Tell me about living near Göteborg

Kör man fel med bil i Göteborg hamnar man på hisingen. Är man redan på Hisingen och kör fel så är du plötsligt på väg mot Oslo... Och det finns ställen där man undrar om man är på rätt ställe med bil, då man kör där det är spårvagnsspår i en del fall, och folk som skall åt annat håll är på andra sidan ev refug. Bil i Göteborg är "intressant". ;)

Regnet i Göteborg kommer för övrigt ofta sidledes. Och Borås där jag bor är Sveriges regnigaste stad.

Kör man fel med bil i Göteborg hamnar man på hisingen.
För att vara lite allvarlig en stund är min teori att folk kör på vädersträck och inte efter skyltarna – "jag skall uppåt vänster, då borde jag ligga i vänsterfil". De flesta moten är byggda när det var vänstertrafik vilket betyder att de ofta går omlott. Klassiskt exempel är när du kommer ifrån Kungstenhållet i bilden nedan, då skall du ligga i vänsterfil för att kommer på leden nordöst ut och i högerfil för att komma upp på bron (och Hisingen). Om du vänder på trafiken och tänker vänstertrafik är plötsligt allt logiskt.

Skärmavbild 2025-09-20 kl. 10.44.46.png

För att vara lite allvarlig en stund är min teori att folk kör på vädersträck och inte efter skyltarna – "jag skall uppåt vänster, då borde jag ligga i vänsterfil". De flesta moten är byggda när det var vänstertrafik vilket betyder att de ofta går omlott. Klassiskt exempel är när du kommer ifrån Kungstenhållet i bilden nedan, då skall du ligga i vänsterfil för att kommer på leden nordöst ut och i högerfil för att komma upp på bron (och Hisingen). Om du vänder på trafiken och tänker vänstertrafik är plötsligt allt logiskt.

View attachment 25763
Det är till och med värre än så. Under bygget av både Älvsborgsbron och Tingstadstunneln blev man medveten om att Sverige snart skulle gå över till högertrafik, men inget datum var ännu bestämt. Så man var tvungen att planera för att trafikplatserna skulle fungera för både vänster- och högertrafik (vilket bara blev aktuellt för Älvsborgsbron - Tingstadstunneln klarade sig med ett halvårs marginal). Och det där med kompromisser blir ju sällan optimalt.

Hmm. Göteborg har antagligen världens sämsta trafikplanering. E6 går rakt igenom stan med uruselt planerade avfarter (som drar ner trafikflödet på ett väldigt klantigt sätt), inga ringleder som funkar, inga genomfartsleder som funkar, rondeller överallt, felaktig och ytterst förvirrande skyltning, trafikljus på fel ställen, obevakade övergångsställen mitt i stan, inga övergångsställen alls på vissa kritiska ställen mitt i stan (man får helt enkelt blunda och hoppas man kommer över levande), många enkelriktade gator, man bygger nya hus i vägen för gator/genomfartsleder mitt i stan (!), och spårvagnstrafik som ytterligare drar ner framkomligheten. Då har jag inte ens börjat med in- och utfarter till/från Göteborg som gör pendling till en mardröm.
En politiker sade en gång (utan ironi): "Det skall vara svårt att köra bil i Göteborg".

Edit: Och sedan började de bygga Värstlänken. :)

Last edited:
Jag tycker nog att det är ungefär lika lätt/svårt att köra bil i Gbg som det är i vilken annan stad i samma storlek. Och lättare än större städer naturligtvis. Visst, det har varit/är en del vägarbeten och om man "kunde stan" förr så kan man ju knappt det längre. Det är ju sånt som händer och kallas utveckling :) Folk tycker nästan alltid att det är jobbigt när något som funkade bra (för dem) ersätts med något de måste lära sig :)

Visst, lite raljerande, men jämfört med att köra bil i Paris eller för den delen Stockholm så är ju Gbg precis hur enkelt som helst att navigera i.

Jag tycker nog att Göteborg är betydligt svårare att köra bil i än vad invånarantalet berättigar. De 2-3 gånger jag varit med bil i Göteborg har jag tyckt det varit ett helvete av dålig skyltning, plötslig enkelriktning, oklara avfartsfiler m.m. Då jämför jag med Stockholm (betydligt bättre än ryktet säger... ryktet baseras ju ändå mest på att Stockholm är Sveriges enda riktiga storstad) framför allt, men även typ Wien, Köpenhamn och Milano. Den enda staden där jag blir lika irriterad på trafiklösningarna som Göteborg är nog Uppsala, där ta mig fan allt är enkelriktat. Man vänjer sig nog även vid Göteborg, men jag har svårt att tro att Göteborgs vidriga trafik blivit en meme i den svenska kulturen av en ren tillfällighet.

Benelux räknas inte p.g.a. orimligt mycket folk på löjligt liten yta.

