Nekromanti Terry, Johnny, tips och översättningar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag är inget stort fan av Terry Pratchett, snarare tvärtom, men nu har jag hittat en serie som han skrivit som jag faktiskt tycker om. Serien består av böckerna "Bara du kan rädda mänskligheten", "Johnny och Döden" och "Johnny och Bomben". Det är en halvmysig serie om en tolv-årig pojke som råkar ut för en massa "övernaturliga" saker. Läs den serien! :gremsmile:

Tänkte ta ett citat ur "Johnny och Döden":

Kort och psykografer, tänkte han. Och de döda. Det är inga mörka krafter. Att hålla på och oja sig över kort och heavy metal och tjata om Drakar och Demoner bara för att det förekommer demongudar där, det är som att bevaka dörren när det i verkligheten kommer upp genom golvbrädorna. De verkliga mörka krafterna... är inte mörka. De är liksom grå, som mr Grimm. De tar bort all färgen ur tillvaron; de tar en stad som Blackbury och förvandlar den till osäkra gator och plastskyltar och Lysande Framtidsutsikter och skyskrapor där ingen vill leva och ingen heller egentligen lever. De döda verkar mer levande än vad vi gör. Och alla blir grå och förvandlas till nummer och sedan börjar någon, någonstans att räkna...
Det är ett underbart stycke ur den boken som innehåller många sanningar, men det finns en sak jag stör mig lite på även om det egentligen inte spelar någon roll. Det är givetvis översättningen som blev Drakar och demoner. Jag antar att det var Dungeons and Dragons på orginalspråket.

Jaja, underbara böcker som alla borde läsa även om man inte gillar Terry Pratchett.

Agon

Veteran
När Yassilus först övertalade mig att registrera mig här trodde jag aldrig att jag skulle få läsa något så här vettigt. Och absolut inte från honom. Men... tro det eller ej... mitt i hans svammel fanns det. Ett inlägg om all mighty Terry Pratchett...
Och jag kan inte göra annat än att hålla med.
Det är überbra böcker, precis som allt annat som denne store man skriver.
Men det är just på den punkten som Yassilus lilla miss i verklighetsuppfattningen finns...
Detta är inte den enda bra serien mr Pratchett har skrivit.
För att uttrycka det på ett simpelt sätt:
Han har skrivit mer än dessa böcker, alltså finns det fler bra böcker.
För att bara ta det absolut bästa exemplet:
DISCWORLD

Jag vet att den store ärkemagikern Yassilus inte vill höra detta, så det är med mina grisars liv som insats som jag gör skriver detta inlägg.
Vi får se om detta blir det första och sista ni hör från grisodlaren Agon.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Han har skrivit mer än dessa böcker, alltså finns det fler bra böcker.
För att bara ta det absolut bästa exemplet:
DISCWORLD

Varför är just dessa böcker så bra? Lite argument skulle ju inte skada (även om inte jag kom med några för Johnny-serien :gremsmile: ).

Vi får se om detta blir det första och sista ni hör från grisodlaren Agon.

Du kommer få göra dina grisar sällskap... :gremwink:

Eksem

Champion
Jag tycker det är helt rätt att översätta Dungeons and Dragons till Drakar och Demoner i det här sammanhanget. Det är ju egentligen bara rollspelare (och eventuellt rollspelsmotståndare) som behöver veta skillnaden. För alla andra blir det bara konstigt, och jag tror i alla fall att Drakar och Demoner har större igenkänning än vad Dungeons and Dragons har.

Det korrekta hade givetvis varit att översätta till Dunder och Drakar :gremwink:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag tycker det är helt rätt att översätta Dungeons and Dragons till Drakar och Demoner i det här sammanhanget.
Du har (tyvärr) helt rätt. I det här sammanhanget avser författaren "ett välkänt rollspel" och den exakta titeln är inte viktig, så länge som den är väl igenkännbar som ett rollspel.

Tyvärr finns det väl en risk att förändringen inte är så genomtänkt, utan bara utförd i oförstånd. Det vore ju inte första gången det oförståndet gav prov på sin existens.

