"Testa på rollspel" med nybörjare - goda råd?

Anders

Hero
Några på mitt jobb är intresserade av att testa på rollspel och nästa vecka är det dags! Jag ska spelleda för dem, med förhoppningen om att inte ge vår hobby dåligt rykte och i bästa fall vilja få dem att spela vidare. Någon här som har några tips om vad jag bör tänka på? Saker jag ska göra? Eller inte göra?

Gänget som jag ska spela för är alla män, i åldrarna (typ) 30-40 år. Såvitt jag vet har de ingen erfarenhet av rollspel men flera av dem verkar gilla brädspel och sällskapsspel.

Vi kommer att spela ett rollspel som jag själv har gjort, kan kort beskrivas som BRP-regler i "nordisk fantasy". Rollpersonerna är gjorda i förväg för att spara tid.

Lägg ribban lågt för alla. Låt dom göra misstag och säg att det är en del av att lära sig spelet.

Fråga dom vad deras förväntningar är och vad dom har för tidigare erfarenheter; det blir en gruppgrej.

Kör någon liten övning med dom för att öva på att beskriva så att dom får häng på vad dom får säga och hur dom ska göra det (utifrån rollpersonen). Påpeka igen att det är OK att göra misstag.

Förklara gärna hur spelet kommer att sluta för det gör det enklare för dom att förstå allt som förklaras. Förklara i stora drag vad ni kommer att spela, alltså inte spelet i sig eller rollspel utan äventyret.

Dra reglerna allt eftersom ni spelar. Fokusera först på att få igång "samtalet". Du säger en sak, dom säger en annan, du svarar på det. Börja absolut inte in media res - dom har för mycket att tänka på utan att du blandar in en konflikt och regler för att lösa det. Kör lågmält.

Ha en paus inplanerad efter en timme (detta efter typ halva äventyret - ja, halva äventyret). Fråga dom hur det går. Säg om det är något dom hade förväntat sig var annorlunda. Fråga vad som är svårt. Diskutera.

Jag hade lyssnat in om de har några preferenser kring tematiken. Är de sugna på fantasy så kanske det här som du föreslår blir toppen, men om de föredrar något annat (skräck, scifi, post-apo etc etc) så kanske det är bra att lyssna in. Att få spela i en setting man själv får välja tror jag kan vara viktigt.

Skulle också hålla det någorlunda regellätt, så man inte kör fast i regeldiskussioner. Hade gett rollpersonerna tydliga incitament till varför de ger sig in i äventyret.

Dungeon.

Mörda orcher.

Hitta guld.

Rollspela lite grann.

För allt i världen kasta ut de färdiggjorda karaktärerna! Om ditt system är för komplicerat för att de ska sätta ihop egna på max 10 minuter kasta ut det också och kör något annat.

Det knasigaste i rollspel är att göra karaktärerna först, eftersom nybörjare inte vet varför man gör dom.
Jag har aldrig spelat Roll for shoes med nybörjare, men kanske tycker jag att det är det optimala systemet för att lära ut tärnings/färdighetsbaserat rollspel.

(Det här är en åsikt jag alldeles nyss bestämde mig för att kanske ha, så den är inte helt cementerad)

För allt i världen kasta ut de färdiggjorda karaktärerna! Om ditt system är för komplicerat för att de ska sätta ihop egna på max 10 minuter kasta ut det också och kör något annat.
Tänk på att de är just nybörjare. Att fatta beslut om rollpersoner kan vara väldigt tidsödande när man inte har koll på världen, på reglerna, på vad man ska göra och vad tusan en rollperson ens är för något. Risken är att de bara skulle gå efter sin bild (fördom?) om rollspel och säga "öh, jag vill vara jättestark och ha det största vapnet" utan att ens förstå att det finns t.ex. barder, vägvisare och sagoberättare som kan ha intressanta egenskaper och förmågor och jättekul att spela!

