Nekromanti Texter

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Hur viktiga är besrkivande texter i ett rollspel?
Jag har väldigt svårt att få texterna så bra som jag vill ha, några tips skulle hjälpa :gremwink:

Är det viktigt att man förklarar allt, eller ska det få vara lite mystik, hur tycker ni?

Hur långa ska texterna vara?
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Jag anser att man skall få ett hum om den allmänna stämningen i världen, men man behöver inte nödvändigtvis beskriva allt. Det är ibland bättre med stämningstexter än beskrivande dito om man vill ha med någon särskild liten detalj.

Sedan beror det ju givetvis vad du skriver för rollspel och vad som är kärnan i det. Om stämningen är viktigast så kan en massa beskrivningar vara direkt farligt, men om du bara vill prångla ut en ny värld så fungerar väl lexikonmetoden.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Sedan beror det ju givetvis vad du skriver för rollspel och vad som är kärnan i det. Om stämningen är viktigast så kan en massa beskrivningar vara direkt farligt, men om du bara vill prångla ut en ny värld så fungerar väl lexikonmetoden.
Jag skriver till ett hemsnickrat fantasy rollspel, stämningen är inte direct i fokus men jag vill ha med den lite, riddarsaga liksom.

och vad är Lexikonmetoden?
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Med lexikonmetoden menar jag det sedvanliga upprabblandet av fakta.

Om du vill göra ett spel baserat på riddarromantiken så bör du inte satsa för mycket på vare sig den geografiska världsbeskrivningen eller den biologiska. Lägg istället krutet på att få ihop stämningen och den episka hjältekänslan.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Några hållpunkter...

..som jag personligen tycker är bra. De brukar funka som råd när det gäller tentamensfrågor eller uppsatser också.

1. Tänk alltid att du skriver för personer som inte känner dig eller testat spelet. Det vill säga, man skall som läsare inte få några frågetecken kring något du syftar på eller ord du använder. Detta behöver nödvändigvis inte innebära att du skriver för nybörjare – men i sådana fall bör det framgå i texten, vilket för oss till
2. Skriv ut dina resonemang. Med skriv ut menar jag skriv färdigt hela tankekedjan som du har i ditt huvud, lämna inte dina slutsaser eller exempel osagda som om de vore självklara. Tänk dock på att
3. All god forsk... ehh.. rollspelsskrivande i princip alltid leder till fler frågor än svar. Detta innebär att du (enligt mitt tycke) inte skall eftersträva att svara på allt utan snarare lämna så mycket väldokumenterad information att det går att med logiskt resonemang och lite fantasi att hitta på en men helst fler olika varianter av tolkningar. Rollspelare är ofta smarta, pålästa och konstruktiva personer och det värsta som finns för den typen av människor är när de inte får dra egna slutsatser och lista ut saker själva.
4. En text skall vara så lång som behövs för att läsaren skall förstå sammanhanget, men inte förlora den röda tråden. Ja, det är ett skittråkigt svar, men det går inte svara exaktare än så.
5. En text är aldrig färdig, den överges bara. Med detta menar jag att du aldrig kan skriva om en text för få gånger. Eller, jo, du kan överarbeta vissa delar av en text, men en hel rollspelsproduktion som sådan kan alltid modifieras. För att få en text brakanske du måste kassera de tio första varianterna för att sedan upptäcka att
6. Du måste döda dina älsklingar. Det här är det tuffaste, men ändå mest nödvändiga en författare/filmmakare/rollspelskonstruktör måste göra. Har du ett stycke som är så coolt beskrivet men inte riktigt stämmer med resten av texten – ta bort det. Liksom, är det en snygg pusselbit som inte passar in, så kan du inte tvinga in den i pusslet.

Hoppas du fick lite hjälp. Vill du veta mer så har Krille skrivit mer om detta här.

//erik. åter till jobbet
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Hur viktiga är besrkivande texter i ett rollspel?
Beror på vem du vill intressera, vill du att folk i första hand (om du tvinags hårddra det) ska nappa på miljö är det superviktigt, men om det är systemet som ska vara det folk vill nappa har det lägre prio.

