Nekromanti terraformera månen?

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Okej, jag håller på och skissar på ett sci-fi/fantasy/efter katastrofen-rollspel som utspelar sig på månen i en fjärran framtid. Lite dying-earth/masters of the universe/gamla mutant - stuk sådär, har en massa fina idéer om flora och fauna och allt möjligt. Eftersom jag inte kan någonting alls om astronomi och liknande vetenskaper så skulle jag dock vara oändligt tacksam för lite hjälp med ett par frågor:

1) låt oss anta att mänskligheten någon gång i framtiden uppfann en maskin som kunde höja månens gravitation till ungefär samma nivå som jordens. Hur skulle i så fall de båda planeternas banor påverkas? Är det omöjligt för två himlakroppar att kretsa runt varandra om de har samma gravitation? Måste de ligga längre ifrån varandra än vad de gör nu för att inte dras till varandra och kollidera? Det kanske (förmodligen) till och med finns någon fysisk formel med vars hjälp man kan räkna ut avståndet? bara så att man vet hur stor "Den Gamla Världen" är på himmeln.

2) Är det någon som har någon koll på hur långt dygnet kan tillåtas vara utan att det blir omöjligt för biologiskt liv att existera? Läste någonstans att månen just nu har ett dygn på 28 dagar (duh... en månad...) men att dygnet skulle behöva kortas ner ordentligt om en biosfär skulle kunna utvecklas. Tycker dock att det skulle vara cool med ett dygn på kanske 50-60 timmar, så att en slags "vinter" inträffar vid midnatt. Dum/omöjlig idé?

3) Hur gör man dygnet kortare? Ökar man månens rotationshastighet kring sin egen axel eller ökar man dess rotationshastighet kring jorden (vilket innebär att månens rotation kring sin egen axel också ökar, eftersom den alltid har samma sida vänd mot jorden)?
Helst önskar jag att man kunde öka månens rotation kring jorden utan att ändra förhållandet mellan rotation kring egen axel och rotation kring jorden, för som det är nu är ju samma sida alltid vänd mot jorden, vilket skulle vara rätt häftigt om man kunde behålla, så att "Den Gamla Världen" syntes olika mycket från olika platser - kanske ska det där ha någonting med magi/psykiska krafter att göra, jag vet inte...

I alla fall, om det är någon som har någon koll på det där -krille kanske, som verkar ha rätt bra kläm på rymden och månen och terraformering och så vidare - så vore det skitbra. tacksam för svar/synpunkter/kritik/idéer

/sinisa
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Hmm, en väldigt massa uträkningar blir det. Eftersom det är betydligt lättare att terraforma planeter så borde man ju kunna flytta mars närmare jorden för samma effekt.

Men jag kan ju ha fel./images/icons/crazy.gif

/Tzoch
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag tror att alla dessa saker är rätt svåra att genomföra. Huruvida du ändå vill göra det beror väl mest på hur realistisk du vill att din kampanj ska vara. Personligen tycker jag att idéerna är koola nog för att realismen ska få stryka på foten - fixa till det som du vill ha det och hafsa ihop någon pseudovetenskaplig förklaring om det skulle behövas. Om det rör sig om ett efter katastrofen-spel lär väl inte rollpersonerna ha någon aning om hur det är ordnat i alla fall. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
1) låt oss anta att mänskligheten någon gång i framtiden uppfann en maskin som kunde höja månens gravitation till ungefär samma nivå som jordens. Hur skulle i så fall de båda planeternas banor påverkas? Är det omöjligt för två himlakroppar att kretsa runt varandra om de har samma gravitation? Måste de ligga längre ifrån varandra än vad de gör nu för att inte dras till varandra och kollidera? Det kanske (förmodligen) till och med finns någon fysisk formel med vars hjälp man kan räkna ut avståndet? bara så att man vet hur stor "Den Gamla Världen" är på himmeln.

Frågan är hur långt bort månen befinner sig om X antal år... Faktum är ju att den kommer just nu ca 1 cm längre från jorden per år. Denna förflyttning borde rimligtsvis ske med större hastighet med tiden. Den himla kropp som sliter i vår kära jord, lär enligt uppgifter vara jätteplaneten Jupiter.

