Nekromanti Thalamur

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Thalamur
Produkt: Thalamur
Produktlinje: Eon, Neogames
Omfång och format: 224 sidor, Textilband med mjuka pärmar
Konstruktion: Petter Nallo
ISBN: 91-85223-32-8
Cirkapris: 219 kronor

NeoGames senaste modul avhandlar magikratin Thalamur, ett ondskefullt, slutet rike som styrs av maktfullkomliga despot-häxmästare i Saurontorn. Tyvärr är den beskrivningen inte på långa vägar en så stor överdrift som man skulle kunna önska. Okej, jättehemskt är det inte, men vissa problem med nyanseringen lider module... (5113 fler tecken)

Gå till artikeln
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har skummat igen modulen som hastigast och de två saker som framförallt slår mig är:

1) Det finns många i Thalamur som inte vill ha krig mot Consaber trots att landets armé verkar hur stor och farlig som helst och borde kunna vinna en promenadseger.

2) Hur kan ett land som styrs gemensamt av en handfull mer eller mindre maktlystna psykopater överhuvudtaget fungera? Det känns som om landet borde slitas sönder av ett inbördeskrig av rent episka proportioner.

Det verkar vara en vettig modul dock, även om fokus väldigt mycket ligger på högnivåspelande. Men det känns förstås som en allmän tendens inom Eon överhuvudtaget.

Den fyller i alla fall sitt syfte mer än väl eftersom jag redan har en handfull äventyrsfrön som gror trots att jag bara skummat igenom modulen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
1) Att erövra är en sak, att hålla är en annan, speciellt när Thalamur har vildsinta ryttarfolk i norr och opålitliga cirefalier i väster. dessutom har Consaber en långt farligare flotta, som kan blockera hela Thalamurs östkust och möjligen även hela ön An-Thalamur ligger på.

2) Av dessa "maktlystna psykopater" tycks det mig inte som om mer än hälften är ute av makt enbart för personliga syften. De flesta har någon form av lojalitet till riket och de thalaskiska idealen, något som antagligen får dem att hejda sig innan de skjuter eldklot på sina meningsmotståndare.

Vad gäller högnivåspelandet skulle jag tro att det är enda sättet man kan få Thalamur att fungera. Att spela en bonde som måste fylla i blanketter för att få åka till marknaden och handla är inte särskilt upphetsande, och ett så välorganiserat rike som Thalamur har inte samma möjligheter för kringresande äventyrare som till exempel det oorganiserade Asharien.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"1) Att erövra är en sak, att hålla är en annan, speciellt när Thalamur har vildsinta ryttarfolk i norr och opålitliga cirefalier i väster. dessutom har Consaber en långt farligare flotta, som kan blockera hela Thalamurs östkust och möjligen även hela ön An-Thalamur ligger på."

Jo, men om vi hårdgranskar de befolkningssiffror och arméstorlekar som de olika modulerna försett oss med och dessutom kastar in ett stort antal riktigt mäktiga magiker i leken så talar det mesta till Thalamurs fördel. Åtminstone de två utbrytarregionerna borde de kunna återta (jag vill inte spoila för mycket men de har ju ett par ess i leken). Dessutom är hela syftet med en armé att strida, jag skulle inte vilja ha 150.000 sysslolösa soldater sittande på min bakgård.

Som erfaren spelledare kan jag naturligtvis komma på skäl som skulle omöjligöra en seger, men samtidigt känns det som att den tillgängliga fakta som vi har fått borde tala för att ett krig står för horisonten och att Consaber inte kommer att vinna den här gången.

"2) Av dessa "maktlystna psykopater" tycks det mig inte som om mer än hälften är ute av makt enbart för personliga syften. De flesta har någon form av lojalitet till riket och de thalaskiska idealen, något som antagligen får dem att hejda sig innan de skjuter eldklot på sina meningsmotståndare."

Tja, det betyder ju inte att de andra inte är ute efter mer makt bara för att de har andra syften med den.

Nu är det här förstås en ganska löjlig diskussion på det stora hela. :gremsmile:

Thalamur är ett land som erbjuder en annan sorts äventyr än mer jordnära regioner som Consaber och Asharina-halvön. Och det i sig har jag egentligen ingenting emot. Men det ger ju upphov till rätt stora kontraster, särskilt mellan just Consaber och Thalamur. Detta beror säkert till viss del även på att det är två olika författare och ganska många år mellan dessa produkter.

