Nekromanti Tekniker för spelledande [Genus]

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Gordeg said:
Men när rollpersonerna rör sig i det mänskliga samhället, låtsandes att de är människor, så får man nog bestämma sig för hur man vill ha det. Att försöka sig på att kvinnorna är förfördelade endast så länge det inte är ivägen är samma sak som att bara släppa hela misogynigrejen (vilket jag tror kan vara en bra ide faktiskt).
Jag tror å andra sidan att det är lätt att överdriva den misogyna aspekten i det viktorianska samhället. Dessutom kan man definitivt skilja på mönster och individ.

Jag tycker inte heller att det är att "släppa hela misogynigrejen". Någonstans får man fundera: är det rimligt 100% av alla interaktioner en kvinna har med andra människor innebär någon form av uppenbar misogyni? Jag tycker inte det. Jag säger inte att du tycker det; jag bygger inte halmdockor här. Men mängden uppenbar misogyni varierar mellan individer och områden, precis som idag. Så som SL har man ett ganska brett spektrum att leka med, och måste inte låta misogynin ta framstätet varje spelmöte.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Recca said:
Gordeg said:
För att undvika att den som har en kvinnlig rollperson har tråkigt, och för att vara trogen vampyrsettingen, så kan man naturligtvis skapa undantag.
1. Kvinnornas sociala handikapp (hur man nu väljer att utforma den) gäller inte i det hemliga vampyrsamhället
2. Discipliner, inflytande och andra vampyrgrejer trumfar biologiskt kön... För att det smäller högre än det mesta, inte bara genusfrågan

Men när rollpersonerna rör sig i det mänskliga samhället, låtsandes att de är människor, så får man nog bestämma sig för hur man vill ha det. Att försöka sig på att kvinnorna är förfördelade endast så länge det inte är ivägen är samma sak som att bara släppa hela misogynigrejen (vilket jag tror kan vara en bra ide faktiskt).
1 och 2 är ju prick på hur det fungerar förstås. En kvinnlig vampyr kan ju utan problem skapa sig situationer där denne inte är bunden till det där sociala handikappet genom att helt enkelt äga scenen.

Det är inte att skapa undantag, tycker inte jag, utan det passar settingen till 100%.

I övrigt har du rätt i det du skriver, tycker jag. Och sen så tycker jag frågan "hur ska du ha det egentligen?" känns lite tråkig. Mitt startinlägg må ha varit lite spretigt men jag tycker att det är större än den frågeställning vi diskuterar nu.
Överlag när det gäller vampyrer så tror jag att misogynin får annorlunda uttryck.
Att behandla kvinnor som mindre värda och kapabla (eller att anse att de är de överlag) är en idioti och en blindhet som jag tror rensar ut vampyrer ganska snabbt. Dvs, första gången de irriterar en kvinnlig vampyr av en äldre generation.
Samtidigt att se kvinnor som syndiga osv. Där sticker vampyrens essens en nål i hela bubblan. ALLA vampyrer, inga undantag, är rovdjur liksom. De jagar, de förför och bryter mot några budord varenda dag ungefär. Monoteistisk teologi gröps ur ganska snabbt där.

