Nekromanti Thalamur - Ett Mästerverk

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det står om Strigera (dödsdans) på sidan 67 tillsammans med de andra danserna. Däremot finns det ingen längre utläggning om hur den fungerar som en stridskonst. Detta får man helt enkelt använda vapenmästaren till.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Dödsdansen lärs ut i An-Thalamur, endast eller hur?
Men jag funderar på hur ses det på folk som kan dödsdansen och inte är upplärda där... Någon måste ju ha lärt sig den utanför An-Thalamur, kanske till ock med utanför Thalamur i sig...

Och andra sådanna kul saker hade vart kul att veta... Dödsdansen är intressant rent allmänt och jag tycker att det sammanlagda materialet är ganska litet... Om man lägger ihop det som finns i vapenmästaren och thalamur... Jag vet, man kan inte få allt. Men jag gillar hela grejen med dansa historier kombinerat med en dödlig stridskonst, det hade varit kul att veta mer om den.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Dödsdansen lärs endast ut i Thalamur det är sant. Men det finns ju ett flertal dansmästare som vandrar runt i riket, någon av dessa kanske lämnar det thalaskiska samhället eller lär ut stridskonsten i hemlighet. Så visst finns det möjligheter att stridskonsten spridigt sig i mindre skala.

Jo - dödsdansen har ungefär lika mycket information som alla andra stridskonster. Men visst håller jag med om att den är intressant. Men varför skriver du inte lite om Dödsdansen, dess historia, olika manövrar, kända dödsdansare - du kan lägga upp det på Eon-wikin eller kanske på någon hemsida?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det känns på något sätt som Thalamur inte ser med blida ögon på folk som lär ut dödsdansen utanför Thalamur, eller på deras elever...

Jo, något trevligt skulle man säkerligen kunna skriva ihop om Dödsdansen. Det är nog en av de intressantaste stridskonsterna och den skulle kunna vara än mer intressant och djup.
Men innan jag skriver något måste jag dock ta hand om de Tentor som jag har under nästa vecka, chalmers packar på en saker att göra! :gremwink: Efter det har jag säkerligen mer tid på mig, eftersom jag jobbar ett tag istället för pluggar. Så då skulle man nog kunna skriva lite text om den Thalaskiska Dödsdansen.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det låter onekligen lite som capoeira från det som skrivs i tråden, något som torde göra att mästarna imponerar på folk genom att spöa skickliga medelmåttor och på så sätt får ett mycket bra rykte. De torde se till att undvika att möta riktigt skickliga kombatanter då man alltid förlorar mycket på att koncentrera sig på annat än att besegra sin motståndare och dansarna skulle onekligen få mycket stryk. :gremsmile:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Låter som en bra idé... Tentorna bör komma först - lägg gärna upp det du skrivit om dödsdansen här sedan. Skall bli kul att läsa om den.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Dödsdansen kan vara en dödlig stridskonst om man lär sig bemästra den men den är ju först och främst menad för uppvisningsstrid. Således är nog stridsvana inte ett värde som en dödsdansare har högt i.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det är skillnad på att kunna utföra dödsdansen snyggt och på att kunna utnyttja den effektivt i strid. Således har man separata färdighetsvärden i i stridskonsten (förmågan att använda dödsdansen i strid) och i färdigheten 'Dansa' (förmågan att visa upp en snygg dödsdans).

Svårare än så behöver det inte vara.

/Joel - tanzen so der tanz für der nekromancer Franz!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
I en mindre kampanj som jag spelledde relativt nyligen lät jag en Taupisk vapenmästare från Drunok använda en version av den. Motiverade detta genom att även den Thalastiska Dödsdansen måste ha sitt ursprung från någon person, och eftersom Neogames verkar ha nått stort planerat(eller i baktanke) med Tauperna så fann jag det rimligt att hon skulle kunna använda en version av den.

Blev förövrigt en ganska lyckad kampanj där de kämpade för Drunoks överlevnad mot en anstormande Raunländsk hord. Och eftersom den var menad att bli lite småepisk så blev den riktigt intressant. Slutstriden fick jag bra betyg för, där bla den Taupiska Dödsdansaren plöjde ner alla stackars Raunlänningar som ogräs där uppe på murkrönet... Problemet låg då Horndrakarna lyckades ta sig in innanför själva muren. Då fick Bergstrollen jobba :gremwink:

PS: Kan tänka mig att dödsdansen ser bra ut med 2 Mirapatas, den dära Thalastiska-ansiktshjälmen och ett Rutigt tabard. Den striden gillade jag...
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Innan jag jag skaffade Thalamur så var Cirefalier den bästa av NeoGames böcker jag läst och Cirefalierna det folk som var roligast men Thalamur och Neromenzerna slår Cirefalierna med hästlängder. Det är helt enkelt en underbar bok. Mycket cred till alla dom som jobbat med boken och ett stort tack till NeoGames för att boken jag förhandsbeställde kom två dagar innan den släpptes i affärerna :gremlaugh:
 
Top