Nekromanti Thalamur om Consaber Erövras?

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag har i min planerade kampanj planer på att låta Thalamur annfalla och erövra Consaber. Vissa frågetecken har dock dykt upp då jag tittat på hur det ska gå till rent praktiskt för den thalakiska regimen.

1. Varför har inte Perine redan erövrats, jag ser inte att perine skulle ha något att sätta emot thalamurs modärna armé även med stöd av consaber.

2. Vilka kan hjälpa thalamur i en attack mot consaber, givna men oberäkneliga är tokon och raunläningarna som kan lockas över med hjälp av självständighet respektive plundring även om det senare nog inte är så lockand förthalamur. Menu hur ställer sig Cirfalierna, vad kan få dem att täcka thalamurs rygg från den sabriska flottan? Kan thalamur tänka sig att hyra tirakiska kapare för att hålla undan consabers flotta och vad vill dom då ha i utbyte?

3. Den kanske viktigaste frågan. Om thalamur erövrar Consaber blir ju Consaber en eller flera provinser. Som det ser ut nu i thalamur så styrs varje provins av en magikrat som i sin tur är ledare för en ätt. Men om det finns fler provinser än magikrater, vad gör man då? Gör man om provins indelningen så att antalen stämmer igen? Kan en ny ätt bildas och i så fall hur?

4. Hur ska thalamur hantera problemet men att nu ha en provins där majoriteten av befolkningen dyrkar "Demonen Daak". Med tanke på att det är så många så kan man knappast tortera alla till döds. Att förfölja utövarna för mycket i början skulle kunna starta ett religöst uppror med en brett folkligt stöd och då blir provinsen olönsamm och kanske till och med svår att hålla.

5. Hur lojala är nuvarande sabriska adelsmän mot consaber. Det jag undrar är skulle dom kunna lockas att läga ner sina vapen om dom adopteras av ätterna och får kantoner att styra?

6. JAg har en plan på hur thalamur ska kunna erövra den sabriska flottan intakt som lyder såhär. Thalamur erövrar consabers stora städer och tar kapteners och amiralers familjer i förvar. Dessa kaptener får återförenas med sin familj om dom överlämmnar sig och sitt skepp till thalamur, om dom desutom frånsvär sig daak och svär trohet till thalamur så adopteras dom av en ätt och får fortsätta att ha befäl över sitt fartyg, i det fallet byts dock två tredjedelar av besättningen ut om thalasker, den övriga besättnignen är fria att gå.

Jag är främst nyfiken på vad tycker om dom här planerna. Finns det problem som jag inte tagit upp? Har jag missat något oficiellt material? Ytterligare förslag på vad ett maktskifte i regionen kan inebära?

Lijat - planerar världskrig.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Här är mina svar och tankar om dina frågor:

1. När Perine gjorde uppror så försökte Thalamur slå ned det men misslyckades så helt försvarslösa kan de ju inte vara, och de lär väl troligtvis få hjälp av Consaber igen.

2. Jag kan inte förstå varför Tokon skulle hjälpa Thalamur? I Consaber står det att de är de närmaste allierade Consaber har. Cirefalierna skulle kanske möjligtvis vilja hjälpa Thalamur men de förstår nog att Thalamur inte riktigt är att lita på och att de nog gärna skulle vilja ha Caserion också. Dessutom tjänar Cirefalierna kanske bäst på om Thalamur och Consaber fortsätter att vara i luven på varandra utan att ngn av dem försvinner.

3. Nu så har jag inte modulen Thalamur där det säkert står mer om det där men troligtvis så är det inte så svårt att hitta ngn som vill styra över provinsen Consaber (eller om man delar upp landet i flera provinser).

4. Att ockupera ett såpass stort land som Consaber blir nog nästan omöjligt att klara av både med eller utan religionen, fastän det helt klart gör saken ännu svårare.

5. Nog finns det en hel del adelsmän i Consaber som åtminstånde skulle kunna tänka tanken att förråda sitt land men de flesta anser nog att det det skulle vara en omöjlighet att svika sin kung. Dessutom så tror jag inte att de skulle tjäna på det eftersom Thalamur troligtvis inte skulle ge dem speciellt stor frihet att styra sina kantoner.

6. Om Thalamur skulle erövra Consabers stora städer som t.ex. Calnia, Uriens och Turina så har de väl redan i stort sett vunnit? Flottan spelar nog inte så stor roll då, förresten borde den redan vara utslagen ifall de städerna är intagna så då det där med att kidnappa familjerna blir ju helt överflödigt. Dessutom så hoppas jag att landets amiraler och kaptener har mera disciplin än att de bara ger upp för nåt sånt...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
3. Den kanske viktigaste frågan. Om thalamur erövrar Consaber blir ju Consaber en eller flera provinser. Som det ser ut nu i thalamur så styrs varje provins av en magikrat som i sin tur är ledare för en ätt. Men om det finns fler provinser än magikrater, vad gör man då? Gör man om provins indelningen så att antalen stämmer igen? Kan en ny ätt bildas och i så fall hur?
En tanke vore kanske ifall någon inom Consaber kan utgöra en ny ätt, någon som hjälpt Thalamur väldigt mycket genom högförräderi. För att det skulle passa med magikrater så kanske det vore lämpligt med någon inom Legio Colonan som är ytterst Thalamur-vänlig och kan ses som en lojal undersåte till landet. Jag har dock svårt att ses att något resultat skulle accepteras de sittande magikraterna, skulle de ens vilja ta emot de två från Pereine och Colonan.
Ur deras synvinkel så kanske man skulle låta de främsta magikerna i Thalamur bilda en ny ätt (kanske lättare om man ser ätter som partier) eller säga att en ätt styr två provinser genom två magikrater, kanske från den ätt som bidrog bäst i kriget. Observera dock att jag inte läst Thalamur utan endast diskussionerna här på forumet.

