Nekromanti Temporär och permanent korruption

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Så det här är en galen fråga efter att ha spellett Symbaroum i några år, men vi har alltid räknat temporär och permanent korruption i samma pott. Alltså att har du 2 permanent korruption så är du närmare din tröskel och kan kan lägga mindre magi. Så är din tröskel 7 så har du 5 temporära korruption att lägga innan du når din tröskel. Problemet blir ju då att du har du permanent korruption = med din tröskel så vet vi inte vad reglerna är för att få mer permanent korruption. Då kom vi på att det säkert är två potter. Alltså att temporär korruption alltid är 0 och permanent korruption är sin egen pot så att säga. Hur är det?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Jag kör också med en pott. Är den permanenta så hög att det inte går att använda magi utan att komma över tröskeln, får man försöka sänka den, t.ex. med ritualen Renande eld. Eller acceptera att rollpersonen är på god väg att bli en styggelse.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Vad jag förstått så är det en pott. Begreppet "Total korruption" används i reglerna som summan av Permanent och Temporär. När Total korruption når Viljestark, blir du en styggelse.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Opoopo;n251654 said:
Problemet blir ju då att du har du permanent korruption = med din tröskel så vet vi inte vad reglerna är för att få mer permanent korruption.
Det fortsätter precis som innan, men nu har du ett permanent stigma.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Problemet jag tycker uppstår är när din permanenta korruption når din korruptionströskel. Får du då 1t4 permanent korruption varje gång du slänger magi eller på annat sätt drabbas av temporär korruption? Då blir ju din karaktär icke spelbar illa kvickt. Eftersom formuleringen är: När din temporära korruption NÅR din korruptionströskel går det att tolka det som att om din permanenta korruption är samma som din korruptionströskel får du inte längre permanent korruption av att nå din korruptionströskel eftersom den permanent redan är nådd. Det är också lite problematiskt eftersom det tar bort lite av spänningen. Så min kompromiss är att det skapas en ny korruptionströskel mellan din gamla korruptionströskel och din viljestyrka. Så har du 15 i viljestyrka så blir din nya korruptionströskel 12 (mellan 8 och 15). Når du din med temporära + permanenta korruption så får du 1t4 permanent korruption. Nästa steg är att bli en styggelse.

Detta är i kombination med husregeln med att den permanenta korruption du får av att nå din korruptionströskel inte läggs på korruptionen utan temporär korruption som omvandlas till permanent (om du nu har så mycket temporär korruption)

Lite rörigt kanske. Poängen är iaf att skapa en till nivå av att få stigman för karaktärsutveckling och att rollen inte ska bli ospelbar om den permanenta korruptionen är = med din korruptionströskel.
 

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
Jag är rätt ny SL till Symbaroum men jag tänkte köra det i två olika potter för att jag vill ha ett lite mer heroiskt spel. När din temporära korruption når tröskeln börjar du ta Permanent korruption istället. När din permanenta korruption når halvägs till tröskeln börjar du få stigma, när tröskeln är passerad så blir du en styggelse.

Något åt det hållet i alla fall.
 

joth1006

Veteran
Joined
14 Mar 2017
Messages
20
Catcaller;n256542 said:
Jag är rätt ny SL till Symbaroum men jag tänkte köra det i två olika potter för att jag vill ha ett lite mer heroiskt spel. När din temporära korruption når tröskeln börjar du ta Permanent korruption istället. När din permanenta korruption når halvägs till tröskeln börjar du få stigma, när tröskeln är passerad så blir du en styggelse.

Något åt det hållet i alla fall.

Jag blev tipsad om en husregel som gör det lite mildare med korruption: när du når över din tröskel och ska slå en t4 permanent korruption så tar du bort lika mycket från din temporära.
 
Top