Nekromanti Tema

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Varje spel måste ha ett tema, men hur långt ska temat gå ? Det nästan helt okända Khaotic! följer sitt tema fullt ut men lämnar öppet för helt vanlig Sci-fi för den som så önskar. Gemini biter fast sig i sitt mörker och spel på filmer (T2, Star Wars, Star Trek e tc) använder sig av citat, foton och så vidare.

Men hur framhäver man på bästa sätt ett tema, är det...
1: I språket, antingen användningen, formuleringen eller rent av myntandet av helt nya uttryck (ex. PlaneScape)
2: Med hjälp av bilder, layout eller annan grafik
3: I korta berättelser
4: Genom att presentera spelet på ett "inriktat" vis, ex. Vampire som bitvis presenteras ur en vampyrs synfält eller Gemini som presenteras aningen mörkerfientligt som om det vore skrivet av Kyrkan.

Anledningen till att jag ställer den här frågan är att mitt eget problem rotar sig i just presentationen av spelets koncept. Temat är mörk medeltid där verkligheten slits mellan stridande gudar som hela tiden försöker komma in i verkligheten för att kunna ta över den. Men samtidigt finns de "vanliga" politiska motsättningarna som rasism, ekonomiska problem och ideologisk stagnation.... hur presenteras det på ett bra sätt ? Finns det exempel på liknande spel (förutom Kult som har en liknande gudarna-hatar-oss attityd) ?

Så en sista fråga: Hur viktigt är temat för ett spel, egentligen ?

För min del anser jag det vara enormt viktigt - vad anser övriga ?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Rävens hand

<I>
"Hur viktigt är temat för ett spel,egentligen ? "</I>

Jag tycker att temat är allt. Har inte rollspelet en själ
måste den ha en simpelt upplagd värld som är lättförståelig
och kul/spännande att spela i - Ta DoD.91, man kan inte
anklaga spelkonstruktörerna för att vara världens mest
kreativa för det är en understruken kopia av Tolkiens
värld med mera (min syn, okej ?)men styrkan i DoD.91 är
att man har lätt att sätta sig in i världen. Det spelet har
inget annat än ett klassiskt tema.

WOD har ett bra tema, med mycket texter och så vidare,
framför allt Vampire delen (som dock är det enda jag läst
mycket om) och skapar en härlig atmosfär med mycket
spänning. Citaten, bilderna och berättelserna i WOD är
sannerligen grovkalibrig.

Jag håller på och fixar till en fantasy-värld av klassiskt
tema men som har element av mina egna tankar. Te.x Den Döda
Rosens Orden som grundar sig på ett bråk mellan mig och
min flickvän :gremwink: Jag skrev en novell för att klargöra min
ståndpunkt i vårt bråk och hon svarade med en disskusion,
jag skrev om novellen och så fick jag en helt utfilad orden
till min värld (!). Ordspråk, små uppfinningar och andra
grejer som kan ge liv är lika viktigt för temat som nått
annat. Har man snygga bilder kan dessa komplettera men det
är de små detaljerna som är roliga att upptäcka.

Jag kan ta ett exempel på ett ordspråk som jag tänker ta
med i min värld för inspiration:

"Arbeta med lika många händer som en orm"

Förklaring kommer ... nån gång, men inte nu.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Alla fyra punkterna är nästan lika viktiga för att den som läser skall få det helhetsintrycket som du vill förmedla med spelvärlden.

Först så är det bilder och layout som ger intrycket som gör att man bilr intresserad av spelet.
Sedan så måste världsbeskrivningen verkligen vara (läs: uppfattas av läsaren som) intressant och spännande. Detta dels med en bra skriven världsbeskrivning men också med bilder och korta berättelser som kopleterar beskrivningen med exempel.

Tema är nästan det viktigaste som finns i ett rollspel.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Ang. Tema

Jag tycker att 'Caldaras' fras "Alla fyra punkterna är nästan lika viktiga för att den som läser skall få det helhetsintrycket som du vill förmedla med spelvärlden." är värd att citeras; Ett riktigt bra spel (i det här sammanhanget) genomsyras fullkomligt av temat!
Sen är ju frågan hur mycket tid man vill lägga ner på det. För att ta ett exempel som ligger nära till hands för mig, så kan vi väl ta "Mitt Rollspel" [tm]..