Om nu Thalamur bjuder på farligt intrigerande vid dekadanta magikrathov så kan man undra vad en model av Jargien har att komma med. För det känns som det skulle kunna vara samma typ av intrigerande även där. Eller finns det månne någon speciell jargisk knorr på det hela?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
På 1) svarar vi:

(denna fråga har jag och mina spelare diskuterad infinitum ad nauseam (?), så här kommer alla orsaker och tankar..)

Siffror är bara en liten del av militär strategi. Förra kriget mellan Thalamur och Consaber är ett skolexempel. Thalamur traskade helt enkelt bara över gränsen med en stor armé och trallade på så långt de kunde. Att traska in i Consaber är inte särskilt svårt - det är bara att gå över floden Nant på lämpligt ställe. Man kan nog till och med göra det obemärkt ett par timmar. Men Consaber har gott om skog och ödemark, och de har gott om borgar. Thalaskierna måste antingen välja att stanna och belägra varje borg eller rensa varje skog eller köra blixtkrig och bara försöka skövla så mycket som möjligt. De nådde bara till Firina i förra kriget. Redan då var deras försörjningslinjer långa.

Thalamur har bråttom vid en invasion på grund av den sabriska flottan. Men samtidigt kommer de alltid ha mycket svårt att vinna om de inte tar sig tid att ge sig på de större borgarna en efter en. Så utan en förändring i strategi kan inte Thalamur vinna mot ett förberett Consaber.

Vad Thalamur KAN göra är exempelvis:
+ Få cirefalierna att hålla sabriska flottan i schack. Lär bli en dyr historia för thalaskerna.
+ Återigen med hjälp av cirefalierna, göra en landstigning samtidigt som en landinvasion. Genom att flanka Consaber kan de slå ut flottmöjligheterna och effektivt förhindra sabriska försök att samla till en större motoffensiv.
+ Skapa kaos i Consaber med andra metoder och anfalla när tiden är mogen. Exempelvis vore att få till stånd ett krig mellan Tokon och Consaber, Caserion och Consaber, Ebhron och Consaber eller bara inbördeskrig (ha ihjäl kungen och se vad som händer när det saknas arvinge :gremwink: )

Och som vi vet har Thalamur redan tänkt på den tredje punkten. Deras rakhori kombinerat med magi kan åstadkomma mycket kaos i Consaber om det används rätt.

Consaber å andra sidan kan förmodligen göra en lyckosam attack mot Thalamur - OM de lyckas ena landet och samla en stor armé på kort tid. Tack vare flottan kan de göra ingrepp mot ex. An-Thalamur, som oturligt nog ligger på en ö. Faller An-Thalamur finns stor risk att Thalamur brakar samman i inbördeskrig, särskilt om man samtidigt angriper från Pereine. Eller snarare, befriar :gremsmile: Man kan alltid påstå att det finns massförstörelsevapen i An-Thalamur :gremsmile:

/RD
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
"Som erfaren spelledare kan jag naturligtvis komma på skäl som skulle omöjligöra en seger, men samtidigt känns det som att den tillgängliga fakta som vi har fått borde tala för att ett krig står för horisonten och att Consaber inte kommer att vinna den här gången."

Jo, för mig lutar det också mot att Thalamur har ett bättre läge än Consaber. Det som definitivt skulle kunna rubba balansen skulle vara ifall Thalamur helt plötsligt fick en bättre förhandlingsposition mot Caserion och Samväldet. Bland de bättre metoderna att tillägna sig detta är att skaffa en kopia av de där ökända jättehemliga longitudtabellerna -- det är kunskap Caserion skulle betala bra för. Sedan kan vi ju faktiskt tänka oss att vissa av magikraterna faktiskt inte vill ha en massa döda människor, eller anser att konflikten med Consaber är mindre viktig så länge riket fortsätter fungera.

"Tja, det betyder ju inte att de andra inte är ute efter mer makt bara för att de har andra syften med den."

