Nekromanti Terminator - Robotar

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Tjena Alla där ute

Nånstans på detta forum är det en som frågar efter robotar (Terminators)...Jag tog mig friheten och snickrade ihop en robot till N2 men jag är inte säker på tärningarna så kom gärna med förslag...Tärningarna kommer här !!!

STY: 4T10 , TÅL: 4T10 , RÖR: 3T10 , PER: 3T6 , PSY: 4T6 , VIL: 4T10 , BIL: 2T6 , SYN: 2T10 , HÖR: 2T10 , LYD: 1T10

Om ni undrar varför BIL är så låg så beror det på att ROB sitter bara teoretiska kunskaper och inte praktiska kunskaper...Jag gav även ROB några fördelar & nackdelar...

Fördelar: Ambidextriös , Stålnäve & Blixtrande reflexer.
Nackdelar: Steril , Tystlåten & Stel.

ROB fick även ett par beteenden...
Beteende: Känslokall , Tystlåten & Intresserad (Känslor)...

Jag gjorde även en Hemort & Bostad åt ROB...vilket är ett Labb nånstans i USA...Uppvuxen/tillverkad i ett företagslabb vilket har jag inte kommit på ännu...ROB kan även få Fiender/Kontakter vilket spelarn nu väljer...Om spelaren vill kan Rob vara ute på testrunda och får då tillverkaren som kontakt...Eller så kan ROB ha flytt och då får han tillverkaren som fiende med 3 - 5T6 i RES...Ja det var allt jag hade och komma med för tillfället...Tackar & bugar för alla svar bra som dåliga !!!

H Desticado
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hård konstruktiv kritik och synpunkter ;)

<p align="Justify">Jag har några synpunkter. Först och främst så används inte T10or till att slå fram attribut - det låter iaf mysko för mig - så byt ut det mot T6or för konsekvensens skull. I ärlighetens namn hade jag faktiskt hellre satt ut exakta attribut, t ex styrka 52, tål 45 (osv) med argumentet att de faktiskt byggs med millimeterprecission och masstillverkas. Det är inte mycket som lämnas åt slumpen.

Lyd misstänker jag ska stå för lydnad eller något sådant, och det är helt onödigt! Den har inga egna åsikter, tankar, känslor et c och den är helt enkelt programmerad att döda någon random guy on the street. Bort med det.

Per är inte heller nödvändigt. Liksom, "your clothes, give them to me, now!" (från T1) eller "I need your boots, your clothes, and your motorcycle" (från T2) :gremwink:.

Syn och Hör, runt 25. Samma nivå på alla nödvändiga färdighetsvärden (pistol, gevär, automateld, klättra, alla andra vapen- och rörelsefärdigheter, förinta, mekanik, elektronik, osv).

Vil, runt 1'000'000 - med andra ord helt onödigt.

Har den verkligen ett beteende? Den kan ju inte vara känslokall utan känslor! Och anledningen till att den bryr sig om t ex varför John Connor gråter i T2 ("what's wrong with your eyes?") är för att han inte vet någonting utan vill lära sig ("my CPU is a neuronet-processor, a learning computer", T2), men jag skulle inte vilja påstå att han är intresserad (liksom, "stackarn, är du ledsen?", utan snarare "varför rinner det vätska ur dina ögon?").

Känslokall, om du tänker på "you just can't go around killing people!" - "why?" (T2) så beror det på att han inte har några moraliska värderingar och känslor (pga att han inte kan tänka), så den tycker jag ska bort.

Steril - undrar om de gav honom en robotkuk? :gremwink: I believe (and hope) not.

Stålnäve - ähhhh, han gör Ob[color:\\"black\\"]<[/color]massa[color:\\"black\\"]>[/color]T6 i skada ändå.

Du har också glömt pansarvärde, runt 10, överallt på kroppen. Och alla andra häftiga cybertillbehör som Super-Ögon-Som-Inte-Bara-Ser-Allt-I-Alla-Situationer-Utom-Dessutom-Lyser-I-Mörkret-Och-Förhindrar-Tidigt-Håravfall™.

Resten går jag med på :gremsmile: typ. Med en massa boost med t ex spinalacceleratorer och hydrauliska muskler et c.

