Nekromanti Tempelriddare och rustning

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Jag håller just i detta nu på att skapa en Cirefalisk tempelriddare för framtida spel och det slog mig att frågan om rustning alltid ställer till de för migt. Jag brukar tänka mig riddare i stora plåtrustningar men efter att under gårdagen suttit och tittat på "Kingdom of heaven" så slog det mig att det finns många olika sätt att utrusta sin riddare så att det ser skapligt ut och ändå känns realistiskt. Så jag tänker vända mig ut till er andra EON spelare och sänder ut frågan om hur man ska utrusta en sådan riddare.
En annan intressant aspekt vore också hur ni behandlar frågan om utrustning som karaktärerna har med sig, brukar det hållas stenhårt på hur och varför man har med sig saker eller brukar det hållas på en mer abstrakt nivå?
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Angående riddare i stora rustningar så handlar det hela ganska mycket om vilken tidsanda spelledaren vill förmedla, vår spelledare brukar ganska ofta sätta någon sorts begränsning på hur pass tung rustning karaktärerna får ha från start.
Till stor del för att det finns vissa tendenser till kapprustning inom gruppen av den enkla anledningen att om några karaktärer har tunga rustningar så är fienden tvugna att ha tyngre vapen för att utgöra något reellt hot. Detta gör att de som har mindre rustning med fortfarande vill vara med i striden väldigt snabbt stryker med.
Angående estetiken tror jag mest att det handlar om personlig smak. Jag är väldigt svag för fjällpansar, även om jag har hört att det inte var så vanligt i verkligheten, men det är bara min åsikt...

/Caesar - hmm... kanske ska göra en riddare av nåt slag...
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Jo, jag tänkte på detta med.... Bilden av dom stora riddarna i plåtburkar för tankarna till tonerspel och liknande men bilden jag fick efter filmen var plåtharnesk och någon slags kjortel och sedan ringbrynja vilket iofs var ganska förklarligt medtanke på att dom slogs med svärd oftast. Men det hela tål att tänkas på, får väl fortsätta med brainstormingen för karaktären... Om någon har något förslag som skulle passa till en cirefalisk tempelriddare så kom gärna med det. Karaktären utformas helt på egen hand, så där är det inget problem
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
hmm... alltid när man lirar rollspel så känns det som att den starkaste killen med störst vapen och fetaste rustningen är farligast, men även en pil med låg skada kan sänka rätt snubbe med rätt träff! rustning är bra men överskattat, använder man riktiga reglerna så är dte bara att trötta ut sin motståndare genom att vara uthålligare göra mins manövrer mm... eller så gör man som mig och sänker killen med ett skönt stick, stick vapen e bäst hjärtat lungan sen e killen off, använd vanligt svärd inte det största stick det i sidan på dem träffar du bröstet har du mega stor chans att få sådan himla grym skada, sedan kan man fula sig, vatten och eld är livsfarligt att använda mot rustnings grabbar! simma e svårt i rustning samt eld är grymt bra!
man är bsät jag vet :gremwink:
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
hmm... alltid när man lirar rollspel så känns det som att den starkaste killen med störst vapen och fetaste rustningen är farligast, men även en pil med låg skada kan sänka rätt snubbe med rätt träff!
Hurdå? :gremconfused:
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
har du tur och får ett surbert skott så gäller tex inte rustningen, detta händer inte så ofta men med de jag lirar så sänker de ofta de flesta med pil, tungt armborst farligt som fan, en pil ger jävligt bra skada trots låg, eftersom stick skadan ger så hög blödningstakt så dör killen efter några rundor! eller har jag fel?
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Om jag tar det bokstavligt det du säger...att killen ligger död efter några rundor pga blödningstakt. Då måste du åstakomma en blödingstakt som cirkulerar kring 75. vilket lättast fås genom en träff i hjärtat med 15 i skada. Men eftersom hjärat sitter innan för den förmodade tunga plåtrustningen killen har så får det vara en riktig lyckoträff. Inget man bara sätter med varje skott.
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
jag förstår din övergripande poäng när det gäller stick. Det stämmer att ett av dom bättre sätt att ta ner tungt utrustade motståndare antingen är avståndsvapern eller stickande anfall kombinerat med undvika. För ju mer dom blöder och ju längre dom slåss destu större chans har du att lyckas.
Men ahr ni några förslag på hur en tempel riddare bör klä sig? både rustning och privat
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Kolla Trupp Profiler

Ja, jag har gett ett antal exempel tidigare. Tyvär begränsar min ringa forum förmåga mig till att ge länkar men kolla min profil och tidigare inlägg. I så fall hittar du några inlägg benämda "trupp profiler". Där finns bild och data för diverse krigare inklusiva tempel riddare och andra riddar typer :gremsmile:

Hoppas det ger inspiration!