Jag tror ärligt talat inte att magikraterna är så mycket värre än de genomsnittliga styrande i något annat land. Att feodal monarki spontant skulle ge upphov till en mängd goda och visa kungar är en fantasykliché som jag helst undviker.

"Men det ger ju upphov till rätt stora kontraster, särskilt mellan just Consaber och Thalamur."

Men egentligen, borde inte Consaber lida av samma problematik? Livet som ofrälse i en feodalstat är inte heller särskilt fritt eller intressant, men Consaber stämmer in på fler klassiska föreställningar om "det goda fantasykungadömet", så det accepteras att äventyrare drar runt och upprör ordningen.

"Om nu Thalamur bjuder på farligt intrigerande vid dekadanta magikrathov så kan man undra vad en model av Jargien har att komma med. För det känns som det skulle kunna vara samma typ av intrigerande även där. Eller finns det månne någon speciell jargisk knorr på det hela?"

Intrigerande inom kyrkan? En fullkomligt annorlunda kultur? Togaparties?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jo, för mig lutar det också mot att Thalamur har ett bättre läge än Consaber. Det som definitivt skulle kunna rubba balansen skulle vara ifall Thalamur helt plötsligt fick en bättre förhandlingsposition mot Caserion och Samväldet. Bland de bättre metoderna att tillägna sig detta är att skaffa en kopia av de där ökända jättehemliga longitudtabellerna -- det är kunskap Caserion skulle betala bra för. Sedan kan vi ju faktiskt tänka oss att vissa av magikraterna faktiskt inte vill ha en massa döda människor, eller anser att konflikten med Consaber är mindre viktig så länge riket fortsätter fungera."

Consaber skulle även kunna försöka alliera sig med Raunlänningarna (kampanjuppslag!) eller vinna över en eller flera magikrater på sin sida.

"Jag tror ärligt talat inte att magikraterna är så mycket värre än de genomsnittliga styrande i något annat land. Att feodal monarki spontant skulle ge upphov till en mängd goda och visa kungar är en fantasykliché som jag helst undviker."

Nävisst, jag håller helt med ditt tidigare inlägg om att Consaber emellanåt känns väl präktigt och man inte har svårt att se vilka fraktioner som författaren sympatiserar med. Problemet är inte att magikraterna är onda psykopater (sådana finns ju överallt) utan att landet inte styrs utav en av dem utan att de alla styr mer eller mindre gemensamt. Det känns som om flera av dem skulle ha intresse av att göra sig till envåldshärskare. Har de ambitioner om att återskapa det forna Colonan så borde de vara mindre förtjusta i att landets resurser är så spridda. Det är väl framförallt deras fiender som tjänar på att de är splittrade?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
"Det känns som om flera av dem skulle ha intresse av att göra sig till envåldshärskare."

Av de som finns i boken kan jag tänka mig att Jualla Bizar Alaya, Reubin Xirhamir Jesbin, Catzoran do Thukor, matron Liselle den Upphöjda och Alean Ninarian skulle kunna tänka sig denna form av titel. Igar Augus är för pacifistisk (även om L'Meas skulle kunna förändra honom), Im-Berefel och Shangi är primärt magiker respektive krigare, inte politiker, och Sanguis är genuint laglydig. Av de kvarvarande kandidaterna ger Catzoran intryck av att vara en ganska hänsynsfull härskare, Liselle är allmänt avskydd och inte en särskilt god politiker och Alean har sin ras emot sig i alla politiska sammanhang. Alltså finns Jualla Bizar Alaya och Reubin Xirhamir Jesbin kvar som de som faktiskt skulle kunna sträva efter makten med en chans att hålla den. Av dessa förefaller Jualla vara den mest troliga -- Reubin saknar den maktbas en egen provins innebär. Alltså inte så många kandidater som faktiskt skulle kunna eller vilja göra sig till envåldshärskare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Som jag nämnt tidigare, cirefalierna skulle säkert kunna erbjuda en hel del i utbyte mot de där sabriska longitudtabellerna. Och visst, de är välbevakade, men med tillräckligt mycket osynlighets- och sinnespåverkanmagi kan allt göras. :gremgrin:

Thalaskernas huvudmål vid en invasion blir antagligen att återta sina forna provinser och sedan att försöka skära av Consaber på mitten -- landet har inte så många effektiva vägar, så om man denna gång lyckas bättre med att ta Firina än förra gången man försökte kan det definitivt vara värt det. Dock bör man nog försöka destabilisera riket först, till exempel genom att understödja ett eventuellt uppror i Tokon. En skicklig diplomat skulle rent utav kunna få med Tokon på den thalaskiska sidan genom att utlova självständighet och kanske även land på andra sidan floden Touk. Huvudsaken är i vart fall att Consaber försvagas betänkligt, och gärna att deras ekonomiska expansion förhindras.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Även jag har skummat igenom Thalamur och jag tycker att den har några ganska stora brister. Jag håller med artikelförfattaren i att ätterna inte riktigt passar in i Thalamur, det känns väldigt WoD. Alla har onda symboler och massa onda magiker och egna karaktärsdrag, fördelar, nackdelar osv. Det känns mer troligt att personer med så lika åsikter som ätterna verkar ha skulle fungera mer som ett intresseparti än en familj, vilket en ätt ju är. Därför funderar jag allvarligt på att antingen cutta ätterna rakt av eller döpa om dem till partier och tona ner deras "coolhet" och "ondhet" lite. Som sagt tycker jag att fokuset borde ligga på tribunalerna inte på släkter, men det är ju min helt egna bild av Thalamur. Lite mer sovjetstat, lite mindre Vampire.

Armén är så stor att den borde äga Consaber baklänges. Magikerna borde vara 10 ggr fler eller 10ggr bättre eller både och jämfört med Consaber. Varför har de inte bara gjort en parkeringsplats av Consaber?

Mer krut borde lagts på att göra medborgare lite mer sofistikerade, typ att ta inspiration av franska revolutionens "medborgare" dvs. den styrande gruppen människor under slutet av 1700 och början av 1800. Det blandad med Sovjet hade blivit rätt coolt. Då var ju verkligen partipolitiken i ropet också. Under revolutionen alltså, inte i Sovjet. Om man inte menar att endast ha ett parti är att ha partipolitik. :gremlaugh:

Andra skumma grejer är att magikraterna inte på ett smidigt sätt har gjort sig mäktigare än vad de är. Nu har jag inte ritat upp en mindmap, men det känns som att någon fraktion borde kunna utmanövrera flera andra. Jag håller med andra i tråden om att det iofs inte finns så många kandidater, men just Jesbin känns ganska het, fast han inte har en provins.

Nu så har jag varit gnällig. Det är mycket som är bra med modulen också. Kulturen är välbeskriven och jag gillar att alla magikrater beskrivs ingående. Rakhori är välbeskrivet, något som jag ser som en fördel. Hallå, vad vore Sovjet utan KGB? Eller Napoleon utan sin egen hemliga polis? Allt annat i boken är också tillfredsställande. Hemligheterna och Kampanjuppslagen är bra gjorda och inspirerande. Det var nog allt för mig denna gång.
 

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Armén är så stor att den borde äga Consaber baklänges. Magikerna borde vara 10 ggr fler eller 10ggr bättre eller både och jämfört med Consaber. Varför har de inte bara gjort en parkeringsplats av Consaber?
Ja men nu glömmer alla en väldigt viktig sak här va? :gremlaugh:
Säger bara att siffror absolut inte är allt i krigsföring.
så nu tänker jag proklamera lite för consabers fördel.

- dom är allierade med både tokon och alarinn.
tokon har gjort köttfärs av thalaskiska härar mången gång tidigare.
-consabers flotta kan blockera och förstöra försörjningslinjerna som thalamurs arme är så beroende av.
-flygdragoonerna är helt överlägsna spanare.
-consabrer har långbågar. lånbgbågen var det mest fruktade vapnet i hela världen fram till 1600talet ungefär. den avnändes tillsammans med armborst i nästan alla världens armeer fram till 1800talet.
-Consaber har borgar nästan överallt i dom norra baronierna.
-Consabers tunga rytteri gör mos allt i sin väg.
-Consabers befolkning är fett lojala mot riket och konungen.
-Consaber är även allierat med periene, som iofs inte kan ställa till så mycket bråk. men dom har 12 000 sanarialver där. om thalamur börjar bråka med dom så blir alverna i sunariskogen piss off.
-en till allierad är colonan. som iofs inte heller kan göra så mycket. men dom har två av dom större dvärgfästerna där. och drrezing/ghor kungen har 80000 dvärgkrigare redo att försvara colonan. vilket ger consaber möjlighet att mönstra upp trupper och flottan..



