Nekromanti Teleport problem...

Greve Apostus

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
36
Jag kom att tänka på en ganska onödig fråga, men eftersom det inte finns så mycket att disskutera tänker jag påpeka vad jag tror är en regelbugg(av liten betydelse).
Om man köper en magisk Artefakt med effekten "teleport 100m" av magikern X som väger 60kg. Det står att för att inte aktiverings vilkoret för effekten ska bli svårare får inte bärförmågan överstigas, OK.
Magikern som köpte artefakten är en mycket tjock sådan som inte orkar gå till matsalen därför vill han ha denna artefakt, men när han kommer hem märker han att den inte funkar för han väger för mycket!!!!,100kg..
Eller så kan man också se det som att om man vill låna ut sin artefakt som man faktiskt måste kunna göra och aktiverar den 1m ifrån han som skall teleporteras, men även han väger för mycket!! så att dom thaliska spionerna hinner få tag på honom och den information han har i huvudet....
Hur fungerar det här egentligen??
Är en artefakt helt personlig knappast för då skulle många skattletare vara väldigt mycket mindre välbargade med tanke på att gammla artefakter är oanvändbara. Med tanke på att bäraren dog för typ 2000år sen......

MVH
Greve Apostus.......
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tja du. kanske det är så att lite för feta människor diskrimmineras av mundanas skapargudar. vem vet? det verkar faktiskt inte bättre än att människor som väger för mycket faktiskt inte kan använda teleporteringsartefakter. om du ogillar detta kan du ju tänka på att..
1) magikern som sålde artefakten var så fräck att han faktiskt frågade om kundens fetma kanske var anledningen till beställningen, och om det vore så, höjt priset samt adderat ytterligare en effektgrad.
2) skippa reglerna om det är så att användaren är för fet. bara applicera dem för utrustning som bärs av användaren och inte utrustningen, som så att säga är permanent.
3) skippa reglerna totalt och ignorera en såpass idiotisk regel som säger att desto större objekt som teleporteras desto mer kan man lägga till ytterligare. ex: teleporterar man en elefant så kan man räkna med att man kan transportera med ytterligare ett halvton bagage utan större svårighet. detta är ju uppenbarligen absurt. bestäm att teleporteringen teleporterar iväg ett halvton för varje effekt.

jag föreslår att du använder alternativ ett eller tre. välj själv. skulle det inte vara för att min rollspelsgrupp tror att gud nedtecknat och sänt dem regelboken så skulle jag använda alternativ tre. tyvärr måste jag nog helt enkelt acceptera att elefanter är magikerns bästa vän.

Smaffy är jag. blä.
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Hallå? Artifakt med Teleportering? Och ni tror den är stabil?? Vem ska alstra 6 ataxatropiska filament vid ladandet??? Ataxatropi kan inte dissipera kontrollerat!! Okej ifall ni har kongelat men jag undrar just var ni får tag på sådana mängder.

Från Helmut - Rebel
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Demoniskt aggreggat med transformator
då är allt löst...
dock krävs en relativt duktig alkemist...
:)
och en schysst demonolog...
//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 
Top