Re: Interstellära resetider?
"Ifall man tar med interstellära rymdfärder i ett relativt realistiskt spel vad är då rimliga restider?"
*fniss*
Till att börja med, rimliga restider i interstellära resor kan vara vad faen som helst, från ett decennium per ljusår till omedelbart, helt enkelt för att interstellära resor antingen beror på underljusfart (ett decennium per ljusår) eller överljusfart (max ett år per ljusår). I det senare fallet kan vi hitta på vilken siffra som helst, och så länge som det följer förklaringen till överljusfart så är den plausibel.
Exempel 1: Interstellär drift kommer av att man kringgår relativitetsteorin genom tachyonfasväxling. Räknar man på allmänna relativitetsteorin så upptäcker man att ljushastigheten är en asymptot - där krävs det oändlig energi. Men hitom ljushastigheten (den så kallade tardyonska fasen) så har man en ändlig mängd energi, och likadant på andra sidan ljushastigheten (den tachyonska fasen). Vad man gör är att växla fas på materien i ett fält från tardyonsk fas till tachyonsk fas, och man får då en fart med samma rörelseenergi på andra sidan ljushastigheten. Ens fart efter fasövergången blir lika med inversen av farten före mätt i delar av ljushastigheten. Ett skepp som färdas med 0,2c före fasövergången färdas 1/0,2 = 5c efter fasövergången, dvs fem gånger ljusets hastighet.
Problemet med fasövergången är att gapet vid språnget mellan tardyonsk och tachyonsk fas inte får vara för stort, och den måste vara relativt en kraftig gravitationsbrunn i närheten. Ju närmare desto lägre övergångshastighet behövs, vilket ger högre överljusfart. Man får inte vara för nära störande kroppar (planeter) eftersom det stör rumtiden och att fältet då störs. Därför måste man vara en bit från stjärnan för säkert hopp, men ju längre från stjärnan man är desto högre blir övergångsfarten och lägre blir överljusfarten. Vid en typisk G5-stjärna (som solen), vid Neptunus bana, är minsta övergångsfarten på 0,26c, vilket ger en överljusfart på ca 4c. Där är också risken betryggande liten.
Med den förklaringen skulle en resa till Alfa Centauri ta ungefär ett år.
Exempel 2: Genom en magnetisk lins fokuseras ett oerhört kraftigt gravitiskt fält som drar ut hårt hopkrullade dimensioner och skapar en övergång. Vad man gör är helt enkelt att "vika" rymden på så sätt att två punkter, destination och avresepunkt, delar samma rumtid. Man skapar och förstorar helt enkelt ett maskhål genom rumtiden som håller ihop två punkter i rymden. Skeppet färdas genom denna punkt och kommer fram vid andra änden, varvid man släpper fältet och låter rumtiden vika ihop sig igen, och maskhålet försvinner.
Övergångstiden är ögonblicklig, men det krävs väldigt störfri rymd för att kunna genomföra övergången. Således måste man långt ut från en störande stjärna. Vidare är inexakthet hos destinationen större ju närmare en stjärna avresepunkt och destination är, så vill man komma nära sitt mål så får det inte ligga för nära en stjärna. Annars vet man aldrig var man hamnar, och det kan ta veckor eller månader att korrigera kursen.
Enligt denna förklaring är restiden noll.
"Och för den delen hur lång tid skall det ta att resa innom solsystemet?"
Beror helt på teknologi. Har du en teknologi där man inte kan accelerera hela tiden så får man köra med energisnåla optimala banor, och då tar resor åratal. Det tog fyra år för Galileo att komma från Jorden till Jupiter (och det krävdes tre varv runt solen för att få upp farten), men å andra sidan så krävdes inte mer än en knuff ut ur Jordens omloppsbana. Hade man kunnat gasa hela tiden, som till exempel Deep Space One, som med sin jonmotor hade ungefär lika stort motortryck som ett A4-papper mot marken, så hade man kunnat göra resan på bra mycket mindre tid. Deep Space One behövde bara tre månader för sig för sitt rymdmöte med en asteroid ungefär halvvägs ute vid Jupiter.
Jag har ett förslag på ett system för att beräkna restider
på den här sidan.