Det korrekta hade givetvis varit att översätta till Dunder och Drakar.
Helt korrekt! Naturligtvis. :gremgrin:

/Mikael

Netfeed

Swashbuckler
undra hur de kommer översätta Dungeons and Dragons i Tad Williams senaste bok The war of the flowers... kan vara kul att se...

(om boken nu blir översatt)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tycker det är helt rätt att översätta Dungeons and Dragons till Drakar och Demoner i det här sammanhanget. Det är ju egentligen bara rollspelare (och eventuellt rollspelsmotståndare) som behöver veta skillnaden. För alla andra blir det bara konstigt, och jag tror i alla fall att Drakar och Demoner har större igenkänning än vad Dungeons and Dragons har.

Det är förstås helt sant, och det är egentligen ingen stor grej att klaga på, jag tyckte bara att det var värt att notera. Inlägget handlade ju egentligen om hur bra boken var. :gremgrin:

magoo

Hero
Terry Pratchett är inte enbart bra, han är dessutom en trevlig prick. Jag skickade ett mail till honom och fick snabbt ett roligt och personligt svar. Tyvärr kraschade min dator i samma veva, jag hade tänkt skriva ut mailet och klistra in det i min favorit-Pratchett, Pyramids.

De bästa Pratchett-böckerna anser jag annars att böckerna om Ankh-Morporks stadsvakt är, t ex Guards Guards. En av dessa innehåller kapten Vimes socio-ekonomiska stövelteori, som är väldigt sann. Sammanfattningsvis går den ut på att fattiga människor bara har råd att köpa stövlar av dålig kvalitet varpå stövlarna går sönder. De måste köpa nya (dåliga) stövlar väldigt ofta, de blir därmed ännu fattigare och får dessutom dras med obekväma stövlar. Rika människor kan köpa finfina stövlar som håller en hel livslängd och på så sätt blir de ännu rikare och har det skönt om fötterna som grädde på moset.

Dilandau

Myrmidon
Vimes är nog min favvokaraktär. Kanske delad förstaplats med Granny Weatherwax.

När man får de där obligatoriska frågorna om sina förebilder brukar jag svara: "Sam Vimes, Granny Weatherwax, Spider Jerusalem, Jonathan Lejonhjärnta och Conan".

Ackerfors

Alas, your rapids!
Terry Pratchett är inte enbart bra, han är dessutom en trevlig prick. Jag skickade ett mail till honom och fick snabbt ett roligt och personligt svar.

Det är bra, sådana ska "kändisar" vara tycker jag. :gremsmile:

De bästa Pratchett-böckerna anser jag annars att böckerna om Ankh-Morporks stadsvakt är

Ja, jag har läst "En man på sin vakt" (vet inte vad den heter på engelska) och jag tyckte den var okej. Det är ett förhållandevis gott betyg för att komma från mig. Förutom Johhny-serien är så är det bara "En man på sin vakt" jag orkat läsa färdigt.

*minns att jag köpte hela Johnny-serien för 60 kr*

Agon

Veteran
Varför är just dessa böcker så bra? Lite argument skulle ju inte skada (även om inte jag kom med några för Johnny-serien ).

Hmm... argument... nu blev det svårt... perfektion kan vara svår att beskriva :gremwink:
ok... ett försök... vi har ju till att börja med innehållet :gremsmile:
- Böckerna är satir på våran värld
- Världen befolkas av de mest underbara typer
- Allt ologiskt får en logisk förklaring
- Allt logiskt har trillat av skivan
- m.m.

Jag ska egentligen inte behöva komma med argument.
Discworld är helt enkelt bäst!

Du kommer få göra dina grisar sällskap...

Jag kommer att få mina grisar varma
(förhoppningsvis genomstekta, med potatis och nån god sås)
:gremtongue:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ja, jag har läst "En man på sin vakt" (vet inte vad den heter på engelska) och jag tyckte den var okej. Det är ett förhållandevis gott betyg för att komma från mig. Förutom Johhny-serien är så är det bara "En man på sin vakt" jag orkat läsa färdigt.
Har du försökt läsa "Goda omen"? Det är Pratchetts klart bästa bok. (Att den dessutom är ett samarbete med Neil Gaiman gör den absolut inte sämre.)