5. Hur lojala är nuvarande sabriska adelsmän mot consaber. Det jag undrar är skulle dom kunna lockas att läga ner sina vapen om dom adopteras av ätterna och får kantoner att styra?
Principiellt så skulle de nog aldrig acceptera det, de har en tradition, verkligen inte om kantornerna inte följer arvsregler. Dessutom skulle det vara högförräderi av värsta sort och säkert för känsligt för att adeln skulle kunna komma överens tillsammans. Ingen adelsman skulle gå över förrän det var givet att Thalamur skulle segra och väl där så skulle nog inte Thalamur ha så stor anvädning av adelsmän som vänder kappan efter vinden. Det kanske skulle vara lättare om Thalamur kunde ta ena sidan i ett sabriskt inbördeskrig.

6. JAg har en plan på hur thalamur ska kunna erövra den sabriska flottan intakt som lyder såhär. Thalamur erövrar consabers stora städer och tar kapteners och amiralers familjer i förvar. Dessa kaptener får återförenas med sin familj om dom överlämmnar sig och sitt skepp till thalamur, om dom desutom frånsvär sig daak och svär trohet till thalamur så adopteras dom av en ätt och får fortsätta att ha befäl över sitt fartyg, i det fallet byts dock två tredjedelar av besättningen ut om thalasker, den övriga besättnignen är fria att gå.
Även här, högförräderi. Om en kapten skulle börja vända kan jag mycket väl tänka mig myteri i besättningen som inte vill begå förräderi och straffas för det. Utöver det så tror jag inte att kommunikationen är så god att kaptenerna skulle få reda på det ute till sjöss, speciellt inte ifall informationen ska komma från thalaskiska källor som därtill är mycket opålitliga.

Hoppas att det kan ha hjälpt något.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
1. När Perine gjorde uppror så försökte Thalamur slå ned det men misslyckades så helt försvarslösa kan de ju inte vara, och de lär väl troligtvis få hjälp av Consaber igen.
Men hur, OK då hade thalamur en arm´e i mycked dåligt skick. Nu har dom rustat i flera år och moderniserat arm´en. Så hur?

2. Jag kan inte förstå varför Tokon skulle hjälpa Thalamur? I Consaber står det att de är de närmaste allierade Consaber har.
Inte det intrycket jag får. Jag får intrycket att tokon är på gränsen till uppror på grund av den sabriska kungens vägran att svära trohet till drake. (Och självständighet är lockande)

Dessutom tjänar Cirefalierna kanske bäst på om Thalamur och Consaber fortsätter att vara i luven på varandra utan att ngn av dem försvinner.
Stämmer nog Men har thalamur något att erbjuda som kan få dem att hjälpa till lite i allafall? Alla consabers kolonier?

6. Om Thalamur skulle erövra Consabers stora städer som t.ex. Calnia, Uriens och Turina så har de väl redan i stort sett vunnit?
Fast syftet med planen var ju att när man vunnit erövra den sabriska flottan intakt istället för att ha låta den bli mundanas största piratklan.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
En tanke vore kanske ifall någon inom Consaber kan utgöra en ny ätt, någon som hjälpt Thalamur väldigt mycket genom högförräderi. För att det skulle passa med magikrater så kanske det vore lämpligt med någon inom Legio Colonan som är ytterst Thalamur-vänlig och kan ses som en lojal undersåte till landet. Jag har dock svårt att ses att något resultat skulle accepteras de sittande magikraterna, skulle de ens vilja ta emot de två från Pereine och Colonan.
Ur deras synvinkel så kanske man skulle låta de främsta magikerna i Thalamur bilda en ny ätt (kanske lättare om man ser ätter som partier) eller säga att en ätt styr två provinser genom två magikrater, kanske från den ätt som bidrog bäst i kriget. Observera dock att jag inte läst Thalamur utan endast diskussionerna här på forumet.
Jag har tänkt i liknande banor. Kan någon som är mer insatt (NEOGAMES?) klargöra vad som är troligast. Jag tyckte inte det framgick i thalamur.

Ingen adelsman skulle gå över förrän det var givet att Thalamur skulle segra och väl där så skulle nog inte Thalamur ha så stor anvädning av adelsmän som vänder kappan efter vinden.
Tanken var att dom etablerade härskarna lättare kunde dämpa folkligt missnöje och att förhindra att dom existerande adelsmännen blir orosmakare som gömmer sig i skogen och gör räder.

