Thac 10

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Nu har jag inte läst så mycket av tråden men jag fattar inte vad syftet är. Istället för bonus+d20 över Ac så slår man d20 över ac+bonus? Är inte det samma? Det är ju precis lika mycket räknande varje gång egentligen.
men det upplevs säkert enklare om spelledaren säger ”du skall d20 slå över 11 för att träffa” istället för: ”slå d20+Attack över 15”.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Caligo;n341540 said:
Istället för bonus+d20 över Ac så slår man d20 över ac+bonus? Är inte det samma? Det är ju precis lika mycket räknande varje gång egentligen.
"Värde + tärning" behöver räknas om varje gång tärningen slås.
"Värde + värde" behöver räknas om mycket mer sällan.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag satt och funderade på följande. Jag gjorde om det till variabler för att själv förstå ditt resonemang bättre. Varje värde, tärningsslag osv får en bokstav enligt nedan.
Tärningsslag = x
Värde som står på rollformulär (din bonus, ditt attribut etc) = y
AC = a

Grundsystemet ger -> x+y > a =träff (Om T20+värde är större än AC så är det en träff)
Nytt system ger -> x >y+a =träff (Om T20 är större än AC och värde)

Det är ju exakt samma antal variabler och steg endast att det är räknat i omvänd ordning.
Låt mig förklara. Istället för att slå ett tärningsslag och addera ett värde för att komma upp till en viss grad (AC)
så ska man nu slå ett tärningsslag och se om man kom upp i ett visst värde adderat med en viss grad (AC)
Antal steg och tidsåtgång är oförändrad (Om jag inte missar något i formeln?)

Jag antar att du spelar med väldigt unga barn eftersom de har svårigheter med enkel matte. Min första tanke är att kanske är spelsystemet lite för avancerat för dem och det kanske är bättre att byta till något mer simpelt? (Fria ligans system är väldigt simpelt, Mutant, ur Varselklotet, Coriolis etc).
Om de vill fortsätta spela i samma regelsystem så är detta kanske ett bra sätt att lära dem matematik. Låt dem göra beräkningarna själva. Du kan ju hjälpa dem på traven, men låt dom göra det om och om igen. Så länge de är 6-7 år så kommer det ju sätta sig tillslut.
Jag hade sagt. Lägg ihop ditt tärningsslag och ditt värde. Vad blev det? Är det större än AC?
Om de kan räkna till 20 så borde de kunna avgöra om det är större eller mindre.

Jag hade dock personligen inte avslöjat AC (Eftersom det kan variera, alla motståndare av samma ras är inte alltid lika lätta att träffa. De kan ha olika rustningar, olika fjäll, olika färdigheter i att undvika).
Plus att det skapar ett spännande moment för spelarna när de inte vet om de har träffat.
Det är dessutom lättare för spelare som inte är så bra på matte att bara addera två resultat (x+y).
Så när spelare 1 slår, adderar sitt resultat och säger tex: 16 så säger du bara: Tyvärr, miss och går vidare till nästa spelare.
Då får de andra spelarna veta att "Aj då, denna varelse är ganska svår" (Men de vet inte HUR svår än)
Men det är ju så som jag väljer att spela, det betyder ju inte att dina spelare skulle uppskatta det.

Jag satt och funderade på detta ganska länge men kan tyvärr inte rekommendera ditt nya system över originalsystemet eftersom antal variabler är oförändrat, vilket gör tidsåtgången oförändrad.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
2097;n341541 said:
"Värde + tärning" behöver räknas om varje gång tärningen slås.
"Värde + värde" behöver räknas om mycket mer sällan.
Såg just det här inlägget.
Jag håller med om att värde+värde måste räknas om mer sällan. (så länge alla spelare har samma värde i grundegenskaper)
Men så fort spelarna har olika värde+värde så måste detta ändå räknas om för varje spelare. (Tex om en spelare har en annan bonus)

Jag kan tyvärr inte se (ur ett matematiskt perspektiv) var tidsvinsten skulle vara. Det enda skillnaden jag ser är att du flyttar att räkna ut tärningsslag + bonus och jämför med AC till att man räknar ut Bonus + AC och jämför med tärningsslag. (Där tidsvinsten är att bonus+ac är snabbare att räkna ut)
Du har säkert rätt, men jag kan inte se det.

Om du spelar med riktigt små barn så kanske du ska låta alla ha samma bonus, dra av det från monstrets AC direkt. Presentera monstrets "nya AC" och bara låta dem slå 1T20 för att komma över det.

Förtydligande: Spelarna möter ett monster med AC 15. Alla spelare har bonus 5. Du säger att monstret har svårighet 10.
Alla som slår över 10 träffar.

(Så fort du låter dem ha individuella bonusar eller värden så kommer de bli tvungna att individuellt addera och jämföra tyvärr)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
dancodan;n341551 said:
så fort spelarna har olika värde+värde så måste detta ändå räknas om för varje spelare. (Tex om en spelare har en annan bonus)
Med det här nya systemet:
Varje kombination av spelare mot monster måste räknas ut. 1 gång, men går ju lätt att räkna om om man glömmer. Och sen jämföras med olika tärningsslag.

Med vanliga:
Varje kombination av spelare + tärningslag måste räknas ut. För varje tärning. Och sen jämföras med olika monster.

Säg att du ska hugga ett monster fem gånger. Med det här systemet kan du räkna ut att det är 7+4 = 11 du ska slå och så slår du fem tärningar och plockar fram alla elvor och högre. Du har då gjort 1 addition.

Med vanliga systemet säg att du ska slå med +3 mot ett AC 14 monster. Du slår fem tärningar. För varje tärning lägger du på 3 och sen jämför med, var var det nu? Vid det laget har du kanske glömt det. "14!" påminner DM. "Ah just det." Och så plockar du fram träffarna. Du har då gjort 5 additioner.

Jag har försökt tvinga dom att när dom ser +3 mot AC14, att redan då tänka "ok elvor och högre kommer träffa" och det tycker dom låter smart sen nästa strid är det förslaget redan bortglömt. Så fördelen med nya systemet är att dom rent mekaniskt "blir tvungna" att lägga ihop det innan dom slår och då kommer dom fort märka hur mycket bättre det är...?!!
 
Top