Nekromanti TERMINATOR ÄR HÄR

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
USA sätter in robotar i Irak
Terminator är här. I mars eller april sätter USA för första gången in robotar i Irak. De är beväpnade med automatvapen.




Än så länge är de tydligen radiokontrollerade men hur länge innan de bär vapen och tänker/handlar självständigt?? :zeppelinare:
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
vs Landmate?

Om vi tar med denna "söta" robotdesign och överför på Neotechs värld, hur ser de ut där? Vilka använder sig av dessa, och i vilka situationer?

Har robotarna växt på höjden (jfr de väldiga varianterna i filmenTerminator), eller vinner de på diskretion?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: vs Landmate? Nej. Combat Armor.

Jag tror inte det handlar om diskretion, utan om framkomlighet. Vitsen är väl att de ska kunna ta sig in genom ex. dörröppningar, i smala passager, etc. Att de är svåra att se är väl ett plus. Jag tror mer på de här robotarna än på landmates, men å andra sidan kan det vara värt att dra till med några halvbra argument för att de coola landmatesen ska finnas till också. Jag tror dock att det bästa vore kraftiga helkroppsrustningar med inbyggda motorer (eller, heller än motorer, artificiella muskler... inte nödvändigtvis hydrauliska). En landmate i stil med Avalanchens är för stor och osmidig - det är inte värt att apa efter en tank.

Så, bygg något rymddräktsliknande med tungt fiberpansar (inte crysteel eller annat stelt skräp), cybernetisk inkoppling, lämplig steadygun och dylikt (laser, granatspruta). Kan användas för gatuupprensningar (inklusive mer normal gatustrid), djungelstrid (bäraren orkar mycket bättre med klimatet och den tunga förflyttningen), rymdstrid (det tyngsta man får tag på i rymdstrid, annat än flygunderstöd), strid miljöfarliga zoner eller som specialstyrkor för luftlandsatta punktinsatser i all normal krigföring.

De har allt en landmate inte har. En landmate kan inte ducka eller ta skydd snabbt - det kan en Combat Armor. En Combat Armor är snabbare i förflyttning (åtminstone i jobbigare terräng). En Combat Armor kan gå in genom vanliga dörrar, kan krypa och klättra. En Combat Armor kan vara billigare och lättare att transportera till stridszonen (ex via helikopter, eller med APC). En Combat Armor kan ha nästan lika bra beväpning som en landmate och nästan lika bra pansar (det beror ju lite på hur mycket man vill opta rustningen).

/RD - tycker
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Re: Landmate vs Combat Armor: nja?

Hrm.

Det kanke är lite som att jämföra äpplen och päron. Jag menar: en landmate och en "stridsrustning" fyller var sin taktisk nisch (och inte mer än en nisch, tyvärr) i postfuturistisk krigsföring, eftersom det är två helt olika verktyg.

Landmaten tar avstamp i tanken (som i tanks, och inte som i sånt man tänker) och rör mig mot större flexibilitet & mobilitet ... bla bla bla

i ett diagram med en x-'tid' och y-'proportionell eldkraft' skulle "pansarkavallerilinjen" som börjar med tanks och slutar med landmates löpa snett neråt, medan "mekaniseratinfanterilinjen" som börjar med en soldat med gevär, uniform & hjälm och slutar en "combat armour" skulle röra sig snett uppåt.

En dag kommer kanske linjerna att korsas, och skapa en ohelig hybrid som kan lösa alla stridsuppgifter utan behov av samarbete över vapenslagsgränserna. Jag tror personligen att det kommer att vara någon typ av robotkigare (plats för skratt), men jag är allvarlig.

...men som jag har förstått det hela så ämnar varken landmates, eller stridsrustningar kunna göra detta.

Vad jag vill ha sagt är: Det ena behöver inte utesluta det andra, tack och lov.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Måste säga jag är aningen fascinerad över det här systemet, här är lite formell information genom globalsecurity:

Soldiers have armed robots as battle buddies by early 2005. The Special Weapons Observation Reconnaissance Detection System, or SWORDS, joins Stryker Brigade Soldiers in Iraq when it finished final testing. The system consists of a weapons platform mounted on a Talon robot. It’s not a new invention, its just bringing together existing systems.


The Armament Research, Development and Engineering Center and Army Special Operations Command jointly hosted a demonstration of modular payload systems on robotic platforms from 14-17 July 2004 at Avon Park Bombing Range, FL. The demonstration started with a Talon robot driving over anti-personnel land mines to place an explosive charge on an anti-tank mine, followed by a live fire of all three armament systems engaging targets out to 450 meters in single fire and automatic fire modes. Visitors to the demo watched the live fire events and then received detailed briefings on the operation of the systems.


Different weapons can be interchanged on the system – the M16, the 240, 249 or 50-caliber machine guns, or the M202 –A1 with a 6mm rocket launcher. Soldiers operate the SWORDS by remote control, from up to 1,000 meters away. In testing, it’s hit bulls eyes from as far as 2,000 meters away. The only margin of error has been in sighting. It can engage while on the move, but it’s not as accurate.