Det kanske skulle vara lättare om Thalamur kunde ta ena sidan i ett sabriskt inbördeskrig.
Se min komentar om tokon.

Även här, högförräderi. Om en kapten skulle börja vända kan jag mycket väl tänka mig myteri i besättningen som inte vill begå förräderi och straffas för det. Utöver det så tror jag inte att kommunikationen är så god att kaptenerna skulle få reda på det ute till sjöss, speciellt inte ifall informationen ska komma från thalaskiska källor som därtill är mycket opålitliga.
Planen skulle inte utföras fören dom storta städerna var i thalakisk kontroll och kriget i praktiken var vunnet. Se det som att hela bäsättningen och kaptenen benådas om dom överlämnar sitt skepp.

Lijat - tacksam för synpunkterna
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Men hur, OK då hade thalamur en arm´e i mycked dåligt skick. Nu har dom rustat i flera år och moderniserat arm´en. Så hur?
Då jag inte har Thalamur-modulen kan det här vara helt fel, men jag skulle tro att det kan bero på att armén är ganska ny och man helt enkelt inte varit beredd (det tar tid att samla trupper). Sedan måste man även betänka inre stridigheter (vissa kanske vill vänta medan någon kanske helst ser att provinsen inte återövras alls) och det faktum att Consaber, Colonan och Pereine förmodligen har något slags gemensamt försvarsförbund. Och Colonan är allierade med Ghor-dvärgar (administraten är förresten dvärgakung för fästet där). Thalamur skulle få ett tvåfrontskrig på halsen, och då räknar jag inte med att Consaber borde kunna landsätta styrkor längs hela östkusten med hjälp av flottan, som förmodligen inte kan besegras utan cirefalisk hjälp.

Stämmer nog Men har thalamur något att erbjuda som kan få dem att hjälpa till lite i allafall? Alla consabers kolonier?
Poängen är väl att Cirefalierna nog inte vill bli av med Consaber bara för att få ett Consaber-Thalamur på halsen. För stöd skulle de förmodligen kräva dels kolonierna och kanske Danbreann och/eller viktiga hamnstäder, dels extremt förmånliga handelsavtal (kanske t.o.m. monopol och/eller tullfrihet) och antagligen både att hela Consabers flotta ska övertas och att det sätts en begränsning på Thalamurs framtida flottstyrka (för att säkerställa total dominans på haven i framtiden).

Inte det intrycket jag får. Jag får intrycket att tokon är på gränsen till uppror på grund av den sabriska kungens vägran att svära trohet till drake. (Och självständighet är lockande)
Tyvärr har jag inte tillgång till varken GM eller B&M just nu, men jag är tveksam till hur Tokon skulle ställa sig till en allians med ett ont förtryckarland av magiker som förmodligen skulle kasta lystna blickar mot Tokon när Consaber var borta och förbjuda draktron i Consaber när det var erövrat. Om Thalamur anföll skulle det nog sluta med att consabers kung svor eden och band Tokon till sig, eller att Tokon helt enkelt ställde sig på consabers sida i valfri grad tills Thalamur besegrats (om de räddar Consaber kan ju kungen knappast vägra dem en liten ed?)

Tänk också på att det största problemet med erövringen riskerar att bli Colonan: gränsen kontrolleras av ett dvärgafäste vars kung är Colonans administrat, landet har i söder en kust (=piraträder mot försörjningskolonner där) och i norr berg, ruiner och ödemark (=gerillaräder mot försörjningskolonner där). Att få mat och utrustning till armén kommer att bli ett helvete så länge den sabriska flottan är kvar, och vad jag vet så har inga människor någonsin lyckats erövra ett dvärgafäste (även om det nog går att ringa in).

Huvudproblemet blir alltså är det är praktiskt taget omöjligt att få in förnödenheter till armén så snart de lämnat Colonan. 100 000 man äter MYCKET, och bönderna drar nog till skogs med käket och ägnar sig åt att skjuta pilar i och sno saker från thalaskerna ganska oavbrutet. Detta kan ju förstås åtgärdas, men det kommer att vara ett stort problem. Enligt mig är cirefalierna ett måste.

Jag skriver långa meddelanden, tror jag...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Poängen är väl att Cirefalierna nog inte vill bli av med Consaber bara för att få ett Consaber-Thalamur på halsen."

Exakt. Så länge som Consaber och Thalamur ligger varandra på strupen så är Caserion rätt så säkert. Om Thalamur får överhanden och äter upp Consaber så är Caserion toast. Om Consaber får överhanden och äter upp Thalamur så är Caserion bara kanske toast.

Så mitt feta tips är att cirefalerna garanterat kommer att stödja den svagare i varje givet ögonblick så att balansen består.