Om vi säger såhär. thalamur har anfallit consaber 5 gånger genom tiderna. dom har aldrig vunnit. anledning? offtast pga consabers allierade.

Och en sak till(spoiler)


Priori con´sabrean. Tror inte dom frivilligt skulle låta consaber falla. Dom flesta invigda har ju enorm politisk makt


Bara Elvis som tycker o tänker nu igen
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: 112 sidor [ANT]

Attans. Slarvigt copypejstande från min sida. Jag ska maila redaktionen och be dem korrigera härket.

/Joel - klantig.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
amen herreguuuuuud asså...

Nu verkar du allt ha fått lite saker om bakfoten...

-consabers flotta kan blockera och förstöra försörjningslinjerna som thalamurs arme är så beroende av.
Bara om försörjningslinjerna går över havet, vilket känns tämligen osannolikt just för att Consabers flotta kontrollera nämnda hav. Mer troligt är att de traskar in via Colonan. Där finns det förvisso ett dvärgfäste att oroa sig för, men det är en annan femma.

-consabrer har långbågar. lånbgbågen var det mest fruktade vapnet i hela världen fram till 1600talet ungefär. den avnändes tillsammans med armborst i nästan alla världens armeer fram till 1800talet.
Långbågen (jag antar att du syftar på den mytomspunna engelska/walesiska långbågen) började bli föråldrad redan på 1400-talet då dess främsta fördel, överlägsen räckvidd, övertrumfades av de nya kanonerna. Det senaste tillfället de användes i krig var 1642, under engelska inbördeskriget.
Vad det gäller långbågar i bruk i andra arméer så kan jag på rak arm bara komma på den turkiska jannisarerna som använde långbågar mot Timur Lenks horder 1402 med viss framgång. Det bör dock tilläggas att de förlorade slaget tämligen spektakulärt i slutändan.

-Consabers tunga rytteri gör mos allt i sin väg.
Det kan förvisso stämma, men det klassiska försvaret mot tungt infanteri är att flytta sig undan det, något som Thalamurs lättare kavalleri lär klara hyfsat enkelt. Dessutom är det snudd på omöjligt (för att inte tala om korkat) att göra en ryttarchock mot förberett infanteri med spjut, något Thalaskerna nog också insett vid det här laget.
För det tredje består Consabers tunga rytteri av enskilda riddare och adelsmän, som säkerligen är skickliga krigare individuellt, men som har föga träning att operera som en samordnad enhet. Efter en framgångsrik ryttarchock lär de vara oorganiserade och behöva dra sig tillbaka för att kunna samla sig för att operera samordnat igen. En trupp som kan stå emot den första chocken har således goda chanser att sparka riddarröv.

-Consabers befolkning är fett lojala mot riket och konungen.
Fram tills de inser ett Thalaskiskt styre så gott som eliminerar svält och ger all möjligheten att förtjäna medborgarskap.

Om vi säger såhär. thalamur har anfallit consaber 5 gånger genom tiderna. dom har aldrig vunnit. anledning? offtast pga consabers allierade.
Thalamur har grundligt reviderat sitt militära tänkande sen dess. I de förra krigen stred de med en armé som härrörde från den Mundanska antiken medans den nuvarande är en av de mest moderna och välutrustade i världen.

-Consaber är även allierat med periene, som iofs inte kan ställa till så mycket bråk. men dom har 12 000 sanarialver där. om thalamur börjar bråka med dom så blir alverna i sunariskogen piss off.
Och vad exakt skulle Sunarialverna kunna göra åt saken?

Priori con´sabrean. Tror inte dom frivilligt skulle låta consaber falla. Dom flesta invigda har ju enorm politisk makt
Politisk makt? På vilket sätt skulle det hjälpa i ett krig?

/Joel
 

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Re: amen herreguuuuuud asså...

