon III

Om man skulle slå över färdighetschansen när det blir perfekt räknas det som vanligt lyckande. Så, om du råkar ha Ritual 410 eller något så kanske det blir perfekt, annars bara lyckat.

Men jag antar att vi är djupt nere i OT-träsket nu. :gremsmirk:

-Hjalle, har stor vana av perfekta slag vid absurda svårigheter.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Att lyckas i Eon III

Nope, faktiskt inte. Det var det som blev ändrat iom Eon III. Detta för att slag över FV alltid skulle räknas som misslyckat och under lyckat. Läs gärna själv på sidan 102 i SB.

/ZaiToh
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Satikens

Min trovärdighet som gammal Eonräv bara minskar... Snart börjar ni misstänka sanningen.

-Hjalle, har egentligen bara lirat Drakar och Demoner 91, som söndagsspelare.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Inte då!

Tror snarare att trovärdigheten som 'gammal' räv bara ökar iom att du spelar med gamla regler. Kan dock kanske bli svårt för nybörjarna att hänga med bara...;)

/ZaiToh
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: amen herreguuuuuud asså...

Menar du på allvar att folk är fria i Consaber?
De är fria att svälta i alla fall, om man jämför med Thalamur. Det är alltid något.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Om An-Thalamurs svaghet mot sabriska flottan

Tack vare flottan kan de (Sabrierna) göra ingrepp mot ex. An-Thalamur, som oturligt nog ligger på en ö. Faller An-Thalamur finns stor risk att Thalamur brakar samman i inbördeskrig, särskilt om man samtidigt angriper från Pereine.

Med viss risk för att vara tjatig vill jag påpeka att detta skulle kunna undvikas med en ganska dyr portal till fastlandet (An-Thalamur -> Ifkor: kanske 5-8 miljoner silver). Därmed skulle en blockad inte vara mer än en blockad till namnet och kommunikationer mellan fastlandet och huvudstaden skulle kunna säkerställas. Och i och med Thalamurs överlägsna numerär torde en sådan även gå att försvara.

Nu är det kanske inte ekonomiskt försvarbart att i enbart försvarssyfta att spendera 5-8 miljoner silver på en sådan portal om man har en sjukt stor arme ändå, men det är bara den ena sidan av saken. Den andra är naturligtvis det välstånd i form av ökad handel som en sådan skulle föra med sig.



<table border=1><tr><td>Litet räkneexempel på portal mellan An-Thalamur och Ifkhor]
En fartygsresa 60 sjömil mellan Ifkar och An-Thalamur kostar normalt 6 silver per person.
Med tanke på den sabriska flottblockaden kan vi räkna med att priset idag är det tredubbla.
För att slippa sjön och riskerna helt och hållet skulle man förmodligen vara beredd att betala det dubbla igen
(allra minst) för att få ta vägen genom portalen istället.
De flesta åker tur och retur. Det ger 12*3*2*2=144 silver i tänkbara inkomster per person och resa (t+r).
I An-Thalamur finns 90 000 invånare. Låt säga att 10% av dem är medborgare (det är trots allt huvudstaden!).
Som sådana så vill säkert åtminstone hälften resa till fastlandet i genomsnitt två gånger per år. Det blir 4500 *2 = 9000 resor per år.
Det blir en inkomst om 1,3 miljoner silvermynt på ett år. Plus eventuella besparingar vid truppförflyttningar inför övningar och dylikt.
Lägg därefter till de taktiska fördelarna...
</td></tr></table>

Helt korkat vore det inte av Thakalerna att tänka till lite angående portaler... Synd för dem att ens enkla kostnadsanalyser förmodligen inte är så vanliga i den medborgliga utbildningen. :gremwink:
 
Top