Opportunistiska kräk.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Luktar väldigt mycket Nederländerna 1600-tal... Utan dem hade Östersjön varit mare nostrum och Danmark en svensk provins vid 1700-talets slut, och kanske förblivit det :gremmad: Men jag borde ha tänkt på Caserion i meddelandet, nu verkar det som om de snarare kommer hoppa på Thalamur i händelse av krig. Skulle förresten inte Alarinn kunna gå in för att stoppa magikraterna om de höll på att roffa åt sig Consaber? Det är ju trots allt i deras grannskap...
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
och det faktum att Consaber, Colonan och Pereine förmodligen har något slags gemensamt försvarsförbund. Och Colonan är allierade med Ghor-dvärgar (administraten är förresten dvärgakung för fästet där). Thalamur skulle få ett tvåfrontskrig på halsen, och då räknar jag inte med att Consaber borde kunna landsätta styrkor längs hela östkusten med hjälp av flottan, som förmodligen inte kan besegras utan cirefalisk hjälp.
Fast vore det inte bra för thalaskerna om sabrierna och colonan kom tågande med trupper? Då skulle thalamur kunna få ut dem på öppen mark och med korta lätförsvarade försörjningslinjer så skulle jag tro att thalaskerna skulle få en lätt seger.

Om sabriern landsätter trupper längst östkusten så kan det bli besvärligt för thalamur men jag tror faktiska att dom skulle kunna vinna ett sådant krig i längden.

Om däremot cirfalierna anfaller via caserion så skulle det kunna bli problematiskt för thalamur.

Lägg märke till att jag bara pratar om perine här att erövra colonan är ett betydligt större problem. pga dvärg fästet.

Poängen är väl att Cirefalierna nog inte vill bli av med Consaber bara för att få ett Consaber-Thalamur på halsen. För stöd skulle de förmodligen kräva dels kolonierna och kanske Danbreann och/eller viktiga hamnstäder, dels extremt förmånliga handelsavtal (kanske t.o.m. monopol och/eller tullfrihet) och antagligen både att hela Consabers flotta ska övertas och att det sätts en begränsning på Thalamurs framtida flottstyrka (för att säkerställa total dominans på haven i framtiden).
Sant värkar som om cirfalierna blir det största problemet.

Tyvärr har jag inte tillgång till varken GM eller B&M just nu, men jag är tveksam till hur Tokon skulle ställa sig till en allians med ett ont förtryckarland av magiker som förmodligen skulle kasta lystna blickar mot Tokon när Consaber var borta och förbjuda draktron i Consaber när det var erövrat. Om Thalamur anföll skulle det nog sluta med att consabers kung svor eden och band Tokon till sig, eller att Tokon helt enkelt ställde sig på consabers sida i valfri grad tills Thalamur besegrats (om de räddar Consaber kan ju kungen knappast vägra dem en liten ed?)
Inte lika säker på dethär om thalamur lyckas övertyga tokon att dom kommer att få självständighet så skulle jag tro att dom kan ställa sig utanför.

Tänk också på att det största problemet med erövringen riskerar att bli Colonan: gränsen kontrolleras av ett dvärgafäste vars kung är Colonans administrat, landet har i söder en kust (=piraträder mot försörjningskolonner där) och i norr berg, ruiner och ödemark (=gerillaräder mot försörjningskolonner där). Att få mat och utrustning till armén kommer att bli ett helvete så länge den sabriska flottan är kvar, och vad jag vet så har inga människor någonsin lyckats erövra ett dvärgafäste (även om det nog går att ringa in).

Huvudproblemet blir alltså är det är praktiskt taget omöjligt att få in förnödenheter till armén så snart de lämnat Colonan. 100 000 man äter MYCKET, och bönderna drar nog till skogs med käket och ägnar sig åt att skjuta pilar i och sno saker från thalaskerna ganska oavbrutet. Detta kan ju förstås åtgärdas, men det kommer att vara ett stort problem. Enligt mig är cirefalierna ett måste.
Här har vi dom stora problemen. Någon ide på hur dom kan lösas.

Lijat - planerar vidare
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Exakt. Så länge som Consaber och Thalamur ligger varandra på strupen så är Caserion rätt så säkert. Om Thalamur får överhanden och äter upp Consaber så är Caserion toast. Om Consaber får överhanden och äter upp Thalamur så är Caserion bara kanske toast.

Så mitt feta tips är att cirefalerna garanterat kommer att stödja den svagare i varje givet ögonblick så att balansen består.
Har du något tips på hur man kan binda upp cirfalierna då?
Ett raunlänskt anfall mot caserion?

Lijat - börjar inse att cirfalierna är det största hindret för invasionen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
2.) Jag ställer mig mycket skeptisk till Tokons hjälp också. Jag håller med dig om att de inte gillar Consaber, men de har långt minne - Thalamur representerar Coloniska imperiet och det är knappast bättre än Consaber. Som bäst kan Thalamur kanske förmå Tokon att jäklas med Consaber, som värst, och kanske mest sannolikt, är att Consaber lyckas få Tokon att ställa upp på sin sida. Om Thalamur anfaller behöver sabriska kungen bara svära sig till draken för att få Tokon som goda allierade (och vägrar han göra det lär nog någon driftig adelsman ta saken i egna händer).