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
3) Hur gör man dygnet kortare? Ökar man månens rotationshastighet kring sin egen axel eller ökar man dess rotationshastighet kring jorden (vilket innebär att månens rotation kring sin egen axel också ökar, eftersom den alltid har samma sida vänd mot jorden)?
Helst önskar jag att man kunde öka månens rotation kring jorden utan att ändra förhållandet mellan rotation kring egen axel och rotation kring jorden, för som det är nu är ju samma sida alltid vänd mot jorden, vilket skulle vara rätt häftigt om man kunde behålla, så att "Den Gamla Världen" syntes olika mycket från olika platser - kanske ska det där ha någonting med magi/psykiska krafter att göra, jag vet inte...


Dygnet är roteringen runt sin egen axel...
Året är inte roteringen runt jorden, utan roteringen runt solen.

Ett alternativ kan ju vara att på något sätt har månen glidit ifrån jorden och även slutat rotera runt jorden, utan går runt solen enbart i en liknande bana som jorden.

Riddaren
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
"Dygnet är roteringen runt sin egen axel..."


Jo, men eftersom månen alltid har samma sida vänd mot jorden, så blir tiden det tar för månen att snurra ett varv runt jorden lika lång som tiden det tar för månen att snurra ett varv runt sin egen axel. Alltså är månens dygn nu en månad, tiden det tar att snurra ett varv runt jorden. Prova själv med en apelsin och en jordnöt :gremwink:. I alla fall, det är precis det jag vill behålla i min spelvärld, att månen alltid har samma sida vänd mot jorden, men om man ska korta ner dygnet riktigt mycket så blir det kanske ohållbart, alltså att månen ska snurra ett varv runt jorden på ett tiotal timmar?

"Året är inte roteringen runt jorden, utan roteringen runt solen."

Jag förmodar att du syftar på att jag skrev att en "vinter" skulle infalla vid midnatt? Alltså, jag läste nånstans på nätet (ang. just terraformering av månen) att om dygnet är för långt så kan ingen biosfär upprätthållas, eftersom klimatet svänger alltför häftigt, med vinter på natten och stekande hetta som i en ugn på dagen, ungefär. Det var det jag menade. Tänker mig att människorna bara är operativa under och kring gryning/ skymning, då temperaturen är någorlunda normal.

/sinisa
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
En möjlighet man kan ta fasta på kanske, är att månen förflyttat sig ett antal X km (eller mil) från solen, och därigenom får ett längre varv runt jorden.

Men fortfarande är det så att månen fortfarande snurrar runt solen på samma tid som jorden, därför är året lika långt.

Detsamma gäller roteringen runt sin egen axel...för att få kortare dygn, måste månen snurra snabbare, och för längre gäller tvärtom. Men då kan du inte få samma sida av månen synlig mot jorden hela tiden.

Riddaren
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
"...idéerna är koola nog för att realismen ska få stryka på foten - fixa till det som du vill ha det och hafsa ihop någon pseudovetenskaplig förklaring om det skulle behövas."

Jo, visst, det är precis vad jag tänker göra. Hela det här lilla seminariet kommer förmodligen att förklaras i stil med att "det sägs att människan för tusentals år sedan levde på världen som vi kallar för Jord, den stora röda skivan som syns på himlen, och att vår egen värld på den tiden var kall och död. Men våra förfädrer, som kände magins och matematikens hemligheter, planterade ett hjärta i vår värld och gav den liv..."
Ni hajar jargongen? Det är alltså inte så viktigt för spelvärlden i sig att allt är veteskapligt korrekt, men det är bara det att

1) det finns alltid nån låtsas-astronom som omedelbart kommer att klaga och börja göra uträkningar på baksidan av rollformuläret om marginalerna till realism är allt för stora.

2) det är alltid kul när det känns som om det som har hänt och händer i spelvärlden faktiskt skulle kunna ha hänt och skulle kunna hända, inom ramen för de ovetenskapliga undantag som man har fastställt i spelvärlden, alltså i det här fallet den gravitationsalstrande maskinen i månens kärna (jfr hyperrymden, warpdrift, magi).

sinisa, tacksam för berömmet och alla svaren.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
det finns alltid nån låtsas-astronom som omedelbart kommer att klaga och börja göra uträkningar på baksidan av rollformuläret om marginalerna till realism är allt för stora.

*skratt* Låter som det som herr Tolkien råkade ut för, språkforskare skrev och undrade över språkens konstruktioner, geologoger skrev och frågade om jordens beskaffenhet etc...