Bara om försörjningslinjerna går över havet, vilket känns tämligen osannolikt just för att Consabers flotta kontrollera nämnda hav. Mer troligt är att de traskar in via Colonan. Där finns det förvisso ett dvärgfäste att oroa sig för, men det är en annan femma.
-menade att consaber lätt kan landstiga med trupper och skära av deras linjer. dom kan snabbt förflytta stora delar av hären dit den skulle behövas.


Långbågen (jag antar att du syftar på den mytomspunna engelska/walesiska långbågen) började bli föråldrad redan på 1400-talet då dess främsta fördel, överlägsen räckvidd, övertrumfades av de nya kanonerna. Det senaste tillfället de användes i krig var 1642, under engelska inbördeskriget.
Vad det gäller långbågar i bruk i andra arméer så kan jag på rak arm bara komma på den turkiska jannisarerna som använde långbågar mot Timur Lenks horder 1402 med viss framgång. Det bör dock tilläggas att de förlorade slaget tämligen spektakulärt i slutändan.
Helt sant. blandade ihop långbågen med armborstet. en miss av mig :gremblush:

Fram tills de inser ett Thalaskiskt styre så gott som eliminerar svält och ger all möjligheten att förtjäna medborgarskap.

Tror inte att dom inser att ett thalaskiskt styre skulle vara så bra. Dom gillar ju inte direkt thalamur, och sen vet dom väl(ryktesvägen) att deras befolkning inte direkt är översållade med frihet.



Thalamur har grundligt reviderat sitt militära tänkande sen dess. I de förra krigen stred de med en armé som härrörde från den Mundanska antiken medans den nuvarande är en av de mest moderna och välutrustade i världen.

Isåfall lär det stå i thalamurboken som jag tyvär inte kan tillgå.
vad som står i geografica mundana, så verkar det som om deras här är dåligt tränad, föråldrad och tyraniskt styrd(dålig moral)


Och vad exakt skulle Sunarialverna kunna göra åt saken?
skicka en hel jävla massa thism på thalamur. (teoretiskt)


Politisk makt? På vilket sätt skulle det hjälpa i ett krig?
Dom skulle väl kunna fixa till sig lite allianser med tokon och alarinn



Elvis- Tycker till om sitt mundana
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: amen herreguuuuuud asså...

-menade att consaber lätt kan landstiga med trupper och skära av deras linjer. dom kan snabbt förflytta stora delar av hären dit den skulle behövas.
Nja, nu får man ju inte ombord så fasligt många soldater på ett skepp, och definitivt inte särskilt många hästar. Jag skulle tippa på max ca 10 000 man om man engagerar hela flottan. Och 10 000 man utan stöd av någon större mängd kavalleristöd har thalamur mer än tillräckligt med soldater för att kontra med reserver. Däremot hade sabrierna kunnat försörja dem relativt effektivt över havet så länge de höll sig vid kusten.
Det enklaste sättet för Thalamur att pungslå Consabers möjlighet att utnyttja sin flotta är dock helt enkelt att hålla sina försörjningslinjer på lagom avstånd från kusten.

Tror inte att dom inser att ett thalaskiskt styre skulle vara så bra. Dom gillar ju inte direkt thalamur, och sen vet dom väl(ryktesvägen) att deras befolkning inte direkt är översållade med frihet.
Menar du på allvar att folk är fria i Consaber? Consaber som har trälar och livegna? Consaber som styrs av ärftlig härskarklass? Consaber där det är dödsstraff på att förolämpa kungen?

Isåfall lär det stå i thalamurboken som jag tyvär inte kan tillgå.
vad som står i geografica mundana, så verkar det som om deras här är dåligt tränad, föråldrad och tyraniskt styrd(dålig moral)
Det är åtgärdat i Thalamurboken.

skicka en hel jävla massa thism på thalamur. (teoretiskt)
Från vilket håll? Och varför skulle Sunari-Sanari bry sig om Pereine-Sanari? Även om Sunarialverna skulle vilja hjälpa till så hade de fått marschera sin armé genom Asharien och Caserion (som säkerligen inte hade trivts med en främmande armé på sin mark) för att sedan angripa den mest folkrika delen av Thalamur. Caserion hade nog dessutom haft en del att invända emot att alverna använde deras land som utgångspunkt för invasion. Och då har vi inte ens börjat snacka om försörjningslinjer från Sunari till Thalamur (såvida man inte räknar med att försörja armén genom att plundra sig fram genom Asharien och Caserion, vilket vore typ en episkt dålig idé). Alternativet är att alverna får låna Ashariens flotta till att invadera med, vilket typ, inte kommer hända.