3) Jag stödjer Krilles tolkning. Cirefalierna skulle nog kohandla fram och tillbaka men aldrig riktigt bli en allierad till någon sida.

Ett land som glömts bort är Ebhron. De kan plötsligt bli intresserade av nordmundansk politik om det ser ut som att coloniska imperiet skall återupprättas - de kan vilja sätta stopp för det. Om deras föråldrade armé kan göra ngt åt saken är en annan sak...

Och som sagt, sabrierna har redan dvärgarna som mer eller mindre allierade. Thalamur kommer råka riktigt illa ut om de underskattar Consaber (sannolikt det misstag de gjort alla gånger tidigare och är benägna att göra igen).

4) Om Thalamur trots allt lyckas så är väl den smartaste idén att låta adelsmännen styra som vanligt, men se till att rensa ut de adelsmän som inte är lojala. Efter en viss tillvänjningsperiod kan nog sabriska adeln acceptera Thalamur. Men det är bara under förutsättning att Thalamur INTE börjar jäklas med Daak-tron eller det feodala systemet. Om Thalamur gör det har de inga som helst vänner i Consaber annat än kanske Xinukultister. Börjar de ha ihjäl Daaktroende sabrier vet jag ett annat land som blir lätt grinigt, ett land som gillar att utropa korståg.

Angående flottan: flottan kommer att baseras på Danbreann om Thalamur invaderar. Thalamur kan inte komma åt Danbreann utan att kontrollera haven, och de kan inte hindra flottan utan att komma åt Danbreann. Ett moment 22 som Consaber tjänar stort på. Thalamur måste få faliskt stöd eller lyckas med något magiskt konststycke för att få en fot in på Danbreann.

Det där med kidnappade amiralsfamiljer - de som bor på Urma breann lär ju följa med till Danbreann när invasionen inleds, så planen faller nog platt.

Överhuvudtaget kommer Thalamur få ett enormt problem med ett ockuperat Consaber. Consaber som land är helt byggt runt sitt hat mot Thalamur. De slog sig fria från Thalamur för 1500 år sedan och har sedan dess vunnit varje gång. Rakhori nämns för att skrämma barnen. Religion, kultur och samhälle är helt motsatt Thalamurs. Thalamur skulle ha enklare att ockupera vilket annat land som helst än Consaber. Bästa chansen för Thalamur att lyckas med en ockupation är att låta sabrierna sköta sig själva - då kanske sabrierna inte är beredda att ta till våld förgäves utan gillar läget. Å andra sidan är inte Thalamur kända för att vara särskilt toleranta och sannolikheten är väl minnsann låg att magikraterna kan hålla fingrarna borta från att "reformera" ett ockuperat Consaber. Ett annat alternativ är att vara så hänsynslösa att Consaber inte har något fal än att ge sig helt. Om Thalamur är lyckosamma i striderna och därefter är lika grymma som Timur Lenk (jämnar städer med marken, slaktar, våldtar, gör pyramider av skallar, etc) så kommer inte sabrierna våga slå tillbaka i stor styrka.

Som jag ser det har Thalamur styrkan och ekonomin för ett krig, men Consaber har flottan och diplomatin. Thalamurs avsaknad av diplomatisk förmåga och allierade i kombination med avsaknad av flotta är det som hindrat dem alla gånger och som kommer hindra dem igen.

Slutord: om du verkligen vill att Thalamur ska ta över Consaber så föreslår jag att du väljer ett av dessa två scenarier:
1) Thalamur går in med maximal kraft, slaktar, dödar och lemlästar med magi, rakhori etc. De skapar ett terrorvälde och lägger så bit för bit av Consaber under sig. På hemmaplan antastas de av sabriska flottstyrkor men kan uthärda det tack vare rigorös kontroll över sin befolkning. Jargien utropar korståg mot Thalamur och än färre länder gillar Thalamur, men de lyckas trots allt. Det lär dock ta decennier innan Consaber återhämtar sig ekonomiskt och själsligt.
2) En eller flera av magikraterna gör en helomvändning och spelar ett skickligt diplomatiskt spel. De får över cirefalierna åtminstone delvis och spelar ut Consabers potentiella allierade mot varandra. Dessutom köper eller lurar de över delar av Tokon och Consabers adelsmän på sin sida. Efter övertagandet fortsätter de att visa sin "goda sida" genom att ge sken av självstyra, medan de i själva verket spelar ut adelsmän mot varandra för att sakta men säkert, säg en eller två generationer, skapa en lojal del av Thalamur.

/RipperDoc - har forskat i fem år i Consaber-Thalaskiska relationer på Calnia Akademi
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Fast vore det inte bra för thalaskerna om sabrierna och colonan kom tågande med trupper? Då skulle thalamur kunna få ut dem på öppen mark och med korta lätförsvarade försörjningslinjer så skulle jag tro att thalaskerna skulle få en lätt seger.
Snarare kommer kriget att urarta i plundring och gerillakrigföring. Låt vara att Pereine bara har 5000 man, men om de är vältränade och välutrustade (vilket de är) och har lokalbefolkningens och consabers stöd (vilket de har) kanske erövringen kan komma att kosta mer än vad den smakar. Man bör ej heller förglömma att thalaskerna anser Pereine vara en del av Thalamur, om än under sabrisk domsrätt.