Bra tips här inne. Jag tänker att hålla sig väldigt förlåtande och tillåtande för spelarna att upptäcka och utveckla äventyret.
Precis som God45 säger, låt dem välja på några färdiga karaktärer istället för att skapa helt nya från scratch, det är ju trots allt som Rickard säger, som nybörjare vet man inte vad man gör.

Jag har också ett gäng manliga kollegor som är intresserade av att testa rollspel. Jag tänkte eventuellt låta dem testa på D&D eller Daggerheart där jag på något sätt leder gruppen till ett museum fullt med vapen och rustningar, där kommer gruppen få samla på sig vad de vill ha och på så sätt få en fingervisning om vilken typ av klass de skulle kunna tänkas spela. Vi får se...om det ens blir av.

Jag säger som @Henke. Välj ett spel med lätta regler och ett tema som tilltalar spelarna. Jag rekommenderar dessutom att du kör ett äventyr med så lite startsträcka som möjligt. Till exempel premissen att rollpersonerna redan bestämt sig för att utforska något, och att äventyret börjar just som de kommer fram till detta något.

Precis som God45 säger, låt dem välja på några färdiga karaktärer istället för att skapa helt nya från scratch, det är ju trots allt som Rickard säger, som nybörjare vet man inte vad man gör.
@God45 säger väl motsatsen till detta, det vill säga att de ska få skapa sina egna karaktärer?

Personligen tycker jag att det finns en positiv aspekt med färdiga rollpersoner gällande nya spelare, men då bör rollpersonerna vara ganska vagt beskrivna. Typ att deras personlighet beskrivs med tre korta punkter som spelaren sen kan brodera ut.

I övrigt, känn av vad de tycker är roligt och anpassa dig därefter. Min erfarenhet är att nya spelare är rädda för att ”göra fel” och den viktigaste läxan de behöver lära sig är att så länge alla har roligt så gör ingen fel 😊

@God45 säger väl motsatsen till detta, det vill säga att de ska få skapa sina egna karaktärer?

Personligen tycker jag att det finns en positiv aspekt med färdiga rollpersoner gällande nya spelare, men då bör rollpersonerna vara ganska vagt beskrivna. Typ att deras personlighet beskrivs med tre korta punkter som spelaren sen kan brodera ut.

I övrigt, känn av vad de tycker är roligt och anpassa dig därefter. Min erfarenhet är att nya spelare är rädda för att ”göra fel” och den viktigaste läxan de behöver lära sig är att så länge alla har roligt så gör ingen fel 😊
Jahaaaa! Jag tolkade det som att kasta ut färdiggjorde karaktärer på bordet att välja mellan. Nu när jag läser det från ditt perspektiv så låter det inte helt orätt. =)

Jag har aldrig spelat Roll for shoes med nybörjare, men kanske tycker jag att det är det optimala systemet för att lära ut tärnings/färdighetsbaserat rollspel.

(Det här är en åsikt jag alldeles nyss bestämde mig för att kanske ha, så den är inte helt cementerad)
Jag har läst på hemsidan och jag gillar det helt klart. Väldigt enkelt och går snabbt att förstå. Just som regler för nybörjare skulle dessa nog funka ypperligt. (y)

Jag har nyligen startat en kampanj med ett gäng kollegor som tjatat om att jag ska spelleda för dem, merdelen är nybörjare eller sådana som spelat någon enstaka gång för flera år sen.

En sak som några oroade sig för var att det skulle kännas fånigt att spela teater, så jag lyfte att man får rollspela sin karaktär och vara teatraliskt, men det går precis lika bra att säga "min karaktär säger så här".

Överlag är mitt främsta tips att lita på hobbyn. Jag är liksom inte någon stjärna till spelledare, men alla kollegor gick därifrån oerhört peppade på nästa spelmöte. När man väl förstått liksom vad det är så är chansen (risken?) stor att man får mersmak.

EDIT: Angående setting, om man inte på förväg vet/har frågat om spelarna är intresserade av fantasy så kan det vara lättare att introducera dem för ett spel i "den verkliga" världen. Färre "vadå, vad är skillnaden på en ork och en vätte'-trösklar som behöver klivas över, tänker jag.

Last edited:
Back