Själv skulle jag aldrig köpa ett rollspel bara för systemets skull (om det inte någon gång blir ett GURPS :gremlaugh:) men har en bunt liggandes i hyllan bara för bakgrundsmatrialet (har till och med några rollspel för bilderna). Medan jag känt folk som skrappat världar helt men köpt spelen för dess system.

Viktigare att ge stäming än att förklara allt för mig, och långden är mindre viktig än kvaliteten. För min del ser jag helst att allt som behövs för att kunna spela i världen går att läsa ut av beskrivningarna, så det skulle vara min riktlinje för textmängd.
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Det är väldigt viktigt att få en text att kännas flytande. Det är ganska vanligt att folk krånglar till det med massa adjektiv (förklarande saker) för att beskriva sin värld, vilket i slutändan bara leder till sölighet och tråkiga texter.

Det är kanske målande och roligt att skriva:

"Den hetlevrade skäggprydde Raunkrigaren stod oerhört ståtligt på de vinpinade nordkullarna där det hårda gräset i århundraden stått ljusgult. Den bittre mannen var där för att möta de blodtörstiga och extremt grymma Sharkaal-orcherna, vilka under flera mörka århundraden brutalt utkämpat sina långa plundringskrig mot de hårresande..."

men många upplever nog 30 sidor av ovanstående typ som ganska sega efter ett tag.

Använd adjektiv, men använd dem rätt och inte för mycket i onödan. I riddarromantiska sagor är det ganska vanligt att folk spelar över i förklarande ord, vilket bidrar till att texten enligt mitt tycke får en sämre kvalité.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
"Hur viktiga är besrkivande texter i ett rollspel?"
Hur menar du med "beskrivande texter"? Är det stämningshistorier, bakgrundinformation om världen eller är det regelförklaringar? Jag tycker det är en klar skillnad mellan de tre i hur du bör tänka när du ska skriva något.. Själv sitter jag och skriver på regeltexter, när jag inte är alltför trött, och mycket utav det Lindenius skriver följer jag redan..

Det jag vill tillägga är att man inte får tappa fokus.. Ibland kan det hända att jag börjar flumma ut i helt andra områden.. Redan från början så har jag delat in allting som jag tänkt att skriva om i rubriker.. Hade jag haft en hjärna hade jag också skrivit en synopsis (kortare sammanfattning) vid varje rubrik, för nu kan det hända att jag kommer till en rubrik så kommer jag inte ihåg vad jag hade tänkt att skriva om.. Sedan försöker jag förklara hur jag använder just det rubriken står för.. Att försöka förklara något bara rakt av blir så opersonligt och stelt och därmed blir det också rätt tråkigt att läsa..

/Han som även försöker väva in världsbeskrivningar bland regeltexterna
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur viktiga är besrkivande texter i ett rollspel?
Well, jag tycker de t externa inte är ovicktiga iaf.. För min del så får det gjärna finnas en eller flera beskrivande texter i rollspel. Så man får ett humm om hur skaparen har t änkt sig det hela.

Är det viktigt att man förklarar allt, eller ska det få vara lite mystik, hur tycker ni?
Skriv så att du får förklarat vad du menar med din text. Det vore ju synd om du l ner en massa tid & ingen riktigt fattade vad du meanr. Men samtidigt så får du gjärna ha ett moment av mystik, att du lägger ut lite hintar om hur det _kan_ vara/bli..

Hur viktiga är besrkivande texter i ett rollspel?
Beror väll lite på vad du har tänkt att använda dem till. Men jag kan väll tänka mig ett maxsidantal på 3 sidor.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Hur menar du med "beskrivande texter"? Är det stämningshistorier, bakgrundinformation om världen eller är det regelförklaringar
I stort sett alla ^^ jag har knåppat ihop regler som jag är nöjd med, nu ska texter till världen sen ska jag/vi spela det nångång när vi har tid ork och lust
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Beskrivande texter ska man ha. Men inte pretantiösa. Om man inte kan hantera språket till fullo ska man helst inte försöka (se bara på mig), det brukar sällan bli bra.
Då ska man hellre lägga sin kraft i att göra texterna kärnfulla, beskrivande och sakliga. Att man inte kan göra en saklig text stämningsfull och ge den sin egen lilla prägel är lögn.

