Nekromanti Tellus regel system?

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Jag har läst igenom tellus historia ok den var ganska grym.
men det jag undrar över är hur regelsystemet funkar?
Jag har inte lyckas förstå det.

Sen undrar mina spelare vart vapnen finns det står ju att det är förbjudna men det borde finnas kvar några sen innan 8h kriget?
Eller det kanske helt enkelt inte finns några är då tellus tänkt som ett "ut och lösa rollspel utan vapen rollspel" Jag har inte läst igenom de uppdrag som finns längst bak men jag börjar undra på hur det är.


The Cateran call it a screening process.
The dead are in no condition to argue.
 

Mystik

Veteran
Joined
10 Jan 2002
Messages
14
Location
Krokek i Östergötland
Det var ju synd. Finns det inga icke dödliga/skadliga vapen som man kan få använda?

Mystiskt eller hur?<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mystik on 2001-04-03 21:56.</EM></FONT></P>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Till och med Poliser använder ej dödande vapen så de flesta dödandevapnen om jag har fattat det rätt är begränsad till knivar eller rymdskepps kanoner..
Tellus är tänkt som en lös genom IQ inte våld..
Även om själva iden och tanken bakgrunden är väl gjord finner jag det lite naive bakgrund lite för gulli gull *ler* men å andra sidan ÄR det en skön avkoppling från de spelomgångar som jag ibland har skådat...

http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
"Jag har läst igenom tellus historia ok den var ganska grym.
men det jag undrar över är hur regelsystemet funkar?
Jag har inte lyckas förstå det."

Vilken del av reglerna är det som är mystiska?
Det grundläggande systemet funkar som så: för att lyckas med att använda en färdighet slå 3t6 under Färdighetstaket (färdigheten + den grundegenskap du tycker passar situationen) och över svårighetsgraden (bestäms av SL efter riktlinjer i reglerna).

"Sen undrar mina spelare vart vapnen finns det står ju att det är förbjudna men det borde finnas kvar några sen innan 8h kriget?"

Att inte ta med några vapen i Tellus var avsiktligt. De spelar en så liten roll i Tellus värld att de kunde utelämnas för att ge plats åt viktigare saker. Eftersom det dock händer att vapen används kommer vi att publicera en artikel med beskrivningar av vapenteknologier (allt från bedövningspistoler och nätskjutare till Autonoma Automatiserade Attacksystem).

/Terje, Terra Incognita
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Skulle man kunna få låna Tellus någon gång och pröva? Vore kul...

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Och det är förstås helt otänkbart att spela rollspel utan att rollpersonerna lösr prblemn med vapen i hand? Låter rätt torftigt i mina öron.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Bortkollrade vapen

"Att inte ta med några vapen i Tellus var avsiktligt. De spelar en så liten roll i Tellus värld att de kunde utelämnas för att ge plats åt viktigare saker."

Lustigt resonemang. Finns det vapen har de en tendens att spela ganska stor roll, något som historien onekligen kan vittna om. En enda liten pistol inlåst på en polisstation kanske inte påverkar Tellus värld, men ett vapen i en galnings händer lär påverka desto mer. I en värld där vapen är sällsynta bör de som faktiskt dyker upp få desto mer uppmärksamhet. En beväpnad galning lär skapa rubriker inom media, exempelvis, och polisen lär ha händerna fulla med detsamma.

Nåja, jag skall inte kritisera ert beslut att exkludera vapen - personligen tycker jag vapenlistor i många fall är onödiga. Lite riktlinjer hade dock inte skadat, och jag måste säga att jag nog hellre hade sett det i spelet än vissa andra delar. Skall bli intressant att läsa artikeln!

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det är väl bra att försöka få in lite mer av tanknötter i lösningen av gåtor? Det är nästan så att alla äventyr avslutas med en liten strid på ett eller annat sätt om det finns tillgång till vapen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top