Att spela en terminator förresten (vet inte riktigt vad du menade med "Om spelaren vill kan Rob vara ute på testrunda")? Finns det någon vits med det, då den inte kan tänka eller tycka? Jag hade mycket hellre satt ut den som ond SLP som ska döda, förstöra, elda upp och till slut stampa på rollpersonerna.</p>
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Hård konstruktiv kritik och synpunkter ;)

"Steril - undrar om de gav honom en robotkuk? I believe (and hope) not."

Vad är det då den kvinnliga servitören tittar ned på i T2? =)
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Måste hålla med föregående talare, det där med att slå för attribut känns ologiskt, det är som att en Volvo V70s topphastighet är 125+5T6.

Sätt istället ut färdiga attribut istället.

Sedan kommer ju problemet med att en terminator tar inte skada som en människa, så ett nytt system måste uppfinnas, om det inte redan finns ett sådant, var ett tag sedan jag uppdaterade mina N2-kunskaper...
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Hård konstruktiv kritik och synpunkter ;)

Alla maskiner ska alltid ha fasta värden.
Men det där med SYN & HÖR 25 vet jag inte.. varför ska han ha så mycket? Han är faktiskt rätt overkill ändå, inte för att jag försöker "balansera" terminatorn på något vis men det högsta SYN & HÖR som man kan framställa på artificiell väg i en människa är 18. så det tycker jag låter som ett rimligt att sätta SYN & HÖR på det.

Och med SKY 10 över hela kroppen så tål han rejäla mängder bly, man skulle juh kunna pröva med att bara konvertera extra skadorna till maskin skador
Hjärnan = CPUn osv.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Hård konstruktiv kritik och synpunkter ;)

glömde påpeka att man som ROB inte får smärta och blodförlust.. och att man kunde använda skade-tabellen för odöda i EON, eftersom de inte ådrar sig några extraskador alls, utan bara Trauma.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Några tankar

Nämnas bör att ungefärliga motsvarigheter för både smärta och blodförlust kan finnas:

Blodförlust = "Läckor" av electricitet i skadorna, eller kanske snarare att vissa föbindelser gått av så att delar inte får tillräckligt med energi. Eller nått.
Smärta = Fysisk problematik som uppstår tack vare skadorna som gör att androidens drabbade delar fungerar sämre.

Jag skulle dock för enkelhetens skull slå ihop allt i Trauma, så att Trauma även orsakar svårighetsökningar på färdigheter och andra manövrar, precis som smärta och utmattning. Så vida inte hyperavancerade nanomaskiner är uppfunna så kommer denna Trauma heller inte läka av sig själv utan lär kräva reservdelar och vida kunskaper i reparation. Ett krav för att androiden sedan ska kunna dö av skador borde vara att minst en vital punkt träffats, kanske huvuddatorn eller energienheten.

Däremot borde den inte alls ha utmattning eller någon form av motsvarighet. Chockslag skulle även te sig ganska konstiga - antingen funkar den eller så funkar den inte alls.

Dessutom bör man fundera på hur roboten/androiden får sin energi och hur länge denna energi räcker.

Föresten; jag antar att den kan klara av retinascanners och fingeravtryckskontroller, men DNA-testar, metalldetektorer samt röntgen då? Kan nog orsaka en hel del problem.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Skador

Eller så kör man på Ripperdoc's cybertech-skade-grejNoGo. Jag måste dock skriva en massa grejs om Tolstoj och Tjechov till skolan imorrn (endast ett år försenat) så jag hinner inte läsa igenom det nu, men det kan ju vara nåt att glutta på...
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Tjena Demiurg

Skador...Jag kommer att köra med skador på ett sånt sätt att han får skador enligt tabellen i N2-G men det blir elektriska skador som t.ex...Skada i armen el kabel går sönder och han tappar elen till fingrarna eller underarms vapnet som är slashers t.ex...Sedan vill jag veta vad vilka värden han skulle få då i attributen...Har du några förslag

H Desticado
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Re: Hård konstruktiv kritik och synpunkter ;)

