Nekromanti Thalamur - Ett isolerat rike

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Nu är det så att jag är spelledare och mina spelar skall ta sig in i Thalamur. Själva modulen är beställd men den kommer nog inte komma fram i tid, så jag frågar här vad ni kan säga mig om hur Thalamurs självförvållade isolering fungerar.
Jag skulle också gärna ha lite mera om invånarnas temperament, filosofi och hur de beter sig mot utlänningar (jarger, tauper, alver och dvärgar) samt deras kultur i allmänhet. Jag är också intresserad över hur mycket thalasisk teknologi skiljer sig från övriga Mundana.

Jag har fått tag i ett antal trådar (kudos till Petter42) på det här forumet som jag också har läst:
https://www.rollspel.nu/threads/40863
https://www.rollspel.nu/threads/48280
https://www.rollspel.nu/threads/47444
Och två andra trådar (tror jag) jag har stängt ner och inte orkar leta upp.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Thalamur ser sig själva som arvtagaren till det äldsta människoriket i Mundana, Danarth och sedan till det mäktigaste riket i historien Coloniska Imperiet. Folket är otroligt stolta över detta faktum, de tillhör även den äldsta människorasen, neromenzern, alla andra folkslag är sämre i deras ögon. Inte som Cirefalerna som tror de är bättre, thalaskierna VET.
Deras isolering är ett eget val då landet stängt alla sina gränser, och dessa är tungt bevakade av soldater och spårhundar av större vargstorlek. Utländska handelsmän tas endast emot i gränsstäderna och i speciella handelskvarter i städerna och alla utlänningar som ska in i riket får genomgå en grundlig utfrågning om deras bakgrund och ärende i riket. Är deras anledning god nog så kan de släppas in men det gäller att följa en förutbestämd väg. Folket i Thalamur är uppdelat mellan de lärda medborgarna som fungerar som en meritokratisk elitistisk adel och de är de som styr riktet, de har massa rättigheter och också ansvar. Den andra delen är folket, som är den stora delen av riket och består av alla som inte har gått på något av rikets universitet och fått en högre utbildning och är således den stora massan som utgör maskineriet i Thalamur. Folket har många rättigheter men lika många inskränkningar, som tex förbud att bära vapen och ej tillgång till fri resväg igenom riket. Alla utlänningar som blir insläppta blir antingen av folket eller medboragare, en bedömning görs från fall till fall, och även om Thalaskierna är ett ganska framlingsfientligt folk och mycket misstänksamma till en början så har de en stor gästfrihet och heder värderas högt tillsammans med familj, riket och det förgångna. Ständiga hyllningar till det förgånga finns i olika monument runt om i riket.




/Poseur presenterar Thalamur lite enkelt
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Perfekt! En mycket bra beskrivning (även om jag inte kan bedömma sanningshalten men jag litar på dig) som sammanfattar det väsentligaste utan att undlåta att ge detaljer som är viktiga.

Det här kommer att komma till användning.

Edit: Fan vad jag skall glömma att vara artig idag: Ett stort tack skall du ha, Poseur!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Det viktiga med Thalamurs styre är att det är ideologiskt på ett annat vis än övriga platser i Mundana. Självfallet finns filosofiska försvar även för andra styrelseskick, men Thalamur är det enda som har gjort en filosofisk lära så pass central för hur riket ska styras. Den mäktigaste klassen i Thalamur är inte krigaradel (som i Drunok, Consaber eller Soldarn), prästerskap (som i Jargien) eller köpmän (som i Asharien eller Samväldet), utan sekulära intellektuella som hårt markerar sin oavhängighet av gudar och sin legitimitet i kraft av sin bildning och duglighet. Samtidigt kombineras detta med en vördnad för en svunnen kejsarvärdighet, men frågan är om magikraterna skulle vara villiga att ge upp allt de har byggt upp för en återgång till kejsardömet.

