Kanske också beror på vad man tolkar in i begreppet?
Helt klart en tolkningfråga. Men jag menar ju rätt direkt och inte så himla pretto och littvetigt. Utan bara svaret på frågan: varför slåss vi?
Men tycker ju du har saker som står på spel i flera av de sakerna du för fram! Eller ialf så som min hjärna jobbar med det du skriver.
1. Förädaren, kommer denna undan och kan varsko dem vars sida han är på? Hur länge har han varit förädare, vilka är inlemmade i dennes kontaktnär? Vilka fler finns och blir de avslöjade? osv osv.
2-3. Vem kontroller inseglen? Hamnar de i ninjornas kontroll eller någon annans?
4. Svårare att säga, för denna kanske rent av handlar om system också, lyckas spelarens karaktär ta kontroll och styra vilken skada som ninjatrollkarlen åsamkar eller hamnar denna helt i deras våld?
5. Slagsmålet mot brodern, här står ju direkt familj på spel, lyckas karaktären osadliggöra sin bror utan att döda hen? Lyckas brodern få spelarens karaktär att se hans sida av konflikten? Massa saker ju!
6. Åter igen, familjerelationer på spel! Vad gör spelarens karaktär när hen upptäcker att fadern är ledare?
7. Kommer ninjorna undan? Överlever någon?
8. Återuppväcker man draken så är det väl rätt givet att draken kanske är en del av vad som står på spel, men också omgivningen? Misslyckas karaktärerna så kommer ju draken lägga området i lågor och aska?
Sen vill man ju bara veta VARFÖR vill ninjorna väcka draken? Vet man det så står ju mer saker på spel för dem? Man vill veta VARFÖR är byn hemlig? Får man svar på det så finns det ju massa möjligheter att ninjor med kunskap om byn slipper undan, eller förrädaren, osv? Jag tror nyckeln till att man inte bara ska se en strid som en setpiece-strid är att man förstår varför ens SLPs strider, så man kan välja annat, de står bara inte där och försvarar sitt gömställe för deras mål är ju säg att väcka draken och fly platsen på dess rygg, de är jagade och förföljda av byborna så ju snabbare de kommer bort desto bättre. Så någonstasns "var står på spel i situationen som helhet" då vet man också varför någon drar vapen och slåss i det lilla, och då enkelt att se att varje strid handlar OM något och inte bara vem som tillfogar vem mest skada.
Edit: Litet tillägg. Vet inte riktigt vad som var preppat på förväg. Men för mig hade ju exempelvis fösta punkten räckt om det är så att jag vet svaren på varför som jag skriver om innan, då kan man öppna upp med en kicker, Master Wu anklagas att vara en förädare, hans arm är täckt av tatueringar som bara syns i det här månljuset just nu... och striden med förädaren och vad som står på spel i det, informerar vad ninjorna gör härnäst, och vad byborna gör, och spelarna tar beslut utifrån sina karaktärer och spelledaren utifrån sina, osv.