Samtidigt så kan det definitivt vara en snedfördelning. Alla vampyrer har embraceats för att de är på något sätt speciella eller nyttiga för sina sires.
Könsfördelningen lär vara rejält snedvriden om det inte finns någonting annat som normaliserar den (kultur osv).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Kräkla said:
Varje gång någon spelar en kvinnlig RP så ska alltså den spelaren/karaktären hädanefter utsättas för kulturell mobbing?
Ja att, om man väljeratt göra det såkan man väl inte klaga sen, eller? Man vetju om vad som det är man väljer. Nu menar inte jag att inte man får spela en fantasy med höga hattar fast utan könstrukturer, man åtminstonejag skulle inte kännaigen mej ifall det plötsligt var en kvinlig premärminister ochalla i spelet bara tyckte att "Ja! Bra!" Alltså att, om spelledaren sa till mej att nu skavi spela i viktorianska eran och sedan hände det, då så skulle jag tyckta det blev skitkonstigt eftersom, det är ne så synlig och tydlig skillnad från våran tid. Däremot att gatorna i London går rätt det kan man ju skitai för det vet antagligen ingen spelare nått om ändå, men om nu som jag man råkar vara uppväxt i London då är det kanske annolrunda och det rimligt om spelledaren kollar upp på en gammal karta så att inte han säger att Baker Street går till Trafalgar Square eller nåt. Det skulle inte jag kräva bara föratt det är mycket jobb för liten verkstad men om däremot spelledaren sa att London är huvudstaden i Ottomanriket utan att ändra nåt annat så skulle jag bli väldigt förvirrad.
Viktorianska eran är ju döpt efter drottning Viktoria. Så det där med kvinnlig premiärminister känns inte så fel i sammanhanget. Jag antar att du menar att man ska vara försiktig med att introducera saker som bryter för mycket mot suspension of disbelief? Det finns ju väldigt många sätt på vilka man kan upprätthålla suspension of disbelief trots att man begår helt enorma felaktigheter på historien, exempelvis som att det finns vampyrer i London. Att t.ex. säga att det finns cyborgs som svävar med hjälp av solenergi i ett hi-tech sci-fi-rollspel är också en sån sak. Likaså tycker jag att vi helt enkelt giltigt kan skriva om hela historien för att passa våra avsikter med rollspelet; det är absolut inte nödvändigt så att alla kvinnor måste vara andraklassens medborgare i vårt rollspel även om det var så då, eftersom vår upplevelse av spelet inte borde behöva förändras om vi förändrar den saken. Det beror på vad man vill spela med.

Nä men det är ju inte det heller iochmed att, man kan ju spela man? Eller kasnkeatt du inte låter dom spela annart kön än sitteget? Känns lite bakåt förmej men jag minns ju folk från när man var liten som spelade så. Men iochmed då att som kvinna kunde du intealls få något medelklassjobb så, detär väl andraklassens medbogare? Arbetarklassen är väl igentligen tredjeklassens medborgare fördendelen... Förmindel så känns detta väldigt likt som att bli arg för att man måste vara grön om man spelar WoW och väljer att vara orch.
Jag har ju en kvinnlig spelare (och är ju själv det vilket innebär 2 kvinnor i spelgruppen).

Arbetarklassen är tredje klassens medborgar i sammanhang där medelklassen har ordet, men i sammanhang där det bara finns arbetarklass så är ju inte arbetarklassen andra klassens medborgare. Det är att förenkla väldigt mycket för sig att låsa rollpersonen vid en flaw, lite som att säga att eftersom stereotyp-brujahn ogillar klan ventrue så gör samtliga brujahs det.

Din liknelse till WoW känns inte alls träffande, färgen grön är ju inte jobbig att ha på det sätt som det kan vara jobbigt att spela en andra klassens medborgare, däremot om du hade sagt att man som orch bara fick levela till level 50 då hade vi kunnat prata om en liknelse på samma nivå.

(Och vem förresten var det som bestämde att man inte ska vara tvungen att ta en flaw och det är INKORREKT? Jagtycker att det är ganska otrevligt med den sortens agressiv argumetation där den ena bar tar sejfriheten att bestämma saker om vad som är grunden för dikussionen. Du kanju itne börja med att bestämma att du harrätt, dessutom uplever jag det som väldigt härksarteknik att försöka säga åt mej vad jag fårtycka utan att vara fel och ond.)
Jag har ju inte "börjat med att bestämma att jag har rätt" jag har ju påvisat på vilka grunder det är inkorrekt tillvägagångssätt att ha en speciell flaw som endast kvinnor får ta (och till råga på allt nu med senaste tillägget endast kvinnliga spelare, vilket jag tycker är misogynt)*.

Jag skrev "jag tycker" men eftersom det är misogynt helt objektivt utifrån definitionen av ordet misogyn så valde jag att överstryka den biten.

Att bara kvinnliga rollpersoner automatiskt får flawn är däremot inkorrekt, men inte misogynt.

