Nekromanti Teknikens under

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag har precis fått veta att en av landets tekniska högskolor inte har tillräckligt kompetent personal för att kunna fixa så att ens Windows-inställningar sparas till nästa gång man loggar in.

"Att inställningarna inte ändras i labbsalaran, beror på att man använder sig av en lösning som kallas mandatory Profiles. Det innebär att alla som loggar in i salarna delar på samma grundinställningar, som sätts likadant för alla användare när man loggar in.

Detta är för att det tidigare uppstod enorma problem när studenter gick från olika labbsalar, vilket endast kunde lösas på det här sättet."

Det kan inte vara något annat än inkompetens. Det är inte 1994 och ett Novellnät med Windows treelva vi snackar om, det är 2007 och ett Windows XP-nät med inslag av Solaris.

Apropå 1994: de flesta av skrivarna på universitetet klarar inte av att skriva ut dubbelsidigt. Man kanske ska vara glad att de är laserskrivare och inte matrisskrivare...

Dewil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det är inte 1994 och ett Novellnät med Windows treelva vi snackar om
Nej, i så fall hade det varit en baggis. Been there, done that.

Apropå 1994: de flesta av skrivarna på universitetet klarar inte av att skriva ut dubbelsidigt.
Hehe, spara någon tusenlapp på skrivaren, betala mångdubbelt mer på papper...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Yepp, det låter lite mysko detta ja..
Känns om de borde ha lite mer koll där ja. Elelr iaf ha kompentens nog att ha koll på läget när det gäller sådana saker.

/ Johan K, som snacat i telefon mest hela kvällen
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag går på KTH och i min mening är personallen i mångt och mycket katastrofallt inkompetenta för att inte säga dumma i huvudet. Det här kan i och för sig till viss del bero på att det är cirka 14 OLIKA enheter (på 2-8 personer vardera) som sammsas om att ta hand om underhållet (DVS alla förutsätter att någon annan skall fixa det).

Förra året bestämde de sig för att de skulle stänga ner alla datorer för att uppgradera dem veckorna innan Jul - då alla håller på att skriva rapporter, skriva ut ex-tentor och problemlösningar, registrerar sig inför nästa termin och skriver ut arbeten för inlämning...

Bara det visar väl hur smarta det är?

Och på grund av någon jäkla underskriven överenskommelse så kan inte skolan göra sig av med dem...

HURRA!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja, vad sägs om idiotierna som Högskolan i Borås kör. Vi inför ett nytt system för registrering på kurser precis när höstterminen skall börja. Inte på vårterminen då de är mindre folk som berörs, och utvecklaren får mer tid på sig att fixa allt...

Eller vad sägs om att du måste fixa passerkort för att kunna ta dig till förelsningarna om du studerar kvällstid. Problemet är att där du gör detta i stort sett förutsätter att du kan ta dig dit på dagtid.. Sedan är det naturligtvis inte samma låssystem på alla institutionerna... Och ja, jag talade specifikt om för dem vilka två institutioner jag läste på, men fick efter mycket om och men ett kort som bara funkade på den ena.

/Ulfgeir
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
En av mina nuvaradne föreläsare i eukaryout molekylärbiologi kvalar in på listan för ångestfyllda "varför?". Han inleder föreläsningarna med att dela ut en utskrift av en PowerPoint-presentation. So far, so good, det är ju alltid praktiskt att ha materialet han ska vissa på projektorn, tänker man då. Men nej. Uppenbarligen var det så långt han kom med datoriseringen -- därefter har han skrivit ut varenda bild i presentationen på overhead, och lägger på dem i en sådan ordning att man måste bläddra vilt mellan sidorna i kompendiet. Till råga på allt så är många av bilderna som illustrerar de absolut viktigaste processerna inte med i kompendiet, utan uppenbart handritade av honom själv direkt på OH-bladet. Det hela leder till en situation då man är tvungen att ständigt bläddra i kompendiet för att hitta var den bild han visar finns, och, om den inte finns alls, ta anteckningar någon annanstans.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hemma på min skola, i stan, där klagar folk på att PowerPoint bara används som glorifierade overhead, men den här snubben tar ju ett steg längre... :gremgrin:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Bara det visar väl hur smarta det är?

Jag skulle snarare säga att det visar att de inte fattat ett skit om var de arbetar.