Inte lika säker på dethär om thalamur lyckas övertyga tokon att dom kommer att få självständighet så skulle jag tro att dom kan ställa sig utanför.
Jag satte mig och läste igenom Tokon-kapitlet i B&M, och det mest sannolika verkar vara att tokons kommer att ställa sig utanför konflikten tills consabers kung svär trohetseden till Draken och högaktligen ber offentligt om ursäkt. Det är dock ytterst osannolikt att de skulle låta ett gäng despotiska ateister sätta sig i besittning av "Drakens land" (sabriska halvön) och förslava deras bröder. I värsta fall kan nog också Alarinn rycka in på sabriernas sida, även om de kanske är lite få.

Här har vi dom stora problemen. Någon ide på hur dom kan lösas.
Ser tre möjliga sätt
1: Få cirefalierna att ta hand om sabriska flottan. Problemet är rätt genomdiskuterat och lär kräva en hel del diplomati och avsevärda eftergifter. Till det jag tidigare nämnt kommer de förmodligen även kräva att gränsen mot Caserion demilitariseras en bra bit in och att eventuella fort blir cirefaliska, samt kanske även rena kontanter.
2: Bygg en egen jättestor flotta och använd den. Problemet är att det kommer ta lååång tid, vara myyycket dyrt samt att cirefalierna kanske blir rätt så jättesura om det kommer en tredje part på havet.
3: Använd magi på nåt vänster.

Det borde kunna fixa problemen med flottan och underlätta försörjningen. För allt annat gäller nog alternativ tre eller gammal hederlig översvämning av thalaskiska trupper. En skicklig general är ju aldrig fel heller. :gremwink:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Thalamur om Consaber Erövras? [Delvis SPOILER]

Se följande spoiler för lite idéer om att om nu inte få cirefalierna att hjälpa till åtminstone få dem att inte ställa till med förtret för Thalamur.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Thalamur har en del (troligen ganska lite dock) inflytande i det Cirefaliska Samväldet i och med handelshuset Yzmitzor. Ett cirefalisk handelshus med ökad makt på senare tid som i princip styrs helt av rakhori. Exakt vad dessa ska göra för att påverka cirefalierna att antingen hjälpa Thalamur eller åtminstone hålla sig utanför konflikten kan jag inte säga (är dålig på sådant här) men något borde man kunna hitta på. Sedan hur mycket makt handelshuset har får väl spelledaren modifiera efter behov. Detta står bland annat i Cirefalier men hittade det inte nu då jag kollade upp det i Thalamur, sökte under Rakhori och Hemligheter men det kanske står någon annanstans.

Vet inte om du har boken B&M men där finns det en hord som heter Kärlekens hord som utåt sett har tämligen god relation med Caserion. De handlar med varandra och Kärlekens hord hjälper till och med Caserion att bygga ett gränsfort i den raunländska bosättningen Harandran norr om Caserion. Dock planerar khaganen över Kärlekens hord, Lors av Anas klan, att själv ta över fortet och tillsammans med Vargens hord att anfalla och plundra så mycket som möjligt i Caserion för att sedan dra sig tillbaka innan Caserion hinner organisera sina styrkor. Det är bara de högsta inom de båda horderna som för tillfället känner till planerna. Eftersom Thalamur på senare tid börjat handla lite smått med Vargens hord är det väl inte helt orimligt att de på något sätt får nys om detta och sedan är det bara för Thalamur att försöka utnyttja det så bra som möjligt.
</font></td></tr></table>

Hmm mycket text om lite...

Spoiler angående dvärgafästet i Colonan.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Du verkar ha Thalamur och då kanske du redan läst ätten Harims (det är dock inte hela ätten utan bara magikraten och några till som är involverade i detta) planer på att ta ut dvärgafästet. Om du nu inte har boken så säg till ska jag förklara.</font></td></tr></table>

Nu till Tokon. Ett smart drag av Thalamur är att underblåsa den redan ganska allvarliga missämjan som råder mellan Tokon och Kungen (dvs i princip resten av Consaber) för att få till ett inbördeskrig, t.ex. att uppvigla den nordsabriska daaktroende befolkningen mot Tokon eller kanske gå ett steg längre och iscensätta ett anfall på en Tokonsk bosättning och utge sig för att vara en pöbel bestående av daaktroende. Sedan borde det vara en smal sak att sluta någon form av överenskommelse med Tokon, t.ex. att Thalamur låter Tokon vara ifred ifall de i gengäld låter Thalamur ta resterande del av Consaber (sedan att Thalamur troligen kommer att rikta blicken mot Tokon efter att resten av Consaber är deras är en annan sak).

Sedan kan jag tipsa om Raxs idéer om hur ett anfall på Consaber borde genomföras, väldigt bra om man som du planerar att involvera Thalamur och Consaber i ett nytt storkrig. Dock återstår problemet med flottan och eröveringen av Danbreánn men lyckas man ta Urma Bréann har man kommit ett steg på vägen. De (Thalamur) passa sig så att cirefalierna inte helt plötsligt tar Danbréann i besittning.

