Nekromanti Tekniker för att skapa och komma in i en roll snabbt

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Som rubriken antyder, hur gör ni för att få till en bra roll och framförallt gestalta den, utan att det blir nån sorts standardroll A1 som man alltid faller tillbaka på?
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Gör en rollperson med en eller två tydliga karaktärsdrag som är lätta att spela på. Ju mer 60-sidors-backstory man skriver ju mer låst till den är man, vilket kan vara tråkigt om man mitt i ett spelmöte märker att det hade varit mycket, mycket roligare att spela på ett annat sätt.
Det beror ju också helt på vilken typ av spel man spelar. Karaktärsdrivna, djupa jävla ångestspel kanske är mer krävande än ett Slåss-med-Orcher-spel, men jag föredrar att hålla det så enkelt som möjligt och istället kunna växa in i sin roll under spel.
Sättet Apocalypse World beskriver hur man gör NPC'er tycker jag är intressant:
"Make your NPCs human by giving them straightforward, sensible selfinterests. They’re just not that complicated. They do what they want to do, when they want to do it, and if something gets in their way, well, they deal with that now. What they do in life is follow their parts around — their noses, their stomachs, their hearts, their clits & dicks, their guts, their ears, their inner children, their visions."
Inte så djupt, men väldigt lätt att spela! Låt sedan fler saker växa fram!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
obak;n94148 said:
Som rubriken antyder, hur gör ni för att få till en bra roll och framförallt gestalta den, utan att det blir nån sorts standardroll A1 som man alltid faller tillbaka på?
Vad är snabbt? Pratar vi 2 min förberedelse, 1h eller vad? Vad pratar vi om för omgivning, impro eller mer klassisk tabletop? Skall karaktären leva länge eller kort tid.

Om 2 min, välj två-tre karaktärdsrag och en agenda och spela dem ganska hårt och utstuderat och se var det uppstår intressant friktion eller synergi med de andra karaktärerna eller världen. Efter en kort tid T, välj bort/tona ned det karaktärdsrag som gett minst intressanta saker och skruva upp ett nytt två snäpp och börja antyda en andra agenda.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Att ta karaktärdrag från filmens värld och blanda in är ju också ett sätt att lätt kunna spela som sin karaktär.
"Tja, hon är väl lite som John McLain hade varit om han varit en Alvisk jägare."
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Fasiken vad jag tjatar här, men denna podden är ganska intressant när det kommer till det mesta när det gäller rollspel:
http://peachesandhotsauce.com/podcasts/kickstarting-party-dynamic
"In this episode James gives us some techniques to build strong party dynamics starting with the first session. He also shows us how to make it easier for players to live out their original character concepts."
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Använd kroppen! Gå som din karaktär, sitt som din karaktär, dansa som din karaktär och plötsligt är din karaktär där!
 
Top