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Låter nästan som en idé jag jobbar med

"Hela det här lilla seminariet kommer förmodligen att förklaras i stil med att "det sägs att människan för tusentals år sedan levde på världen som vi kallar för Jord, den stora röda skivan som syns på himlen, och att vår egen värld på den tiden var kall och död."

Håller på lite med mitt projekt "Back to Tellus", där grunden är att jorden skall blivit så fördärvad att ett stort antal människor flydde ut i rymnden, bosatta på rymdstationer, och kanske mars och venus.

Det blev dock en massa invånare kvar på jorden, under förfallet.

Nu efter ett antal hundra år har ett antal människor begett sig tillbaka för att rensa upp av någon anledning. Bege sig ut i detta elände av någon anledning.

Fast just nu saknas lite idéer, så jag tar gärna emot synpunkter och idéer.

Riddaren
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Klagande låtsas-astronomer

"1) det finns alltid nån låtsas-astronom som omedelbart kommer att klaga och börja göra uträkningar på baksidan av rollformuläret om marginalerna till realism är allt för stora."

Jo, jag vet - jag är sån själv. Speciellt i spelvärldar som har anknytning till vår egen verklighet. Det kanske därför som jag inte är särskilt förtjust i Mutant Chronicles och dess trettitalsstäder på månen och venusianska djungler...

Men du kan alltid göra som jag gör i Skymningshem (som har ett liknande, men inte identiskt koncept) och stoppa in ett stycke som säger "Jo, jag vet att det här är totalt uppåt väggarna, och att det borde vara så här, men det skiter jag högaktningsfullt i. Kan vi spela nån gång?"

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Re: Klagande låtsas-astronomer

"Speciellt i spelvärldar som har anknytning till vår egen verklighet"

Precis vad jag menar. Och även om ingen skulle märka att man har suttit och räknat och slagit i gamla fysikböcker från gymnasiet och surfat in hos NASA och haft sig bara för att få dygnet och omloppsradien helt rätt, så känns det ju liksom bra att veta själv att man har gjort rätt, det värmer i hjärtat liksom :gremwink:. Och en sån där "disclaimer" kommer nog att kastas in, bara för säkerhets skull.

/sinisa - världens divigaste fotbollsspelare, lirar i Real Madrid.
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
en annan grej: ligger månen alltid i jordens skugga när jorden ligger mellan den och solen? Det borde den väl göra va? fast då borde det ju vara månförmörkelse hur ofta som helst.. märkligt...


/sinisa igen.
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Tänkte väl det... aha! höll precis på att skriva "betyder det att månens bana går över eller under ekvatorn" när jag kom på att jordens axel lutar och att månen därför inte är bakom jorden bara för att den ligger bakom... jorden... om du fattar.

/sinisa
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"2) Är det någon som har någon koll på hur långt dygnet kan tillåtas vara utan att det blir omöjligt för biologiskt liv att existera? Läste någonstans att månen just nu har ett dygn på 28 dagar (duh... en månad...) men att dygnet skulle behöva kortas ner ordentligt om en biosfär skulle kunna utvecklas. Tycker dock att det skulle vara cool med ett dygn på kanske 50-60 timmar, så att en slags "vinter" inträffar vid midnatt. Dum/omöjlig idé?"

Har kollat lite data på de månar som berör mitt projekt, dvs Månen, Phobos och Deimos.

dygn nedan motsvarar jordens dygn
planeten nedan är Jorden för Månen, och Mars för Phobos och Deimos

Rotationstid runt sin egen axel: Månen: 27,32 dygn, Deimos: 0,319 dygn, Phobos: 1,262 dygn

Omloppsbana (runt planeten): Månen: 27,32 dygn, Deimos: 0,319 dygn, Phobos: 1,262 dygn

Som synes roterar månarna runt sina respektive planeter lika långt i förhållande till roteringen runt sin egen axel.

För månar räknas nog detta som år (omloppsbanan), istället för runt solen.

För att få längre dygn är det får du alltså låta månen snurra långsammare runt jorden liksom roteringen runt sin egen axel. Det blir tvärtom om du vill ha kortare dygn.

Kan ju meddela att jag visste att Venus snurrade långsamt, men inte sååååååååå långsamt... Det inträffar nämligen det att Året är kortare än dygnet.

Omloppstid (år): 224,7 dygn (Jorden = 365,26)
Rotation (dygn): 243,0 dygn (Jorden = 1)

Riddaren
 
Top