Nekromanti Terraformning?

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Jag håller på och spånar på ett friformäventyr där rollpersonerna ska vara vetenskapsmän, tekniker eller liknande. Det är tänkt att utspela sig på en planet någonstans lagom långt borta från helt bebodda världar. På planeten finns endast en liten terraformnings-bas (det kan även finnas en bemanningsbar "väderstation" i stationär omloppsbana över basen). Äventyret ska nog vara skräck liknande Solaris med ”verkliga hallucinationer” och lite Alien med saker som kryper i ventilationstrummor. Det kan tänkas att RP:na är vanliga personer t.ex. kock, lagerchef, samordnare. Men men…över till frågan.

Jag vill försöka få in terraformingen som en förklaring till händelserna alternativt vilseledande förklaring som drar RP:nas uppmärksamhet från vad det egentligen är (kanske en helt vanlig psykopat som varit i rymden för länge).

Så jag undrar därför:
Vilka olika sätt finns det att terraforma en planet på?

Jag kan komma på två:
1. En teknisk lösning som består av en maskin som står i basen och pumpar ut växthusgaser eller så.

2. En biologisk lösning där man sprider ut encelliga bakterier eller så. Bakterierna behöver inte syre men dom överlever på nåt sett och skapar kolonier i vad som ser ut som hav av mossa och denna mossa bildar syre och andra nödvändiga gaser.

Vad kan gå fel?
Nåt måste gå fel det säger ju sig självt, men vad och hur? Skapar maskinen ett lustigt moln som omger stationen så att man inte kan komma därifrån. Är bakterierna farliga för människor? Skapar bakterierna sjukdomar eller skapar dom hallucinationer?



Varför är Science Fiction-forumet så inaktivt?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Bakterierna kan utforma sig till annat än bara bakterier, dom kan helt enkelt bli stora kött ätande växter, så att man inte kommer ut ut stationen.

vet inte.
Fast jag tror detta är en rollspelsmakar grej som ska tas på det forumet egentligen
 
G

Guest

Guest
1. Visst bakterierna är nog skadliga för människan, ingen har ju velat pröva på sig själv.

2. Ja en hel del gaser är ju aktiva i terraformning, väte, syre, klor, flour, kol (inte en gas i det här stadiet men kan brinna) och beroende på temperaturen kanske fler.

Läs gärna Kim Stanley Robinson för uppslag till detta, där står även andra möjligheter.
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Bakterierna kan utforma sig till annat än bara bakterier, dom kan helt enkelt bli stora kött ätande växter, så att man inte kommer ut ut stationen.

Att det poppar upp köttätande växter innan det äns finns kött på planeten (bortsätt från människorna som är ett undantagsfall för dom är inkapslade i en bas) tycker jag låter lite fel men tack ändå.


Fast jag tror detta är en rollspelsmakar grej som ska tas på det forumet egentligen

Jag gör inget rollspel jag gör ett äventyr så det kanske borde vara på rollspels eller skräck-forumet, MEN min fråga handlade om terraformning som i högsta grad tillhör Science Fiction. Det översta som jag skrev var bara lite bakrundsfakta för att ge lite underlag till vad för känsla jag vill uppnå med äventyret.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
1. En teknisk lösning som består av en maskin som står i basen och pumpar ut växthusgaser eller så.

2. En biologisk lösning där man sprider ut encelliga bakterier eller så. Bakterierna behöver inte syre men dom överlever på nåt sett och skapar kolonier i vad som ser ut som hav av mossa och denna mossa bildar syre och andra nödvändiga gaser.

Vad kan gå fel?
Spånar...

-Ändrad atmosfärisk sammansättning kan göra stora områden mycket mer eldflängda. Ett startande rymdskepp kan utlösa en rejäl explosion som strandsätter kolonisatörerna obehagligt lång tid.

-Någon lokal substans reagerar oväntat med bakterier eller gasflöden och börjar bryta ner en substans som kolonisatörerna tog för given (vatten, ett praktiskt mineral, den plast de för med sig, det syre man försöker framställa, något atmosfärskikt som avskärmar strålning från rymden).

-Som ovan, men istället för att bryta ner något användbart uppstår någonting skenbart nyttigt (energirik föda, praktisk drog/medicin, tåligt material) som får subtila bieffekter (beroende, de hallucinationer du nämnde, kroppsliga förändringar)

I rymden kan ingen höra dig skrika. Nere på planetytan däremot... :gremelak:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vilka olika sätt finns det att terraforma en planet på?
Börja med att plantera in organismer som skapar en vettig atmosfär. Sätt sedan gradvis in mer och mer komplexa organismer så att man långsamt bygger upp en fungerande ekologi. Först encelliga organismer för att bygga upp mängden biomassa, sedan plockar man in länk efter länk i näringskedjan i tur och ordning. Problemet är att det tar tid. En kul variant jag använt är att man skickar ut automatiserade sonder långt i förväg, långt utanför vad man för närvarande kan kolonisera. När man sedan hundratals år senare når dit så har processen kommit en bit på vägen och det är lättare att leva där och driva den vidare.

