Nekromanti Teknologi & lyx

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Läste om Guillos Arngossen för ett tag sedan och kom att fundera på teknologi. Har inte tillgång till några av EONs världsböcker ännu, men man kan kanske få en kort beskrivning från er spelare. I Arnböckerna bygger de ju vattenhjul, rinnande vatten genom husen osv. Vad för bekvämligheter kan man hitta i Mundana? Vilka "lyxartiklar" finns för en godsherre respektive en bonde? Ok, antar att bonden får vara glad om han får ordentlig mat med en honungsklick eller liknande. Vilka länder leder teknologiligan?
Hmm, vill att Krille fixar sin intefinnaslista =)

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag skulle råda dig att inta en viss försiktighet med teknologin. En tumregel som jag tipsar om är att endast använda sådana avancerade manicker som kan beläggas under vår egen medeltid. Det tillåter nog ändå en ganska stor bredd. jag tror därför att du med gott samvete kan låta dig inspireras av Arnböckerna utan att någon skulle få anledning av bli förgrymmad. Det finns förmodligen därtill en hel uppsjö av litteratur om medeltidsteknologi. Krut bör dock inte förekomma eftersom detta på ett radikalt sätt förändrar världen. Dessutom är jag oerhört skeptisk till ADD:s luftfarkoster som jag i fantasykontexten finner ytterst fåniga. Naturligtvis skulle jag även bli ganska förbryllad om jag vid något tillfälle såsom spelare fann en vattenklosett i Mundana.

- Targon, skrivare
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Man kan ju ta dvärgarna som exempel i detta fall. Nu har jag inte dvärgmodulen framför mig, men just dvägarna är (om jag fattat det rätt) den ras som utvecklat teknologin längst. Färdigheten Mekanik är ju t.ex. unik för dvärgarna. Så man kan ju ta och titta på den och se vad som är "state-of-the-art" bland dvärgarna, och anpassa de övriga rasernas teknologi efter det.

Drakvrede


"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Nej, Daak bevare mig väl, inget krut och inga flygfarkoster =)
Om man tar en sån sak som t ex uppvärmning då? Finns kakelugnar? Har man en eldstad som sträcker sig längs med en hel vägg? Är det gjort enligt "vikingamodell", med en eldstad i mitten där röken försvinner upp genom taket?
Har man djuren inne i huset för att få bättre värme, eller isolerar man med något? Äter man i ett särskilt rum, eller har stugorna i regel bara ett rum? Sånt måste ju oxå skilja beroende på klimat och kultur. Låt oss hålla oss till Asharina som exempel, iom att de flesta verkar spela där.
Vad bygger man husen av? Kan tänka mig att det borde vara en salig blandning av lera och gräs för de stackare som bor ute på slätten, annars timmer skulle jag tro... Taken? Torv, halm eller skiffer?
Nåja, många frågor blev det, kanske skulle be att få boktips av er istället... =)

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Leta rätt på boken:Den antika staden (återkommer med isdn nummer), boken behandlar allt möjligt man kan behöva som dekorationer och utsmyckningar av hus, nöjen, sanitet(i Rom hade man vaten ledningar under gatorna med både färsk o avlopps vatten)m.m. m.m. .

Boken: En fjärran spegel av Barbra W Tuchman, den handlar om en Fransk adelsmans liv under slutet av hundraårskriget.
Hon tar upp en del intressanta saker som att skicka ett brev från Venedig till Ghent i Holland tog en vecka med kurirryttare, att båtar som skulle över Engelska kanalen lastade på mat för en månad eftersom man inte visste hur lång tid resan kunde ta, tidig industrialism där en by ibland en hel byggd tillverkade samma sak typ: svärd, rustningar, matvaror, drycker, kläde(tyg) o.dyl. .

The Crusades en bra bok om man behöver inspiration till en öken/stäpp kampanj.

Vikingen: tar upp allt möjligt om vikingarnas liv o leverne, husbyggnad, djurhållning, handel vägar och varor, teknologi m.m. .