The system runs off AC power, lithium batteries or Singars rechargeable batteries. The control box weighs about 30 pounds, with two joysticks that control the robot platform and the weapon and a daylight viewable screen. SWORDS was named one of the most amazing inventions of 2004 by Time Magazine.


As of late 2004 there were four SWORDS in existence; 18 were requested for service in Iraq. Each system has cost about $230,000 to produce. When they go into production, it is estimated the cost per unit will drop to the range of $150,000 to $180,000.
Kort videopresentation från en testbana



Kan inte låta bli att tänka på lite av det vi var inne på i den andra tråden om sentry guns.. Dessa "robotar" torde vara kapabla till samma saker som de, och lite till... men som sagt, hur lång tid innan de tänker och handlar självständigt?
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Personligen ser jag inte riktigt hur dessa slöa Obepansrade robotar kan änvändas till något annat än en dyr leksak, sätt ett par kulor i den så sabbas bilden, eller vad händer när du får eldavbrott och så vidare ?

Användnings området jag kan se för den här typen av vapen är mer som en anti tank(framförallt i ambush syfte) och/eller Anti air eller möjligtvis en sentry gun, speciellt nattetid då du har stor fördel av att fienden knappt ser dig men du med din infraröda/värme sökande utrustning och själva soldaten sitter säkert i någe skyttevärn.

Det är bra att sådant här testas, men jag tvivlar på att deras användningsområde är speciellt stort med dagens teknik och så vidare.. =)

Och hur lång tid tar det innan de agerar självständigt.. tja, det är omöjligt idag att programera en robot att tänka själv, du kan lära den mycket simpla saker, men det krävs åtskilliga miljoner om inte miljarder extra rader med kod för att täcka upp "alla" eventualiteter, men inte enns då kommer roboten kunna användas bra i strid just därför att strid är kaos, det går inte att förutse exakt hur saker och ting kommer att se ut, hur fienden rör sig, civila som kommer i skottlinjen och så vidare, så själv styrande robotar är totallt orealistiskt i dagens läge, och med största sanorlikhet om 10 år med.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Krigsleksaker

Personligen ser jag inte riktigt hur dessa slöa Obepansrade robotar kan änvändas till något annat än en dyr leksak, sätt ett par kulor i den så sabbas bilden, eller vad händer när du får eldavbrott och så vidare ?
dyr leksak, ja det beror ju helt på vilka användningsområden de kan användas till, om de kan spara "värdefulla" människoliv har de säkert stor funktion, fast nu vet vi ju iofs inte huruvida armén 2059 måste ersätta ett dödsoffer eller inte? Samtidigt kan produktionskostnaderna för robotarna antagligen minskas avsevärt när de väl hamnar i serieproduktion, vilket definitivt skulle ge incitament åt armén att slänga ut såna istället för människor som måste tränas, födas, läkas, ersättas och hushållas.

Vi vet ju inte heller OM eller HUR dessa robotar utvecklas fram till 2059, ifall de växer i storlek och får kraftigare bepansring av någon slags komplext fiberkomposit, eller om robotarna helt enkelt ersätts av något annat, på grund av det som du just nämnde, ekonomiska orsaker.

Fast jag håller med det som Ripperdoc skrev tidigare i tråden om framkomlighet och robotarnas förmåga att kunna ta sig till svåra positioner, genom dörröppningar och passager eller placeras intill en ruin. Å andra sidan kan man kanske kritisera deras rörelseförmåga för att vara oduglig (på grund av bristande egen intelligens eller initiativförmåga - dock återigen beroende på hur robotarna utvecklas).

Ett plus är ju, förutsatt att deras batterier håller (vilket jag utgår ifrån), att de kan ligga i bakhåll i timtal utan att bli trötta, nervösa eller otåliga. Med kylaggregat kan de kanske till och med bli näst intill osynliga för IR.

Hur som helst ser jag fram emot "NX" och "Megastore" då jag hörde nåt om hur androider och eller robotar skulle beskrivas där...
 

Techno

Veteran
Joined
22 Jan 2005
Messages
39
Location
Norrköping
Men det borde ha utvecklat ganska mycket om 59 år med robotar. Det är kanske den tiden då robotar ligger i framgång i världen men vem vet... Utrustningen borde ha förbättras något :gremsmirk: Men det är väll upp till spelledaren.

MVH Jonas(Techno)
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Personligen ser jag inte riktigt hur dessa slöa Obepansrade robotar kan änvändas till något annat än en dyr leksak, sätt ett par kulor i den så sabbas bilden, eller vad händer när du får eldavbrott och så vidare ?
Okej, vad tror du om den här i strid anno 2059 ?

Video - Terminator?
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Filmen hänger sig ungefär när det står "it could be rebuilt", är det så för dig med?
Vilka sidor hittar man sådana där filmer förresten?
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Tuff leksak :gremsmile:

Jag tror väl dessutom att man redan kan använda befintliga regler i Neotech för att pussla ihop en sådan.

/Seinet Wintermute - Sitter och knaprar Cashewnötter och dricker en Jolt till det
 
Top