<font size="1">Edit: Lade till lite i sista stycket</font size>

/Jaggernaut - sjätte gången gillt
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ett land som glömts bort är Ebhron. De kan plötsligt bli intresserade av nordmundansk politik om det ser ut som att coloniska imperiet skall återupprättas - de kan vilja sätta stopp för det. Om deras föråldrade armé kan göra ngt åt saken är en annan sak...

Fast de bor förhållandevis långt borta och deras havsgående flotta är inte den största. Efter en titt i krigsherren såg jag att man inte kan kalla den liten heller. Men det är frågan om de hinner frakta tillräckligt med manskap för att det ska spela någon roll eller åtminstone vara avgörande. I och för sig kan sabrierna skicka skepp till Ebhron för att hämta trupper men de vill nog behålla större delen av flottan i närheten.

Om Thalamur trots allt lyckas så är väl den smartaste idén att låta adelsmännen styra som vanligt, men se till att rensa ut de adelsmän som inte är lojala. Efter en viss tillvänjningsperiod kan nog sabriska adeln acceptera Thalamur. Men det är bara under förutsättning att Thalamur INTE börjar jäklas med Daak-tron eller det feodala systemet. Om Thalamur gör det har de inga som helst vänner i Consaber annat än kanske Xinukultister. Börjar de ha ihjäl Daaktroende sabrier vet jag ett annat land som blir lätt grinigt, ett land som gillar att utropa korståg.

Dock kan Jargien inte göra så mycket åt det. Landvägen så är snabbaste vägen till Thalamur att marschera genom Drunok, Asharien och Caserion vilket inte skulle uppskattas alls av dessa länder och troligtvis lär de inte stillasittande låta dem marschera genom deras länder heller. Sedan kan ju Jargien alltid ta vägen över Stora slätterna men det är nog inte så smart heller. Och sjövägen kan man också utesluta.

En eller flera av magikraterna gör en helomvändning och spelar ett skickligt diplomatiskt spel. De får över cirefalierna åtminstone delvis och spelar ut Consabers potentiella allierade mot varandra. Dessutom köper eller lurar de över delar av Tokon och Consabers adelsmän på sin sida. Efter övertagandet fortsätter de att visa sin "goda sida" genom att ge sken av självstyra, medan de i själva verket spelar ut adelsmän mot varandra för att sakta men säkert, säg en eller två generationer, skapa en lojal del av Thalamur.

Inte helt orimligt egentligen då jag kan tänka mig att ett fåtal av magikraterna nog skulle vilja gå den vägen eller en snarlik om det nu skulle leda till ett krig med Consaber i första början. Fast sedan skulle de flesta magikraterna föredra en mer hårdhänt väg. Och sist kan det vara lättare att fatta ett sådant långsiktigt beslut då man troligtvis fortfarande kommer att leva efter en, två generationer och mer därtill :gremtongue:

/Jaggernaut - slinker in igen
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
2) En eller flera av magikraterna gör en helomvändning och spelar ett skickligt diplomatiskt spel. De får över cirefalierna åtminstone delvis och spelar ut Consabers potentiella allierade mot varandra. Dessutom köper eller lurar de över delar av Tokon och Consabers adelsmän på sin sida. Efter övertagandet fortsätter de att visa sin "goda sida" genom att ge sken av självstyra, medan de i själva verket spelar ut adelsmän mot varandra för att sakta men säkert, säg en eller två generationer, skapa en lojal del av Thalamur.

/RipperDoc - har forskat i fem år i Consaber-Thalaskiska relationer på Calnia Akademi
Stämmer bra med mina planer.

Lijat - ansvarig för den strategiska staben i An-Thalamur
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
1: Få cirefalierna att ta hand om sabriska flottan. Problemet är rätt genomdiskuterat och lär kräva en hel del diplomati och avsevärda eftergifter. Till det jag tidigare nämnt kommer de förmodligen även kräva att gränsen mot Caserion demilitariseras en bra bit in och att eventuella fort blir cirefaliska, samt kanske även rena kontanter.
2: Bygg en egen jättestor flotta och använd den. Problemet är att det kommer ta lååång tid, vara myyycket dyrt samt att cirefalierna kanske blir rätt så jättesura om det kommer en tredje part på havet.
3: Använd magi på nåt vänster.
4: lämna 50 000 man hemma för att gardera sig mot en sabrisk motinvasion och sicka dom resterande 100 000 landvägen genom det tidigare erövrade colonan.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Thalamur om Consaber Erövras? [Delvis SPOILER]