Texterna ska vara så långa att man genom hela läsningen har intresse för dem, och så att man avslutar medan man fortfarande inte tröttnat. Detaljrikedom är inget ont alls, men om man strävar efter att dra ut texterna så mycket som möjligt "bara för att det ska vara långt och därmed imponerande" är inte bra, och inte effektivt om man ska uppnå det alltida intresset.

Stämningstexter kan ge mycket, och här får man gärna vara lite pretantiös, sentimental till och med om det passar. Och humor får gärna dras med, så länge den passar stämningen (därmed inte sagt att spel som inte är humorspel inte ska ha humoristiska stämningstexter utan att man inte ska blanda in fjanthumor i D&D6). Allt för långa stämningstexter tenderar emellertid bli ointressanta, en sida med inte alltför liten textstorlek brukar vara alldeles lagom.

...och så finns såklart standardsvaret, att det beror på spelet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Just stämningstexter har jag väldigt svårt med, så jag läser dem sällan.. Dock så testade jag att läsa Feng Shuis stämningstexter och jag greps av hur otroligt bra dem var.. Det skaparna gjorde var att berätta om saker som de inte har tagit upp någon annanstans.. Stämningsfyllda texter som fångar genrekänslan och som jag som spelledare antagligen inte skulle ha tänkt på.. Saker som är tvister på de regler och tankesätt som de själva har skrivit.. På så sätt så är inte bara stämningstexten något som bara fyller upp en stämning (något jag själv finner menlöst) utan även driver mig som spelledare framåt..

Det är lite som med bilder.. Om det skrivs om en barbar och det bredvid finns en bild utav en barbar så ger den mig ingenting, men om man istället sätter barbaren i någon sorts handling i bilden så ger bilden mig mer än stämning.. Säg att det är en legendariska isbarbaren Sture som avtecknas men inte mer än så.. Jaha, då har spelledaren en legend att spinna vidare på (ok, det här var ett skitdåligt exempel, men jag är lite bakis).. Själv ogillar jag stämningstexter över saker som jag senare kommer att läsa i världskapitlet.. Det är slöseri med tid att läsa sådant, då det är redundant information..

Världsinformation är det svårare med, för "alla" spelskapare (vars skapelser jag läst) följer i princip en och samma mall.. Jag har ännu inte stött på någon som har fått mig att tänka "Wow, det här var orginellt utförandemässigt" och fått mig att verkligen vilja läsa mer.. Att det är balla saker i rollspelet räcker inte för att jag ska fortsätta läsa.. Själv ser jag världsförklaringar som plugg som jag senare kan använda mig av, så världskapitel har aldrig varit roliga att läsa för min del..

Vänta, nu ljuger jag lite.. Chronopias berättelse i slutet är grym.. Jag vet att du spelar det, så du vet antagligen vad jag snackar om.. Det är en "vägvisare" som lotsar runt äventyrare som är nyanlända till staden och allting sker i berättande form där guiden berättar allting för äventyrarna medan de rör sig runt i staden.. En brilliant idé som både visar upp hur stadsfolket tänker om de företeelser som finns i staden och presenterar dem för äventyrarna på ett sätt som gör att man vill veta mer.. Detta gäller även för guiden, då denne avslöjar sig har mer djup och världsvana (stadsvana?) än bara vara en simpel guide..

Nu är förvisso detta mer en stämningstext med redundant information, men ändå.. Klockren grej..

/Han som kan säga att Deadlands körde med samma grej, men lyckades inte lika bra som Chronopia

<font size="1">Redundant: upprepande

Sammanfattning för Feuflux: Skriv med baktanken att du ska visa upp flera användningsområden.. Regler kan exempelvis ha världsinformation i sig, stämningstexter kan ta upp helt nya oförklarade saker och världskapitel beskrivs ur vinklade tankesätt..</font size>
 
Top