Nekromanti Teori Samling?

lanariel.silver

Veteran
Joined
11 Sep 2006
Messages
91
Location
Hasslebro Håla
I och med att jag har börjat skissa på ett eget system för förstra gången så har jag börjat läsa rollspelsteori här på forumet, och har försökt att hitta inlägg, men antingen är sökmotorn ELAK(tm) eller mer troligt så är det skit bakom tangentbordet.

Hur som helst så efterlyser jag nu trådar som kan vara nyttiga/bra att ha när man ska utveckla egna regler
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Varför ska du utveckla egna regler?
Plocka några som redan finns som är bra.
Jag tycker Krilles T10-system verkar höra till den kategorin.
/P.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Att skapa egna regler är teh shit. Det är en jätterolig hobby. Vad gäller rollspelsteori, så tror jag att det bästa sättet att lära sig det är att starta en ny tråd med en [Teori]-tagg i titeln, och skriva en enkel, egen teori. Folk kommer att klaga på den, referera till tidigare trådar och börja diskutera. Vi har haft för få teoridiskussioner på sistone. Jag tror att det är svårt att läsa sig till den svenska rollspelsteorin. Den lärs enklast in genom diskussion med folk som har hyfsad koll (d.v.s. vi teorinördar här på forumet).

Eller sök på [Teori]. Det finns ett antal sådana trådar. Jag orkar inte leta upp dem och länka nu, men diskussionen om Plantering och Skörd är läsvärd. Även Risings utmärkta inlägg om linjäritet och inkrementalism, om du är intresserad av spelighet.

Enklare är att hitta amerikansk teori. Kolla in artiklarna på The Forge, till exempel, även om de är en aning torra. Man kan även hitta guld om man gräver runt i arkiven på RPG Theory Review. Men den bästa resursen är antagligen Theory from the Closet, en introduktion till forgeteori i form av en podcast.
 

lanariel.silver

Veteran
Joined
11 Sep 2006
Messages
91
Location
Hasslebro Håla
Har nu läst allt jag hittade med [Teori] taggen, och skummat igenom gns och konstaterat att det jag var ute efter var inte teori utan praktiska knep och ideer för att avgöra om ett system över huvud taget fungerar.

Tackar för alla svar och tankar och kommer att försöka ge mig på att skriva ner allt jag har kommit fram till i en ny tråd inom en snar framtid.

/Lanariel.Silver - flummigt vetgirig
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Jag vet inte om det är exakt vad du är ut efter men jag tycker
att "Design Patterns of Successful Role-Playing Games" var
intressant läsning.

Den innehåller ett grafiskt sätt att analysera regelmekanismer,
samt diskuterar lite vad som funkar och ej.

Längst ner på denna sida:
http://legendaryquest.netfirms.com/Download.htm

//Logros
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Power 19

Har du provat power 19?:

1.) What is your game about?**

2.) What do the characters do?**

3.) What do the players (including the GM if there is one) do?**

4.) How does your setting (or lack thereof) reinforce what your game is about?

5.) How does the Character Creation of your game reinforce what your game is about?

6.) What types of behaviors/styles of play does your game reward (and punish if necessary)?

7.) How are behaviors and styles of play rewarded or punished in your game?

8.) How are the responsibilities of narration and credibility divided in your game?

9.) What does your game do to command the players' attention, engagement, and participation? (i.e. What does the game do to make them care?)

10.) What are the resolution mechanics of your game like?

11.) How do the resolution mechanics reinforce what your game is about?

12.) Do characters in your game advance? If so, how?

13.) How does the character advancement (or lack thereof) reinforce what your game is about?

14.) What sort of product or effect do you want your game to produce in or for the players?

15.) What areas of your game receive extra attention and color? Why?

16.) Which part of your game are you most excited about or interested in? Why?

17.) Where does your game take the players that other games can’t, don’t, or won’t?

18.) What are your publishing goals for your game?

19.) Who is your target audience?

It is my sincerest hope that new designers find this list of questions and use them to help guide and review their designs. I know that my skills greatly improved after implementing this method. Now let it be said that the ‘Power 19’ is only one out of many methods of design. This one happens to suit my style, but it may not be for everyone. I will say this, though: It is better to have some method of design than to have none. Aimlessly prodding at a design with no clear focus on how you plan on addressing the various aspects of an RPG will, in all likelihood, lead to incoherence. It’s better to have some kind of plan to follow rather than just guessing.

If you are in the middle of a design, I encourage you to take this list and see how many you can answer. At the very least it will confirm what you are wanting to achieve and at the very most it will show you where you need to concentrate your efforts. I truly hope that this post and the follow up to it will be helpful to anyone who reads it.

Peace,

-Troy

**Denotes key question that should be answered/discussed first and foremost when designing a RPG.


Sedan, speltest, speltest, speltest, speltest o.s.v.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Power 19

Det där lät relativt vettigt. Var kommer det ifrån?

/tobias
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Power 19

Gurgeh said:
Det där lät relativt vettigt. Var kommer det ifrån?

/tobias
Från Troy Costisicks blogg Socratic Design. Jag tror att jag tjatat om Power 19 både fyra och fem gånger på det här forumet. Lyssnar du inte på mig? :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är tråkigt att länka till gamla diskussioner, och dessutom är vi ju diskussionslystna här på forumet; så jag skulle föredra om du berättade lite om vad du skulle vilja uppnå i ditt system, och så får vi ge praktiska tips, råd och funderingar kring just det som du är intresserad av, istället.

Något som du säkert märkt när du gjort sökningar är att de generella teoritrådarna är långt ifrån några handgripliga praktiska tips; och de praktiska tipsen kommer å sin sida alltid i grymt specialiserade trådar som handlar om just ett enskilt problem, såsom automateld, rustningsdeflektion, spelledarrotation eller whatever.

Så när det gäller praktiska tips är det på många sätt lättare att bara starta en tråd och fråga om hjälp än att försöka hitta något användbart med sökmotorn. Dessutom hjälper frågor aktiviteten här på forumet, och vi älskar den typen av trådar.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Han kanskje kan bli en ny Krille?

Rollespillet trenger stadig nye spillskapere for å utvikle seg videre. Denne unge mannen har kanskje noe Krille ikke har, foreksempel fordelen med å kunne lese Krilles spill før han lager sine egne ...
 
Top