Jag tycker nog att Göteborg är betydligt svårare att köra bil i än vad invånarantalet berättigar. De 2-3 gånger jag varit med bil i Göteborg har jag tyckt det varit ett helvete av dålig skyltning, plötslig enkelriktning, oklara avfartsfiler m.m. Då jämför jag med Stockholm (betydligt bättre än ryktet säger... ryktet baseras ju ändå mest på att Stockholm är Sveriges enda riktiga storstad) framför allt, men även typ Wien, Köpenhamn och Milano. Den enda staden där jag blir lika irriterad på trafiklösningarna som Göteborg är nog Uppsala, där ta mig fan allt är enkelriktat. Man vänjer sig nog även vid Göteborg, men jag har svårt att tro att Göteborgs vidriga trafik blivit en meme i den svenska kulturen av en ren tillfällighet.
Det är kanske en tröskel. Jag har bott i Gbg i många år (inte längre), är där med bil regelbundet och upplever inga som helst problem. Tänker man flytta dit eller till närområdet blir ens stadskännedom sannolikt rätt god rätt snabbt (eftersom stan är betydligt mindre än ex Milano och Köpenhamn (vars trafik iaf jag upplever som betydligt mer intenisv och tät)).
---
Bortsett från runt 16-17 är det aldrig några köer. Du kan enkelt köra rakt in i city och parkera rätt nära dit du vill. Inte sällan på den gatan du ska till. Parkeringshusen är aldrig fulla. Du får iaf ett gångavstånd på max 10 minuter. Det finns (tvärtom mot vad någon skrev ovan) en ringväg som iaf förr var fiffig om du inte ville köra rakt igenom stan. Man behöver aldrig planera in marginal för att trafiken är omöjlig. Du kommer dit du ska rätt snabbt.
---
Göteborg är en liten storstad. Med allt vad det innebär.

(+ det där såg inte så farligt ut, väl? Visst, vägbygge, köbildning och jävelskap, men ser ändå relativt uppstyrt ut)

(+ det där såg inte så farligt ut, väl? Visst, vägbygge, köbildning och jävelskap, men ser ändå relativt uppstyrt ut)

Det var den enda bildillustration jag kunde hitta av en långt värre verklighet ;)

Som en liten anekdot. Vi åker ofta upp och kollar fotboll. Ullevi tar ca 16000 åskådare. Vi brukar parkera nära. Ofta Heden. Därifrån går man på 5 minuter till arenan. Efter match är det rätt mycket trafik i området så det brukar ta iaf 20 min att komma ut till motorvägen. Det är worst case scenario och enkelt att undvika om man inte vill se match och åka bil dit.

Det är kanske en tröskel. Jag har bott i Gbg i många år (inte längre), är där med bil regelbundet och upplever inga som helst problem. Tänker man flytta dit eller till närområdet blir ens stadskännedom sannolikt rätt god rätt snabbt (eftersom stan är betydligt mindre än ex Milano och Köpenhamn (vars trafik iaf jag upplever som betydligt mer intenisv och tät)).
---
Bortsett från runt 16-17 är det aldrig några köer. Du kan enkelt köra rakt in i city och parkera rätt nära dit du vill. Inte sällan på den gatan du ska till. Parkeringshusen är aldrig fulla. Du får iaf ett gångavstånd på max 10 minuter. Det finns (tvärtom mot vad någon skrev ovan) en ringväg som iaf förr var fiffig om du inte ville köra rakt igenom stan. Man behöver aldrig planera in marginal för att trafiken är omöjlig. Du kommer dit du ska rätt snabbt.
---
Göteborg är en liten storstad. Med allt vad det innebär.

Så är det nog. Det är ju inte trafiken i Göteborg som är ett problem (för besökare) utan hur vägnätet fungerar. I Stockholm (vissa tider i varje fall) är ju den myckna trafiken ett problem (för alla), däremot upplever jag att det egentligen aldrig är svårt att köra i Stockholm (även om det förstås kan ta jättelång tid när det är rusningstrafik och sådär).

Så det kanske är två olika aspekter av "hur jävligt är det att köra bil i den här staden?" som vi pratar om.

(Ett spännande trafikexempel är för övrigt Västerås. Stan har en superlogisk trafikplanering. E18 skär genom stan med vettiga avfarter, och det finns två tydliga ringvägar (en yttre och en inre). Under hela min uppväxt har det funkat toppen. Men sen jag flyttat tillbaka till Västerås (för typ 5 år sedan) har jag insett att det plötsligt blivit mer trafik än vad det finns kapacitet för, och vi har vid rusningstid helt orimligt långa köer.)

Last edited:
Det finns (tvärtom mot vad någon skrev ovan) en ringväg som iaf förr var fiffig om du inte ville köra rakt igenom stan.
Vilken ringväg tänker du på då? Det har ju debatterats i årtionden om att man behöver skapa en komplett ringväg, men Partille vill inte ha Österleden genom sig.

Får du kan väl inte mena att Söderleden-Västerleden-Norrleden är ett vettigt alternativ till E6 rakt genom Tingstadstunneln?

Vilken ringväg tänker du på då? Det har ju debatterats i årtionden om att man behöver skapa en komplett ringväg, men Partille vill inte ha Österleden genom sig.

Får du kan väl inte mena att Söderleden-Västerleden-Norrleden är ett vettigt alternativ till E6 rakt genom Tingstadstunneln?
Det gäller såklart vissa sträckor beroende på vad X och Y är men jag tog ofta leden via Olskroken snarare än att köra rätt igenom. Om jag var vid säg Järntoget och skulle söderut.

Back