Ospreys "Men att arms" serie om antiken till medeltiden har med bra bilder på utrustning, hemförhållande, i boken om landsknecktar står det vad en kneckt arme hade i lön och hur mycket mat och foder det krävdes att underhålla alla dessa personer o djur.
"Elite" seriens Vikings, Normans o Crusaders går lite mer in på djupet av dessa tre gruppers liv.

Brittish museums "Antik mat" har en massa mer eller mindre tidsenliga recept och roliga anekdoter.

Dougald
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
hehe dvärgar har te.x hissar =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Tack för de tipsen, då återstår sen en fråga. Vilka länder i Mundana kan man räkna som "antik" kultur, vilka lever mer som vikingarna osv.

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Hmm, ger dvärgarna lite mer status... Annars är det bara "de nobla alverna i sina trädhus" =)
Vattendrivna gruvborrar? Räls?
Har dvärgarna sin mekanik "öppen" eller finns de avancerade maskinerna i de delar av samhället där ingen människa får sätta sin fot? Om den är öppen borde ju det finnas (tafatta) försök att efterlikna den lite varstans i det mänskliga samhället...
Kan man tänka sig att det finns mänskliga universitet eller liknande som ständigt forskar inom teknik, eller är man nöjd och glad över vad som finns? eller är detta mest upp till SL (som vanligt)? Hmm, det här blir djupare å djupare ju mer jag funderar... Vattenhjul? Då kan man ju ha sågverk t. ex...

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Själva idéen med en hiss är ju egentligen inte så fantatiskt. Mer imponerande skulle det ju vara om hissarna var eldrivna... :)

Drakvrede


"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar
 

hubert

Veteran
Joined
1 Aug 2000
Messages
8
I consaberboken står det att dvärgarna har byggt jättelika ångdrivna kastmaskiner på ön Colm. Teknologin verkar inte finnas på någon annan plats i mundana, det finns inte heller något om den i dvärgboken. Själv tycker jag att ångmaskiner (om det nu är ångmaskiner, det står bara att katmaskinerna är ångdrivna) inte passar in i mundana.
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Fånig kommentar

Ramzir klan zolod hus Ramiz sitter och trampar på en cykel med dynamo... Hmm =)
Undrar vilken hissmusik som används =) Barry Manilow klan Ghor? =)

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
varför inte vatten finns,eld fins det finns lite (eller ganska mycke om man så vill)teknologi finns så varför skulle det inte finnas? visst man behöver inte överdriva och gå så långt som ånglok och ågndrivna bilar, men ångdrivna verktyg och liknande saker borde finnas i liten mån. =)

en sak till dvärgar har masugnar också ! :)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
du menar primitiva kulturer. frakk tiraker ,tosher ,henéa alver alla barbar stammar möjlitvis att kraggbarbararna lite civilicerade men dom räknas endå som en primitiv stamm fåse nu vilka har ja glömt ....fyll i mig någon . :)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
Re: Fånig kommentar

nja klan zolod lever väll i städer ovan jord och desstom tror jag att det bara är klan ghor som har hissar.

en sista sak bara en dvärg kan inte heta bary manilow titta i dvärg modulen på sidan om hur man gör namn så förstår du.

Ramzir klan zolod hus Ramiz ...hmm är han först i sin fammilj eller ??

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by litleme on 2001-07-27 20:32.</EM></FONT></P>
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Oki, dessa lever alltså i hus med ett tak, fyra väggar, och som hindrar snön från att komma in... Något som de kanske förväntar sig ska brännas rivas och allmänt förstöras av någon förbipasserande barbar ungefär. Ett hus med kanske en avdelning där djuren håller till, och ett rum där alla ligger för att hålla värmen. Nåt sånt?
Vad för typ av hus kan man tänka sig att en Asharisk bonde har? Någon som lever i en mer civiliserad del av Mundana?