På ett vanligt företag så är veckorna före jul de såsigaste på året. Folk börjar preppa för julen och ägnar den mesta tid åt att dricka glögg, pilla navel och skicka youtube-klipp med julanknytning till varandra. Alltså ett ypperligt tillfälle att ta ner och fixa servrarna, så att de är fine and dandy tills verksamheten drar igång nästa år.

Som student är tillvaron före jul en helt annan. Man går i 180 knyck 25 timmar per dygn med tentaplugg, iuppgifter och stress och kan inte relaxa förrän två dagar före jul när man slirar in hos föräldrarna och får en mugg glögg. Naturligtvis hajar inte en datamupp detta, då hans akademiska erfarenhet sträcker sig max till en termins komvux.

I förlängningen är det såklart en pissig upphandling av högskolan, som inte har haft vett att anlita en datasupport som faktiskt jobbar på studenternas villkor. Jag delar hamsterns intryck att de stora tekniska högskolorna faktiskt verkar ha en förmåga att dra till sig de allra klantigaste IT-haveristerna. Lite paradoxalt.

/Sax, ctrl alt delete
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Hehe, spara någon tusenlapp på skrivaren, betala mångdubbelt mer på papper...
Eftersom vi som skriver ut debiteras personligen, per sida, så är det vi som får betala för inkompetensen. Universitetet tvår sina händer, de har ju gjort en upphandling av skrivar- och kopiatortjänsterna och behöver inte bry sig...

Dewil
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Kan berätta om en liknande erfarenhet från polisen(prao i nian)...
De har ett speciellt program för att skriva förundersökningsprotokoll för att de ska bli bra, dvs man klickar typ "lägg till nytt dokument" och väljer om det är en bild, ett nedskrivet förhör, en polismans beskrivning av brottsplatsen el. dyl. Vi hade hittat en avbitartång vid ett staket det var hål i och den skulle fotograferas och föras in i fup:et. Den enda färgskrivaren på polisstationen i Mölndal var av någon anledning endast nåbar från en av datorerna, trots att alla var i ett nätverk(?) så där fick man koppla in den digitala kameran som en person på polisstationen (plus jag då) kunde hantera. Vi lade in bilderna till den datorn. Då berättade min farbror(som jag praoade hos) att de brukade skriva ut bilderna från den här datorn, för att scanna in dem direkt in i fupprogrammet. Där fanns nämligen en bra funktion för att scanna in bilder direkt i dokumentet. Självklart fanns en funktion för att lägga in en bildfil direkt från hårddisken, men folk där kunde i princip inte flytta på bild som låg i en mapp till en annan. Jag är tveksam över huruvida de fattat att en bildfil lyder under samma regler som ett worddokument...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Kan berätta om en liknande erfarenhet från polisen
Efter att ha försökt sälja produkter till polisen så kan jag avslöja att de är direkt paranoida när det gäller intrång i deras nät. De vågade inte ens gå ut mot en webtjänst tillhandahållen av ett etablerat företag och matad med data från kommunerna. Alltihop kollapsade på att de tyckte att det var för mycket jobb att sätta upp en separat dator som hade kontakt med omvärlden och som inte var ansluten till deras nät...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag skulle snarare säga att det visar att de inte fattat ett skit om var de arbetar.
Well, poäng. Vad som än mer fick mig att slå handflatan i ansiktet var att när skolan fick nys om den här idiotin en månad i förväg och drog i nödbromsen för att ordna till det så vägrade dessa IT-enheter att ändra sin planering...

Hopplöst.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag inte ensam om att tycka att datorsystemet är undermåligt. Det finns ett känt och utbrett missnöje bland doktoranderna. På flera institutioner har man slutat anmäla fel i datorsystemet eftersom det ändå aldrig händer något och i stället börjat fixa själva vid strul. Det funkar heller inte att skriva ut från Linux-datorer.

Den nuvarande organisationen av dator-, skrivar- och kopiatordriften var tydligen något av ett skötebarn för förra rektorn. Den nya rektorn sägs vara betydligt mer mottaglig för kritik. Vem vet, om några år kanske systemet fungerar igen...

Dewil
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
så vägrade dessa IT-enheter att ändra sin planering...

Det finns onekligen något MYCKET skruvat i att Sveriges största tekniska högskola ska vara IT-avdelningens bitch. Hoppas att någon med stake kan ta tag i det.
 
Top