Nekromanti Teknik istället för magi. "Spells" i Sci-Fi.

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
I mitt Sci-Fi-projekt finns inte magi eller någon övernaturlig kraft att tämja. Däremot gillar jag det magiker gör med en setting.
Därför kommer det finnas ett topphemligt, svindyrt implantat som möjliggör en typ av spells.
- En karaktär med implantatet arbetar antingen för ett gigantiskt stenrikt företag med mycket makt, underättelsetjänsten eller liknande.
- Har man på annat sätt kommit över chipet som planteras i användarens hjärna är man troligen jagad.
- Med chipet är man dels väldigt fruktad och respekterad, men möjligen även jagad av diverse organisationer som vill operera ut det och stjäla det alternativt sälja det på svarta marknaden.
- Det finns en typ av "mana". Poäng som måste "laddas upp" innan man kan kasta fler "spells" och varje "spell" kostar ett visst antal poäng. Som vanligt.
Denna baseras på chipet i sig samt användarens psykiska förmåga.
- "Spells" är lika med installerad mjukvara i chipet. Stämningstexter kommer förklara närmare om själva tekniken bakom chipet.

I min setting finns en typ av genetiskt modifierad människoras. Kortfattat är dessa immuna mot kända sjukdomar tack vare sitt extrema immunförsvar och saknar typiska mänskliga skavanker, allt ifrån fysiska och psykiska till bagateller som håravfall eller acne.
Detta leder dock till att deras immunförsvar stöter bort cybernetiska implantat (regeltekniskt har de andra möjligheter till att nå dete implantat ger andra karaktärer) men detta leder även till att de är immuna mot den "magi" det här topphemliga chipet låter en "magiker" utföra. För att:

- Magin kan användas mot andra cybernetiskt modifierade personer.

Så, det jag är ute efter nu är tips på "spells". Man ska kunna jävlas med elektriska prylar, samt andra cybernetiskt modifierade personer.

Hittills har jag följande spells, som även kan ge er viss vägledning i vad jag är ute efter:
Suicide – Få någon att ta livet av sig (kan komma att ändras, men den är tagen från senaste Syndicate. Tycker den är sjukt cool så ville ha med den, men den måste modifieras och/eller begränsas på nåt sätt)
Shock – EMP avståndsattack på elektriska föremål eller cybernetiska implantat. Temporärt eller permanent bränna sönder elektriska föremål.
Telepati – Tala telepatiskt. (Mellan V12 chip kan man tala och ta emot. Till andra cybernetiskt modifierade personer endast skicka exempelvis kommandon). Det finns typiska ComLink-implantat som möjliggör att modifierade personer kan tala på avstånd med varandra, men här måste de fortfarande Tala. Med den här förmågan är poängen alltså att det inte syns eller hörs för omgivningen.
Styra tal – Få någon att säga det du vill.
Läsa tankar – Kom åt tankar och minnen likt sparad mjukvara, stjäl, läs eller modifiera tankar.
Gravitation – Lyft elektriska föremål eller cybernetiska implantat på avstånd likt telekenesi.

Frågor? Shoot!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Tachyon avläsning: Får dig att se in i framtiden genom att läsa av Tachyons som färdas bakåt genom tiden. Det här kan vara en hel skola av "spells" eftersom man kan göra så mycket med det.

Saker som att se i vilken framtid du slumpvis knackar in rätt kod på kontrollpanelen och sedan knacka in samm kod i nutid.

Eller att du vet var folk kommer skjuta så du får en bonus till att dodga skotten.

Eller att du kan se in i en framtid där du gör ett val och se hur det går. Detta kan ta formen av frågor till gm:en. "Kommer skurken ge sig om jag konfronterar honom eller kommer han försöka fly?"

En begränsning för att motverka hur mäktig den här kraften är kan vara att den sliter så mycket på användaren att den bara kan användas ett visst antal gånger per dag. Som spells i D&D ungefär.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
God45 said:
Tachyon avläsning: Får dig att se in i framtiden genom att läsa av Tachyons som färdas bakåt genom tiden. Det här kan vara en hel skola av "spells" eftersom man kan göra så mycket med det.

Saker som att se i vilken framtid du slumpvis knackar in rätt kod på kontrollpanelen och sedan knacka in samm kod i nutid.

Eller att du vet var folk kommer skjuta så du får en bonus till att dodga skotten.