Vad kan gå fel?
Planeten kanske inte var så död som man trodde och något reagerade oväntat på de organismer man inför?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Som det påpekades nedan: Läs Kim Stanley Robinsons böcker. Red Mars, Green Mars och Blue Mars är rena handboken i terraformering.

Förutom en bra atmosfär som lättast produceras av alger, vill man ha en lämplig temperatur och vatten. Om planeten är för kall kan man lösa det med enorma speglar i rymden som reflekterar mer solljus ner på planetytan. Moln och atmosfär hjälper ju också till behålla värmen. Om planeten istället är för varm kanske man får rikta speglarna åt andra hållet så att de leder bort solljus. Vatten kan man, om det inte finns på planeten, ordna genom att fånga in iskometer och krascha dem. Det krävs naturligtvis en vansinnig mängd kometer för att skapa ett hav, så det är nog bäst att man har i alla fall lite vatten på själva planeten.

Vad kan gå fel?
Allt naturligtvis. Det är ett stort ingenjörsprojekt att terraformera en planet. Om man ska fånga kometer och kasta omkring dem krävs det inte mycket fantasi för att se vad som skulle kunna gå galet.

/tobias
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Tackar tackar, jättebra!

Nu fick jag jättemycket med inspiration så det räcker till tre äventyr tror jag. :gremlaugh:

Om planeten är för kall kan man lösa det med enorma speglar i rymden som reflekterar mer solljus ner på planetytan.
Gigantiska speglar i rymden det är smart, jag kom att tänka på Homeworld med dess storslagna vyer, vilket man lätt kan relatera till och föreställa sig, och så tar man spelmusiken också kan man ju försöka få till ett Homeworldäventyr.

Vatten kan man, om det inte finns på planeten, ordna genom att fånga in iskometer och krascha dem.
Också riktigt bra och lagom våldsam naturkatastof som spelledaren kan styra med millimeterprecision (Fast utan att det märks)(Inte för att jag gillar tärningar men det kan vara kul att försöka få spelarna att associera till kometer när man rasslar med dom).

En fråga som kan verka dum, men hur fångar man bäst in kometer? jag kan tänka mig att man gör som i Homeworld och "bärgar" den med en "Resourse Collector" men finns det några andra sätt som är lättare att förlora kontrollen över?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tackar tackar, jättebra!

"En fråga som kan verka dum, men hur fångar man bäst in kometer? jag kan tänka mig att man gör som i Homeworld och "bärgar" den med en "Resourse Collector" men finns det några andra sätt som är lättare att förlora kontrollen över?"

Du kan bestråla dem med en schysst laser (eller spegel) och på så sätt hetta upp rätt vald sida av dem. Avdunstade partiklar knuffar då kometen i en annan bana. Rätt utfört kan den banan sluta på valfri planet. Fel utfört så kan den sluta på valfri planet, fast mitt i kolonisternas kupol.

Du kan skicka en robotiserad masslunga till den, som hakar fast sig på ena sidan och hivar ut materia åt lagom valt håll. Materian hämtas från kometen. På så sätt styr man kometen till sitt mål. Man har lite bättre kontroll på den på det här sättet.

Dessa två metoder är tänkbara med dagens teknik.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Fast jag tror detta är en rollspelsmakar grej som ska tas på det forumet egentligen
Varför det? Han sitter ju inte och skriver ett rollspel eller spånar regler. Han vill äventyra i rymden och frågar därför hur man terraformerar en planet. Jag kan inte tänka mig ett bättre forum än Sci-Fi-forumet.

Om du skall tipsa andra om hur de skall uppträda på forumet vore det på sin plats att du själv har koll på vad som gäller.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Ett enkelt sätt (så enkelt det nu blir när vi nu talar terraformering...) att justera temperaturen, förutsatt att man redan har atmosfär och liknande, är att balansera moln och växthusgaser.

Moln sänker temperaturen genom att minska solinstrålningen (när solen går i moln så blir det ju kallare). Växthusgaser, som i sig är ofärgade och därför släpper in ljus i det synliga och ultravioletta spektrat, höjer temperaturen genom att de isolerar och hindrar värmen från att stråla tillbaka ut igen i så hög grad.

/s
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
I en artikel jag har läst om Mars var att tina polerna genom att ta sand och grus från den intilliggande marsytan och spruta det över polarisen. Den mörkare ytan skulle kunna bli tillräckligt varm för att smälta polarisen gradvis.