Tack för tippsen får försöka något sånt.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Dock kan Jargien inte göra så mycket åt det. Landvägen så är snabbaste vägen till Thalamur att marschera genom Drunok, Asharien och Caserion vilket inte skulle uppskattas alls av dessa länder och troligtvis lär de inte stillasittande låta dem marschera genom deras länder heller. Sedan kan ju Jargien alltid ta vägen över Stora slätterna men det är nog inte så smart heller. Och sjövägen kan man också utesluta.
Och om jargierna ändå skulle anfalla så skulle nog muhad anfalla så fort den jargiska armen var tillräckligt långt borta.
Inte helt orimligt egentligen då jag kan tänka mig att ett fåtal av magikraterna nog skulle vilja gå den vägen eller en snarlik om det nu skulle leda till ett krig med Consaber i första början. Fast sedan skulle de flesta magikraterna föredra en mer hårdhänt väg. Och sist kan det vara lättare att fatta ett sådant långsiktigt beslut då man troligtvis fortfarande kommer att leva efter en, två generationer och mer därtill
Jag kommer att låta invasionen och okupationen vara relativt mild mot consabers invånare för att dämpa dom anti-thalakiska känslorna i consaber. Nån mer försonlig magikrat har gett sitt stöd till krigsplanerna på vilkor att han får ansvar över återuppbygnad och administration.

Lijat - som önskar att någon om vet svarade på fråga 3 :gremfrown:

Lijat said:
3. Den kanske viktigaste frågan. Om thalamur erövrar Consaber blir ju Consaber en eller flera provinser. Som det ser ut nu i thalamur så styrs varje provins av en magikrat som i sin tur är ledare för en ätt. Men om det finns fler provinser än magikrater, vad gör man då? Gör man om provins indelningen så att antalen stämmer igen? Kan en ny ätt bildas och i så fall hur?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
4: lämna 50 000 man hemma för att gardera sig mot en sabrisk motinvasion och sicka dom resterande 100 000 landvägen genom det tidigare erövrade colonan.
Ja, men det löser ju fortfarande inte försörjningsproblemet... :gremtongue:

Och ska man spöa de där dvärgarna lär det behövas en hel del man... du kan spela Mundana Universalis och testa :gremlaugh:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
På fråga 3 svarar vi...

Jag skulle misstänka att Consaber inledningsvis styrs av något motsvarande en guvernör som svarar inför alla magikrater. Kanske en av generalerna ansvariga för invasionen. Det lär dock bli en hel del tjäbbel inom Thalamur om vem som ska sitta var i Consabers administration eftersom alla vill ha sina egna lojala män/kvinnor på plats.

Fast, om Thalamur vill hålla sig väl med Consaber finns det en klassisk metod: de hittar helt enkelt en Thalamurlojal sabrisk adelsman (eller "skapar" en om de inte kan hitta en) och utnämner honom som ny kung. Han svarar sedan inför magikraternas råd. Och sedan för man sakta men säkert in mer och mer thalasker eller thalaskvänliga sabrier i administrationen.

Möjligt scenario: efter en avslutad invasion kommer det finnas ett antal adelsmän som valde att lägga ned vapnen eller till och med ansluta sig till Thalamur om planerna gått rätt. Alla dessa har förmodligen lovats ökad makt eller kungakronan efter krigets slut. Thalamur måste snabbt utlysa en ny kung för att ge sken av att saker gått tillbaka till det normala, så de utser, säg, Greve Kidar Sinista av Alni. Regentförsamlingen skjuts upp på obestämd tid - kanske inbjuds ett antal någorlunda betrodda adelsmän att hålla möten så att de får en känsla av att de är något förmer än alla de andra Consabertrogna adelsmännen.
Legio Colonan lär ställa till med problem, så sannolikt skickas rakhori ut för att helt enkelt ha ihjäl alla som är problematiska. Akademin stängs ned på grund av "skador från befrielsekriget". Alla förläningar till adelsmännen stödjer Thalamur slipper stora thalaskiska härläger, medan andra förläningar är helt i soldaternas grepp (gerillakrigföring och uppror lär pågå ett antal år).
Postiljonverket tas över av rakhori och används för att sprida desinformation - vanligt folk har fortfarande stor tillit till dem.
Daakkyrkan kan också utnyttjas. Om de lyckas få fram en lojal primod (rakhori har sina metoder) så kan han börja predika att allt är väl, att människor skall ty sig till Daak. Detta kommer att dämpa många upprorskänslor och få sabrierna att känna sig som hemma.
Sedan inleds reformerna: kungen får ett råd av thalasker, medan regentförsamlingen blir allt mer ceremoniell och maktlös. Akademin återöppnas med thalaskisk ledning. Daakkyrkan separeras sakta men säkert från tronen (ex. ingen mer rådgivning från primoden till kungen) medan akademin får mer att säga till om. Adelsmän erbjuds fördelar och minskat tryck från thalaskiska trupper om de accepterar att ha thalaskiska rådgivare och truppbefäl. Sakta men säkert måste adeln fasas ut, så långtsamt att de själva eller folket inte riktigt märker det. Thalamur kan till och med, när de har situationen över kontroll, se till att provocera attacker från ex. tokon eller tiraker mot Consaber och försvara befolkningen för att på så sätt vinna över befolkningen. Man vill att folk ska säga "De däringa thalaskerna var inte så hemska som det sagts".

/RipperDoc - som nu har blivit portad från Akademin för att ha avslöjat sådana rikshemligheter för thalaskiska strateger
 
Top