För närvarande har jag lånat hem 32 böcker (från vårat fantastiska bibliotek), som handlar om allt från konststilar till krigsföring till tidiga uppfinningar, allt för att försöka få en så omfattande världsbild som möjligt och hitta ett tema att hålla fast vid. Det kan tyckas vara onödigt slit alternativt "overkill" eller bara dumt, men jag, som 'as of now' faktiskt inte har någon större koll på hur arkitekturen såg ut under Renässansen eller hur man skulpterade i Rokoko-stil, något som kanske blir fruktbar information i det slutgiltiga spelet.

Vill man inte/ids inte/anser inte att det är nödvändigt att lägga ner tid på sånt kan man ju helt sonika se över vad som är intressant för det här rollspelet. Är det ett gratisrollspel kanske det inte är så viktigt att se till att bilderna är skitsnygga, då det antagligen inte spelar någon större roll (märk väl att jag använder ordet 'kanske' - då ett fulländat rollspel är det man strävar efter.. eller?).

Personligen gillar jag starkt de berättelser som finns i många rollspelsböcker, för genom dom får man en väldigt nyanserad bild av vad det egentligen är spelet vill förmedla alternativt "hur konstruktören tänkte att det skulle spelas". Notera dock att det kräver att berättelserna i sig är bra, annars motverkar de sitt eget syfte (vilket f.ö gäller allt i ett rollspel - ritar man som en kratta, och ingen annan vill göra jobbet åt en, så är det bättre att inte ta med sina egna bilder, utan lösa det layoutmässigt istället.)

Ang. andra liknande spel, så kommer inget i tankarna just nu, även om "stridande gudar"-iden används friskt i de flesta mytologier och ett antal böcker.

Spel kan naturligtvis ha andra "advantages" än just ett bra tema, men enl. mig så är temat, om inte den viktigaste, så en av de viktigaste delarna i ett rollspel.

..och appropå användandet av foton i rollspel, så anser jag att det, för det mesta, är bättre med målningar, teckningar som lämnar en del åt fantasin, än taskiga datormanipuleringar.. (ingen nämnd..).

//MiDNiGHT. - jag har verkligen svårigheter med att vara kort, koncis och preciserad.. /images/icons/tongue.gif

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Med risk att vara tjatig :gremsmile: temat är väldigt viktigt i en värld, tycker åtminstone jag. Uttryck och språket överlag tror jag är viktigt för hur man upplever världen. Precis i början av skapandet avTerra Draconis hängde titlar som baron o. d. kvar och de kvaddade ganska effektivt den stämmning av antiken jag ville ha tills jag införde konsuler o. d., likaså gjorde ordet riddare det även om den fanns ämbeten under antiken som brukar kallas riddare så hade folk en mer medeltida syn på ordet.
Berättelser tycker jag också är ett bra sätt att framföra stämning på och ofta kan de dessutom få en att tänka på saker man inte tänkt på att de kan behöva vara med i världsbeskrivningen.
Har man möjlighet att ordna bra bilder kan dessa var fina komplement till ovanstående punkter.
Att skildra saker och ting ur ett visst perspektiv kan ju vara ett värdefullt verktyg om det är så att spelarnas rolleprsoner kommer att se saker och ting ur detta perspektiv.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Varje spel måste ha ett tema..."

Nej.

Däremot har de flesta det. Ju genellare spel desto mindre är chansen att det finns ett tema där. Alldeles för många åldre spel har som tema, om man ens vill kallla det för ett tema, att slå ihjäl allt som moppsar upp sig. Man ska göra skillnad på tema, genre, stämning och stil.

Genren brukar vara lätt att definiera men med tanke på hur många blandningar det finns så är det inte alltid så.

Stämningen är det upp till först bilderna och grafiken, och sen texten att förmedla.

Stilen påverkar stämningen, man kan ge spelet en känsla av stramhet, eller av att vara ett hafsverk beroende på stilen.

Teman är vad man ska utforska under spelets gäng som spelledare och spelare. vampire har ju "djuret inom oss" som sitt tema.

Nåja, diskutera vidare nu :)

Daniel Schenström
 
Top