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Håller med om att ångmaskinen inte riktigt hör hemma i mundana. Ångmaskiner är ju trots allt en nästan lika avancerad uppfinning som krutet. Den kan ju faktiskt ses som en föregångare till förbränningsmotorn, så i vissa avseenden är den ännu mer avancerad. Detta eftersom ångmaskinen ger otroliga möjligheter för teknisk utveckling. För om man kommit på att man kan fixa en kastmaskin som drivs av ånga, då bör man kunna applicera den tanken på väldigt många andra områden; ångbåtar, ångdrivna maskiner, tåg, ångbilar, osv, osv!

Drakvrede


"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ångmaskiner

Heron
Under 100 talet F.Kr levde antikens mest
berömda Ingenjör, Heron.
Heron var från Alexandriaskolan
och uppfann bland annat Reaktionsturbinen
och Aelopilen ( primitiv ånmaskin vars enda användings område var att snurra runt och i ett fall dra i ett rep och hissa upp dörrar i tempel )
Heron byggde även ett tempel
med dörrar som öppnades när
man tände en offereld
<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/maskiner.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/maskiner.htm</A> för att se mer samt bilder på Heron grejer...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2001-07-28 02:03.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Uppfinningar

"Håller med om att ångmaskinen inte riktigt hör hemma i mundana. Ångmaskiner är ju trots allt en nästan lika avancerad uppfinning som krutet."

Säg det till Heron, som 300 före vår tideräkning uppfann den första praktiska ångdrivna applikationen - den automatiska dörröppnaren. Trots detta genidrag tog det ungefår tvåtusen år innan ångkraft började komma i bruk.

Observera att det krävs tre saker för att en uppfinning ska bli spridd. Dels krävs själva idén. Dels krävs tekniken. Slutligen krävs ett sammanhang i vilken det är möjligt att använda idén och tekniken. Saknas en enda av dessa så kommer historien att glömma bort uppfinningen.

Exempelvis så hade romarna både tekniken och sammanhanget för att utveckla en k-pist. De hade kemin, metallurgin och mekaniken för att bygga en Marcvs XI, och Gud ska veta att romarna hade behovet av den och att det därmed fanns ett sammanhang för den. Deras legionnärer behövde nya supervapen för att expandera, och en k-pist hade passat perfekt. Det var bara det att ingen kläckte idén.

Leonardo da Vinci hade många galna idéer, bland dessa en pansarvagn, en flygmasking och en helikopter. Och folk var som galna i hans idéer och använde flera av dem så mycket de orkade. Men just de här användes inte. Varför? Jo, för att tekniken saknades. Idén fanns där, liksom sammanhanget, men det skulle ta flera hundra år till innan någon hade en maskin som var stark nog att lyfta en flygande mackapär, och nästan ett sekel till innan någon hade en flygmaskin som var lätt nog för att en människa skulle kunna lyfta den.

Herons ångmaskiner var fascinerande: han hade idén och uppenbarligen tekniken, men att försöka applicera dem i någon större utsträckning på annat än tempeldörrar snöt sig helt. Som härskaren över Alexandria sa, "men hörru Heron, om du nu bygger dina maskiner, vad ska vi då göra med alla slavar?"

Så det är inte så läbbans säkert att ångmaskiner skulle starta en industriell revolution på Mundana. Mig veterligen är det första gången någon bygger en sådan mojäng på Colm, och även på vår jord krävdes två försök innan idéer och teknik hamnade i rätt sammanhang för att det skulle bli en uppfinning. Tar man vår värld som förebild, och givet att kastmaskinerna är den första praktiska applikationen av ånga, så lär det dröja ca 2000 år innan den industriella revolutionen kommer igång.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Du fick mig att tänka på en sak. För ganska länge sedan spelade vi en kampanj där spelarna höll sig bland det översta samhällskiktet, dvs adeln.
De var inbjudna till en högt uppsatt adelsmans herrgård, där han hade en hiss installerad. Gjorde jag ett misstag när jag "installerade" hissen i hans herrgård?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 
Top