Det misogyna uppstår när en påtvingar alla kvinnor att spela kvinnliga RP's som måste ta en nackdel som gör dem sämre.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cybot said:
Recca said:
Gordeg said:
För att undvika att den som har en kvinnlig rollperson har tråkigt, och för att vara trogen vampyrsettingen, så kan man naturligtvis skapa undantag.
1. Kvinnornas sociala handikapp (hur man nu väljer att utforma den) gäller inte i det hemliga vampyrsamhället
2. Discipliner, inflytande och andra vampyrgrejer trumfar biologiskt kön... För att det smäller högre än det mesta, inte bara genusfrågan

Men när rollpersonerna rör sig i det mänskliga samhället, låtsandes att de är människor, så får man nog bestämma sig för hur man vill ha det. Att försöka sig på att kvinnorna är förfördelade endast så länge det inte är ivägen är samma sak som att bara släppa hela misogynigrejen (vilket jag tror kan vara en bra ide faktiskt).
1 och 2 är ju prick på hur det fungerar förstås. En kvinnlig vampyr kan ju utan problem skapa sig situationer där denne inte är bunden till det där sociala handikappet genom att helt enkelt äga scenen.

Det är inte att skapa undantag, tycker inte jag, utan det passar settingen till 100%.

I övrigt har du rätt i det du skriver, tycker jag. Och sen så tycker jag frågan "hur ska du ha det egentligen?" känns lite tråkig. Mitt startinlägg må ha varit lite spretigt men jag tycker att det är större än den frågeställning vi diskuterar nu.
Överlag när det gäller vampyrer så tror jag att misogynin får annorlunda uttryck.
Att behandla kvinnor som mindre värda och kapabla (eller att anse att de är de överlag) är en idioti och en blindhet som jag tror rensar ut vampyrer ganska snabbt. Dvs, första gången de irriterar en kvinnlig vampyr av en äldre generation.
Samtidigt att se kvinnor som syndiga osv. Där sticker vampyrens essens en nål i hela bubblan. ALLA vampyrer, inga undantag, är rovdjur liksom. De jagar, de förför och bryter mot några budord varenda dag ungefär. Monoteistisk teologi gröps ur ganska snabbt där.

Samtidigt så kan det definitivt vara en snedfördelning. Alla vampyrer har embraceats för att de är på något sätt speciella eller nyttiga för sina sires.
Könsfördelningen lär vara rejält snedvriden om det inte finns någonting annat som normaliserar den (kultur osv).
Helt riktigt, tror jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Även om kvinnor inte behandlas illa i varje tänkbart sammanhang, och enskilda kvinnor fortfarande kan skaffa sig faktiskt inflytande, så finns fortfarande de juridiska hindren att ta hänsyn till. Även om en kvinnlig rollperson kan ta sig förbi de sociala hindren så kommer de juridiska att finnas där.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kräkla said:
Om en spelar en rollperson så ska en inte vara tvungen att ta en flaw. Och det ska inte vara en tvungen omständighet att spela under att vara en andra klassens medborgare.
Nä men det är ju inte det heller iochmed att, man kan ju spela man? Eller kasnkeatt du inte låter dom spela annart kön än sitteget? Känns lite bakåt förmej men jag minns ju folk från när man var liten som spelade så. Men iochmed då att som kvinna kunde du intealls få något medelklassjobb så, detär väl andraklassens medbogare? Arbetarklassen är väl igentligen tredjeklassens medborgare fördendelen... Förmindel så känns detta väldigt likt som att bli arg för att man måste vara grön om man spelar WoW och väljer att vara orch.

(Och vem förresten var det som bestämde att man inte ska vara tvungen att ta en flaw och det är INKORREKT? Jagtycker att det är ganska otrevligt med den sortens agressiv argumetation där den ena bar tar sejfriheten att bestämma saker om vad som är grunden för dikussionen. Du kanju itne börja med att bestämma att du harrätt, dessutom uplever jag det som väldigt härksarteknik att försöka säga åt mej vad jag fårtycka utan att vara fel och ond.)
Dude chilla, det är väl ingen som förbjudit några perspektiv i den här diskussionen, eller blivit arg heller för den delen.
 
Top