Nekromanti Teknik- och vetenskapspositiv scifi?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag såg nyss Surrogates och blev frustrerad över att den är så teknikfientlig. Jag blir tokig på att varenda film som utforskar en teknologiskt avancerad premiss, som bygger sin story på någon teknisk innovation eller språng framåt, nödvändigtvis måste vara negativ till den. Varje AI blir galen och tar över, varje virtuell verklighet blir "farlig" eller "får folk att sluta umgås på riktigt" eller något annat tramsigt.

Så jag tänkte ge mig ut på jakt efter filmer där vetenskapen och tekniken ses som positiva krafter. Inte bara neutrala bakgrundsgrejer, det duger inte, utan filmer där de har något slags reell påverkan på plotten men där de inte utmålas som ett problem, där konservativ teknikfientlighet och längtan efter "det äkta" inte tillåts vinna. Där teknologi inte är alienerande.

De jag kommit att tänka på spontant:
  • Transcendence
  • Lucy
  • Iron Man (till viss del)
  • Interstellar
  • Contact
  • Automata
Jag har definitivt glömt massor av filmer. Hjälp?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Contact är väl vetenskapspositiv? Cargo är väl också vetenskapspositiv men politikfientlig?
Iövrigt så är väl teknik och vetenskap ett lätt mål för filmskapare, det är dock väldigt ovanligt att böcker är det.
Kan vara något med amerikanska filmproducenter som inte känner sig bekväma i att producera vetenskapspositiva filmer för de tror inte det skulle gå bra för att de själva inte skulle vara intresserade.

/Luna Lovegood
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag tittade igenom min filmhylla och fann några kandidater:
  • Aeon Flux, eftersom alla är jätteberoende av tekniken, protagonister som antagonister.
  • V, de två miniserierna från åttikallt. Där är det antagonisterna som är livrädda för vetenskap, eftersom de vet om att något genombrott hotar deras dominans av jorden.
  • Star Trek. De flesta filmerna är väldigt positiva till vetenskap, även om det är Borg som är fienden. Samma gäller åtminstone för TOS och TNG.
  • Titan AE. För med den bygger jordlingarna en ny hemvärld.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Jag tänker också pacific rim, då ju teknologin är det som låter dem försvara sig. Million dollar man och kanske Terra Nova nätr det kommer till TV-serier?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
TV-serien Almost Human är nog ganska positiv. Har för mig att den var tuff om inte annat :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill för protokollet notera att jag inte öht håller med om trådstartarens resonemang kring diverse koncept som "tramsiga", men med det sagt så kan jag köpa att det faustiska teknik-komplexet är väldigt dominant i media, och jag förstår att man kan sukta efter mer optimistiska visioner. Så, jag försöker gärna komma med några förslag:

The Man from Earth (allmänt vetenskapspositiv)
Agora (allmänt vetenskapspositiv)
2010 (allmänt vetenskapspositiv, rentvår dessutom hela första filmen genom att förklara varför HAL flippade ut)
Star Trek i allmänhet? (utopistiskt framtida samhälle, etc)
Hela "Äkta människor"
Större delen av Doctor Who
Technotise: Edit & I
Frequencies (OXV: The Manual)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n87419 said:
Jag blir tokig på att varenda film som utforskar en teknologiskt avancerad premiss, som bygger sin story på någon teknisk innovation eller språng framåt, nödvändigtvis måste vara negativ till den.
Ja? De flesta (om inte alla) tekniska innovationer under det senaste hundra åren har baksidor.
Sedan tvivlar jag starkt på att en film som beskriver ett tekniskt Utopia hade blivit speciellt intressant att titta på. Filmer kräver en konflikt. Det främsta skälet till att en film utspelar sig i framtiden är väl för att fokus ska ligga på teknologi, annars kunde den väl lika gärna ha utspelat sig i nutid?

Sedan blir det sällan intressant att göra realistiska skildringar på film. T.o.m. "based on a true story" är ofta rejält överdrivna.
Jämför fiction med verklighet.

(just trolling, don't fall for it :))
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
anth;n87464 said:
Sedan tvivlar jag starkt på att en film som beskriver ett tekniskt Utopia hade blivit speciellt intressant att titta på. Filmer kräver en konflikt. Det främsta skälet till att en film utspelar sig i framtiden är väl för att fokus ska ligga på teknologi, annars kunde den väl lika gärna ha utspelat sig i nutid?
Exempel på konflikt som är teknikrelaterad men inte teknikfientlig: X uppfinns. X löser problem Y, som är ett världsproblem. Problemet är att företag Z tjänar pengar på sämre lösningar och vill hindra X från att nå marknaden.