Eller att du kan se in i en framtid där du gör ett val och se hur det går. Detta kan ta formen av frågor till gm:en. "Kommer skurken ge sig om jag konfronterar honom eller kommer han försöka fly?"

En begränsning för att motverka hur mäktig den här kraften är kan vara att den sliter så mycket på användaren att den bara kan användas ett visst antal gånger per dag. Som spells i D&D ungefär.
Låt användaren åldras lika mycket som han/hon väljer att se in i framtiden :gremsmile: shit adds up.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Låt användaren åldras lika mycket som han/hon väljer att se in i framtiden shit adds up.
Så jäkla bra nackdel :gremlaugh:
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Coolt! Aldrig hört det innan men googlade begreppet nu. Det ska jag absolut baka in på ett eller annat sätt!
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
God45 said:
Låt användaren åldras lika mycket som han/hon väljer att se in i framtiden shit adds up.
Så jäkla bra nackdel :gremlaugh:
Andra gången jag bidrar med något riktigt på kort tid. Vem är jag, och vad har jag gjort med Laowai! :gremwink:

Sen spells: kan kanske flera med sånadäringa chip gå ihop/koppla upp sig mot en kraftkälla för att göra mäktigare grejjer?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Man skulle kunna använda något längs linjerna Laowai kom på med tid fast med gravitation.

Du kan sänka din personliga gravitation och göra saker som att springa över vatten eller uppför väggar. Eller så kan du höja den för att öka din egen "massa" och göra saker som att slå din hand rakt genom en vägg eller vara så hård att kulor studsar.

Nackdelen? Att höja din egen gravitation krossar dina ben, trycker ihop din ryggrad, tvingar dina organ att arbeta tio gånger så hårt och till slut får det ditt hjärta att sluta kunna pumpa runt blodet. Att snabbt sänka sin gravitation borde leka djävul med din balans och saker som hur snabbt ditt blod rör sig.

Så du kan bara hålla igång kraften i en eller två rundor innan du börjar ta skada av att använda den. Länge användning än en eller två minuter dödar dig spektakulärt eftersom ditt huvud exploderar eller din rygrad trycks ut genom ditt kött.



Ett exempel på den här kraften är nånting i stil med landningen i det här klippet. Alltså en tillfällig förändring av gravitationen som gör att man kan klara ett enorm fall och kaske ändra gravitationen på stället där man landar:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MEFsB54gxB4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/MEFsB54gxB4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Quantum odödlighet: Du är kopplad till flera olika verkligheter sammtidigt och kan hoppa över till en verklighet precis som den du är i fast med en enda skillnad per hopp. I verkligheten du hoppar till är ditt magasin inte tomt, du har en patron kvar. Eller så vinkar vakten in dig på klubben du inte kommer in på. Eller så blev du inte precis skjuten i huvudet.

Det här är en enorm mäktig kraft. Så vad är nackdelen? Att det finns andra verkligheter med en annan versiona av dig där ute. De har också ett chip och de är lika beredda på att använda det som du är.

Så helt plötsligt är alla dina pengar borta. Eller så är din flickvänn arg på dig för att du låg med hennes bästa vän. Eller så har du en skott skada som du inte hade precis.

Desto mer du använder kraften desto mer använder andra versioner av dig kraften. Bästa att hålla sig på mattan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Fotografiska reflexer: Ditt chip är kopplat till ditt muskel minne och din förmåga för inlärning via visuel stimuli. Med andra ord, om du ser någon göra någonting så kan du göra det.

Chipet förbättrar inte din fysik så även om du har tekniken från en boxningsmästare har du inte musklerna eller fysiken om du inte tränat upp de sakern själv.

Chipet är också begränsat till en färdighet åt gången. Att lagra fler än det skulle bränna ut delar av användarens långtidsminne.

Så du kan kopiera någons skicklighet i en färdighet om du precis sett dem göra någonting innom området. Allt från att flyga ett rymdskepp till att skjuta ett vapen till att använd ett programerings program.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Kan du kanske ha en nanohive? De kan göra jäkligt kul grejer.

Destructive hands: Naniterna äter sig igenom ett material du placerat händerna mot. Nackdel? De äter bitar av dig för att driva sig själva.

Healing/constructive hands: Du kan "laga" mindre hål eller brott, samt foga ihop enklare skador. Samma nackdel som den ovan.

Burning hands: Naniterna skapar så hög värme att det verkar som om lufgen tar eld. Nackdel: du har dem på din hud. Go figure.

osv, osv.
 
Top