Testa nya rollspel

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Vi i vår grupp har haft diskussioner det senaste vem som kan reglerna och sitter på regelboken. I en tidigare grupp så satt spelledaren på alla regler i huvudet och ingen behövde kunna dom och det har lite hängt med genom åren. Så vi har sagt att när vi ska spela något nytt spel så ska vi sätta oss ner och speltesta det första vilket blir skjut dom i huvudet.

Hur har ni gjort? Har ni några tips så man kan testa spelet och dess mekanik på ett eller två möten?

Är inne på att göra en lista med punkter där skaparen har skapat regler för. Exempel: chock, bråka (Närstrid) och panga (avstånd), fristad, bli botten etc

Edit: Detta grundar i att dom senaste åren så har vår grupp samlat på sig ett stort antal olika spel som vi inte spelat och ska göra en rensning men vi vill testspela allt först.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Skjut dom i huvudet är jättekort och kompakt. Så länge alla i gruppen kan läsa svenska så bör det inte ta någon mer än en timme att läsa boken och det är om de läser långsamt. Jag hade ärligt talat bara fått alla att läsa den. Det är inte en traddig corebook på 700 sidor.
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Skjut dom i huvudet är jättekort och kompakt. Så länge alla i gruppen kan läsa svenska så bör det inte ta någon mer än en timme att läsa boken och det är om de läser långsamt. Jag hade ärligt talat bara fått alla att läsa den. Det är inte en traddig corebook på 700 sidor.
Med skjut dom i huvudet har vi gjort såhär men nästa spel är nordiska väsen och jag tror inte alla kommer orka/vilja läsa hela. Vilket blir väl upp till mig SL/införskaffaren att läsa och försöka göra bästa av det hela
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
När jag var SL för Alien första gången hade jag en spelare som aldrig spelat rollspel tidigare men som var Alien-fantast, en spelare som inte spelat rollspel sedan vi lattjade runt med Drakar och Demoner i början av 90-talet, samt två vana spelare som hade spelat andra spel med År 0-motorn sedan tidigare.

Jag snubblade då över en powerpoint på Reddit som någon hade satt ihop som gick genom Alien rollspelet och reglerna steg-för-steg. Den drog vi genom på cirka 45 minuter med försnack kring hela rollspelskonceptet + en avslutande frågestund.

Vi spelade introduktionsäventyret Hope's Last day som är tänkt som en slutakt. Jag slängde då ihop två andra kortare akter, där vi kom igång med att få rulla tärningar, ha lite interaktion mellan spelarna och slutligen interaktion med spelmiljön för att få igång fantasin och sätta grunden för hur rollspel spelas för de som var mer eller mindre helt nya. Under de två första akterna kunde vi lugnt gå genom och repetera regler och moment innan sista akten där skiten träffat fläkten, och kampen för överlevnad börjat på riktigt.

Spana in länken ovan, så kanske du hittar inspiration för att slänga ihop något liknande? Eftersom båda är baserade på samma motor har du ett skelett att jobba med och bygga på.
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
När jag var SL för Alien första gången hade jag en spelare som aldrig spelat rollspel tidigare men som var Alien-fantast, en spelare som inte spelat rollspel sedan vi lattjade runt med Drakar och Demoner i början av 90-talet, samt två vana spelare som hade spelat andra spel med År 0-motorn sedan tidigare.

Jag snubblade då över en powerpoint på Reddit som någon hade satt ihop som gick genom Alien rollspelet och reglerna steg-för-steg. Den drog vi genom på cirka 45 minuter med försnack kring hela rollspelskonceptet + en avslutande frågestund.

Vi spelade introduktionsäventyret Hope's Last day som är tänkt som en slutakt. Jag slängde då ihop två andra kortare akter, där vi kom igång med att få rulla tärningar, ha lite interaktion mellan spelarna och slutligen interaktion med spelmiljön för att få igång fantasin och sätta grunden för hur rollspel spelas för de som var mer eller mindre helt nya. Under de två första akterna kunde vi lugnt gå genom och repetera regler och moment innan sista akten där skiten träffat fläkten, och kampen för överlevnad börjat på riktigt.