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
- Böckerna är satir på våran värld
- Världen befolkas av de mest underbara typer
- Allt ologiskt får en logisk förklaring
- Allt logiskt har trillat av skivan
- m.m.

Fair enough, jag kanske ger dem en chans till någon gång. :gremsmile: *lättövertalad*

Ackerfors

Alas, your rapids!
Har du försökt läsa "Goda omen"?

Jag har försökt läsa den men jag kom 20 sidor, sen tröttnade jag. Iofs hade jag det rätt jobbigt då och var inte riktigt på humör för att läsa så det kanske inte var en rättvis chans. Får bli att kolla på den igen, mest eftersom Neil Gaiman är med och jag älskar verkligen "Stardust". :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Själv har jag inte läst just Johnny-böckerna även om jag läst det mesta andra som Pratchett har skrivit. Hans tre böcker om ett gäng små gnomer i vår moderna värld (Vi far, Vi flyr, Vi flyger) är faktiskt också mycket bra. Jag har fått intryck av att böckerna om Johnny egentligen är mer riktade mot barn och ungdomar än övriga böcker. Stämmer det?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hans tre böcker om ett gäng små gnomer i vår moderna värld (Vi far, Vi flyr, Vi flyger) är faktiskt också mycket bra.

Det är inte häxböckerna, va? För häxböckerna tyckte jag var riktigt skräp och det var nog pga dem som mitt ogillande mot Terry Pratchett uppstod. :gremsmile:

Jag har fått intryck av att böckerna om Johnny egentligen är mer riktade mot barn och ungdomar än övriga böcker. Stämmer det?

Nja, eller jo, det kanske är så. Böckerna handlar ju om en tolv-åring som råkar ut för en drös med underliga saker, så jag antar att det är lättare att sätta sig in i dem om man har barnasinnet i behåll. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det är inte häxböckerna, va? För häxböckerna tyckte jag var riktigt skräp och det var nog pga dem som mitt ogillande mot Terry Pratchett uppstod."

Nej, det är inte häxböckerna. Men inget ont om Mormor Vädervax och gänget. Det är inget fel på dem. Snarare är de en väldigt bra inspiration för folk som vill rollspela häxor.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nej, det är inte häxböckerna.

*andas ut* Då kanske det är värt att läsa dem. :gremsmile:

Men inget ont om Mormor Vädervax och gänget. Det är inget fel på dem.

Snarare fel på böckerna. :gremgrin: Nej, nu ska jag inte vara sådan. Häx-böckerna är säkert jättebra men de föll inte mig i smaken riktigt. *diplomatisk*

Solinde

Veteran
Men inget ont om Mormor Vädervax och gänget. Det är inget fel på dem.

Snarare fel på böckerna. Nej, nu ska jag inte vara sådan. Häx-böckerna är säkert jättebra men de föll inte mig i smaken riktigt. *diplomatisk*
Här måste jag, som i övrigt älskar allt Pratchett skriver, hålla med. Iaf när det gäller Sourcery (för den räknas väl till häxböckerna?). Som enda Pratchett-bok är den faktiskt seg. Till och med The Colour of Magic är bättre, trots att den har lite svårt att komma igång.

Wyrd Sisters däremot är ju helt underbar.

Man Mountainman

Storsvagåret
Iaf när det gäller Sourcery (för den räknas väl till häxböckerna?). Som enda Pratchett-bok är den faktiskt seg. Till och med The Colour of Magic är bättre, trots att den har lite svårt att komma igång.

Sourcery räknas, tillsammans med Colour of magic, the Light Fantastic, Eric, Interesting Times och The Last Continent till Rensvind-sviten. Till häxböckerna hör nämnda Wyrd Sisters, Witches Abroad, Lords and Ladies, Masquerade och Carpe Jugulum (hoppas jag inte missat någon nu).