Dom skulle väl kunna fixa till sig lite allianser med tokon och alarinn
De allianserna är nog garanterade ändå. Jag har iaf räknat med dem.

/Joel
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag skulle vilja lägga till att Consaber faktiskt har en drake som beskyddar dem, Sir Verdurakh har ju faktiskt inte nämnts i den här diskussionen hittills. Jag tror nog att han kan fimpa de flesta magiska infiltratörerna rätt lätt med sin egen underättelsetjänst.
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Re: amen herreguuuuuud asså...

Thalamurs stora problem borde vara försörjandet av sina trupper. Inte ens ett så stort land som Thalamur borde kunna sätta hela sin arme på 150.000 man på krigsfot utan att det starkt påverkar landets ekonomi (förluster av arbetskraft, stor matrialförstöring osv).
Sedan finns problemet med att skydda sina försörjningslinjer som går ända från västra Thalamur (eftersom nästan alla spanmålslager ligger i västra thalamur) till krigsskådeplatsen (vilken förhoppningsvis ligger långt inne i consaber) och eftersom man förmodligen inte vågar ha någon del av transporten på fartyg måste transporterna gå på land, vilket blir väldigt personalkrävande. Här har consaber en stor möjlighet. Med hjälp av sin starka flotta och goda spaningsmöjlighet med luftdragoner kan man med ganska små truppstyrkor störa Thalamurs försörjningslinjer ganska kraftigt. Vilket skulle tvinga Thalamur att nå snabba framgångar så att man kan erövra nog med resurser för att försörja sin enorma arme.
Att erövra de resurser som krävs skulle dessutom vara ett stort doktrinbrott för Thalamur.

Jag vill även säga att jag inte ser något problem för Thalamur att återerövra sina förlorade provinser. För med korta försörningslinjer och välkänd teräng så kommer nog Thalamur att krossa allt motstånd.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: amen herreguuuuuud asså...

Alltså...försörjningslinjer är inte direkt något viktigt koncept i medeltida krigföring. När de väl nått Consaber, kommer Thalamurs armé snarare att hänsynslöst plundra sig fram. Det funkade för romarna, det funkade för mongolerna...det lär funka för Thalamur.

- Ymir, just saying
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: amen herreguuuuuud asså...

Alltså...försörjningslinjer är inte direkt något viktigt koncept i medeltida krigföring. När de väl nått Consaber, kommer Thalamurs armé snarare att hänsynslöst plundra sig fram. Det funkade för romarna, det funkade för mongolerna...det lär funka för Thalamur.
En annan intressant modell är Napoleons arméer, där situationen är snarlik den mellan thalaskerna och sabrierna.

1) Till en början hade Napoleon ett ordentligt övertag i manskap gentemot vilken enskild fientlig stat som helst. Soldaterna var patriotiska och hyfast tränade, men förmodligen inte till samma grad som övriga europeiska makters yrkesarméer. Han hade dock en välorganiserad och professionell officerskår, och många officerare hade befordrats p g a av sin kompetens, inte för sina kontakter. I övrigt var kombattanterna ganska lika: i huvudsak infanteriarméer med gott understöd av kavalleri och artilleri.

Thalaskerna har en stor, drillad, stående armé som domineras av infanteriet, men de har även gott om kavalleri. Istället för artilleri så finns det krigarmagiker. Sabrierna har en mindre, starkt patriotisk infanteriarmé med bra kavalleristöd och gott om magikerstöd. Så långt ganska lika, alltså.

Den huvudsakliga skillnaden är att sabrierna har en uppbådsarmé, med endast små permanenta förband. Innan de kan möta thalaskerna i öppen strid måste de samlas, provianteras och hitta fienden. På spaningsfronten kan de kanske ha nytta av sina flygdragoner, men i övrigt tar det tid att organisera försvaret.

2) Napoleons taktik var offensiv. Han marscherade in på fientligt territorium dels för att slippa slåss i Frankrike, dels för att tvinga fram ett avgörande. Hans stora problem var att hitta fiendens huvudstyrka innan försörjningssituationen blev akut. Kunde man slå ut huvudstyrkan hade fienden oftast inget annat val än att begära fred.