Den thalaskiska attityden till utomstående är på många vis färgad av denna grundideologi. Sådana som ligger närmre den, till exempel sanarialverna och drezindvärgarna, ses som mer intressanta än till exempel jargier och sabrier. När avgörandet huruvida en besökare ska behandlas som folk eller medborgare görs är det oerhört viktigt att personen kan läsa -- obildat folk kan aldrig bli betraktade som medborgare.

Denna attityd innebär också att samhället är mer centraliserat och byråkratiserat än resten av Mundana. Organisationen bygger inte på feodala lojalitetsband, utan på en effektiv statsförvaltning (och en än effektivare hemlig polis). Det finns ett fungerande och rutinmässigt använt system för att fördela mat från de bördiga västra delarna av riket till de karga östra. Armén bygger inte på riddare och vasallsystem, utan på en professionalisering av soldatyrket (lång och trogen tjänst i armén är också det huvudsakliga sättet för folket att stiga till medborgarklassen). På detta vis framstår Thalamur som mer "modernt" än många andra riken.

Thalamurs inre politiska stridigheter handlar framför allt om utrikespolitik -- vissa av magikraterna företräder en mycket expansiv och aggressiv utrikespolitik mot framför allt Pereine, Colonan och Consaber, medan andra är fredsivrare. Dessutom finns en mängd personliga projekt av den art som uppstår när akademiker och magiker utgör det politiska toppskiktet -- fler än en magikrat är intresserade av djupare ockulta hemligheter än vad som hittills har uppdagats. Dessutom florerar hemliga sällskap, allt ifrån reformister för större folkinflytande till utövare av onämnbara ritualer.
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Du har gett mig en anledning att säga "Perfekt!" för andra gången i den här tråden. Perfekt kompletterande till Poseurs post.
Snart kanske jag inte ens behöver Thalamur-modulen.
Tack så väldigt mycket, båda två. Det är uppskattat och intressant.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om jag skulle smaksätta Thalamurgrytan med vår världs kulturella kryddor skulle jag ta en nypa av Ryska Tsarväldets fördelning av rikedom mellan adel och folk. En rågad matsked av svensk byråkrati, ett knippe tysk hemlig polis finhackad och ett par hekto fransk stolthet. Jag skulle sedan värma grytan för att sjuda bort all religion och ersätta med härligt krämig ateism. Dock måste man vara beredd på att små avlagringar av religion kan finnas på sina ställen i grytan, som små flytande redningsklumpar.

Grytan bör spädas med lika delar filosofiska ideal och se till att idealen blandas väl genom hela grytan.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Rent visuellt tänker jag själv mig Thalamur som en blandning mellan Osmanska riket (eller åtminstone medeltida Anatolien), Japan under Tokugawashogunatet (med sina slutna gränser, semi-planekonomi, *host*ninjor*host* och järnhård censur samt rent filosofiskt) och framförallt Kaukasus (vad gäller sång- och danstradition, klädstil etc). Det gamla Danarth tänker jag mig liknade Babylon och Coloniska imperiet när det var som störst föreställer jag mig som rätt likt Alexander den Stores imperium. Raonriket tror jag liknade antingen just Osmanska riket och/eller de kinesiska dynastierna med utländska herrar (Jin, Yuan, Qing...). Jag skulle även vilja ge Thalamur några små, små stänk av Romarriket under kejsartiden (obskyra underjordiska kulter, dekadens...).