Spana in länken ovan, så kanske du hittar inspiration för att slänga ihop något liknande? Eftersom båda är baserade på samma motor har du ett skelett att jobba med och bygga på.
Kändes det som det var ett fungerade koncept både för de erfarna och oerfarna spelarna?
Jag ska absolut kolla länken, tack!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Hur har ni gjort? Har ni några tips så man kan testa spelet och dess mekanik på ett eller två möten?
Ett förslag är att plocka upp något som är ett dedikerat startset. Typ hoppstarten till Cyberpunk Red eller Lost Mines of Phandelver till femte utgåvan av Dungeons & Dragons. De som gör den saken bra kommer introducera saker i takt med att de behövs och låta er lite uppleva reglerna tillsammans så ni knappt ens märker att ni snappar upp dem.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
När vi testade mycket (gick igenom kanske 30 spel på ett år eller så) nytt fick den som ville köra något läsa in reglerna. Sen drog vi igång och spelade och förklarade reglerna längs vägen i den mån det behövdes. I och med att det var uttalade "inte kampanjer" då var det helt OK att göra lite misstag i karaktärsskapandet och spel.

I den mån det går vill jag undvika att spelare ska sitta och lyssna på regelföreläsning mer än kanske 20 min innan vi drar igång. De regler som inte förklaras innan får förklaras när de dyker upp i spel och visst, det kan ibland bli lite ryckigt men mindre än vad jag var rädd för.
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
När vi testade mycket (gick igenom kanske 30 spel på ett år eller så) nytt fick den som ville köra något läsa in reglerna. Sen drog vi igång och spelade och förklarade reglerna längs vägen i den mån det behövdes. I och med att det var uttalade "inte kampanjer" då var det helt OK att göra lite misstag i karaktärsskapandet och spel.

I den mån det går vill jag undvika att spelare ska sitta och lyssna på regelföreläsning mer än kanske 20 min innan vi drar igång. De regler som inte förklaras innan får förklaras när de dyker upp i spel och visst, det kan ibland bli lite ryckigt men mindre än vad jag var rädd för.
Men i de scenario som ni spelade då försökte ni få in så olika regler som möjligt eller mer "jag har en cool idé och kör på den"?

Kan tänka mig en regelföreläsning kan bli svårt att ta in. Funderar på om man strukturer ett uppdrag för att testa olika grejer. Går igenom reglerna inför med en liten paus och sen kör scenen. Det blir väldigt hackigt men superövertydligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Hur har ni gjort?
Jag är inte så intresserad av regelmekanik, så jag hade nog gjort typ såhär: Jag som ska spelleda läser igenom spelet. Skummar mest regelsystemet, för det är ju inte det som avgör om spelet är bra. Kollar in den grundläggande mekaniken – mer än så kommer jag garanterat inte orka använda mig av. Väck med alla små bökiga specialregler och grejer. Kapa ner till en minimal kärna som kan förklaras på fem minuter. "Såhär slår man färdighetsslag, såhär gör man vid konflikter". Så bara precis tillräckligt med regler för att kunna spela. Om regelsystemet är för tungt och för jobbigt att skala ner byter jag helt enkelt ut det mot något jag och gruppen redan har koll på.

Sen skapar vi rollpersoner och kör. Vi testar framför allt hur spelvärlden känns och hur intressanta äventyren är, om det känns som rollpersoner vi vill utforska mer och koncept vi vill se mer av.

Antagligen använder vi inte det kompletta regelsystemet ens om vi bestämmer oss för att fortsätta. Vem orkar, liksom?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Men i de scenario som ni spelade då försökte ni få in så olika regler som möjligt eller mer "jag har en cool idé och kör på den"?

Kan tänka mig en regelföreläsning kan bli svårt att ta in. Funderar på om man strukturer ett uppdrag för att testa olika grejer. Går igenom reglerna inför med en liten paus och sen kör scenen. Det blir väldigt hackigt men superövertydligt.
Många väldigt olika spel. Trad, samberättande, OSR, nytt, gammalt, you name it we tried it.
 
Top