Tjena Plutonium

Tärningar...Hur många T6 ska jag låta dem slå för attributen då...eller hur mycket skulle jag ge spelaren i dem olika attributen då...LYD = Lydnad Den har självklart egna åsikter men "lyd" kan finnas med ialla fall "om vi tittar på T2 så ser man ju att Arnolds T2 har egna synpunkter men dem är små...PER finns ju också men inte så fin kanske...Kanske slå 1T6/1T4 för det...Syn och Hör kommer sitta runt 15-20 men inte mer...Vil kan jag gå med på att det kanske inte behövs med tanke på att det är en ROB vi snackar om...Beteende...Ja han kommer att få INTRESSERAD och få en femårings NYFIKENHET så han kommer att fråga om allting som han vill veta mer om och Han kommer även att få en intärn dator som hela tiden lagrar informationen och sorterar in informationen där den tycker att informationen passar bäst...Okej Jag tar bort dem nackdelarna & fördelarna då...men vad tycker du passar bättre då ???...ROB kommer att få en hel del Cybertech ja...Det kommer att vara Pansarplåtar i bröstkorg mage & underliv , armar och ben kommer att få pansarhud på sig , han kommer också få förstärkt kranium och Arti käkar , Han kommer även få Cyber-ögon med passiv & aktiv IR , Det kommer även att bli cerebralinterface, Arti nervbanor, spinalaccelerator, intärnt DNC-nät + DNC-jack, intärn dator, biomonitor, HUD och två stycken ackumulatorer som ger +20000 el var så det räcker väl ganska väl eller ska jag kasta in två till ??? , Han kommer även få Slashers så att han kan slåss med dödlig utgång om han skulle hamna i trubbel...Med testrundan menar jag att ROB är ute och testas hur han funkar i det civila livet pga att tillverkaren vill se om det skulle behövas ROBotar i hushåll eller som livvakter etc etc, och då kommer han även att få en Datorspik liknande den som dom har i Robocop så att han kan ladda ner all information som han har direkt till tillverkaren...men om spelaren vill så kan en AI ta över ROBen och flyr då från tillverkaren eftersom AI:n har blivit trött på att sitta fast i en stationär dator

H Desticado
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Re: Hård konstruktiv kritik och synpunkter ;)

Tjena Mutant

Skador...Kommer vara lika för ROB men det kommer att kosta honom elskador/elläckage istället för smärta & blodförlust
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Re: Några tankar

Tjena DAKRilla

Blodförlust...Elläckor ja
Smärta...Tappar styrningen eller förmågan att röra kroppsdelen som berörs...T,ex "Skada i Höger överarm, skottet går igenom och sliter med sig elkablarna till underarm och hand"...Däremot så kommer TRAUMA-sektionen att ge all svårighet som kommer ur den...Chockslaget kommer att vara kvar men med den skillnaden att skulle spelaren misslyckas så faller ROboten ihop och rebootar hela systemet i Ob1T6 minuter...Skadorna kommer inte att läka av sig själv utan det får ROBen klara/reparera själv...ROBen kommer att få två stycken ackumulatorer varav den ena kommer stå för energin till ROBen och den andra sköter om cybernetiken, och den kommer att behöva ladda upp sig själv en gång per månad och uppladdningen kommer ta sex till åtta timmar per ackumulator...ROBen kommer att klara Retinascanners och fingeravtryck men INTE det andra

H Desticado
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Re: Hård konstruktiv kritik och synpunkter ;)

Tjena Del'Amarth

ROBen kommer att se ut som vilken människa som helst...Allså helt anatomiskt hel, men med ganska skarpa anletsdrag

H Desticado
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Några tankar

Skulle jag bygga en robot skulle jag bygga den så att styrenheten var oberoende av funktionen av andra kroppsdelar, annars har man en bräcklig skrothög som inte kommer att duga till någonting. Således skulle hela kroppen kunna vara totalt söndermagnlad men roboten ändå "medveten", bara huvuddatorn är något så när oskadad och dessutom har tillgång till elektricitet. Just därför bör man skippa chockslag; ska den boota om för att armen skjuts av? Knappast. Ett skott i huvudet är dock en annan sak, men det borde snarare göra så att datorn inte fungerar överhuvudet taget om något händer. Just därför bör huvudet vara riktigt välskyddat, typ SKY 10 eller kanske lite mer. Ögonen (och eventuellt munnen) lär dock vara ett par Achilles hälar.

