Nekromanti Teknik, utveckling och magi

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Här citerar jag den exakta ordalytelsen om magi vs. naturlagar i L&H och kommenterar på den.

EDIT: Det verkar däremot ganska ovanligt att gudarna gör skumma saker med naturlagarna (annat än vid intervention och sådant), eftersom det nämns så sällan, vilket förmodligen förklaras med att resten av gudarna blir sura och spärrar in dig för evigt då.

Om vi inte vill se sanningen i vitögat och inse att det beror på att Mundanas gudar i regel är fullständigt ignorerade annat än som symboler för olika religioner (*host*religionergudarnaskamp*host*), förstås.
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Gudomliga väsen kan med lätthet upphäva eller skapa nya naturlagar. Också dödliga som är kunniga inom magins fält brukar kunna manipulera naturlagarna, även om detta ibland leder till okontrollerade dissipationer och ett och annat oönskat resultat.
Fast ingenstans här står det att man kan bryta mot naturlagarna. Man kan ändra på dem, ta bort dem, skapa nya, men man kan inte bryta mot dem.

Till exempel så kan en magiker levitera sig själv, detta kan han göra på flera sätt, i det här exemplet leviterar han genom att skapa en lyftande kraft som är större än Mundanas gravitation. Detta innebär inte något brott mot naturlagarna, vad de dikterar är hur mycket kraft som krävs för att lyfta sig själv. En annan magiker leviterar genom att "vända" på gravitationen, han bryter inte heller mot naturlagarna, han ändrar dem.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Dessutom tror jag att det står ganska ordagrant att magi bryter mot naturlagarna i Legender och Hemligheter, precis i början. Det verkar dessutom lågiskt om man kollar på t.ex. leviteraeffekten, som låter magikern lyfta sin bärförmåga gånger två per filament. Det betyder att en fysiskt stark magiker kan lyfta mer än en svag, även om dom stoppar in samma mängd energi.
Problemet är att om du förklarar att något kan "bryta mot naturlagarna" så invaliderar det begreppet "logiskt."

Naturlagar är inga polisiärt efterhållna paragrafer, och du får inte böter om du förstöter dig mot dem. Eftersom naturlagar inte är annat än koncist formulerade orsakssamband utifrån tidigare observationer, är vad du säger i slutändan att du bygger din logik på att inga logiska samband måste gälla.

Därmed bör en magiker förväntas kunna error error tvåtusen svävande meloner i brinnande vattenpasta femtio minutiljoner in i snart förekommande dåtid, och det finns inte mycket att invända gällande saken. Anything goes, trots allt, och det enda vi hade kunnat ange som motargument är "det brukar inte ske", vilket är precis vad logik, kausalitet och naturlagar innebär.

Precis som Star Trek Voyagers under sina löjligaste ögonblick hade med en spricka i en händelsehorisont (ungefär som att du har en halv tank bensin i din bil och ritat en cirkel på bilkartan som visar vart du maximalt kan åka på tanken, så bör du leta efter ett hål i cirkeln som du kan åka igenom och fortsätta), så är det enda man åstadkommer att kasta bort alla former av sammanhang. Douglas Adams gjorde iofs just det med Hjärtat Av Guld. Läser man igenom de scenerna kan man snabbt få en hyfsat återhållen bild av vad man borde se ifall någon fipplade med naturlagar á la Legender och Hemligheter.

Kanske kul för ett one-shot, men jag vill dock hävda att detta inte är vad vi ser under vardagen i Mundana. Men det är svårt att säga iofs, eftersom hela grundidén med upphävandet av naturlagar också gör alla observationer irrelevanta. Då blir det lite svårare att spela, såvida man inte har nog med LSD att gå runt bordet. Your mileage may vary.

Min ståndpunkt är för övrigt att det ska till en rätt märklig gud för att behöva mippla med universella konstanter och dylikt för att få sin vilja fram. Om gudarnas makt är såpass allomfattande, varför behöver de ens tillbedjare? Ett behov är ju egentligen bara en regel, så varför ha kvar den?

-Björn, som iofs nu inser hur coolt sann friform kan vara :gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Fast ingenstans här står det att man kan bryta mot naturlagarna.
Jo, det var väl i stort sett min poäng med hela det inlägget, men jag verkar ha varit lite otydlig...
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jo, jag har uppenbarligen formulerat mig otydligt. När jag säger att man kan bryta mot naturlagarna menar jag självfallet inte att man bara kan låstas att dom inte finns och blir plötsligt allsmäktig eftersom att inga (nästan) lagar hindrar än, "ala Matrix"-style! Det jag menar är att man kan motverka dom, men begränsat. En magiker som leviterar kan bara motverka gravitationen till en viss grad, under en "begränsad" tid. Han kan med hjölp av starkara magi motverka lagen mer, och då med värre bieffekter om han inte kan stå emot krafterna han försöker motverka.

Se det som att lyfta en sten, på vanligt vis. Om man tar i mer kan man lyfta tyngre saker, men om man tappar något tungt på tårna gör det ondare. Och bara för att man kan lyfta ett kilo kan man inte lyfta tusen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kort sagt: magi är alltså bara ofördelande (och omvandlande, om vi ska bli komplicerade) av energi, precis som allt annat?

För i så fall håller jag klart med; jag har ju redan skrivit en liten essä och försökt koppla ihop Eons magisystem med grundläggande termodynamik :gremwink:
 
Top