/PalMer
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Men man måste ju inte dö på några rundor.
En träff i lungan överlever ingen. (i princip) Det borde väl räcka med att man dör?
Och trots att man i Eons regler kan göra saker med en träff i lungan tycker jag det är väldigt konstigt,
jag tror att man blir mer eller mindre handlingsförlamad.
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
hmm... alltid när man lirar rollspel så känns det som att den starkaste killen med störst vapen och fetaste rustningen är farligast,
Underskatta aldrig magiker, de är värre...de står där och ser mesiga ut, men så kan de en massa hemska svartkonster...Usch, vad lömska de är.
Fast är det ett grottroll som kommer rusande mot dig så kan det antagligen kännas lite farligare.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Jag funderar på en Cirefalisk tempelriddare, precis som du. Han hade jag tänkt skulle ha Lamell frånbörjan, sen kanske byta uppsig till nånslags plåt. Han skulle iaf använda Cirefaliernas storsvärd... orkar inte slå upp det. Sen kanske få äran till ett såntdär religions svärd. Men ja Lamell eller tunnplåt. Och förstås Cirefaliernas egna tuffa hjälm med toffs :gremcool: De vad jag tänkte.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Trasig lunga

Om det är ett hål in i lungan går det inte att bygga undertryck i den och andning blir väldigt inneffektivt. Otrevligt värre.

Enligt en militär sjukvårdare jag snackade med är det bästa att stoppa in något i hålet, typ en snusnäsduk så att man kan fortsätta andas :gremsmile:
Ioförsig lämnar en svärds- eller pilspets lite större hål än en kula.

(det här bidrog inte på något sätt till diskussionen, men jag tycker ändå om tanken på någon som lagar sin lunga med en tygbit)
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: tempelriddare utrustning!

Nej egentligen behövs ingen större träff, hur mycket absorberar den allt som allt? det e ju relativt, givetvis ska de ju också vara svårare att ta död på en kille i fet rustning, vi talar ju dock om det effektivaste sätten, något man kan göra annars är att lyckas kasta en flaska lampolja på killen... sedan är det bara att leka med en eld pil eller en fackla, brinner det på rätt bra inne i rustningen eftersom plåt bara blir hett som fan, dvs killen dör rätt drmatiskt :gremwink:

med lungan där, jo man får ju spela sina karaktärer hur ofta forsätter man slåss, då måste man ju skynda sig lägga förband annars hinner man ju dö själv, har man 2t i trauma tärningar och börjar blöda sakta men säkert tärning för tärning får man ju panik man närmar sig döden chockvärde med 3t6 är riktigt läskigt hehe våran kraggbarbar hade osis med en tärning fick över 20 och dog :gremsmile:

JO cool utrustning är viktigt samt beroende på din bärförmåga, en lättsmidd ringbrynja med ett tunn plåtharnesk över är rätt ballt och inte allt för tungt sedan ben och arm pansar lösa delar givetvis, blir coolare så!
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Enligt mig så använder riddare för det mesta plåtrustningarna endast om de vet att det kommer att komma till stid inom en snar framtid. En plåtrustning är ju inte helt lätt att gå omkring med till vardags :gremsmirk:

Jag har alltid använt ringbrynja som ett mer vardagligt plagg till mina riddare, tro det eller ej. En ringbrynja är ju trots allt inte lika stel som en plåtrustning och därför mycket lättare att gå omkring i. Och man vet ju aldrig när man stöter på rövare :gremsmile:

Men för att återgå till vardagliga plagg så brukar ett par fina hosor i bomull (eller siden) passa bra eftersom dessa material inger en viss status (i Mundana åtminstone). Vidare så (om riddaren är ganska stark i sin tro) kan han gå runt i sin Cirzaorden-vapenrock till vardags också (eller för den delen låta brodera in olika Cirza symboler på sina övriga kläder). Detta brukar vara ett bra sätt att visa andra hur hängiven man är. Vid banketter och andra oficiella tillställningar är nog kläder i siden att föredra (gärna med guldknappar)

Allt detta beror ju givetvis på hur rik riddaren är.