Alla dessa storslagna föregångare har satt sin egen prägel på det Thalamur som finns idag och bidragit med kunskap och traditioner till dagens generation neromenzer. Även om de sociala klyftorna är stora mellan medborgare och folk så finns det alltid en känsla av samhörighet, en stolthet över "minnet från fornstora dar" som håller riket samman. Neromenzerna är ett folk som är såpass medvetna om sin egna nedärvda överlägsenhet att de vägrar buga sig inför och sälja sina själar till de väsen som kallas "gudar". Detta är den yttersta friheten en människa kan ha och är mer värt än rätten till "fria val" eller någon löjligt "yttrandefrihet" som de svekfulla perennerna propagerar för. Riket Thalamur utgör ett ensamt fyrbåk av sanning och förnuft i en värld av mörker och vidskepelse och det är alla dess invånares plikt, bland både folk och medborgare, gentemot sina förfäder att förena det Coloniska riket på nytt och en gång för alla förinta de Daaktrogna hundarna i öst.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Varse!
Med dessa inlägg som du fått så har du en väldigt bred av Thalamur, och en bättre bild utan boken blir nog svår att få.
Sedan är det ju såklart att dessa inlägg är hur vi har valt att tolka boken, även om vi förmodligen har försökt hålla oss mer officiellt i våra beskrivningar jämfört med hur våra egna Thalamur är.
Så tills du får tag på boken så har du ett ganska brett och välfungerande Thalamur.

Thalamur för övrigt är nog en utav mina favoritplatser att spelleda i, då jag kan döda så mycket fördomar hos mina spelare att det är ett totalt ondskefullt häxmästarrike enligt dem :gremsmirk:


/Poseur
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Tusen tack till er alla. Så här mycket information hoppades jag inte ens på, men jag är väldigt tacksam för det ändå.
Det enda jag finner lustigt är en mening i spelarens bok: "Landet styrs av svartkonstnärer som har samröre med demoner."
Något sådant borde inte vara allmänt känt och därmed passar det bättre in i spelledarens bok såvida det inte är något "allmänt känt" aka fördom i de intilliggande länderna.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså, Thalamur är väldigt stängt och isolerat och delar ogärna med sig av sin kunskap och sitt rike. De släpper inte ens in utländska handelsmän annat än till gränsstäderna. Så alla dessa rykten skulle jag nog tro att Consaber som är tokexpansivt och en handelsnation ansvarar för att sprida.
Så det är en allmän födom som är spridd av deras fiender som har mycket bättre kontakt med omvärden än vad Thalamur själv har.
Thalamur vägrar så långt som möjligt ha med demoner att göra, och det är olagligt utan speciella statliga godkännanden att studera och nedkalla demoner, och bestraffas hårt om det bryts.
Så det är alltså med andra ord en allmänt känd fördom att Thalamur styrs av onda sauron svartkonstnärer och driver deras folk som slavar och använder demoner vid fronten, äter barn, offrar sina slavar till onda demoner och alla liknande fördomar. Det är deras ärkefiende consaber som sprider detta och har väldigt lite med sanningen att göra.

Riddarlandet consabers folk är med största sannolikhet mer förtrykta än thalamurs, de är fattigare, kämpar för vardagen. Liksom en livegen i Consaber har det sämre på nästan alla sätt och vis en en utav folket i Thalamur. Ända undantaget är väl att i Consaber får bönderna "välja" mellan Draktron och Daaktron, i teorin, i praktiken har kyrkan för stor makt för att dela med sig, förutom i norra consaber som av tradition har en stor del draktroende. Folket i Thalamur får inte välja att vara troende whatsoever men se tidigare inlägg där det beskrivs mycket bra varför thalamur inte vill tro på demoner(gudar)



/Poseur
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Då vi har det ur vägen (för nu räcker det med information, tycker jag) så vad för tipps har ni för att kunna få in mina spelare i landet utan att det känns som en deus ex machina?