Thalaskerna vill också de alltid vara på offensiven. Liksom för Napoleon är det i deras intresse att tvinga fram ett avgörande så fort som möjligt. Deras fiende har dock ingen permanent styrka som man kan slå ut direkt. Iställer vilar det sabriska försvaret på att fördröja thalaskernas framryckning genom att låsa upp dem kring borgar och befästa städer, så att försörjningsssituationen blir problematisk. När den sabriska huvudstyrkan samlats kan man då anfalla thalaskerna medan dessa är fullt upptagna med belägringar.

För thalaskerna gäller därför att helt enkelt gå förbi sabriernas borgar och städer, lämna kvar en bevakningsstyrka och plundra sig fram så snabbt att sabrierna hela tiden är ur balans. Antingen kommer kungen aldrig att kunna samla en styrka till motanfall, eller så måste han stanna och slåss på en plats som thalaskerna väljer innan han är fullt förberedd. Den sabriska kungen kan i längden inte tillåta att thalaskerna ödelägger stora delar av Consaber utan förlora sin trovärdighet som rikets försvarare. Då riskerar han att både folket och adeln revolterar och kanske sluter en separatfred med Thalamur.

3) Napoleon löste sina försörjningsproblem genom att dela upp sin armé i kårer - mer eller mindre permanenta grupperingar av trupper som var för sig utgjorde en armé i miniatyr. Varje kår kunde, om den fick kontakt med fienden, själv hålla stånd länge nog för att övriga kårer skulle kunna skynda till undsättning och krossa fienden.

Kårerna marscherade in i fiendeland i separata kolonner med lagom avstånd för att hålla kontakten. Detta underlättade vid plundringen - som var den huvudsakliga försörjningsmekanism - eftersom den då spreds över ett större område. Man kunde därmed röra sig snabbare, eftersom plundringen tog mindre tid än om hela armén skulle dragit fram på samma sträcka.

Eftersom kolonnerna avancerade på bred front så ökade också chanserna att snabbt få kontakt med fiendens huvudstyrka. Man täckte helt enkelt in mer territorium under spaningsritterna. Fienden, å andra sidan, kunde inte plundra sig fram genom det egna landet på samma sätt. Man var därför bunden till sina vapen- och matförråd, liksom vissa strategiska punkter som helt enkelt måste försvaras.

Fienden kunde inte heller riskera att dela upp sin egen armé i alltför många delar, eftersom Napoleons kolonner då kunde samverka för att krossa varje enskild del. Man var helt enkelt tvungen att hålla sina styrkor hyfsat samlade om man skulle ha en chans när slaget kom.

För Consaber är situationen liknande. Thalaskerna har ett stort numerärt övertag och kan försörja sig genom plundring - Consaber är bördigt, kommunikationerna hyfsade och avstånden relativt korta. Genom att avancera i kolonner på bred front tvingar de även sabrierna att samla sina numerärt underlägsna styrkor på ett ställe, eller riskera att bli nedgjorda bit för bit.

Efter många år av krig så är i och för sig de bästa anfallsrutterna och försvarspunkterna väl kända för båda sidor, men det är ändå sabrierna som måste reagera. Utgången är ju ingalunda given, men thalaskerna har ändå ett kraftigt numerärt övertag, duktiga officerare och väldrillade soldater. Deras chanser i ett öppet slag borde vara goda.

4) Skulle inte Napoleons blixtkrigstaktik fungera så kan ändå Thalamur hålla sina arméer i fält. De får de inrikta sig på att ockupera en lättförsvarad del av Consaber, inta eventuella motståndsnästen och befästa sina positioner. Thalamurs byråkrati och välfyllda matförråd kan sedan börja skicka karavaner med proviant till trupperna, så att de kan hålla ut under vintern.

Den sabriska bondehären, å sin sida, behöver återvända till sina byar för att ta itu med vintersysslorna och senare, när våren kommer, plantera fälten. Då har thalaskerna återigen ett gynnsamt läge att slå till.

Hupp, det blev lite längre än jag tänkt mig, men - you get the picture...


/Rax, markis
 
Top