Jag hoppas att jag åtminstone har kunnat vara lite till hjälp.

/Carnin - Ganska van vid att ha med ridare att göra i min kampanj.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
En ringbrynja är ju trots allt inte lika stel som en plåtrustning och därför mycket lättare att gå omkring i.
Vilken inte nödvändigtvis betyder att den är särskilt lätt jämfört med andra kläder.
De väger en hel del, och att använda en ringbrynja som ett mer alldagligt plagg blir nog riktigt jobbigt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Inte så fasligt, faktiskt. Det största problemet är att om du är typ vakt och har på dig ringbrynja för att skydda dig så har du också en rustningsjacka (gambecon) på dig, och i sommarvärme blir det helt sjukt varmt och blött (svett).

Är du lajvare (eller typ, arbetar på en medeltidsby) och bara har ringbrynjan ovanpå vanliga klädesplagg är det inte alls farligt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
En plåtrustning är ju inte helt lätt att gå omkring med till vardags

Eh, i jämförelse med att gå runt utan, visst. Men man klarar utan problem att knata runt med helplåt en hel dag utan att känna direkt obehag för att det är tungt eller stelt (Rustningar är antingen ledade eller saknar bepansring i leder. Annars skulle det bli, duvet, stelt, och jag tror inte medeltidens elitkrigare skulle använda utrustning som inte var tillräckligt bra.). Största problemet med en rustning är att den inte andas och blir tokvarm, särskilt i sommartid eller om man rör sig lite mer än att bara knata runt.

En ringbrynja är ju trots allt inte lika stel som en plåtrustning och därför mycket lättare att gå omkring i.

Återigen, det finns ingen direkt stelhet i en plåtrustning. Man fäster till exempel en armskena mellan handleden och armbågen, och en annan mellan armbågen och axeln, alternativt en som går från handleden till axeln men som är bepansrad över armbågen med till exempel en utstående skiva som sitter ovanpå en ledad del med full rörlighet. Det är inte som om man trär ett stuprör på varje lem och en tunna över torso.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Och som tillägg till detta, ringbrynja är jävligt tung att gå omkring i. Medan en plåtrustning skapar en ganska jämn (icke-)belastning så läggs en hel jävla massa tyngd på axlar och höfter(?) med en ringbrynja, och man blir fort trött när man bär en sådan. Har jag för mig iallafall.

Hjalle, ska snart åka på det två-tre dagar långa konventet TungCon - specialarrangerat bara för vår spelgrupp, vi är arrangörerna, och vi får gratis inträde!...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Och som tillägg till detta, ringbrynja är jävligt tung att gå omkring i. Medan en plåtrustning skapar en ganska jämn (icke-)belastning så läggs en hel jävla massa tyngd på axlar och höfter(?) med en ringbrynja, och man blir fort trött när man bär en sådan. Har jag för mig iallafall."

Neh. En ringbrynja må dra en massa just på axlar och så, men det balanseras mer än väl av att den är följsammare än metallrustning. Ringbrynja består av länkar, och är förhållandevis lättviktig jämfört med heltäckande plåt. Min praktiska oerfarenhet av metallrustningar gör i och för sig att jag inte kan ge ett kategoriskt "nej" på frågan, men jag har aldrig blivit särskilt trött av att kånka omkring på ringbrynja, såvida den inte var hoprullad - då kan den lätt bli lite irriterande för armarna, ungefär som att bära ett par mjölkpaket en längre tid.

Det blir dock hyfsat slitsamt om man, tja, omotiverat skulle få för sig att ikläda sig brynja över svart tunika och byxor i gassande solsken och trots begynnande vätskebrist bege sig ut på en planlös språngmarsch genom vildmarken. Men något sådant skulle ingen vettig människa få för sig, eller hur?

--Björn, lajv är inte alltid kul, och vätskebrist suger
 
Top