[Spoilers till Legender och Hemligheter]
[Spoilers för Petter42 och Tkullander]

Situationen är som följande:
Mina spelare (en taupisk skototropiker från Jargien, en alvisk nekrotropiker också från Jargien, en vanarisk lönnmördare (som är förtjust i sin läderrustning (vilket inte direkt hjälper "lönn"-delen i lönnmördare)) som också kommer från Jargien, en taupisk kvinna som är kunskapare med täckmantel som läkekunnig (och inte så dålig på det heller) från Drunok och en kringvandrande dvärg) har slagit följe med en rätt så ful och kanske inte så helig präst från Jargien som påstår att de alla är del av en vag profetsia för att göra något gott (vilket senare bekräftades vara att frita Arotaur från sitt fängelse av en sagitaur de har stött på i sina resor). Jävla lång mening.
Profetsian säger vidare att de skall ta sig in i Thalamur för att kunna frita Arotaur. Där har ni lite bakgrund. De behöver också en tolk för ingen kan thalaska.

Edit: Planen för tillfället är att de avreser med båt från en Asharisk hamnstad till var som helst i Thalamur.
Tonen i spelet är både mystik och intrig.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
På rak arm skulle de inte bli insläppta, men det är tråkigt.

Thalaskierna skulle mycket väl kunna veta om vad som har hänt, de har ju ändå Mundanas mest utbredda hemliga polis (Rakhori)och de skulle mycket väl kunnat dra i trådarna för att få karaktärerna insläppta i riket. Sedemera skuggar de karaktärerna för att själva få tag på/befira,fänglsa, förgöra (upp till dig) Arotaur. Och använder helt enkelt spelarna som brickor i sitt spel.


/Poseur bara en liten idé
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Ja. Jag tycker verkligen om idén att någon försöker manipulera mina spelare. Det ger dem mycket rollspelande i form av att överkomma detta samt att jag kan låta tolken vara (precis som prästen) en person vars riktiga avsikter jag bestämmer först när jag kommer till uppgörandet.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Måste äventyret vara i Thalamur? Den nybildade fristaten Colonan har en (nästan) lika gammal historia och har troligtvis ett politiskt klimat som är mer öppet för gammal hederlig gravplundring och grottröj. Känner du dig tvungen att gå efter det officiella Thalamur så kommer din spelgrupp troligtvis ha med sig "guider" genom hela vistelsen i riket och vid minsta lilla avvikande beteende så kommer de hamna i rakhoris svarta klor och önska att de vore döda. Om RP nu inte har en god vän hög upp inom Thalamurs administration det vill säga, eller nåt.
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Ja, det måste vara i Thalamur. Dessutom om rakhoris mål är samma som spelgruppens mål så gör väl inte det så mycket? Dessutom leder det till mer spänning och intrigmakande om spelarna känner att de måste överkomma rakhori.

Edit: [Spoilers för Legender och Hemligheter] Jag kommer att använda det officiella Thalamur som en grund men jag har en slags egen utarbetad metaplot som gör att jag lägger till en del och slutprodukten hoppas jag blir till både min och spelarnas belåtenhet. Te.x. så lät jag Arotar som tämjde Arotaur låta gå till de danarthiska nekrokraterna som var mäktiga allierade under det förra mörkret för att få hjälp att gömma Arotaur. Det kanske inte är ett så bra exempel men jag låter mina egna idéer korsa det officiella materialet för att på så sätt påverka det som sker runt spelarkaraktärerna. Jag kommer nog inte ha något problem med att länka rakhori till viljan att finna Arotaur. Trots allt så vill de nog säkert få tag i mäktiga danarthiska vapen.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Colonan och Pereine är ju fortfarande en del utav Thalamur(enligt dem själva). De är ju utbrytarprovinser som bröt sig ut för typ sex år sen eller så. Så om det inte är absolut nödvändigt så kan ju profetian menat på det som tidigare var Thalamur...

Men jag gillar fortfarande min idé om Rakhori, jag hade kört på den.

Dina spelare kommer nog få lite problem, då utlänningar ses med misstanke och troligtvis kommer de inte få bära vapen heller i landet.

Men, nekromantiker hade inte blivit insläppta överhuvudtaget till att börja med så, Rakhori lär nog dra lite trådar för att de ska få som de vill.

Keep it up, hoppas det blir bra!


/Poseur
 
Top