Vidare så kan inte en robot ha cybernetik, eller cybertech som det heter i Neotech. Cybertech är liksom förbättringar i form av metallskrot på en levande varelse bestående av biologisk vävnad. Möjligen skulle man kunna säga att roboten består av 100% cybertech, vilket skulle vara ganska flummigt om jag får säga vad jag tycker. Hur som helst ser jag ingen som helst mening med att dela upp det hela i Robot och Cybertech och låta dem ha separata energikällor, och ännu mindre förstår jag hur man ska kunna skilja på vad som hör till vilken av de båda. Är ögat en del av Roboten, eller är det cybertech? Och hur är det med armen? Styrenheten?
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Några tankar

cybertech till en robot skulle vara organiskt material... typ biotech... ifall man har organisk hud på roboten så skulle det vara en form av cybertech... cybernetik är egentligen typ kopplingen mellan maskin och människa typ... men det går åt båda hållen. :C) dessutom heter det Kybernetik!
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Hade med några strids robotar i ett äventyr en gång och behandlade skadan som man gör med cyberarmar men med liten (läs stor) modifikation jag räknade helt enkelt samman extraskadorna som varje kropsdel fick och slog sedan med Ob1t6
om det blev under totala antalet extra skador blev kropsdelen obrukbar
blev det lika så blev alla handlingar som krävde den handen en nivå svårare och
blev det över så hade skadan helt enkelt inte gjort någon kritisk skada utan bara skadat några sekundära funktioner

ex R.O.B-147 fick en (1)extra skada i höger arm (T6 visade 2) R.O.B-147 intärna system skickade omedelbart ett meddelande till under processorn att mindre sekundära skador hade uppstått 2,3 cm ovanför höger armled meddelandet fick klass 7 och skulle arkiveras för senare processering , central processorn fick inte ens veta den ointressanta informationen då den var förtillfället fult upptagen med att köra stridsprogrammet

senare under striden så fick R.O.B-147 ytligare två (2) extra skada i höger arm (T6 visade även denna gång 2 )
tillsammans var nu dessa skador så allvarliga att höger armen nu blev obrukbar och central processorn fick fick nu beräkna en ny stridsplan baserad på dessa nya fakta.


ex2 hade R.O.B-147 i stället fått två (2) extra skada i höger arm första smällen så hade under processorn i stället fått rapportera att den helmantlade kulan hade kilat fast sig i leden och rekommenderat ökad användning av vänsterarmen för att kompensera för skadan

systemet har sina brister men är den till för slp och för att striden ska bli kaotisk och snabb så funkar det
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Attribut, tja vad sägs om:

STY: 36
TÅL: ovesäntligt.
RÖR: 8
PER: 6
SYN: 20
HÖR: 20

Övriga attribut är onödiga för en robot. Den har oändligt i VIL eftersom den inte ger sig, annat än för att bluffa då...

Man kanske skulle ha en BIL som reflekterar den databas som roboten har för att kunna utföra sina uppgifter. Kanske 10 i BIL då. Sedan har den ju färdigheter som motsvarar programmeringen.

Stridsfärdigheter runt 20.
Färdigheter relaterade till strid på nåt sätt: 12-15
Färdigheter bara lätt relaterade till strid: 10
Färdigheter inte alls relaterade till strid: 5-8
Färdigheter som behövs för en viss typ av uppdrag, en skräddarsydd specialprogrammering: 20
Engelska (österrikisk brytning): 8

Dessutom skall en robot ha Sonar, aktiv och passiv IR, stridsledningsystem, slavkretsar (minns inte vad de heter egentligen), megafon, röstförvrängare, elchockhand och grepphand i ett, målidentifikation, måldator, samma effekt som en spinalaccelerator samt samma effekt som en reflexmupiplexor eller vad de nu hette, med omladdningar, vapendrag, undamanövrer och likande inprogrammerade i.

Sådär, nu har du en onding som dina spelare kan svettas mycket över. I synnerhet eftersom den ser ut som en människa först.
 
Top