Helt enkelt: Tekniken som protagonist, konservativa / giriga / religiöst motiverade / new age-övertygade människor som antagonister.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth;n87464 said:
(just trolling, don't fall for it :))
Pöh? Trolling? Det här vore väl trolling snarare:

Elysium, den har ett lite illavarslande slut - men den visar på att det goda samhället, höjt över de våldsamma och självdestruktiva B-människornas förfall, är möjligt. Det är en vision, försedd med en varning.

(Och med omvända förtecken så skulle den kunna kvala in i kranks "beställning". Dvs. tekniken är god, den är ett medel - det är människornas girighet som gör att den är förbehållen några få, men det går att ändra på...)

En riktigt gammal rulle som är fylld av det temat, är ju dock Johnny Mnemonic. Den är inte lysande, men jag uppskattar den mer än de usla betyg den ofta tycks få. Och en del av det är att den ju faktiskt har en hel del sådana teman - det är inte tekniken i sig, det är giriga och ondsinta människors samvetslösa utnyttjande - som upprätthåller och fördjupar sociala och ekonomiska motsättningar.

På samma sätt tycker jag Blade Runner är värd lite kärlek i det här sammanhanget. Historien djupnar, från att teknologin skulle vara ett problem, som karaktärerna inom polisen beskriver det som, till att handla om hur människans delvis "rasistiska" behandling av replikanterna får en rekyl i inkursionen.

Sen är det väl beroende på hur en värderar olika inslag, tonläge och framställning mm i filmer - men jag tycker många av de filmer som kommit på temat att ifrågasätta om vi lever i "den riktiga" verkligheten (13:e våningen, eXistenZ, inception) sällan varit särskilt entydiga med att framställa tekniken som vare sig ond eller god. Den finns där, den kan vara både det ena och det andra - men som en del av upplösningen av "verklighets-referensens" fasta ramar, så är det oklart om det egentligen finns något entydigt gott/ont.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Sapient;n87540 said:
Elysium, den har ett lite illavarslande slut - men den visar på att det goda samhället, höjt över de våldsamma och självdestruktiva B-människornas förfall, är möjligt. Det är en vision, försedd med en varning.

(Och med omvända förtecken så skulle den kunna kvala in i kranks "beställning". Dvs. tekniken är god, den är ett medel - det är människornas girighet som gör att den är förbehållen några få, men det går att ändra på...)
Elysium kan vara ett rätt okej exempel, men jag skulle kanske snarare fokusera på exoskelettet, som ju ger huvuspersonen från underklassen agens och förmåga att omforma världen. Jag kan absolut tänka mig att läsa filmen som en parabel över att hackerkulturen och tekniskt kunnande kan ge underklassen förmågan att kasta av sig det ok de lever under. Vilket jag då ser som något positivt =)

FIlmens slut är en smula naivt, men menar väl och stämmer rätt OK in på den tolkningen, tänker jag.

Sapient;n87540 said:
En riktigt gammal rulle som är fylld av det temat, är ju dock Johnny Mnemonic. Den är inte lysande, men jag uppskattar den mer än de usla betyg den ofta tycks få. Och en del av det är att den ju faktiskt har en hel del sådana teman - det är inte tekniken i sig, det är giriga och ondsinta människors samvetslösa utnyttjande - som upprätthåller och fördjupar sociala och ekonomiska motsättningar.
Jag måste nog se om den; jag minns den som att den hade en del primitivistiska teman men det är möjligt att det går att göra en annan läsning. Jag tycker hursomhelst att det är en jävla cool film.

Sapient;n87540 said:
På samma sätt tycker jag Blade Runner är värd lite kärlek i det här sammanhanget. Historien djupnar, från att teknologin skulle vara ett problem, som karaktärerna inom polisen beskriver det som, till att handla om hur människans delvis "rasistiska" behandling av replikanterna får en rekyl i inkursionen.
Absolut! Replikanterna görs mänskliga, inte tal om saken. Det finns inget i filmen som säger typ att "replikantteknologin är dum och dålig, den borde aldrig uppfunnits, den borde skrotas". Tvärtom förmänskligas replikanterna och blir stundtals mer "mänskliga" än människorna.

Sapient;n87540 said:
Sen är det väl beroende på hur en värderar olika inslag, tonläge och framställning mm i filmer - men jag tycker många av de filmer som kommit på temat att ifrågasätta om vi lever i "den riktiga" verkligheten (13:e våningen, eXistenZ, inception) sällan varit särskilt entydiga med att framställa tekniken som vare sig ond eller god. Den finns där, den kan vara både det ena och det andra - men som en del av upplösningen av "verklighets-referensens" fasta ramar, så är det oklart om det egentligen finns något entydigt gott/ont.
Absolut. Inte den entydiga teknikpositiva syn jag önskar mig, men kvalar helt klart in i "tekniken som neutral"-facket. Jag borde kanske göra en sån lista också...
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ta en titt på Marvelfilmerna:

Tony Stark har en fet dräkt och en mycket hjälpsam/effektiv/pålitlig AI kallad Jarvis.(Dock går det ju som det går i Age of Ultron som nu kommer vilken dag som helst......):)
Captain America har sitt serum, vilket inte hade gjort hans "karriär" möjlig. :p
Alla karaktärerna i Guardians of the Galaxy har väl implant? Peter Quill/Starlord har ett översättningsimplant i nacken som översätter alla språk som finns, cybernetiskt förstärkta skelett nämns väl också? Och Rocket skulle inte ens existera om det inte vore för de olagliga genetiska experimenten.

