"Testa på rollspel" med nybörjare - goda råd?

Har spelat rollspel med nybörjare många gånger, oftast yngre spelare dock. Håller med om de goda råden som ges här men vill lägga till en sak som jag brukar vara extra noga med när jag spelar med nybörjare.

Alla karaktärer behöver "A time to shine". En kort scen i scenariot där spotlight hamnar på dem och de får visa sin kompetens. De ska inte behöva känna att de fick en ointressant karaktär eller att deras egen insats var medioker för att de aldrig var i centrum.

Några på mitt jobb är intresserade av att testa på rollspel och nästa vecka är det dags! Jag ska spelleda för dem, med förhoppningen om att inte ge vår hobby dåligt rykte och i bästa fall vilja få dem att spela vidare. Någon här som har några tips om vad jag bör tänka på? Saker jag ska göra? Eller inte göra?

Gänget som jag ska spela för är alla män, i åldrarna (typ) 30-40 år. Såvitt jag vet har de ingen erfarenhet av rollspel men flera av dem verkar gilla brädspel och sällskapsspel.

Vi kommer att spela ett rollspel som jag själv har gjort, kan kort beskrivas som BRP-regler i "nordisk fantasy". Rollpersonerna är gjorda i förväg för att spara tid.
Jag tycker att du tänker rätt med färdiga rollpersoner. Förklara gärna att man "i vanliga fall" gör egna men att ni hoppar över det den här gången för att gå direkt på själva spelandet. Göra egna rollpersoner kan de göra om de får blodad tand och vill fortsätta.

Däremot vet jag inte om jag skulle använda ett egengjort system. Dina spelare är som du säger vana brädspelare och om du ska introducera dem till en ny spelform så skadar det inte med lite yta. Det är nog ingen nackdel om du kan ställa fram en box eller en bok med en cool framsida, matchande SL-skärm och kanske lite snygga kartor och komponenter för att de ska känna igen sig.

Personligen skulle jag ta fram ett av de Starter Seten jag har i hyllan. De är ju gjorda för situationer exakt som dessa.

Har spelat rollspel med nybörjare många gånger, oftast yngre spelare dock. Håller med om de goda råden som ges här men vill lägga till en sak som jag brukar vara extra noga med när jag spelar med nybörjare.

Alla karaktärer behöver "A time to shine". En kort scen i scenariot där spotlight hamnar på dem och de får visa sin kompetens. De ska inte behöva känna att de fick en ointressant karaktär eller att deras egen insats var medioker för att de aldrig var i centrum.
Bra tips där! För en tid sedan lirade jag med en spelledare som introducerade oss på ett väldigt positivt och heroiskt sätt där våra karaktärer "räddade situationen" och där vi fick ta vid. Det var väldigt roligt för det blev verkligen time to shine. (y)

Back