Tell me about living near Göteborg

Alltså, jag upplever Göteborg som ganska knepigt trafikmässigt. Särskilt nu förstås. Aldrig hört att Stockholm skulle ha så fruktansvärd trafik. Det är ju en större stad men inte så mycket större. Europeiska städer i det här befolkningsintervallet (0.5 - 2m) kan i min erfarenhet ha ganska varierande traffiksituation

Jag brukar inte köra så ofta eftersom jag har en cykel, men visst är det lite väl mycket anpassat för bilismen generellt i Göteborg.
Ibland tar jag ändå bilen, och då oftast på E6/E20/40:an. Det kan vara kö ibland men det är sällan något större problem. Det hade antagligen varit mindre kö om det var mer besvärligt att köra bil inne i stan... (eller om färre valde att göra det, men det lär ju inte hända av sig själv)

Alltså, jag upplever Göteborg som ganska knepigt trafikmässigt. Särskilt nu förstås. Aldrig hört att Stockholm skulle ha så fruktansvärd trafik. Det är ju en större stad men inte så mycket större. Europeiska städer i det här befolkningsintervallet (0.5 - 2m) kan i min erfarenhet ha ganska varierande traffiksituation
Jag kör bil i Sthlm en gång/år eller så. Då är jag där i några dagar. Varje gång är det ett rent helvete. Det tar 45 minuter att hitta en parkeringsplats och när man gör det är det snordyrt.

Då jämför jag Stockholms och Göteborgs innerstad. Att köra utanför innerstan är ju sällan några problem nånstans i Europa. Däremot kan det vara gräsliga köer (vilket betydligt oftare är fallet i Sthlm än i Gbg).

Men jag vet inte. Med dagens GPS är det väl inte svårt att köra bil någonstans? Skulle väl vara skogsvägar i typ Värmland när tjälen släpper :)

Det gäller såklart vissa sträckor beroende på vad X och Y är men jag tog ofta leden via Olskroken snarare än att köra rätt igenom. Om jag var vid säg Järntoget och skulle söderut.
Nu kanske jag avlägsnar mig väl mycket från originalfrågan, men jag fattar verkligen inte hur du hamnar i Olskroken om du är vid Järntorget och skall söderut. Det rimligaste är ju att krypa längs Linnégatan till Linnéplatsen och sedan Dag Hammarsköldsleden söderut.

Nu kanske jag avlägsnar mig väl mycket från originalfrågan, men jag fattar verkligen inte hur du hamnar i Olskroken om du är vid Järntorget och skall söderut. Det rimligaste är ju att krypa längs Linnégatan till Linnéplatsen och sedan Dag Hammarsköldsleden söderut.
Vi kan lämna det tror jag. Men sydöst då. Säg från Kallebäck till Järntorget.

Aldrig hört att Stockholm skulle ha så fruktansvärd trafik.
Som en som jobbade med spårvägen så är innerstads trafiken alldeles för ofta ett helskotta och för många förare verkar ha fått körkortet i julklapp.

I stockholm är det oftast ganska lätt när man kommer utifrån och ska till ett område och sedan tillbaka. Ska man däremot mellan 2 olika centrala områden så kan det vara riktigt knepigt.

Back