Nekromanti Thalamur och ättetabellen

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
I ättetabellen i Thalamur som går att ladda ner på neogames hemsida så finns det några delar som gör att jag behöver rådfråga andra här på forumet.

Som exempel så står det på ätten Arginakus en av händelserna: Extra studietid. Placera 1T6+4
enheter på valfria Kunskapsfärdigheter eller
Mystiska färdigheter.
Ytterligare på Vaganda står det: Mindre bibliotek. Rollpersonen har ett mindre
bibliotek i sin ägo och han har spenderat en
längre tid att studera böckerna. Rollpersonen får
höja sin BIL med två (+2) och placera 1T6+2
enheter på valfria kunskapsfärdigheter.


I våran spelgrupp har vi alltid kört att man får till exempel egenskapen Rörlig och ska få 3t6+1 enheter att lägga på några färdigheter. Att de enheter man får är per färdighet.

Dessa exempel talar ju lite mot att vi tolkat som vi gjort. Eller menas det med att i exemplet från vaganda ska godtyckligt välja lämpliga kunskapsfärdigheter och höja alla dem med 1t6+2 enheter var.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Om inte jag är helt ute och cycklar så är det 3T6+1 enheter att sätta ut på samtliga färdigheter. Inte 3T6+1 till varje.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som sagt, med undantag för familjesysselsättning är det nog alltid en klumpsumma som fördelas mellan de olika färdigheterna.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
hållermed i vad tidigare svarat.
Enheter manfår är enklumpsumma och inte per färdighet om inte det står specifikt tex vid familjens huvudnäring(tror det är det ända också men har nog fel)
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jo, annars skulle de flesta enheter kunna skena iväg så högt som runt 16 om man har schyst grundchans.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ursäkta om det har varit otydligt. Men likt nedanstående har svarat så skall placera ut de enheter man får på valfria Kunskapsfärdigheter - eller på valfri kunskapsfärdighet.

Exempelvis får en av ätten Agrinakus 8 enheter (efter att ha slagit en 4:a på T6:an) efter sin extra studietid. Han väljer att placera 3 av dessa på Historia och de kvarvarande 5 på Geografi.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Otydligheten har ju bara lett till att jag fått de andra egenskaperna förklarat för mig. Jag vet inte ens om det någon gång varit otydligt det är ju bara det är när man väl läste något när man inte var lika smart och tolka på ett sätt så har man genom åren fortsatt att se det på samma sätt.

Tack för en bra modul med mycket användbart matrial.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Imho, formuleringarna på bakgrunds slagen o vilka enheter man får varierar ganska kraftigt så det varierar i min mening.

Ibland står det bla bla 3t6 enheter på smyga, gömma

och ibland står det 2t6 enheter på var och en av fördigheterna..

de här betyder att den första får 3t6 gemensamt, medans den sissta får 2t6 på vardera..

Bara läsa o tänka lite.. =)
 
Top