Nekromanti Teologi..

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Det är 4 steg fram till mitt rum där mystik&magi boken ligger och jag har glömmt om det står nåt om teologi. Jag vet lite om teologi men ni skulle kunna berätta lite så jag slipper gå ända till mitt rum.

Föresten.. Ska en ärkemagiek kunna teologi??
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
men magiker i allmänhet är ju föraktfulla mot gudar och sånt. (förmodligen har väl det blivit kultur efter att daak-jargien blev stort och elakt mot magiker.)

det står väl lite, men inte mycket. jag föreslår att du inte är så lat i fortsättningen, ditt liv blir väldigt parasitiskt annars, och parasiter brukar folk inte uppskatta.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Jag har skadat foten så jag inte kan vara i skolan. Hela dagen är piss och jag är allmänt tjurig för att jag saknar min flickvänn. Ge mig en anledning till att inte vara lat idag.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"men magiker i allmänhet är ju föraktfulla mot gudar och sånt. (förmodligen har väl det blivit kultur efter att daak-jargien blev stort och elakt mot magiker.)"

Nä, magiker är inte mer föraktfulla för institutionaliserad religion än vad den gängse medborgaren är i deras land. T.ex. i Thalamur så är magikerna där lika skeptiska och religionsfientliga som resten av befolkningen medan i t.ex. Daak-trogna Consaber så är magikerna lika troende som resten av folket (Ta Magister Rafali t.ex. som är en god Daaktrogen).


/Naug, påpekar
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
det låter som en underbar dag :|
det var väl lite väl dumt skrivet, men..
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Nej

"Jag har skadat foten så jag inte kan vara i skolan. Hela dagen är piss och jag är allmänt tjurig för att jag saknar min flickvänn. Ge mig en anledning till att inte vara lat idag."

Detta är inte en ursäkt för att ta ut ditt dåliga/lata humör på forumet. Om du mår dåligt eller känner dig sur så vänta med att skriva någonting tills du känner dig normal igen.


/Naug, modererar och uppmanar
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
bha..

Nu har ja fått nån jävla heracillin mot fot-fan..
Om ja skulle ta och ställa en ny fråga. Kan en vanlig magiker uppnå en sorts upplysning och kan därifrån utveckla kunskapen om teologi och lära sig att kontrolera den kraften?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det vete gudarna

"Kan en vanlig magiker uppnå en sorts upplysning och kan därifrån utveckla kunskapen om teologi och lära sig att kontrolera den kraften?"

Bara om Gud vill det.

Liksom, man kontrollerar inte en guds kraft. Man blir den given, om guden gillar en och om du själv är trogen guden.

Jag har fått intrycket att en hel del här betraktar gudar som Vattenfalls två hål i väggen: man pluggar in en kontakt och får hur mycket kraft som helst. Det är fel. I bästa fall är gudar ungefär som Riksskatteverket: man betalar en massa till dem och eventuellt får man sjukvård och vägar tillbaka. I värsta fall är de som maffian: de snor dina pengar och om du har tur så slår de inte sönder ditt hem i utbyte.

Men ja och nej. En magiker kan få en upplysning och lära sig teologi, men han kommer aldrig att kunna kontrollera kraften. Möjligen får han låna den en stund, om guden är nöjd med honom.
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Och...

Ska det vara så svårt att gå dit och titta!
Det är typ jobbigare att skriva inläggen!
Vill-ha-fler-inläggsvarning på dig!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: bha..

"Om ja skulle ta och ställa en ny fråga. Kan en vanlig magiker uppnå en sorts upplysning och kan därifrån utveckla kunskapen om teologi och lära sig att kontrolera den kraften? "

Det är väl ingenting som hindrar en präst inom en icke magikerfientlig religion att lära sig lite magi vid sidan. Eller för den delen att en gammal präst går i kloster eller motsvarande och blir invigd inom prästerskapet. Men en av Mundanas klart störa religioner är ju som sagt magikerfientliga. Nämligen Daakkyrkan. Men de är inte trendsättande. Snarare tvärtom, de flesta andra religioner försöker ta avstånd från Daakkyrkan för att de är så jäkla övernitiska :gremsmile:


/Naug
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Det vete gudarna

Krille; dagens komiker. hahaha

Instämmer helt om det där med vattenfall, riksskatteverket och maffian. Där satte han tummen på det helt klart!

// C
 
Top