Du kanske kan hitta fler idéer i böckerna Red Mars och Blue Mars, eller vilka färger det nu kan vara.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Förändring under sömn

Ok, här kommer lite idéer för hur du kan göra. Det blev ganska långt men jag tycker särskilt att du ska kolla på slutklämmen på det hela. Idé nummer två är mindre bra dock.

Idé 1:
Terraformering tar tid. Därför måste rollpersonerna under större delen av terraformeringen befinna sig i någon slags stasisömn (typ alien). Detta höjer troligtvis realismen i det hela. Det verkar som det är något du är ute efter. Det blir en mindre fantastisk bild av utvecklingen av teknologin, och därför mer mörkt och "skräckigt".
Stasissömnen gör att rollpersonerna ganska tydligt ser hur terraformeringen utvecklas. En dag vaknar de upp och plötsligt har det bildats en tunn atmosfär! Nästa gång regnar det och sen finns det till och med klumpar med synliga alger! Sen kan du ju välja att dra det så långt som du tycker är passande. Rollpersonerna väcks av övervakningssystemet när deras insatser behövs. Till exempel allmänt kolla på grejjer, genomföra tester, analysera och ta avgörande beslut. Du skulle kunna skapa nån sorts engagemang hos spelarna i skapelsen ifall rollerna på något sätt kunda göra några val.

Det är i de långa tidsluckorna som jag tänkte att du skulle kunna lägga in möjligheterna att något går fel. Särskilt kan rollerna känna sig hjälplösa när de sover. Visserligen är ju chansen liten att de "går och lägger sig" om de anar ugglor i mossen. Däremot kan de kanske någon gång vakna upp och märka att saker har gått fel. Mardrömmar är ju en annan sak. Det kanske är en normal bieffekt av stasissömnen.

Idé två
Terraformeringen skulle ju kunnna spåra ut genom att växthuseffekten blir helt okontrollerbar och förvandlar planeten till ett enda eldhav. Frågan är hur "skräckigt" det är. Mer katastroffilm över det.

Idé tre
Det här är en utbyggnad på den första idén.

Varje gång rollerna vaknar upp märker de att deras terraformering inte biter på planeten. Det är ständigt som saker inte fungerar som det ska. All utrustning är ok, allt funkar bra till att börja med, men när rollerna har vaknat upp har deras försök alltid misslyckats eller fått minemal effekt. Inget direkt läskigt händer, men det är väldigt mystiskt att inget verkar funka.

Förklaringen till detta skulle kunna vara att de hemliga invånarna på planeten så fort de märker större förändringar i klimatet arbetar för att återställa det. Detta kanske är något extremt krävande för dem att göra. (Men det lägger bara mer skuld på rollpersonernas samvete, se avslutningen)

Detta skulle kunna kombineras med idéerna om drömmar. Invånarna på planeten skulle kunna försöka kontakta rollpersonerna i drömmen. Detta missupfattas dock självklart som mardrömmar. Kanske är de två livsformerna för annorlunda för att någonsin kunna kommunicera på ett vettigt sätt. Människan har ju inte ens upptäckt varelserna! Det hela slutar med att urinvånarna ger upp kommunikation och slutligen bestämmer sig för att köra bort eller utrota inkräktarna (rollpersonerna).

Kanske märker rollpersonerna innan de jagas iväg eller dödas att de har skaffat mänskligheten en mycket beslutsam och cynisk fiende. Under tusentals år (kom ihåg stasissömn) har rollpersonerna fördärvat den värld de kommit till. Inte nog med det, alla försök att kontakta rollpersonerna har totalt viftats bort som mardrömmar! Och allt är rollpersonernas fel, och det kommer att föralltid att förstöra människans namn. De är skyldiga till kanske mänsklighetens mest förödande handling någonsin. Vem vet vilka katastrofer de har skapat för den ursprungliga oupptäckta civilisationen (eller om det rör sig om mer vanlig liv)? Och vem vet vad dessa kan tänkas göra mot mänskligheten efter allt detta?

...kanske landar snart de första farkosterna med tiotusentals av bosättare på planeten. Dessa kommer inte att få de lätt. De kommer att möta generationer av hat från en mycket främmande och kanske skräckinjagande livsform. (visserligen förusätter detta lite dålig planering från kolonisatörernas sida eftersom de inte borde åka innan planeten är "klar", men det skulle kunna ges nån teknisk förklaring, eller så är människorna desperata. Misstag har ju hänt förut ochså dessutom.)

Det bliv en fin handling tycker jag :gremlaugh: Hoppas att det är något som du kan använda dig av!

Ändring: Uj! Kollade på datumet och märkte att jag nog var lite sent ute.
 
Top