Sjunde inseglet said:
Som jag uppfattat din fråga undrar du ifall man kan skapa spelmekanik för hur fördelningen av makt ska ligga mellan spelledaren och spelarna samt hur man ska lösa konflikter mellan spelarna (inte rollpersonerna) under spelmötena.
Nej, snarare hur spelet förmedlar spelflödet. Vem gör vad, när.
Sjunde inseglet said:
Ett bättre alternativ är att i spelledarkapitlet uppmuntra till ett sätt att spela på (som t.ex. Noir) men lämna valet öppet för spelarna.
Som sagt är bomber är ett bra exempel på en sådan här regel. Det är spelaren ansvar att berätta vad hon är intresserad av och det är SL:s uppgift att utmana det här i spel. Nu tycker ju jag att Noir sedan slarvar bort det här genom att ha för många småflaggor (vimplar?) och att drivkrafterna närmast är sekundära så kommunikationen blir inte så tydligt trots allt, men i princip är det väldigt bra.
Bomber kommer ju från Sorcerer och Ron Edwards är den som har myntat även begreppet murk, och säger så här om bangs:
Ron Edwards said:
I presented Bangs in Sorcerer as part of removing the murk from playing that game[...]
The Bang is presented as a form of acknowledged privilege on the GM's part to do specific things during play, up to a highly-specific limit and no farther.