Finns nu mycket mer att hitta. + Howard Stark är en briljant uppfinnare likt sin son Anthony - Tony.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
krank;n87541 said:
Jag måste nog se om den; jag minns den som att den hade en del primitivistiska teman men det är möjligt att det går att göra en annan läsning. Jag tycker hursomhelst att det är en jävla cool film.
Tja, det är ju low-techarna som hjälper till att rädda dagen, men i filmen så är de ju inte egentligen low-techare. De har ju rätt jäkla avancerad om än tjuvkopplad teknologi. Sen kommer det nog lite till vad man fokuserar på. Å ena sidan är det ju teknologin som gett upphov till svarta sjukan, men det är även den som gett upphov till botemedlet. Där stiger istället girigheten in och lägger locket på.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
"I put the shotgun in an Adidas bag and padded it out with four pairs of tennis socks, not my style at all, but that was what I was aiming for: If they think you’re crude, go technical; if they think you’re technical, go crude. I’m a very technical boy. So I decided to get as crude as possible. These days, though, you have to be pretty technical before you can even aspire to crudeness. I’d had to turn both those twelve-gauge shells from brass stock, on the lathe, and then load them myself; I’d had to dig up an old microfiche with instructions for hand-loading cartridges; I’d had to build a lever-action press to seat the primers – all very tricky. But I knew they’d work."

Johnny Mnemonic-novellen är rätt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Max Raven;n87573 said:
"I put the shotgun in an Adidas bag and padded it out with four pairs of tennis socks, not my style at all, but that was what I was aiming for: If they think you’re crude, go technical; if they think you’re technical, go crude. I’m a very technical boy. So I decided to get as crude as possible. These days, though, you have to be pretty technical before you can even aspire to crudeness. I’d had to turn both those twelve-gauge shells from brass stock, on the lathe, and then load them myself; I’d had to dig up an old microfiche with instructions for hand-loading cartridges; I’d had to build a lever-action press to seat the primers – all very tricky. But I knew they’d work."

Johnny Mnemonic-novellen är rätt bra.
Yes. Och där var lowtecharna verkligen lowtech (well... så lowtech som implantat nu kan sägas vara. Vilket jag tror anmärks på av huvudpersonen).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Rymdhamster;n87559 said:
Tja, det är ju low-techarna som hjälper till att rädda dagen, men i filmen så är de ju inte egentligen low-techare. De har ju rätt jäkla avancerad om än tjuvkopplad teknologi. Sen kommer det nog lite till vad man fokuserar på. Å ena sidan är det ju teknologin som gett upphov till svarta sjukan, men det är även den som gett upphov till botemedlet. Där stiger istället girigheten in och lägger locket på.

Ja, jag är utan större åthävor medge att Johnny Mnemonic kvalar in i "Teknikneutral"-listan i varje fall.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Limitless, kretsar inte så mycket runt teknik men genomsyras av en fantastisk vetenskaps och tillväxtoptimism. En man äter en drog som gör honom jättesmart. Efter ett tag visar det sig att drogen också har bieffekter som sakta förstör honom. Alla runt omkring honom säger åt honom att sluta - istället tar han en jättestor dos och blir så smart att han kan designa om drogen utan bieffekter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Babylon 5 var försiktigt teknik-optimistisk. Teknik har löst en del problem, skapat andra, men på det stora hela varit ett enormt steg framåt. Man lät även kommendören förklara vad tusan människorna hade ute bland stjärnorna att göra:

Stargate SG-1 handlade mycket om att besegra vidskeplighet med vetenskap (och givetvis lite jävlar-anamma också). Jordborna var väldigt bra på att förstå sig på och vidareutveckla utomjordisk teknologi, och att komma på teknologiska lösningar på problem - med början redan i irisen för att stoppa obehöriga från att komma genom porten, men även saker som "Jaså, goa'ulderna kan implantera sig i folk och ta över dem, då är det bäst att vi ser till att MRI:a folk när de kommer tillbaka" eller "Huh, det finns tydligen aliens som är osynliga utom i en viss sorts belysning. Då monterar vi upp en sådan lampa i portal-rummet så vi ser om några sådana smyger med."
 
Top